Citat:
Ursprungligen postat av
HelmerLjus
Ja, folk blir upprörda av att se när människor beter sig illa och skriver så själva dumma saker. Jag står inte bakom rasistiska påhopp eller personangrepp men förstår att folk blir arga. Jag kan själv skriva saker i affekt men vill absolut inte bidra till en rasistisk pöbel, så jag vill be om ursäkt om någon tagit det så.
Rasistisk är man om man talar om en viss ras eller hudfärg och kopplar det till vissa nedvärderande saker. Att diskutera om man är svensk eller inte om man kommer från andra kulturer med andra värderingar är inte att vara rasist. Våra kulturella värderingar präglar vilka vi är och det tar sig uttryck i vår personlighet. Har man vuxit upp i en våldsam kultur så är det få som kan värja sig mot den präglingen. Svensk som icke svensk.
Själv håller jag med om att jag kan aldrig bli en fullfjädrad japan om jag föds i Japan med icke japanska föräldrar, däremot har jag större chans att bli en kulturellt präglad japan om jag blir adopterad av japanska föräldrar och får lära mig kulturen inifrån. Samma sak med svenskar. Sen har vi genetiken också som präglar oss, även när det gäller känslor. Finns forskning som talar för detta.
Så rasism är urholkad som slägga för att dänga till andra, många använder det som försvar när de beter sig dåligt. Det handlar inte om ras, utan om vad vi är präglade till och om vi kan bryta oss loss från den präglingen om den gör oss till dåliga människor. Kort sagt karaktären.
Det är en komplicerad process, men visst är det jobbigt att se ett Sverige som blir allt mer delat pga kulturella värderingar. Men det har inget med ras och hudfärg att göra även om folk älskar att ta till det som ett påvert argument. Det är vänsterns identitetspolitik som skapat det. Kanske för att de gillar drama och ha rätt? Kolla bara på Hanna, hon ska rätta till Tommie så han har rätt åsikt, dvs samma som hennes. Annars ska han säkert röstas ut. Så enfaldigt.