2022-05-05, 22:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Blackrock Energy säljs inte på Avanza.
Den heter "BGF World Energy A2":
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...orld-energy-a2
Citera
2022-05-05, 22:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ser lovande ut. Det var alltså där man borde ha varit när talet om kris började i höstas Fast då talades det om "supply chain crisis" (och då hade kanske även olja varit en risksabel investering, men nu blev det krig istället). Ett par stycken kan man kanske köpa i alla fall även om det är sent nu ... kanske
Senast redigerad av wwr 2022-05-05 kl. 23:04.
Citera
2022-05-05, 22:41
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjofloejt
Jag drog ihop ett skitsnyggt excelark för alphamin, dock ( kan/gjordes det) det skett under berusning av allsköns kemikalier så jag kommer inte riktigt ihåg hur, var och när alla celler är relevanta.

Men efter denna otroliga uttömning av förtroendekapital så ska jag ge en summering av sifforna jag fick fram.

Vid försäljning som finns på agendan bör vi hamna i prisintervallet 1,69 Cad - 1,88 Cad. Det grundar sig på CAGR för köparen om 8,6 % och ett tinpris på 40.000 USD.

Vid ett tinpris om 35.000 landar vi istället på intervall mellan 1,48 Cad - 1,65.

Utöver detta så drog jag till med ett estimat för 2024 års produktion:

P/E Price Cad Ökning mot dagens kurs
6 $4,057 309,68%
7 $4,733 361,29%
8 $5,409 412,91%
9 $6,085 464,52%
10 $6,761 516,13%
11 $7,437 567,74%
12 $8,114 619,36%

Ovanstående försäljningsintervaller är beräknade på att senaste borresultaten kommer öka reserver/resurser med 26,3 %. Då är givetvis inte de borrhål som borrats/borras nu medräknande samt resterande prosperkteringslicens satt till 0. Jag delar givetvis med mig av arket ifall någon är intresserad.

Snyggt jobb mannen. Roligt att det är fler som är begeistrade i Alpha.

Frågan är om det kommer spela roll, vilka värden som finns i Mpama, i dagsläget har det helt plötsligt blivit köparens marknad. Folk är ju också extremt kortsiktiga. Alphas område är ett tennparadis, skulle vara förvånande om det inte fanns mer tennfyndigheter där. Jag hade gärna varit med på resan några år

Du får gärna skicka ditt ark till mig, så får vi se om jag har förmågan att öppna det.
Citera
2022-05-05, 22:53
Medlem
Tjofloejts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Snyggt jobb mannen. Roligt att det är fler som är begeistrade i Alpha.

Frågan är om det kommer spela roll, vilka värden som finns i Mpama, i dagsläget har det helt plötsligt blivit köparens marknad. Folk är ju också extremt kortsiktiga. Alphas område är ett tennparadis, skulle vara förvånande om det inte fanns mer tennfyndigheter där. Jag hade gärna varit med på resan några år

Du får gärna skicka ditt ark till mig, så får vi se om jag har förmågan att öppna det.

Jag hade gärna skickat ett PM, men det är man för novis för så resten av läsarna av tråden får hållas till tåls med detta inlägg.

Laddade upp excelarket här, hoppas du kan hämta det. Hör av dig om du har några frågor, dock som jag sa skrev jag ihop det under viss berusning så det får du ha överseende med.

https://www.transfernow.net/dl/Hejochhoe

Uträkning på senaste resultaten av borrning, denna är så jävla grovt utfört att en BBC får skämmas.

https://www.transfernow.net/dl/Senasteborrningsresultat

Fridens liljor

Edit: För kommande korta period tror jag att den största hjälpen vi kan få är om tinpriset hittat ett starkt stöd kring 38.000 - 40.000. Det är största farhågan i närtid, på lång sikt så kan det inte annat bli en jävla succe. Eller det kan också bli total jävla härdsmälta i ekonomin, men det är inte så jävla illa ändå.
Senast redigerad av Tjofloejt 2022-05-05 kl. 22:58.
Citera
2022-05-05, 22:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Men fungerar inte råvaror lite som ett "nollsummespel"? Ungefär som valutor? Det finns inte samma inbyggda, gradvisa stegring som i aktier. Crude kostade $100, 2014, precis som idag? (ungefär) Breda aktiefonder mår bara bra av att man glömmer dem ett par år. Men råvaror måste tajmas rätt. Hur kan Blackrock Energy ge avkastning vid oförändrat oljepris?
Senast redigerad av wwr 2022-05-05 kl. 22:58.
Citera
2022-05-05, 23:05
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Hur kan Blackrock Energy ge avkastning vid oförändrat oljepris?
För att bolagen ackumulerar värde kontinuerligt p.s.s. en löntagare gör utan att lönen behöver höjas.
Citera
2022-05-05, 23:07
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjofloejt
Jag hade gärna skickat ett PM, men det är man för novis för så resten av läsarna av tråden får hållas till tåls med detta inlägg.

Laddade upp excelarket här, hoppas du kan hämta det. Hör av dig om du har några frågor, dock som jag sa skrev jag ihop det under viss berusning så det får du ha överseende med.

https://www.transfernow.net/dl/Hejochhoe

Uträkning på senaste resultaten av borrning, denna är så jävla grovt utfört att en BBC får skämmas.

https://www.transfernow.net/dl/Senasteborrningsresultat

Fridens liljor

Edit: För kommande korta period tror jag att den största hjälpen vi kan få är om tinpriset hittat ett starkt stöd kring 38.000 - 40.000. Det är största farhågan i närtid, på lång sikt så kan det inte annat bli en jävla succe. Eller det kan också bli total jävla härdsmälta i ekonomin, men det är inte så jävla illa ändå.

Såvida inte alla techbolag konkar så borde det finnas någon nedre gräns för priset. Svårt att se att man ska kunna göra lödningar och liknande så mycket mindre så rimligtvis bör efterfrågan öka i samma takt som elektrifiering av allt möjligt

Tackar, gick att ladda ner och siffror finns med. Ska skriva ut dom och ta en titt imorgon kväll tillsammans med lite fredagsöl
Citera
2022-05-05, 23:09
Medlem
wwrs avatar
Timing krävs. Blackrock Energy:

https://imgur.com/e8vonPW
Citera
2022-05-05, 23:19
Medlem
Tjofloejts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Såvida inte alla techbolag konkar så borde det finnas någon nedre gräns för priset. Svårt att se att man ska kunna göra lödningar och liknande så mycket mindre så rimligtvis bör efterfrågan öka i samma takt som elektrifiering av allt möjligt

Tackar, gick att ladda ner och siffror finns med. Ska skriva ut dom och ta en titt imorgon kväll tillsammans med lite fredagsöl

Det är väll i den gungan vi tyvärr sitter. Lite liknande som uranet, såvida världen vill ta några steg frammåt så är dessa råvaror det centrala nervsystemet. Åker vi tillbaka på tidigare nivåer så finns det knappt en producent som gör vinst, knappt ens går runt och hur mycket man än vill sitta i ring och sjunga kumbaya, så är det inte en hållbar lösning.

Då får gärna slå iväg ett PM om du undrar över något, jag ska försöka svara på mitt förbaskade påhitt så gott det går. I värsta fall får jag simulera tillståndet jag befann mig i när jag skrev ihop det och det tackar jag inte nej till.

Edit: Någon som har en bra analys varför storstahlkuken (Stålsektorn) åkte på en sådan jävla omgång att hälften borde räcka? Utöver att nazisterna har fördjävla dålig säljpersonal anställd hos VW och att tyska skitstålbolag får den behandling dom förtjänar med politiker som inte fattat att energipolitik är starkt knutet till rikets säkerhet?
Senast redigerad av Tjofloejt 2022-05-05 kl. 23:35.
Citera
2022-05-05, 23:33
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Timing krävs. Blackrock Energy:

https://imgur.com/e8vonPW
OK, du jämför med breda aktieindex. De har en inbyggd trendföljningsfunktion där företag på dekis försvinner från indexet och ersätts med växande företag.

För telekom och fordonstillverkare hade det också behövts tajming sedan 2003.

Min kommentar gällde främst valet mellan att investera i ett råvaruindex kontra råvaruaktier. De senare kommer alltid avkasta mer över tid än ett råvaruindex.
Citera
2022-05-05, 23:41
Medlem
H.Badgers avatar
Vad har hänt med BE Group? Jag köpte ett gäng på 122 men sålde alldeles för tidigt och har suttit på sidlinjen och sett kursen bara fortsätta att öka. Nu har den rasat och är snart nere på samma nivå som jag köpte förra gången.

Visst, det ser lite ljusare ut bland metaller, men enligt deras egna listor så är mycket oförändrat eller ner runt 5-10%. Dom borde fortfarande göra stora pengar, eller vad händer?
Citera
2022-05-06, 01:07
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Badger
Vad har hänt med BE Group? Jag köpte ett gäng på 122 men sålde alldeles för tidigt och har suttit på sidlinjen och sett kursen bara fortsätta att öka. Nu har den rasat och är snart nere på samma nivå som jag köpte förra gången.

Visst, det ser lite ljusare ut bland metaller, men enligt deras egna listor så är mycket oförändrat eller ner runt 5-10%. Dom borde fortfarande göra stora pengar, eller vad händer?

De gör fortfarande stora pengar, men det blir förstås mindre när priset på stål går ner. Jag tycker raset är alldeles för stort, men i och med att Sinch och annat skräp gått ner så köper folk hellre det.

Deras branschkollega Klöckner, gav en guidning på något lägre vinst för andra kvartalet jämfört med första, vilket påbörjade raset. Stålpriset är fortfarande högt men om det börjar dala varje månad så blir det lagerförluster för BE istället för lagervinster. Köpvärda då nedsidan i en rimlig värld borde vara liten.

Tydligen räcker inte höga vinster, de måste också stiga hela tiden. Bättre med p/e på 40 som blir 35 nästa år än PE på 3 som blir 3,5 nästa år. Verkar sinnesrubbat men det är så folk fungerar tydligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback