Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det kom svar om det, den heter
"BGF World Energy A2"
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...orld-energy-a2
---
Men vad säger alla ni råvaruexperter om
livsmedel och jordbruksprodukter? Vilka lite bredare instrument finns för detta? Instrument man inte behöver kolla varje dag utan kan se lite mer långsiktigt.
Förutom Glencore och Anglo American kan du annars bygga upp en egen motsvarande portfölj, BGF har en jävla avgift.
Glencore och Anglo American ska väl gå att handla via Avanzas telefonmäkleri ? Någon som vet ?
Andra gången du frågat om livsmedel och jordbruksprodukter, så jag tar mig för att svara.
Jag själv har innehav i Nutrien, Mosaic och Gladstone Land.
Sök runt så hittar du närmare info om varje bolag.
Nutrien och Mosaic kom i veckan med rapporter, brutala resultat men också väldigt högt ställda förväntningar på bolagen.
Många här gillar även norska Yara.
Men ovanstående är min lilla hedge mot global svält, eller hur jag ska uttrycka det...
Ska inte glömma att nämna de gamla IG-Farben bolagen BASF och Bayer (finns på DAX), men jag har inte gått in i något av dem. Problem med gasleveranserna så går det snabbt åt helvete. BASF VD har redan varit ut och klagat rätt högljutt.
Finns förövrigt ett par amerikanska ETF:er som är mer viktade på livsmedlen i sig, t ex majs, soja mm mm... Såg jävligt intressanta ut men det går ju inte att köpa amerikanska ETF:er genom Avanza. Vet någon någon europeisk motsvarighet vore det intressant.