2022-05-06, 04:50
Medlem
wwrs avatar
Det känns lite som oljetankern redan lagt ut. Nu när det blev krig kunde man nog ha insett att olja var rätt även om kriget inte inträffade i Mellanöstern. Men frågan är om man redan i höstas hade haft goda orsaker att gå in i olja. Den kris i försörjningskedjorna som då talades om påstods kunna ge allmän stagflation och kanske t.o.m. olja drabbas?

Man vad säger ni råvaruintresserade om

1. livsmedel
2. jordbruksprodukter

Vilka lite större eller bredare placeringsalternativ (som man lätt når med Avanza och inte behöver övervakas varje dag) skulle ni rekommendera om det blir kris i Europa gällande jordbruksprodukter eller livsmedel generellt?
Citera
2022-05-06, 08:12
Medlem
H.Badgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
De gör fortfarande stora pengar, men det blir förstås mindre när priset på stål går ner. Jag tycker raset är alldeles för stort, men i och med att Sinch och annat skräp gått ner så köper folk hellre det.

Deras branschkollega Klöckner, gav en guidning på något lägre vinst för andra kvartalet jämfört med första, vilket påbörjade raset. Stålpriset är fortfarande högt men om det börjar dala varje månad så blir det lagerförluster för BE istället för lagervinster. Köpvärda då nedsidan i en rimlig värld borde vara liten.

Tydligen räcker inte höga vinster, de måste också stiga hela tiden. Bättre med p/e på 40 som blir 35 nästa år än PE på 3 som blir 3,5 nästa år. Verkar sinnesrubbat men det är så folk fungerar tydligen.

Tack. En omotiverad nedgång tyckte jag också men svårt att veta. Får bli en bevakning och eventuellt ett nytt köp snart, men håller då tills Q2 siffrorna kommer, borde vara bra resultat där också.

Som sagt, deras egna listor är rätt oförändrade i Maj så priset verkar stå sig hyffsat. https://www.begroup.se/kommunikation...-prisandringar

Varför sjunker priset på stål helt plötsligt nu då? Har efterfrågan mättats, eller finns det mer från producenterna? Detta borde slå mot tillverkarna först, grossisterna vill såklart inte sälja sina lager till förlust om dom nu inte sitter på enorma mängder, så dom gör väl vad dom kan för att hålla priserna uppe.
Citera
2022-05-06, 08:39
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Badger
Tack. En omotiverad nedgång tyckte jag också men svårt att veta. Får bli en bevakning och eventuellt ett nytt köp snart, men håller då tills Q2 siffrorna kommer, borde vara bra resultat där också.

Som sagt, deras egna listor är rätt oförändrade i Maj så priset verkar stå sig hyffsat. https://www.begroup.se/kommunikation...-prisandringar

Varför sjunker priset på stål helt plötsligt nu då? Har efterfrågan mättats, eller finns det mer från producenterna? Detta borde slå mot tillverkarna först, grossisterna vill såklart inte sälja sina lager till förlust om dom nu inte sitter på enorma mängder, så dom gör väl vad dom kan för att hålla priserna uppe.

Gissar att det är Kinas nedstängning som är orsaken. När de väl lägger ner det så ska de översvämma infrastrukturen med pengar, så då stiger kanske priserna igen

Sedan får man inte glömma att marknaden mestadels består av okunniga som leker följa John, så när något börjar gå ner eller upp så blir det gärna overkill åt båda hållen. Det är förstås inte mycket till tröst när det är rött på kontot, men ha ingen övertro på att marknaden klarar av att prissätta aktier, oavsett sektor. Förr eller senare får man betalt om man har rätt, klarar man av att förutse andras okunnighet får man bättre betalt. Den senare delen är svårast
Senast redigerad av brolinlever 2022-05-06 kl. 08:43.
Citera
2022-05-06, 08:55
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Blackrock Energy säljs inte på Avanza.
Jag har inte ava men jag brukar kolla hur det går för den pga ppm och det gör jag på ava?

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...orld-energy-a2
Citera
2022-05-06, 09:25
Medlem
Naturgasturkens avatar
Dagens ledare i DN skriver rakt ut att vi borde sänka temperaturen och konsumera mindre energi för att trycka dit Putin. Haha skrattretande och pinsamt, bara ännu ett tecken på att energipriserna kommer fortsätta vara höga länge länge till. Politiska eliten vill att vi bara ska acceptera dagens situation som något som var oundvikligt och sedan skylla på Putin.

Över tid kommer folk inte palla och när politiker förlorar makt pga arga väljare (eller riskerar förlora makt) kommer de först försöka lappa och laga problemet med stimulanscheckar och liknande inflationsdrivande idioti (där är Sverige, USA mf nu) När det sedan skiter sig blir det drill-baby-drill (men i "smyg" - hur många har snappat upp att UK ska börja uppmuntra offshore-produktion igen ex?). Mellan klimathot och att förlora makt väljer även de mest gröna politikerna lite mer global uppvärmning.

Istället för att frysa, äta mindre kött, sluta flyga, duscha kortare mm borde Aftonbladet och DN informera sina läsare om att köpa aktier i olja och gas. Den vinsten skulle beroende på investeringens storlek mer än väl jämna ut de ökade kostnaderna. Jag ler mest när jag tankar nu för tiden. 500 dyrare soppa, 50000 upp den dagen i olja och gas portföljen etc...
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-05-06 kl. 09:29.
Citera
2022-05-06, 09:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag har inte ava men jag brukar kolla hur det går för den pga ppm och det gör jag på ava?

Det kom svar om det, den heter
"BGF World Energy A2"

---

Men vad säger alla ni råvaruexperter om livsmedel och jordbruksprodukter? Vilka lite bredare instrument finns för detta? Instrument man inte behöver kolla varje dag utan kan se lite mer långsiktigt.
Senast redigerad av wwr 2022-05-06 kl. 09:46.
Citera
2022-05-06, 10:22
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Dagens ledare i DN skriver rakt ut att vi borde sänka temperaturen och konsumera mindre energi för att trycka dit Putin. Haha skrattretande och pinsamt, bara ännu ett tecken på att energipriserna kommer fortsätta vara höga länge länge till. Politiska eliten vill att vi bara ska acceptera dagens situation som något som var oundvikligt och sedan skylla på Putin.
Greta kan lika gärna bli permanent chefredaktör för DN. En tidning av barn, för barn.

Även om hela woke-klubben i väst gick till ett stenåldersliv så skulle det vara en pink i havet då 3:e världens befolkning exploderar. Enbart Afrika kommer enligt FN gå från dagens 1.5 miljarder till 4-6 miljarder år 2100. När Tanzania idag har 10 ggr större befolkning än 1970 och skogar huggs ner och ersätts med odlingar för att föda en större befolkning rapporterar DN att de försvunnit p.g.a. "klimatförändringar".
Citera
2022-05-06, 10:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Men vad säger alla ni råvaruexperter om livsmedel och jordbruksprodukter? Vilka lite bredare instrument finns för detta? Instrument man inte behöver kolla varje dag utan kan se lite mer långsiktigt.
Går du utanför breda aktieindex (som ju har inbyggd trendföljning) så kan du nog aldrig köpa något och glömma det.

En stor del av prisuppgången i livsmedel beror på ökade energipriser. Livsmedlen blir dyrare för att producenterna har skenande kostnader.

Sök på agricultural stocks. Kolla sedan på Avanza om det finns någon fond som äger aktien.
Citera
2022-05-06, 11:19
Medlem
Reach subsea faller 10% på Q1 rapporten. Det kan vara ett bra köpläge!
Citera
2022-05-06, 11:26
Medlem
Blev några CGG på 0,96
Citera
2022-05-06, 12:22
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Det kom svar om det, den heter
"BGF World Energy A2"

---

Förutom Glencore och Anglo American kan du annars bygga upp en egen motsvarande portfölj, BGF har en jävla avgift.
Glencore och Anglo American ska väl gå att handla via Avanzas telefonmäkleri ? Någon som vet ?

Andra gången du frågat om livsmedel och jordbruksprodukter, så jag tar mig för att svara.

Jag själv har innehav i Nutrien, Mosaic och Gladstone Land.
Sök runt så hittar du närmare info om varje bolag.
Nutrien och Mosaic kom i veckan med rapporter, brutala resultat men också väldigt högt ställda förväntningar på bolagen.
Många här gillar även norska Yara.
Men ovanstående är min lilla hedge mot global svält, eller hur jag ska uttrycka det...

Ska inte glömma att nämna de gamla IG-Farben bolagen BASF och Bayer (finns på DAX), men jag har inte gått in i något av dem. Problem med gasleveranserna så går det snabbt åt helvete. BASF VD har redan varit ut och klagat rätt högljutt.

Finns förövrigt ett par amerikanska ETF:er som är mer viktade på livsmedlen i sig, t ex majs, soja mm mm... Såg jävligt intressanta ut men det går ju inte att köpa amerikanska ETF:er genom Avanza. Vet någon någon europeisk motsvarighet vore det intressant.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2022-05-06 kl. 12:27.
Citera
2022-05-06, 12:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ang ZIM så kör jag behålla, ev köpa lite mer en blodig dag (jag har så lågt GAV), och köra som kassako med utdelningar.

Samma tänk här.
Så länge den håller sig över 55 dollar och fortsätter dela ut typ 20-25 dollar om året är jag nöjd
Rapport i slutet av månaden, kommer bli brutal.

Vet att du suttit på AA och NHY tidigare, hur går tankarna där?
Jävla kuk vad jag fått smisk sista dagarna. Visst att AA är mer schizo än frugan men ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback