Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-09, 18:08
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det första steget mot en hyperinflation. ”Köp idag då priset höjs i morgon”.

Köp konst istället eller något som faktiskt är användbart och behåller värdet
Citera
2022-05-09, 18:10
  #182
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Börsen går alltid dåligt när det är hög inflation. När inflationen börjar vända kommer börsen rusa.
Hm så börsen rusar snart?
Citera
2022-05-09, 18:12
  #183
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Jag röstar på den perfekta stormen det är utmärkt namn,

Blir tyvärr ingen krasch, jag hade hoppats på att bostadsmarknaden skulle få sig en rejäl smäll.

Den kommer.
Vi borde snart se än större rörelser o prisskillnader på marknaden.

Att börserna nu går ned är ändå märkligt. Räntorna är fortfarande obefintliga o inflationen låg. Utdelningen på många aktier god.

Måste vara stora aktörer som nu gör vinsthemtagningar. Och/eller vill skapa ett kraftigt globalt ras.
Fortsätter det här i några dagar till så kommer vissa aktörer tvingas sälja stora volymer med stora förluster. Ett utmärkt sätt att råna den fondsparande medelklassen.
Det som får mig att undra o bli paranoid var det ”gupp” som skedde under 10 minuter förra veckan.
Citera
2022-05-09, 18:12
  #184
Medlem
Suck. Den senaste veckan har varit förödande för min portfölj. Halva mitt innehav är borta och allt är rött.
Citera
2022-05-09, 18:17
  #185
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Detta är bara sant för en handfull företag och du har förblindats av deras siffror. Och de kommer inte att kunna bibehålla sina vinster, de största i börs-historien, eftersom de bygger på Kina som jättemarknad och Kina som billig tillverkare. Och Kina rasar ihop i år, liksom USA och Tyskland.

Jag har en teori om kina att folket där är så miljöförstörda och fysiskt förstörda av alla fabriksutsläpp att dom inte ens klarar av en vanlig förkylning (covid) därav deras nedstängningar.

Bara en teori från mig. Men om den visar sig vara rätt så är det inte bra ur västerländskt ekonomiskt åtagande.
Citera
2022-05-09, 18:21
  #186
Medlem
karlsoons avatar
Gemene man kommer nog inte ens märka av "kraschen" så kanske den osynliga kraschen är ett bra namn?
Citera
2022-05-09, 18:21
  #187
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag har en teori om kina att folket där är så miljöförstörda och fysiskt förstörda av alla fabriksutsläpp att dom inte ens klarar av en vanlig förkylning (covid) därav deras nedstängningar.

Bara en teori från mig. Men om den visar sig vara rätt så är det inte bra ur västerländskt ekonomiskt åtagande.
En troligare... ledtråd hittar vi i kommunismens kärna, där det inte finns fel, människan är allsmäktig, vi kan styra allt i världen. Är man uppväxt med detta så tror man det är möjligt att stoppa corona. En kommunist ändrar sig dessutom aldrig, så har de börjat på Zero covid så blir det Zero covid i fortsättningen också.

man räknar med att Kinas BNP sjunker i år pga lockdowns, den första dippen i modern tid så det är oprövad mark. Kina är världens största marknad för många börsbolag t.ex VW och apple så problemen sprids över världens börser.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-05-09 kl. 18:24.
Citera
2022-05-09, 18:27
  #188
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Köp konst istället eller något som faktiskt är användbart och behåller värdet

Konst?

Jag har konst så det räcker.
Men som ren dekoration.

Det har aldrig tidigare funnits så många ”konstnärer” som nu. Det har troligtvis aldrig funnits så många konstobjekt som nu.

Den konst som är investeringsobjekt är redan för dyr för att vara intressant. Ta Pablo Picasso eller Robert Rauschenberg som exempel. Båda världsnamn med en enorm produktion som kan räknas i tio tusentals verk av mycket varierande kvalitet. Men det är några hundra objekt som kan räknas in som viktiga.

Är det värt 100 000 för en liten ful tavla utan annan betydelse att den är signerad? Skulle inte tro det.
Citera
2022-05-09, 18:51
  #189
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Detta är bara sant för en handfull företag och du har förblindats av deras siffror. Och de kommer inte att kunna bibehålla sina vinster, de största i börs-historien, eftersom de bygger på Kina som jättemarknad och Kina som billig tillverkare. Och Kina rasar ihop i år, liksom USA och Tyskland.
Nä, relativt få tech-bolag är beroende av den kinesiska marknaden. Jag tror att vinsterna kommer fortsätta öka.
Citera
2022-05-09, 19:08
  #190
Medlem
Den självförvållade covidcrashen.

"Vi" valde ju detta genom massiva stimulanser och nedstägningar av större delar av samhället.
Vi hatar ju vara pengar.
Bra grund till krig också.
Citera
2022-05-09, 20:11
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Den självförvållade covidcrashen.

"Vi" valde ju detta genom massiva stimulanser och nedstägningar av större delar av samhället.
Vi hatar ju vara pengar.
Bra grund till krig också.

Det "festliga" är att kina fortfarande ångar på med samma politik..,

Vi får väl se om man drar linjen tillbaka dit. Egentligen har vi ju kört med detta sedan PIIGS. Och USA sänkte räntan innan Covid.

Ingves höjde väl aldrig ens...
Citera
2022-05-09, 20:16
  #192
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Den självförvållade covidcrashen.

"Vi" valde ju detta genom massiva stimulanser och nedstägningar av större delar av samhället.
Vi hatar ju vara pengar.
Bra grund till krig också.
Bra skrivet.

Och en energipolitik som svälter oss själva på energi samt kamikazesanktioner mot Ryssland. Och så flyktingkrisen förstås.

"Kamikaze-kraschen"
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-09 kl. 20:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback