Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-01, 22:10
  #1
Medlem
Hej! jag är intresserad av att åka till norge på semester.vilken är den häftigaste staden i norge att besöka ? med häftigast utseende/ natur?
Citera
2022-05-01, 22:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! jag är intresserad av att åka till norge på semester.vilken är den häftigaste staden i norge att besöka ? med häftigast utseende/ natur?

Lofoten är ju trevligt
Citera
2022-05-01, 22:20
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
häftig och norge går inte ihop
håller med....på teve ser det så fint ut med vyer uppifrån luften....när man väl är där i dalgångarna känner man sig instängd å ser bara berg på sidorna....inga vyer.
Citera
2022-05-01, 22:21
  #4
Medlem
Patrik2108s avatar
Utan att veta så skulle jag tippa på Bergen.
Citera
2022-05-01, 22:24
  #5
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
håller med....på teve ser det så fint ut med vyer uppifrån luften....när man väl är där i dalgångarna känner man sig instängd å ser bara berg på sidorna....inga vyer.
Håller med om det. Min mamma var på nån pensionärsresa och hon tyckte att hon tröttnade ganska fort på att se höga bergsväggar överallt.
Själv tillbringade jag en tid på sydostkusten och där är det mer småkuperat. Men terrängen ser för jävlig ut. Det är likväl branta steniga klippor med snår i dalarna. Inget mjukt lummigt blåbärsris.
Citera
2022-05-01, 22:33
  #6
Medlem
Patrik2108s avatar
Här en topografisk karta (terrängkarta) från Norge med höjdkurvor och höjdangivelser. Där kan du själv titta runt lite och se vilket sorts landskap du vill se.
https://www.norgeskart.no/#!?project...&lon=183202.55
Citera
2022-05-01, 22:38
  #7
Medlem
xposures avatar
Skulle väl vara turistfällan Geiranger då kanske.
Det är inte i städerna du kommer få se den häftigaste naturen.
Citera
2022-05-01, 22:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! jag är intresserad av att åka till norge på semester.vilken är den häftigaste staden i norge att besöka ? med häftigast utseende/ natur?
Ålesund om man tycker om jugendarkitektur. Alltså art nouveau. Staden brann ner och återuppbyggdes i början av 1900-talet. Därmed många hus i just art nouveau.
Citera
2022-05-01, 23:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
håller med....på teve ser det så fint ut med vyer uppifrån luften....när man väl är där i dalgångarna känner man sig instängd å ser bara berg på sidorna....inga vyer.
Jag känner mig också instängd i sådan natur. Det tar liksom stopp. Man kommer ingen vart. För mig räckte det att befinna mig i Valdemarsvik för att ”fjordkänslan” skulle infinna sig.
Citera
2022-05-01, 23:22
  #10
Medlem
Patrik2108s avatar
Jag är inte så mycket för turistfällor men tex. Predikstolen i Stavanger är ett utflyktsmål som kräver ett stycke vandring också. Det är något jag skulle kunna tänka mig.
Citera
2022-05-02, 00:56
  #11
Medlem
TheGretaResets avatar
Bodö är en stad och sedan gör man utflykt till lofoten. Hela norge är häftigt jämfört med sverige som jämnats ut av inlandsisen.
Bergen med tyskebryggan är ett annat förslag.

Ta med er Nyamko Sabuni
Citera
2022-05-02, 01:26
  #12
Medlem
knark-kungens avatar
Jag har länge velat besöka Svalbard, hem till det största landlevande rovdjuret samt det största djuret i havet.


Mitt tips blir alltså Longyearbyen
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3413158

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback