2022-05-06, 01:40
Medlem
Det är totalt vansinne att fortsätta som EU gör.
Det kommer vara annat ljud i skällan i Europa om några månader.
Man kan bara sitta och titta på…
Citera
2022-05-06, 01:46
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Västvärlden och USA ser nu ut att bli de stora förlorarna när det gäller sanktionerna mot Ryssland. Ryssarna är mer härdade att leva under hårda förhållanden än vi bortskämda västerlänningar. Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?

Och nej jag försvarar inte Ryssland så Nato-trollen behöver inte delta i denna tråden.

Tyskarna(många företag) har ju redan gett med sig och betalat i rubel. Är det värt att hela västvärlden går ner i en djup depression? Är detta kanske målet av våra globalistiska ledare?

En stor del av skulden bär dom som gjort oss beroende av Rysk gas.

Citat:
Västvärlden och USA ser nu ut att bli de stora förlorarna när det gäller sanktionerna mot Ryssland
: Nej, det ser ut som att Ryssland blir de ojämförligt största förlorarna av sanktionerna.

Citat:
Ryssarna är mer härdade att leva under hårda förhållanden än vi bortskämda västerlänningar.
: Och det leder till att de klarar sanktionerna bättre menar du? Redan nu är fattigdomen i Ryssland oerhört utbredd. Hur "härdad" man än är, måste man fortfarande ha mat och tak över huvudet. För att inte tala om sjukvård.

Citat:
Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?
: Det kommer ta väldigt länge innan det blir upplopp eller inbördeskrig i något EU-land. Och när det väl sker, kommer det inte bero på den här situationen.

Citat:
Tyskarna(många företag) har ju redan gett med sig och betalat i rubel.
: Jag hittar ingenting om detta på google (men kanske sökte för dåligt), kan du länka källa?

Citat:
Är det värt att hela västvärlden går ner i en djup depression? Är detta kanske målet av våra globalistiska ledare?
: Nej, det är inte värt att hela världen går in i en ekonomisk depression, men det finns ingenting som tyder på att så är fallet. Våra "globalistiska" ledare har med all sannolikhet inte heller detta som något mål.

Citat:
En stor del av skulden bär dom som gjort oss beroende av Rysk gas
: En liten del av skulden kan jag tycka. Den största delen tillhör fortfarande Putins Ryssland.
Citera
2022-05-06, 02:01
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Som sagt, det är mer som ett blåmärke än självmord

Ogrundat nonsens utan någon koppling till verkligheten.
Konjunkturen har dippat avsevärt mycket djupare mängder av tillfällen.

Som sagt, du har nu bevisat att du trollar eller lever i bubbla.
Här kommer lite källor som bekräftar det jag skrev - att EU befinner sig i den värsta ekonomiska krisen någonsin. Jag citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Källa, Sverige april 2022:

Citat:
Penningpolitisk rapport, april 2022
Inflationen har stigit till den högsta nivån sedan 1990-talet och kommer att vara hög ännu en tid
https://www.riksbank.se/sv/penningpo...rt-april-2022/

Källa, Tyskland, 28 april 2022:
Citat:
Inflationen i Tyskland ökade under april till 7,4 procent, från 7,3 procent i mars.

Det tangerar ett 40-årigt rekord från hösten 1981.

Bakom den stigande inflationen ligger bland annat Rysslands invasion av Ukraina.

https://www.dagensnaringsliv.se/inde...0-arigt-rekord

Källa Frankrike, 30 mars 2022:

Citat:
French inflation accelerated more than expected to reach another record, reflecting the economic repercussions of Russia’s invasion of Ukraine and the growing challenges facing policy makers.

European Union-harmonized consumer prices rose 5.1% from a year ago in March -- the most since the data series began in 1997.
https://www.bloomberg.com/news/artic...g-fresh-record

Har du bott under en sten under 2022?
Behöva visa källa för att vi befinner oss i den värsta ekonomiska krisen sen 1900-talet.
Resten av EU-länderna kan du googla fram själv.

Citat:
Att satsa på demokratins bevarande är att satsa på hela Europa långsiktiga säkerhetspolitik.
Det kostar litegrann, men det är det värt. Fred inom Västeuropa är grunden för välfärden.

Jag har redan varit tydlig med att jag vill ha fredsavtal och handelsavtal i hela Europa.
Det du säger dig förespråka, vilket är sanktioner, mobbning mot länder, självskadebeteende på nationell nivå och så vidare är inget som har med fred att göra eller kommer ge fred.

Det du nämner har inte heller något med "demokratins bevarande" att göra,
eftersom det enskilda EU-länder nu efter påtryckningar gör går emot de demokratiska val som tidigare hållits i respektive land. Det är inget lands befolkning som röstat för ekonomipolitiska självskadebeteenden.

Det enda som kommer ge fred är fredssamtal och fredsavtal.
Vilket är det jag förespråkar.

Citat:
Den bindgalne ryske diktatorns makt måste begränsas och Ukraina-konflikten bjuder på ett sällsynt fint tillfälle att reducera Rysslands militära och ekonomiska makt.
Varför skulle man inte ta tillfället i akt?

Mer vapen till Ukraina!

På vilket sätt reducerar Ukrainakonflikten vår gamle vän ryssens makt?
Det är ett krig - och det finns inga vinnare i krig.
De som ger sig in i ett krig frivilligt blir frivilligt förlorare.

Vill du ge vapen till Ukraina borde du själv leverera det.
Då kan du även passa på att offra dig själv på något sätt, som du verkar vilja göra.
Det är inget Sverige borde ägna sig åt.
Vi borde hålla oss neutrala, och inte offra oss själva för en konflikt vi inte har något med att göra.
Citera
2022-05-06, 02:21
Avstängd
Det är lose-lose mellan Europa och Ryssland.

Ryssland blir svagare av kriget, västeuropa blir svagare av kriget. Det gäller på lång sikt såväl som på kort sikt. Kanske EU på lång sikt kan få en lite större inre marknad om ukraina införlivas. Men det kommer inte att vara värt kriget rent ekonomiskt för staterna. Rustning mot Ryssland kommer också bli dyrt.

Folk måste förstå att krig har inte alltid en vinnare och en förlorare. Detta krig är ännu ett trappsteg ner mot Europas fall mot att bli en insignifikant spelare i världen.
Citera
2022-05-06, 02:24
Avstängd
ArgusOnes avatar
Vi kanske förlorar mer i absoluta tal, men relativt är det ganska knapert att vara ryss i Ryssland just nu.
Citera
2022-05-06, 02:45
Medlem
Citat:
Som sagt, du har nu bevisat att du trollar eller lever i bubbla.
Här kommer lite källor som bekräftar det jag skrev - att EU befinner sig i den värsta ekonomiska krisen någonsin. Jag citerar mig själv:

Du likställer inflation med ekonomisk kris vilket bevisar hur okunnig du är.
BNP per capita i Sverige är mer än dubbelt så högt idag, jämfört med krisen i början av 90-talet.
Arbetslösheten i Sverige var dubbelt så hög på 90-talet jämfört med idag.

Bara idioter skulle prata om historiens värsta ekonomiska kris enbart utifrån inflationen.
Citera
2022-05-06, 03:51
Medlem
Citat:
Det är exakt samma ståndpunkt jag innehar.
Det EU just nu utsätter sig själva för är en ekonomipolitisk självmordsbombning.

Jag har argumenterat för här på forumet för fred och handel mellan länder, och motdebattörerna menar att det är värt att offra Sverige och västvärlden om vi på den vägen kan orsaka viss skada på Ryssland.

Syftet är alltså inte att skada Ryssland direkt - utan att skada sig själva, så att man inte längre kan handla med Ryssland och därmed mister Ryssland sin viktigaste handelspartner.
Vissa menar till och med att Sverige borde stänga av sin el "för Ukraina".

Självklart borde vi svenskar fatta de beslut som är bäst för oss, och inte låta ett annat land styra över vår inrikes- och handelspolitik.

Dessutom borde vi vara neutrala i konflikten och inte peta i vår vän Ryssens getingbo.
Vi har betydligt mer att förlora på det än vår gamle vän Ryssen.
Vi är som en boxare som tappar kontrollen. Beredd att ta tio slag för att få ge ett slag.
Citera
2022-05-06, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är totalt vansinne att fortsätta som EU gör.
Det kommer vara annat ljud i skällan i Europa om några månader.
Man kan bara sitta och titta på…
Ryssland har inte råd att fortsätta med det här misslyckade kriget i "några månader" till, så du behöver nog inte vara orolig.
https://fortune.com/2022/05/02/russi...rose-to-power/
Citat:
Russia faces its biggest economic collapse since Putin rose to power

Det här skitnödiga offerkofte-ynket från Rysslands vänner i tråden påminner inte så lite om (FB) Avskaffa sanktionerna mot Ryssland! och (FB) RT: Sanktionerna verkningslösa? - Ryssland går över till kinesiska Union Pay: Det var ungefär samma concern trollande där som här.

Förändringprocesser är f.ö. alltid lite motiga och medför merkostnader, men att ha sin energiförsörjning avhängig korrupta och oberäkneliga skurkstater som Ryssland skulle vara långt mycket värre, så rika länder som Tyskland mfl. kommer nog klara sig alldeles utmärkt i slutändan. Det har åtminstone inte dött ~25.000 tyskar i något sorts schizofrent anfallskrig grundat på Dear Leaders mindervärdeskomplex än så länge...
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/05/5/7344287/
Citat:
The Russian army has lost about 25,000 personnel in Ukraine since 24 February.
https://www.businessinsider.com/Russ...k-intel-2022-4
Citat:
Russia's military may be trying to hide Russian deaths in Ukraine by proposing to take over payments for family.
"This likely reflects a desire to hide the true scale of Russia's losses from the domestic population"

Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Jag hittar ingenting om detta på google (men kanske sökte för dåligt), kan du länka källa?
Varför skulle rysstroll komma med nåt som har med verkligheten att göra? Vaga, obestyrkta påståenden och whataboutism är deras kännemärken.
Citera
2022-05-06, 06:00
Medlem
Citat:
Självmord är väl ändå att ta i?
Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv så är det mer som sjävvald ekonomiskt dipp.
Skadan mer som ett blåmärke än en dipp. Och blåmärken återhämtar man sig ganska snabbt ifrån.
Och det är en uppoffring som vi i högsta grad tycker är värd att ta.

Får jag fråga en sak,DU tycker att det är värt att göra denna uppoffring,,JAG tycker det inte.
Hur kan det ge DIG rätt att bestämma över hur MIN situation ska se ut?
Anser att ALLA ni skrivbordssoldater som vill offra vår välfärd borde åka till Ukraina istället och kriga om ni är så solidariska!
Folk som ni har fan ingen rätt att tömma MIN plånbok att att stötta er uppoffring.
Tänk alla pensionärer som knappt har råd att äta som det är,,men det struntar man i,låt våra pensionärer svälta för att visa solidaritet….
Citera
2022-05-06, 06:23
Avstängd
Liberationfronts avatar
Hellre förlora och stå upp för sina värderingar än att vika sig och förlora sin integritet.
Citera
2022-05-06, 06:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ok, låt oss säga ekonomipolitiskt kamikazeuppdrag om det nu låter bättre.

Det du kallar "dipp" är den värsta ekonomiska krisen i EU sen unionen skapades.
Inget EU-land har haft en så dålig ekonomi som de har just nu sen 1900-talet, och detta är bara början på ett långt lidande. Det kommer bara bli värre.
Antingen trollar du eller så väljer du att leva i en bubbla så du slipper hantera verkligheten.

Det är aldrig värt att förstöra sitt eget land.
Man hjälper inte andra länder genom att förstöra sitt eget land.

Om du vill offra dig själv och ditt liv för/mot Ukraina eller Ryssland får du gärna göra det,
men du har inte rätt att offra någon annan.
Våra folkvalda borde inte heller ha makten att offra befolkningen på det sätt de nu gör.

Våra folkvalda borde låta folk själva välja om de vill offra sig själva,
och fokusera på sin arbetsuppgift vilket är att göra det som är bäst för landet.

Citat:
Västvärlden är dom stora förlorarna med sanktionerna

Givetvis är det så. Men inte hela västvärlden, det är främst Europa som drabbas. Inte USA. USA får ju t.o.m. sälja gas till oss nu.

Det är helt vansinnigt att försöka isolera Ryssland. Det går inte. De handlar med Kina, Indien etc. Vi köper bara lite mindre gas, annat handlar vi med dem. Vi får energikris och inflationen kan delvis bero på att företagen smyghöjer priserna och skyller på kriget.

Bara det ryska folket drabbas, inte ledningen som beslutar om krig. Skulle taktiken lyckas får vi ryska flyktingar och dessutom kommer inte Ryssland att ha råd att betala skadorna av kriget.

Att bara skrika "Ryssland skurkar" är kalla kriget-metalitet. Istället måste man ha kvar relationer med alla stater för att kunna påverka dem diplomatiskt och tvinga dem betala skadorna de åsamkat.

Bulgariens president har fattat:

(FB) Bulgariens president: Kriget mot Ryssland innebär att Europa förstör sig självt
Senast redigerad av wwr 2022-05-06 kl. 06:37.
Citera
2022-05-06, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Får jag fråga en sak,DU tycker att det är värt att göra denna uppoffring,,JAG tycker det inte.
Hur kan det ge DIG rätt att bestämma över hur MIN situation ska se ut?
Anser att ALLA ni skrivbordssoldater som vill offra vår välfärd borde åka till Ukraina istället och kriga om ni är så solidariska!
Folk som ni har fan ingen rätt att tömma MIN plånbok att att stötta er uppoffring.
Tänk alla pensionärer som knappt har råd att äta som det är,,men det struntar man i,låt våra pensionärer svälta för att visa solidaritet….

Citat:
välkommen till ett demokratiskt land. du har röstat.

kanske var partiet du röstade på som blev statsminister eller så blev det inte.

men nu sitter det en person som leder och TROR att det här är vägen Sverige ska gå för att få mest vinst över alla andra vägar.

Tycker du inte om den vägen som blivit vald? jaha rösta på andra partier eller flytta till ett annat land det är dina alternativ nu. för åsikten du säger om DIN plånbok har blivit sagt om massa andra ämnen men så länge majoriteten tycker det är okej så är det bara att bita ihop och rösta något annat eller flytta.
Senast redigerad av stanlad 2022-05-06 kl. 06:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback