Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-03, 20:03
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Att katter dominerar Internet är uppenbart. Den här artikeln tar upp teorier om att de är söta, vakna på nätterna när datorfolket anses vakna etc Men jag tror inte man hittat en bra förklaring. Dessa tradiga videos med katter som gör "lustiga saker" måste vara ett styrt intresse. Jag kan bara presentera en teori så får vi se om andra har några bättre teorier.

Katter förknippas med kvinnor. Det finns galna kattanter men knappast galna kattgubbar. Det finns Cat Woman men knappast Cat Man etc Jag har sett flera exempel på unga killar som jobbar med datorer och som skaffat katter, vilket i alla fall förvånade mig att de gjorde. Att vara kattägare kanske t.o.m. är en slags marker för politisk korrekthet? Den som kör Tesla, äter bönor och är kattägare kanske har större social framgång i vissa kretsar.

Jag tror att katter kan ha introducerats som ett sätt att smygfeminisera den manligt dominierade datorverksamheten. Man försöker få feminina aspekter att gradvis påverka de datorhackande killarna. Jag är inte säker på att det stämmer men unga grabbar som postar videos uppvisar i alla fall en förvånansvärd övervikt för kattägare, enligt min uppfattning.

Att ett sådan intresse bara skulle uppstått för att "katter är söta" duger inte som förklaring. Trender är styrda.

Assanges katt stod givetvis i centrum. Inget händer av en slump.
https://www.gizmodo.com.au/2018/10/e...-his-damn-cat/
https://www.google.com/imgres?imgurl...MygbegUIARC9AQ

Citat:
WikiLeaks says Julian Assange’s cat is safe
https://nypost.com/2019/04/15/wikile...s-cat-is-safe/

Citat:
Why Cats Rule the Internet

“Cats” is one of the most-searched-for terms on the Internet, and YouTube videos starring felines account for more than 26 billion views, making them the single most popular category on the site.

However, on YouTube, as well as sites like Reddit, Buzzfeed and Instagram, dogs are posted and tagged just as often as cats. In fact, YouTube actually gets more searches for dogs than cats. Yet cat content gets almost four times more viral views than content featuring dogs, according to Jack Shepherd, Buzzfeed’s editorial director.
https://www.treehugger.com/why-cats-...ternet-4862720
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-03 kl. 20:32.
Citera
2022-05-03, 20:29
  #2
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker inte den artikelns hypotes är så spännande. Skulle snarare säga det är hormonellt. Varför gör människor olika saker, vad driver oss. Bilder på gulliga djur, tex katter, får oss att utsöndra oxytocin vilket känns fint. Samtidigt slipper vi kattskiten, dvs ett smidigt digitalt alternativ. Mycket av intresse kan sorteras in i drivet av diverse olika hormoner ... dopamin för spel, adrenalin för boxning, etc. Avgränsar man kan man säkert hitta annat än just katter i topp på lugn-listan. Män i finska Karelen kanske kollar andra djur efter en tuff dag med kunder och en dum mellanchef för att somna bra.
Citera
2022-05-03, 20:46
  #3
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Katter kan beteckna inte bara kvinnor utan även tjuvar och mördare och fnask. Har du en katt tatuerad som ryss är du antingen mördare, hora eller tjuv eller en kombination.
Citera
2022-05-03, 20:53
  #4
Medlem
Barachiels avatar
Jag vill bara ge en heads up till dem kritiskt tänkande personerna som dagligen vet med sig att denna världen är fylld med korruption och halv sanningar! Se upp för inlägg som dessa!!! Ni kommer märka av fler och fler av denna typen av inlägg! Ty så ska det bli! Nu när mänskligheten börjar se igenom den mörka sidans övertag på mänskligheten i stort så kommer även dess allierade att söka sig till er med teorier som kommer låta så absurda och märkliga enbart för att få ”konspirationer” att bli ascosierat med kattvideos eller varför inte robot fåglar som övervakar oss? Hur som…. Se upp!
Citera
2022-05-03, 22:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att katter dominerar Internet är uppenbart. Den här artikeln tar upp teorier om att de är söta, vakna på nätterna när datorfolket anses vakna etc Men jag tror inte man hittat en bra förklaring. Dessa tradiga videos med katter som gör "lustiga saker" måste vara ett styrt intresse. Jag kan bara presentera en teori så får vi se om andra har några bättre teorier.

Katter förknippas med kvinnor. Det finns galna kattanter men knappast galna kattgubbar. Det finns Cat Woman men knappast Cat Man etc Jag har sett flera exempel på unga killar som jobbar med datorer och som skaffat katter, vilket i alla fall förvånade mig att de gjorde. Att vara kattägare kanske t.o.m. är en slags marker för politisk korrekthet? Den som kör Tesla, äter bönor och är kattägare kanske har större social framgång i vissa kretsar.

Jag tror att katter kan ha introducerats som ett sätt att smygfeminisera den manligt dominierade datorverksamheten. Man försöker få feminina aspekter att gradvis påverka de datorhackande killarna. Jag är inte säker på att det stämmer men unga grabbar som postar videos uppvisar i alla fall en förvånansvärd övervikt för kattägare, enligt min uppfattning.

Att ett sådan intresse bara skulle uppstått för att "katter är söta" duger inte som förklaring. Trender är styrda.

Assanges katt stod givetvis i centrum. Inget händer av en slump.
https://www.gizmodo.com.au/2018/10/e...-his-damn-cat/
https://www.google.com/imgres?imgurl...MygbegUIARC9AQ


https://nypost.com/2019/04/15/wikile...s-cat-is-safe/


https://www.treehugger.com/why-cats-...ternet-4862720

Svaret är enkelt, för att katter är så sjukt sööööta. Liksom kolla på deras ögon, speciellt när de är busiga, hela pupillerna vidgas. Katter är även roligt klumpiga och tröga, får en att känna igen sig på ett mysigt vis.
Citera
2022-05-03, 22:30
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Katter kan beteckna inte bara kvinnor utan även tjuvar och mördare och fnask. Har du en katt tatuerad som ryss är du antingen mördare, hora eller tjuv eller en kombination.
I Bulgakovs Mästaren och Margarita utgör ju Djävulen huvudpersonen som åtföljs av en svart katt. Häxor och svarta katter hör samman.

Citat:
Ursprungligen postat av Barachiel
Jag vill bara ge en heads up till dem kritiskt tänkande personerna som dagligen vet med sig att denna världen är fylld med korruption och halv sanningar! Se upp för inlägg som dessa!!! Ni kommer märka av fler och fler av denna typen av inlägg! Ty så ska det bli! Nu när mänskligheten börjar se igenom den mörka sidans övertag på mänskligheten i stort så kommer även dess allierade att söka sig till er med teorier som kommer låta så absurda och märkliga enbart för att få ”konspirationer” att bli ascosierat med kattvideos eller varför inte robot fåglar som övervakar oss? Hur som…. Se upp!
Men trender kommer inte till av en slump. Feminismen är mycket stark i samhället och katter starkt kopplade till kvinnor. Jag tror förklaringen till katternas framfart står att finna här. Se bara så få svar det kommit. En känslig fråga, kanske. En liknande fråga kastades ut på "teknikaliteter" i ett större amerikanskt forum .
Citera
2022-05-04, 01:22
  #7
Medlem
Det är väl främst kvinnor som använder sociala medier, så det är väl inte konstigt att det då skulle vara katter som är populärast om det nu är var kvinnor föredrar.

Att dessa yngre män främst skaffar katt istället för hund är väl för att katten kan stanna inne hela tiden. Svårt att lämna hund själv i typ 10 timmar när man är på jobbet.
Dessa datorhackande killar är ju stereotypiskt singlar, så svårt att ordna med att hunden ska behöva gå ut minst var sjätte timme. Dessutom är väl promenader inte dessa grabbars favoritsyssla heller.

Allt behöver inte vara en plan att feminisera män.
Citera
2022-05-04, 06:30
  #8
Avstängd
wwrs avatar
Något mer än hälften av YouTubers identifierar sig som män. Sedan beror det förstås på vilket forum och situation det gäller. Men att kvinnor skulle ha tagit över Internet och postar bilder på sina katter tror jag inte. Det stämmer inte heller med den erfarenhet jag har. De som postar kattbilderna är ofta killar.

De som postar bilderna verkar ofta sociala och utåtriktade. (Det gäller även de jag själv känner som skaffat katt.) Jag tror inte de valt katt eftersom de då bara kan sitta inne vid datorn. Dessutom sprids feminism medvetet kraftigt i samhället. Vår regering sätter kvinnor framför män genom att vara feministisk, t.ex. Trender på Internet är viktiga.

Rapporteringen runt Assanges katt var t.ex oväntat omfattande, se OP.
Citat:
WikiLeaks says Julian Assange’s cat is safe
(rubrik i NYPost)

Det är naturligtvis svårt att bevisa. Men jag finner inte otroligt att katternas starka ställning på Internet kan ha skapats för att smyga in något som förknippas med kvinnor där.

Citat:
54% of YouTube users are male
For YouTube users over 18 years old, 46.1% identify as female and 53.9% identify as male.
https://blog.hootsuite.com/youtube-stats-marketers/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-04 kl. 07:29.
Citera
2022-05-04, 07:32
  #9
Medlem
Hussefars avatar
Katter är individualister. Somliga människor vill också vara det eller i högre grad än de redan är. Det är "inne" just nu i samhället. Därför en del drar sig till att gilla dessa kattvideos och de får sån spridning. En omedveten eskapism.

Jag är hundmänniska.
Citera
2022-05-04, 08:03
  #10
Medlem
nerdnerds avatar
De som vill ha en lydig slav skaffar hund. Katter är oberoende och fria och nyfikna och skiter i det mesta som människor vill, och är just därför oberäkniliga och roliga och intressanta, t o m så pass att väldigt många vill se filmer om dem på YT.

Kanske borde ladda upp nån film där mina bengaler leker i duschen?
Citera
2022-05-04, 08:11
  #11
Avstängd
wwrs avatar
Jag börjar tro att det är svårare att diskutera katter än judar. Svaren går som katten runt het gröt. Här ligger definitivt en hund begraven.
Citera
2022-05-04, 09:55
  #12
Medlem
Fummys avatar
Katter har alltid varit populära djur och till och med ansedda som heliga i med att de är skadedjursbekämpare, utan katter skulle mänskligheten varit utdöd.
Det har frivilligt sökt vänskap till människor och blivit tämjda.

Katter är en av naturens mest lyckade jägare, de är graciösa smidiga.
Pendlar vara aktiva , nyfikna till att vara lata.

Videos med katter är mest bloopers med katter som annars är så smidiga klantar till sig, eller hur de beter sig som rövhål med humor.
Det är väl knappast så att folk gillar titta på något som bara är gulligt? Det är inte kattungar som är roliga kattklipp.

Katter är coola, varför har flashback en katt som logga om det inte fanns en tanke kring rebellen som gör som den vill och inte låter sig styras?

Är flashbacks katt feminin, gullig eller pk ?

Katter har olika symbolism i olika kulturer , och en svart katt kan betyda både tur och otur beroende på inom vilken kultur man hör sådan skrock.

Att många skaffar katter beror kanske just för att katter klarar av att kissa och bajsa medans man inte är hemma, att skaffa en hund är ett mycket större ansvar man tar på sig.
De har ju trots allt ett jobb.

Och det är mycket svårare att träffa nya vänner ju äldre man blir, så kanske de blir ensamt och då är katter det perfekta djuret att ha hemma.
Finns alla möjliga män och kvinnor i alla åldrar som skaffar sig katter.

Som jordgubbe var inne på så är oxycontin en stor anledning till att skaffa katt, de är hälsosamt för en ensam individ, och de vore kanske rent oansvarigt att skaffa en hund om man inte har tid.

Men gällande att katter skulle vara populära på nätet är för att de helt enkelt är roligare och mer egna av sig en hundar och andra djur just på video.
Eftersom katter inte låter sig styras och är så olika så kommer de finnas ett större utbud av variation kring roliga klipp.

Det stämmer säkert att de oftare är galna kattkvinnor men de vore mer galet att ha 12 hundar än 12 katter, men det handlar väl om kvinnor som lider av ensamhet och drivs av modersinstinkter och massa faktorer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback