Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-05, 23:15
  #1
Medlem
Västvärlden och USA ser nu ut att bli de stora förlorarna när det gäller sanktionerna mot Ryssland. Ryssarna är mer härdade att leva under hårda förhållanden än vi bortskämda västerlänningar. Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?

Och nej jag försvarar inte Ryssland så Nato-trollen behöver inte delta i denna tråden.

Tyskarna(många företag) har ju redan gett med sig och betalat i rubel. Är det värt att hela västvärlden går ner i en djup depression? Är detta kanske målet av våra globalistiska ledare?

En stor del av skulden bär dom som gjort oss beroende av Rysk gas.
Citera
2022-05-05, 23:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Västvärlden och USA ser nu ut att bli de stora förlorarna när det gäller sanktionerna mot Ryssland. Ryssarna är mer härdade att leva under hårda förhållanden än vi bortskämda västerlänningar. Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?

Och nej jag försvarar inte Ryssland så Nato-trollen behöver inte delta i denna tråden.

Tyskarna(många företag) har ju redan gett med sig och betalat i rubel. Är det värt att hela västvärlden går ner i en djup depression? Är detta kanske målet av våra globalistiska ledare?

En stor del av skulden bär dom som gjort oss beroende av Rysk gas.

Jag tror den Ryska befolkningen helt håller med dig när dom nu får samma levnadsstandard som Nord Koreanerna
Dom rika oligarkerna tycker nog också att det är skitkul att ha blivit av med precis allt.

Going strong!
Citera
2022-05-05, 23:48
  #3
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Västvärlden och USA ser nu ut att bli de stora förlorarna när det gäller sanktionerna mot Ryssland. Ryssarna är mer härdade att leva under hårda förhållanden än vi bortskämda västerlänningar. Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?

Och nej jag försvarar inte Ryssland så Nato-trollen behöver inte delta i denna tråden.

Tyskarna(många företag) har ju redan gett med sig och betalat i rubel. Är det värt att hela västvärlden går ner i en djup depression? Är detta kanske målet av våra globalistiska ledare?

En stor del av skulden bär dom som gjort oss beroende av Rysk gas.
Västintelligentian har ju flyttat ut all produktion från sina länder. Skall man skratta eller gråta åt dumheterna?
Globalismen brister märktes ju i samband med corona när länder helt enkelt lade beslag på de som dom behövde. Men det har väl alla glömt nu.

Ingen olja, gas och nickel, skrotade kärnkraftverk...
Citera
2022-05-05, 23:48
  #4
Medlem
I Kaliningrad, Ryssland, får arbetslösa fabriksarbetare mark för att odla potatis för att överleva efter att västerländska bilfabriker dragit sig ur.

https://www.themoscowtimes.com/2022/...workers-a77588

Själv konsumerar jag precis som vanligt. Käkar på restaurang 7dgr i veckan.
Jag beställde just en kikare för 200USD, och i höst har jag en semesterresa inplanerad till Italien.

Jag behöver inte odla potatis för att överleva
Citera
2022-05-05, 23:49
  #5
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Västvärlden och USA ser nu ut att bli de stora förlorarna när det gäller sanktionerna mot Ryssland. Ryssarna är mer härdade att leva under hårda förhållanden än vi bortskämda västerlänningar. Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?

Och nej jag försvarar inte Ryssland så Nato-trollen behöver inte delta i denna tråden.

Tyskarna(många företag) har ju redan gett med sig och betalat i rubel. Är det värt att hela västvärlden går ner i en djup depression? Är detta kanske målet av våra globalistiska ledare?

En stor del av skulden bär dom som gjort oss beroende av Rysk gas.

Det är exakt samma ståndpunkt jag innehar.
Det EU just nu utsätter sig själva för är en ekonomipolitisk självmordsbombning.

Jag har argumenterat för här på forumet för fred och handel mellan länder, och motdebattörerna menar att det är värt att offra Sverige och västvärlden om vi på den vägen kan orsaka viss skada på Ryssland.

Syftet är alltså inte att skada Ryssland direkt - utan att skada sig själva, så att man inte längre kan handla med Ryssland och därmed mister Ryssland sin viktigaste handelspartner.
Vissa menar till och med att Sverige borde stänga av sin el "för Ukraina".

Självklart borde vi svenskar fatta de beslut som är bäst för oss, och inte låta ett annat land styra över vår inrikes- och handelspolitik.

Dessutom borde vi vara neutrala i konflikten och inte peta i vår vän Ryssens getingbo.
Vi har betydligt mer att förlora på det än vår gamle vän Ryssen.
Citera
2022-05-06, 00:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Det är exakt samma ståndpunkt jag innehar.
Det EU just nu utsätter sig själva för är en ekonomipolitisk självmordsbombning.

Självmord är väl ändå att ta i?
Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv så är det mer som sjävvald ekonomiskt dipp.
Skadan mer som ett blåmärke än en dipp. Och blåmärken återhämtar man sig ganska snabbt ifrån.
Och det är en uppoffring som vi i högsta grad tycker är värd att ta.
Citera
2022-05-06, 00:36
  #7
Medlem
Det är till att vara negativ, ser jag.
Visst, saker blir dyrare.
Jaha. Vi har glidit på en fet räkmacka av nollränta och noll strategi, ett längre tag.
Den som trodde det skulle gälla för evigt har inte riktigt låtit hissen nå översta våningen.

Självfallet är det trevligt med räkmacka, men det är inte det som är det praktiska alternativet.
Snacket om "politikernas fel" och liknande ger jag inte mycket för. Vi har ju valt representation så om det är någons fel så är det vårt eget.

Fimpa oljan och gasen och låt Rus klara sig bäst de kan.
Citera
2022-05-06, 00:45
  #8
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
I Kaliningrad, Ryssland, får arbetslösa fabriksarbetare mark för att odla potatis för att överleva efter att västerländska bilfabriker dragit sig ur.

https://www.themoscowtimes.com/2022/...workers-a77588

Själv konsumerar jag precis som vanligt. Käkar på restaurang 7dgr i veckan.
Jag beställde just en kikare för 200USD, och i höst har jag en semesterresa inplanerad till Italien.

Jag behöver inte odla potatis för att överleva

Död länk, men jag förutsätter att det du skriver stämmer någorlunda överens med verkligheten.

Tycker det låter som ett ansvarsfullt sätt att ge stöd till befolkningen i en kris som dom själva inte kunde gardera sig mot. Hjälp till självhjälp.

Lycka till att kunna kvittera ut ett stycke odlingsbar mark om det blir krig och massarbetslöshet här i Sverige.
Citera
2022-05-06, 00:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Död länk, men jag förutsätter att det du skriver stämmer någorlunda överens med verkligheten.

Tycker det låter som ett ansvarsfullt sätt att ge stöd till befolkningen i en kris som dom själva inte kunde gardera sig mot. Hjälp till självhjälp.

Lycka till att kunna kvittera ut ett stycke odlingsbar mark om det blir krig och massarbetslöshet här i Sverige.

Ja, det är väl hedersamt av arbetsgivarn.
Men det står i stark kontrast till påståendet att västvärlden skulle drabbas hårdare än Ryssland av sanktionerna.

https://www.themoscowtimes.com/2022/...workers-a77588
Citera
2022-05-06, 01:06
  #10
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Självmord är väl ändå att ta i?

Ok, låt oss säga ekonomipolitiskt kamikazeuppdrag om det nu låter bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv så är det mer som sjävvald ekonomiskt dipp.
Skadan mer som ett blåmärke än en dipp. Och blåmärken återhämtar man sig ganska snabbt ifrån.

Det du kallar "dipp" är den värsta ekonomiska krisen i EU sen unionen skapades.
Inget EU-land har haft en så dålig ekonomi som de har just nu sen 1900-talet, och detta är bara början på ett långt lidande. Det kommer bara bli värre.
Antingen trollar du eller så väljer du att leva i en bubbla så du slipper hantera verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Och det är en uppoffring som vi i högsta grad tycker är värd att ta.

Det är aldrig värt att förstöra sitt eget land.
Man hjälper inte andra länder genom att förstöra sitt eget land.

Om du vill offra dig själv och ditt liv för/mot Ukraina eller Ryssland får du gärna göra det,
men du har inte rätt att offra någon annan.
Våra folkvalda borde inte heller ha makten att offra befolkningen på det sätt de nu gör.

Våra folkvalda borde låta folk själva välja om de vill offra sig själva,
och fokusera på sin arbetsuppgift vilket är att göra det som är bäst för landet.
__________________
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-05-06 kl. 01:09.
Citera
2022-05-06, 01:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Ok, låt oss säga ekonomipolitiskt kamikazeuppdrag om det nu låter bättre.
Som sagt, det är mer som ett blåmärke än självmord

Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Det du kallar "dipp" är den värsta ekonomiska krisen i EU sen unionen skapades.
Ogrundat nonsens utan någon koppling till verkligheten.
Konjunkturen har dippat avsevärt mycket djupare mängder av tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Det är aldrig värt att förstöra sitt eget land.
Man hjälper inte andra länder genom att förstöra sitt eget land.

Att satsa på demokratins bevarande är att satsa på hela Europa långsiktiga säkerhetspolitik.
Det kostar litegrann, men det är det värt. Fred inom Västeuropa är grunden för välfärden.

Den bindgalne ryske diktatorns makt måste begränsas och Ukraina-konflikten bjuder på ett sällsynt fint tillfälle att reducera Rysslands militära och ekonomiska makt.
Varför skulle man inte ta tillfället i akt?

Mer vapen till Ukraina!
Citera
2022-05-06, 01:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Hur länge kommer det ta innan det blir upplopp i vardera EU-land samt inbördeskrig?
Detta är (FB) Konspirationer och alternativa teorier-fantasier som aldrig någonsin kommer att inträffa pga. de ryska efterblivenheterna.

Vi svenskar märker varken någon större förändring eller prisskillnad, så västvärldens skuta kan hålla rak kurs utan problem. Huvudsaken är att U-landet Ryssland fortsätter ignoreras och isoleras för de har ingenting i en civiliserad samtid att göra.

Den ryska mentaliteten och tvångstanken att gång på gång anfalla sina grannländer hör hemma på 1800-talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback