Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-05, 20:02
  #2869
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Detta är galet bullish för olja:

https://edition.cnn.com/2022/05/05/e...den/index.html

Biden och hans clown-ministrar har ju just dumpat ut massor av SPRen till priser runt 100 USD per fat, allt för att försöka hålla oljepriset nere till valet. Men nu har man alltså bestämt sig för att börja fylla upp den i höst igen (före eller efter valet är väl frågan...). Det kan inte vara något annat än ett tecken på att de tror att oljan kommer fortsätta stiga i pris. Annars hade man inte köpt nu.

Så i höst har vi troligtvis:
* Istället för dumpande från SPR kommer USA köpa miljontals fat i veckan.
* Kina lär då börja öppna igen
* Nästan tomma lager efter sommaren (eftersom att lagren nu töms istället för att fyllas på som man valigtvis gör inför sommarsäsongen).
* Produktionen och exporten från Ryssland kommer fortsatt ha minskat från dagens nivåer då kapital och kunskap lämnat.

Jag såg det där också, men tänkte att det är för dumt för att vara sant. Sen kom jag på att politiker är lika dumma överallt, samt dina bevingade ord. Nu hjälper inget idag, har två blå innehav och de borde ha gått upp i alla fall 10%, nu är de någon % upp
Citera
2022-05-05, 21:32
  #2870
Medlem
Ligger nu blytung i MAHA och har nu också weaterford, DO och dippar CGG tar jag lite där med
Tuut tuut, oljetråget rullar vidare
Citera
2022-05-05, 21:41
  #2871
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Biden och hans clown-ministrar har ju just dumpat ut massor av SPRen till priser runt 100 USD per fat, allt för att försöka hålla oljepriset nere till valet. Men nu har man alltså bestämt sig för att börja fylla upp den i höst igen (före eller efter valet är väl frågan...).
Jag kan tipsa om var det finns billig olja att köpa, men det går inte att betala med dollar...
Citera
2022-05-05, 21:56
  #2872
Avstängd
wwrs avatar
Är detta ett bra alternativ för den försiktige råvaruspekulanten? Eller finns det bättre?

https://www.avanza.se/borshandlade-p...-agr-ucits-etf
Citera
2022-05-05, 22:09
  #2873
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är detta ett bra alternativ för den försiktige råvaruspekulanten? Eller finns det bättre?
https://www.avanza.se/borshandlade-p...-agr-ucits-etf
Ser ut att följa oljepriset rätt väl. Frågan är om etf:en följer råvaruindex eller innehåller aktier. Skulle tippa på index.

Blackrock Energy är förmodligen bättre för då får du avkastning även om oljepriset står still.

Det enklaste och billigaste är annars att plocka ihop en "fond" med bolag på OMX, t.ex. IPCO, AOI, Tethys, MAHA.
Citera
2022-05-05, 22:13
  #2874
Medlem
MrLevaLivets avatar
Något skall man väl handla idag. Slog till och fyllde på matjätten och pricing power-spelaren Kroger Co på USD 53,54. Blir säkert bra.
Citera
2022-05-05, 22:17
  #2875
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ser ut att följa oljepriset rätt väl. Frågan är om etf:en följer råvaruindex eller innehåller aktier. Skulle tippa på index.

Blackrock Energy är förmodligen bättre för då får du avkastning även om oljepriset står still.

Det enklaste och billigaste är annars att plocka ihop en "fond" med bolag på OMX, t.ex. IPCO, AOI, Tethys, MAHA.
TAck för svaret.
Så här ser index ut
Citat:
1crude oilUSD1/12
2Brent crude oilUSD1/12
3low sulphur gas oilUSD1/12
4natural gasUSD1/12
5goldUSD1/12
6silverUSD1/12
7platinumUSD1/12
8palladiumUSD1/12
9copperUSD1/12
10zincUSD1/12
11nickelUSD1/12
12aluminiumUSD1/12
Citera
2022-05-05, 22:18
  #2876
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Är detta ett bra alternativ för den försiktige råvaruspekulanten? Eller finns det bättre?

https://www.avanza.se/borshandlade-p...-agr-ucits-etf
Det är väl bra om du vill ha metall- och energi-råvaror. Inga spannmål alltså. Hyfsat låg avgift. Futures som är ganska nära (just nu Juni), vilket borde leda till rörelser ganska nära spot-priset. Bra om du vill ha mer volatiliet, vilket alltid är bra om du är bullish råvaror.
Citera
2022-05-05, 22:20
  #2877
Medlem
Tjofloejts avatar
Jag drog ihop ett skitsnyggt excelark för alphamin, dock ( kan/gjordes det) det skett under berusning av allsköns kemikalier så jag kommer inte riktigt ihåg hur, var och när alla celler är relevanta.

Men efter denna otroliga uttömning av förtroendekapital så ska jag ge en summering av sifforna jag fick fram.

Vid försäljning som finns på agendan bör vi hamna i prisintervallet 1,69 Cad - 1,88 Cad. Det grundar sig på CAGR för köparen om 8,6 % och ett tinpris på 40.000 USD.

Vid ett tinpris om 35.000 landar vi istället på intervall mellan 1,48 Cad - 1,65.

Utöver detta så drog jag till med ett estimat för 2024 års produktion:

P/E Price Cad Ökning mot dagens kurs
6 $4,057 309,68%
7 $4,733 361,29%
8 $5,409 412,91%
9 $6,085 464,52%
10 $6,761 516,13%
11 $7,437 567,74%
12 $8,114 619,36%



Ovanstående försäljningsintervaller är beräknade på att senaste borresultaten kommer öka reserver/resurser med 26,3 %. Då är givetvis inte de borrhål som borrats/borras nu medräknande samt resterande prosperkteringslicens satt till 0. Jag delar givetvis med mig av arket ifall någon är intresserad.
Citera
2022-05-05, 22:27
  #2878
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ser ut att följa oljepriset rätt väl. Frågan är om etf:en följer råvaruindex eller innehåller aktier. Skulle tippa på index.

Blackrock Energy är förmodligen bättre för då får du avkastning även om oljepriset står still.

Det enklaste och billigaste är annars att plocka ihop en "fond" med bolag på OMX, t.ex. IPCO, AOI, Tethys, MAHA.
Blackrock Energy säljs inte på Avanza.
Citera
2022-05-05, 22:29
  #2879
Medlem
jnilssons avatar
Det har varit rätt slagig handel i små oljeaktier på sistone. Jag misstänker att det beror på att många är oroliga för att oljepriset skall dyka p.g.a. konjunkturen (som 2008 och 2020) och därför vill ta sig ur aktier med låg likviditet innan det händer.

Men frågan är om man behöver frukta 1) ett stort oljeprisfall eller 2) stort fall i små oljeaktier.

Oljepriset: Efterfrågan har låg "priselasticitet" och lagren är rekordlåga. 3:e världens befolkning ökar explosionsartat.
Bolagen: De kommer ha bra kassaflöden även om oljan kostar $70. Hedgar gör att de tjänar pengar även efter prisfall.

Stannar oljepriset runt $100 så kommer även inflationen att avstanna och räntehökarna på centralbankerna lugnar ner sig.

Eric Nutall talar om ett "generational opportunity" och att det bara är att sitta på aktierna i flera år.

Jag börjar luta att han har rätt och att man inte behöver sitta med fingret på säljknappen.
Citera
2022-05-05, 22:30
  #2880
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
TAck för svaret.
Så här ser index ut

Kolla Josh Young på twitter eller Eric Nutall så finns det tips på massor med oljebolag i varierande storlekar om du vill ha lite större utbud än det som finns på svenska börsen. Så länge du har Avanza eller Nordnet har du tillgång till massor.

Vill du inte det så är det ett alldeles utmärkt tips att göra som föregående inlägg föreslog.

Just Shamaran skulle jag vänta lite med då det "snart" släpps aktier som folk fått köpa för 52 öre, kanske blir bättre ingång då??

Minns inte när det var, men det går nog att googla
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback