Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-04, 13:42
  #25
Medlem
runxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det andra alternativet bättre? Kvinnor åker utomlands och gör abort eller gör abort på svarta marknaden där vad som helst kan hända.

Jag tycker det ska vara upp till var och en att bestämma. Båda sidor har rätt. Men vad som är bäst är individuellt.

Resonerar du likadant med knark och prostitution, att dessa aktiviteter ska vara lagliga för att folk kan göra det utomlands? Jag är inte främmande för att göra det lagligt, men är ditt resonemang konsekvent?
Citera
2022-05-04, 13:45
  #26
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag skulle hellre se att man gör fler aborter här i landet då många som skaffar barn absolut inte ska avla vidare. Kanske hade en kemisk kastrering varit det bästa av både alla män och kvinnor tills man kan visa upp att man klarar av att föda ett barn, ta hand om ett barn och ge det en bra framtid både psykiskt, fysiskt och ekonomiskt.
Vi är dessutom för många på denna jord så en minskad befolkning hade hela världen mått bra av.

Svenska befolkningen är knappast problemet, vi har länge legat en bra bit under 2,1 barn/kvinna. År 2020 var den summerade fruktsamheten 1,66. Aborter har förstås bidragit.
Citera
2022-05-04, 13:52
  #27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Svenska befolkningen är knappast problemet, vi har länge legat en bra bit under 2,1 barn/kvinna. År 2020 var den summerade fruktsamheten 1,66. Aborter har förstås bidragit.

Jag sa inte att problemet bara finns i Sverige utan problemet är nog mest i andra länder i Världen. Se listan nedan så kan du snabbt räkna ut om de som föder mest barn är familjer som också kan föda fram nästa nobelpristagare eller om det är större chans att bli bonde.

https://www.ui.se/landguiden/statist...bar&countries=
Citera
2022-05-04, 13:54
  #28
Medlem
Äntligen, det har dödats ofantligt många barn sedan lagen infördes. Mord är förbjudet och det är en skam att miljontals oskyldiga och försvarslösa barn avrättats.
Det vore en dröm om abort blev förbjudet i Sverige också, men vänstern älskar att döda barn så det lär inte hända innan de är borta.
Citera
2022-05-04, 13:56
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
svenska kvinnor kan känna sig säkra
För vad?
Citera
2022-05-04, 13:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Såg på infowars att Scotus nu river upp Roe v Wade som gjorde aborträtten helig över hela USA. Men nu rivs den upp, så att "den satanistiska blodsritualen abort", mördandet av barn som offer till moloch, judarnas, enligt den babyloniska talmuden, gud. De har en till bok också, den satanistiska bibeln, den äldre. Här är länk till klippet by the way, ifrån infowars. https://www.bitchute.com/video/iYApGmPVQUd9/

Finns det risk att det smittar av sig hit, som allt annat som USA håller på med, som den lydstat vi varit länge därav tvingats besudlas med. Därför är det också så många som direkt sjunger i kör med USA idag. Hur många inom EU gjorde inte det här? 1 va? Där har du den som talar sanning.

Hur ser det ut juridiskt alltså?

USA har inte förbjudit abort.
Citera
2022-05-04, 13:58
  #31
Medlem
För att återgå till ämnet så är problemet att amerikaner har svårt att använda sunt förnuft samt ha två saker i huvudet samtidigt. Antingen är de helt emot abort, eller så är de för att man ska få suga ut hjärnan så sent som vecka 38… det finns liksom inget mellanting.

Varje sund person förstår att det inte går att förbjuda abort eftersom folk då skulle ägna sig åt detta ändå, fast med dödsfall hos kvinnor som följd. Det är ungefär lika förnuftigt som att förbjuda alkohol när det med enkelhet går att bränna hemma. Samtidigt är det inte rimligt att man suger ut hjärnan på fullt utvecklade foster bara för att de råkar vara ofödda.

Så då använder man den där grå massan som förhoppningsvis skvalpar omkring mellan öronen och kommer fram till att man tillåter abort fast enbart fram till ett ganska tidigt stadie i graviditeten.
Citera
2022-05-04, 14:01
  #32
Medlem
Peyotedudes avatar
Ett par miljoner oönskade barn om året borde hjälpa på de massiva problem de har i usa.

Religösa nötter. Till och med svenska 7 åriga barn fattar att det är en sagobok. Säger någon att de är religösa så utgår jag omedelbart från att de har låg iq.
Citera
2022-05-04, 14:03
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Det är inte helt sant. Innan någon går i taket så vill jag betona att det här inlägget inte handlar om aborträttens vara eller icke-vara.

Den stundande ändringen i amerikanska högsta domstolen handlar om huruvida den federala regeringen ska ha någon makt över enskilda staters syn på abortfrågan. Det nuvarande prejudikatet säger ”ja, den federala regeringen får blanda sig i delstaternas abortlagstiftning och kan luta sig mot konstitutionen”. Den nya tolkningen är istället ”Nej, det finns inget stöd i konstitutionen för att lägga sig i delstaternas abortlagstiftning”.

För delstater med fri abort, gör beslutet ingen skillnad. För delstater som vill begränsa aborträtten gör beslutet stor skillnad eftersom den federala regeringen inte längre kan hindra dem med federal lagstiftning.

Det här är precis samma typ av debatt som när Vänsterpartiet röstar nej till EU:s förslag på minimilöner. Även om det inte förändrar något för Sveriges del, då är Vänsterpartiet emot att lägga den makten hos EU. Det blir paradoxalt eftersom Vänsterpartiet då ser ut att rösta emot att rumäner i Rumänien ska död er bättre ställt.

Blir abort förbjudet i USA om deras högsta domstol beslutar att riva upp Roe vd Wade? Nej, men enskilda delstater kan då själva stifta lagar bäst de vill.

En intressant detalj i det här som sällan tas upp är: Kan en extremt konservativ president med konservativ majoritet i lagstiftande församlingarna instifta abortförbud över hela landet? Nej, därför att beslutet som läckt visar att domstolen resonerar att det varken är konstitutionellt tvingande att tillåta abort eller att förbjuda det. Beslutet handlar alltså om att federala regeringen inte har med det att göra oavsett om den federala regeringen vill förbjuda abort eller tillåta abort.
Precis, det handlar snarare om staters självbestämmande kontra federal lag. Tycker personligen att det är sunt för stora stater att vara självbestämmande i så mycket som möjligt. Sen finns ju undantag.

När det gäller Sverige så går det knappt att ha en hederlig diskussion om abort då all kritik mot fri abort talas bort med "kvinnor bestämmer över sin egen kropp". Det handlar ju dock inte bara om kvinnans kropp utan en andra parts rättigheter. Det finns nyanser i frågan och även om jag tycker abort ska vara lagligt då kvinnans liv är i fara eller vid våldtäkt så tycker jag att det är för lätt att göra abort i Sverige och det används som ett sätt att skippa personligt ansvar för kvinnor i väst.

Kort sagt borde det inte vara ok för en kvinna som gång på gång ligger utan skydd att göra sena aborter. Det är en fråga om personligt ansvar och ett foster är ett liv tvärtemot den myt som propageras friskt i Sverige.
Citera
2022-05-04, 14:03
  #34
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det andra alternativet bättre? Kvinnor åker utomlands och gör abort eller gör abort på svarta marknaden där vad som helst kan hända.

Jag tycker det ska vara upp till var och en att bestämma. Båda sidor har rätt. Men vad som är bäst är individuellt.

Abort är okej till en viss gräns. Man ska endast kunna göra abort en gång i livet (om man nu inte kan bevisa att man har blivit våldtagen) och absolut inte om det har gått mer än 12 veckor.

Många vita kvinnor umgås ju med negrer i USA vilket är som att be om att bli våldtagen. Noll ansvarstagande och självinsikt.

Det finns ju hur många som helst som har gjort abort minst 10 gånger under sina liv och dessutom i vecka 15-18 vilket är helt sjukt.
__________________
Senast redigerad av Tuor 2022-05-04 kl. 14:08.
Citera
2022-05-04, 14:07
  #35
Medlem
Merrybums avatar
Jag har så svårt att förstå varför konservativa makter vill avskaffa aborträtten. Som om de tror att det skulle främja avhållsamhet. Vad nu avhållsamhet är att sträva efter.

Jag har heller aldrig hört att de vill starta upp inhemska adoptionsprogram, förstärka fosterhem, eller satsa en massa pengar på ensamma mammor.

Tror de bara att alla dessa foster som i dag aborteras, skall som genom ett trollslag bli älskade och efterlängtade barn som växer upp med kärleksfulla föräldrar och ekonomiskt stabilitet.

Det finns så mycket som är omoraliskt i vår värld, krig, svält, fattigdom, fördelningspolitik, etc, etc. Varför tycker mäktiga konservativa män att det är viktigare att förbjuda aborter och morverla homosexualitet? Ur led är tiden.
Citera
2022-05-04, 14:10
  #36
Medlem
Hussefars avatar
Vi är inte lika hardcore-konservativa som de därborta så det tror jag inte är någon risk. Mycket till att det är så är nog kopplat till kristendomen, vilket vi är slappare till (som tur väl).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback