Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-04, 11:07
  #2245
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Att en fjärdedel utav de insatta trupperna ska ha dött låter extremt högt. 15% är åtminstone rimligt.
Jag förlitar mig hellre på opartiska uppgifter än på västmedia som försöker göra allt för att få det att se ut som att Ukraina håller på att vinna detta, när allt (förutom västmedia) pekar på att det är precis tvärtom.

https://www.aljazeera.com/wp-content...size=770%2C770
tagen ifrån denna:
https://www.aljazeera.com/news/2022/...ws-interactive
25% av alla BTG ska inte ha dött utan "rendered combat ineffective". Detta är alltså inklusive sårade soldater. Även utslagna fordon kan göra ett förband oförmöget att verka.

Sedan litar jag mer på Brittisk och Amerikansk underrättelsetjänst gällande hur kriget går än Al Jazeera. Så mycket AWACS och övervakning de har cirklande runt Ukraina så har de med all säkerhet en väldigt bra bild över vad som händer på marken.

De siffrorna du länkar till är (på papperet) de totala styrkorna på respektive sida. Ryssland kan inte göra som Ukraina och sätta in 100%. Sedan finns det inte en chans att Ryssland kan kalla in reserver i detta krig. Det hade inte Rysslands civila tillåtit.
Citera
2022-05-04, 12:07
  #2246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
25% av alla BTG ska inte ha dött utan "rendered combat ineffective". Detta är alltså inklusive sårade soldater. Även utslagna fordon kan göra ett förband oförmöget att verka.
Ja ok, det låter mer rimligt än att de skulle vara döda, det kan jag hålla med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Sedan litar jag mer på Brittisk och Amerikansk underrättelsetjänst gällande hur kriget går än Al Jazeera. Så mycket AWACS och övervakning de har cirklande runt Ukraina så har de med all säkerhet en väldigt bra bild över vad som händer på marken.
Underrättelsetjänsterna har säkerligen en väldigt bra bild över vad som händer men du är ju bra naiv om du tror att du får den bilden levererad till dig ofiltrerad via västerländsk massmedia. Det är mer sannolikt att media i länder som inte är involverade i konflikten förhåller sig objektiva.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
De siffrorna du länkar till är (på papperet) de totala styrkorna på respektive sida. Ryssland kan inte göra som Ukraina och sätta in 100%. Sedan finns det inte en chans att Ryssland kan kalla in reserver i detta krig. Det hade inte Rysslands civila tillåtit.
Vi får se, det snackas ju om att Ryssland ska förklara krig (på riktigt) den 9:e, vilket skulle öppna upp för fler alternativ när det gäller vad de kan sätta in i konflikten. Förhoppningsvis ger Ukraina upp innan dess så att fler liv slipper förloras.
Citera
2022-05-04, 12:11
  #2247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Ja ok, det låter mer rimligt än att de skulle vara döda, det kan jag hålla med om.


Underrättelsetjänsterna har säkerligen en väldigt bra bild över vad som händer men du är ju bra naiv om du tror att du får den bilden levererad till dig ofiltrerad via västerländsk massmedia. Det är mer sannolikt att media i länder som inte är involverade i konflikten förhåller sig objektiva.


Vi får se, det snackas ju om att Ryssland ska förklara krig (på riktigt) den 9:e, vilket skulle öppna upp för fler alternativ när det gäller vad de kan sätta in i konflikten. Förhoppningsvis ger Ukraina upp innan dess så att fler liv slipper förloras.

Eller så ger Ryssland upp, för att skona liv? Eller hur? Ryssland är den aktivt drivande parten i detta krig, Ukraina den reaktive.

Det blir livat om Ryssland mobiliserar. Utrustning, motivation och utbildning får ju inte ett högre snitt av det direkt.

Samtidigt som Ukrainarna blir alltmer stridserfarna veteraner. Som nu dessutom laddar upp med vapen för en motoffensiv.

Det blir blodigt om Ryssland mobiliserar så vi får hoppas de avstår.
Citera
2022-05-04, 12:23
  #2248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Eller så ger Ryssland upp, för att skona liv? Eller hur? Ryssland är den aktivt drivande parten i detta krig, Ukraina den reaktive.
Om du väljer att lyssna enbart till västmedia, ja. Om du i stället tar del utav alla händelser som lett upp till detta, ända ifrån maidankuppen 2014, så är det ju solklart att Ukrainas agerande är en stor del utav anledningen till varför det har blivit som det blivit. Sluta peta på den sovande björnen för helvete.
Citera
2022-05-04, 12:27
  #2249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Om du väljer att lyssna enbart till västmedia, ja. Om du i stället tar del utav alla händelser som lett upp till detta, ända ifrån maidankuppen 2014, så är det ju solklart att Ukrainas agerande är en stor del utav anledningen till varför det har blivit som det blivit. Sluta peta på den sovande björnen för helvete.

Ryssarna bedriver ofta anfallskrig och har gjort hela sin historia, hela deras jävla federation är resultatet av anfallskrig, inkl Ukraina som nu vill bli lämnade ifred.

Det är inte en sovande björn, det är en rabiessmittad hundjävel.

Den myten är lögnaktig och falsk.
Citera
2022-05-04, 12:29
  #2250
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Underrättelsetjänsterna har säkerligen en väldigt bra bild över vad som händer men du är ju bra naiv om du tror att du får den bilden levererad till dig ofiltrerad via västerländsk massmedia. Det är mer sannolikt att media i länder som inte är involverade i konflikten förhåller sig objektiva.
Men uppgifterna kommer liksom direkt från brittiska försvaret.
https://twitter.com/DefenceHQ/status...080512/photo/1

Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Vi får se, det snackas ju om att Ryssland ska förklara krig (på riktigt) den 9:e, vilket skulle öppna upp för fler alternativ när det gäller vad de kan sätta in i konflikten. Förhoppningsvis ger Ukraina upp innan dess så att fler liv slipper förloras.
Det snackas om det ja. Men kan Ryssland det? Kommer civilbefolkningen tillåta att deras söner skickas till ett för många, meningslöst krig?

Jag vet att propagandamaskinen går för fullt nu i öst. Det är lätt för oss att se i väst när det börjar bli rent ut sagt löjligt. Angripa Astrid Lindgren som gjort Peppi Dlinnyjtjulok (ryska, red.anm) för Nazism är desperata saker för att få med sig sin befolkning mot världen. Men jag vet flera ryska bekanta som säger att även de tycker att det är löjligt. Det är i varje fall positivt.
Citera
2022-05-04, 12:32
  #2251
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Om USAs regering tvingas banta ner stödet till Ukraina framöver av budgetskäl så tror jag att Ryssland kommer att få en deal med Zelensky som de är nöjda med.
https://youtu.be/l7rb6IBYdZE

Ryssland är inte intresserade av något avtal, utan det dom är intresserade av är att hel ödelägga Ukraina och mörda eller fördriva befolkningen. Det kommer att ta tid och många som får sätta livet till.
Ryssland har mycket folk att trycka in i kriget och kan egentligen bara nöta på tills målen är uppnådda.
Det enda som kan stoppa ryssen är att deras förmåga att bedrive krig helt förstörs.
Citera
2022-05-04, 12:35
  #2252
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det snackas om det ja. Men kan Ryssland det? Kommer civilbefolkningen tillåta att deras söner skickas till ett för många, meningslöst krig?

Naturligtvis kan ryssland förklara krig. Det finns inget hinder för det. Stort stöd överallt.
Civilbefolkningen har inte så mycket val än att finna sig i Kremls krumbukter. Det är dock vanligt att unga män håller sig oanträffbara för att inte tvingas göra militärtjänst man kan räkna med att allt fler kommer att lämna landet helt.
Citera
2022-05-04, 13:00
  #2253
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag vet detta, jag bara raljerar över en sån sak som att denna banditrepublik bestående av kriminella ryssar stöttade av putler kan ha ett " försvarsdepartement".


Visst och oavsett vad du och jag tycker så har det gått ut med namn på cirka 35000 stupade staden mariupol av ukrainska försvarare. Skulle 10% av detta stämma är det ändå stora siffror ..
Citera
2022-05-04, 13:40
  #2254
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Naturligtvis kan ryssland förklara krig. Det finns inget hinder för det. Stort stöd överallt.
Civilbefolkningen har inte så mycket val än att finna sig i Kremls krumbukter. Det är dock vanligt att unga män håller sig oanträffbara för att inte tvingas göra militärtjänst man kan räkna med att allt fler kommer att lämna landet helt.
Jag kan hålla med dig om att Ryssland stödjer den "speciella operationen" men skulle de verkligen stödja ett fullskaligt krig. Den är jag mindre säker på.

Krigslagar i Ryssland innebär totalt förbud mot demonstrationer, strikta restriktioner från att lämna landet, inget samröre alls med utländska organisationer. Kanske t.o.m ransonering. Jag tror inte gemene Ryss hade supportat det lika mycket som den "speciella operationen".
Citera
2022-05-04, 13:45
  #2255
Avstängd
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ryssland är inte intresserade av något avtal, utan det dom är intresserade av är att hel ödelägga Ukraina och mörda eller fördriva befolkningen. Det kommer att ta tid och många som får sätta livet till.
Ryssland har mycket folk att trycka in i kriget och kan egentligen bara nöta på tills målen är uppnådda.
Det enda som kan stoppa ryssen är att deras förmåga att bedrive krig helt förstörs.
Om det är som du säger så hade de väl kunnat göra som US gjorde i Tyskland eller Irak, flygbomba större städer till grus. De har all kapacitet att kunna göra så men målet har varit ett annat. Kriget hade varit över på ett par veckor och Zelensky regeringen hade tvingats i landsflykt eller dödats. Dessutom hade det varit betydligt billigare för ryssen och det hade besparat många ryska soldaters liv. Enligt många tyckare på FB kommer Putin snart att gå i konkurs pga det utdragna kriget. Han verkar beredd att ta den risken istället för att bomba sönder Kiev.
Det säger sig självt att strategin är en annan.
__________________
Senast redigerad av Mary99 2022-05-04 kl. 13:50.
Citera
2022-05-04, 13:49
  #2256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Om det är som du säger så hade de väl kunnat göra som US gjorde i Tyskland eller Irak, flygbomba större städer till grus. De har all kapacitet att kunna göra så men målet har varit ett annat. Kriget hade varit över på ett par veckor och Zelensky regeringen hade tvingats i landsflykt eller dödats.

Instämmer! Verkar mer som att Putin vill ha landet som en buffertzone som säger nej till NATO för all framtid och gör det självmant för att slippa ett ryskt anfall igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback