Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-01, 16:16
  #37
Medlem
Juggernawts avatar
Bröd har länge varit oproportionerligt dyrt i Sverige jämfört med andra EU-länder. Limpa franskbröd får man för runt €1 i större delen av unionen medans det kostar minst tre gånger så mycket här. Smör, kött, fisk och kaffe är andra produkter som är hutlöst dyra i Svenska affärer.

Enkelt att jämföra priserna när företag som t.ex. Lidl finns över hela Europa.
Citera
2022-05-01, 16:18
  #38
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Bröd har länge varit oproportionerligt dyrt i Sverige jämfört med andra EU-länder. Limpa franskbröd får man för runt €1 i större delen av unionen medans det kostar minst tre gånger så mycket här. Smör, kött, fisk och kaffe är andra produkter som är hutlöst dyra i Svenska affärer.

Enkelt att jämföra priserna när företag som t.ex. Lidl finns över hela Europa.
I Frankrike gå ju alla ned och köper en baguette på morgonen. Det är ju billigt även inne i Paris även om det var några år sedan jag gjorde det senast. Det bakas ju i lokala bagerier. Jag vet inte om det har ändrats. Det var som sagt några år sedan, men då uppfattade jag även livsmedelspriser inne i Paris som lägre än svenskt genomsnitt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-01 kl. 16:22.
Citera
2022-05-01, 16:19
  #39
Medlem
CockWitchs avatar
Tomater kostar 70 spänn kilot på Coop. Helt sinnes. Det är för fan en jävla konstgödad tomat som vuxit inomhus under ledlampor. Jag skippar tomater och bröd. Kör på knäckebröd i så fall. Bättre för magen dessutom.
Citera
2022-05-01, 16:26
  #40
Medlem
För många år sedan kunde jag leva billigt på att äta bröd, flera olika bröd och så pålägg på det.

Men det var inte så nyttigt.

Så jag slutade och äter bröd ganska sällan.

Tycker inte brödet är så dyrt om man betraktar det som något man äter ibland. Men har man det som basvara och det ingår i kosten varje dag. Jag skulle tycka det var ganska dyrt då ja.

Jag tror att vi kommer få se rejält höjda matpriser, inte bara här i Sverige utan i hela världen. Men en svensk har rimligtvis marginaler och kan sluta konsumera något annat som är ganska onödigt.
Citera
2022-05-01, 16:49
  #41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?

Limpan kostar 35kr för att folk pröjsar 35kr för den. Klassisk marknadsekonomi. Jag skulle nog kunna pröjsa 100kr för en limpa. Där går min smärtgräns. Om limpan skulle kosta över 100kr skulle jag baka själv.
Citera
2022-05-01, 16:57
  #42
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Limpan kostar 35kr för att folk pröjsar 35kr för den. Klassisk marknadsekonomi. Jag skulle nog kunna pröjsa 100kr för en limpa. Där går min smärtgräns. Om limpan skulle kosta över 100kr skulle jag baka själv.
Nja. Marknadsekonomi förutsätter konkurrens och de stora kedjorna har ingen konkurrens. Folk tar bilen till shoppingcentrat och då går det att få upp priset till 35 kronor. Skulle mindre producenter finna ett sätta att sälja skulle brödet vara billigare. Lidl finns ju vid köpentra. Möjligen har de rimligare priser och bra bröd.

Men skillnaden är extrem för just bröd jämfört med utlandet.
Citera
2022-05-01, 17:08
  #43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nja. Marknadsekonomi förutsätter konkurrens och de stora kedjorna har ingen konkurrens. Folk tar bilen till shoppingcentrat och då går det att få upp priset till 35 kronor. Skulle mindre producenter finna ett sätta att sälja skulle brödet vara billigare. Lidl finns ju vid köpentra. Möjligen har de rimligare priser och bra bröd.

Men skillnaden är extrem för just bröd jämfört med utlandet.

Du kan ju inte jämföra Sveriges brödpriser med några fattiga länder. Bröd är precis lika dyrt i Norge, Danmark och i Finland som i Sverige.
Citera
2022-05-01, 17:10
  #44
Medlem
Svaret är många: Höga skatter, hög inflation, statligt styrd ekonomi och avsaknad av marknadsekonomi, höga kostnader för bönderna, vinstmarginal.

Nästa år kommer vi säga "tänk när brödet bara kostade 35 kr"...
Citera
2022-05-01, 17:25
  #45
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du kan ju inte jämföra Sveriges brödpriser med några fattiga länder. Bröd är precis lika dyrt i Norge, Danmark och i Finland som i Sverige.
Jag jämför med en del utomeuropeiska länder. Skillnaden är inte lika stor på andra varor.
För ett antal år sedan köpte jag ganska ofta bröd lokalt bakat i Paris centrum. Det var billigt jämfört med Sverige då.
Andra här säger att bröd är 3 gånger så dyrt i Sverige som övriga EU.
Det går att baka billigare. Men vi är så inkörda på att köpa i köpcentrum att de kan trissa upp priserna. City med mindre affärer och bagerier slås ut i den stad jag bor just nu. Höga hyror säger affärsinnehavare. Fina gåytor i centrum som åtminstone tidigare inte utnyttjades. Man tränger ihop folk i köpcentra som inte är alltför trevligt utformade. Livsmedelsaffärer går mot att "handla med ett klick". Se på Ukraina. Där kan man ofta sitta ned och äta i en avdelning av livsmedelsaffären. Vi går mot dyrare och ogästvänligare.

Just bröd är dyrt i Sverige även jämfört med andra ganska dyra varor på stormarknaderna på köpcentra.
Citera
2022-05-01, 17:29
  #46
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?
Du får handla på Lidl, kostar de inte 18 kr där och är nybakta?

Just vete står Ukraina och Ryssland för 35% av världsexporten. Den är nu nere helt. Troligen blir det brödbrist i höst, om inte Sverige får en fantastisk skörd i sommar.

Dina gamla priser i Serbien har säkert fördubblats, fattiga länder lider oerhört mycket mer av världsinflationen än Sverige.

EU är inblandat på så sätt att svenska matpriser sjunkit oavbrutet sedan 1995 när vi gick med och halverats i budgeten för en svensk familj. Syftet med EU är att skapa låga skatter, frihandel, låga priser. Även om man ibland kan tro något annat.
Citera
2022-05-01, 17:33
  #47
Medlem
Världsmarknadspriser kallas det, en genial uppfinning av "eliten"...
Shalom !
Citera
2022-05-01, 17:33
  #48
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Du får handla på Lidl, kostar de inte 18 kr där och är nybakta?

Just vete står Ukraina och Ryssland för 35% av världsexporten. Den är nu nere helt. Troligen blir det brödbrist i höst, om inte Sverige får en fantastisk skörd i sommar.

Dina gamla priser i Serbien har säkert fördubblats, fattiga länder lider oerhört mycket mer av världsinflationen än Sverige.

EU är inblandat på så sätt att svenska matpriser sjunkit oavbrutet sedan 1995 när vi gick med och halverats i budgeten för en svensk familj. Syftet med EU är att skapa låga skatter, frihandel, låga priser. Även om man ibland kan tro något annat.
Serbien var förra året. Jag jämför främst ICA:s priser. Deras bröd bakas på svenskt mjöl.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag jämför med en del utomeuropeiska länder. Skillnaden är inte lika stor på andra varor.
För ett antal år sedan köpte jag ganska ofta bröd lokalt bakat i Paris centrum. Det var billigt jämfört med Sverige då.
Andra här säger att bröd är 3 gånger så dyrt i Sverige som övriga EU.
Det går att baka billigare. Men vi är så inkörda på att köpa i köpcentrum att de kan trissa upp priserna. City med mindre affärer och bagerier slås ut i den stad jag bor just nu. Höga hyror säger affärsinnehavare. Fina gåytor i centrum som åtminstone tidigare inte utnyttjades. Man tränger ihop folk i köpcentra som inte är alltför trevligt utformade. Livsmedelsaffärer går mot att "handla med ett klick". Se på Ukraina. Där kan man ofta sitta ned och äta i en avdelning av livsmedelsaffären. Vi går mot dyrare och ogästvänligare.

Just bröd är dyrt i Sverige även jämfört med andra ganska dyra varor på stormarknaderna på köpcentra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback