2022-04-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Väldigt bra lopp och tid av Danielsson men att det inte räcker till att klara kvalgränsen till EM säger en hel del. Bra att det inte är bara en svensk på denna nivå utan att de kan pressa varandra (om alla är hela).
EM-kvalgränserna är genomgående extrema och man lär få fylla på ifrån rankinglistorna precis som för VM. Så det gäller för Emil att springa flera bra 5000, alternativt att klara gränsen, vilket självklart är fullt möjligt.

Edit. Kvalgränsen är 13.24.00 och 30 deltagare skall tas ut. I fjol var det 19 man som klarade gränsen om man räknar max 3 per nation och dessutom räknar bort ryssen. Sen får man i ett tänkt scenario också räkna med att en del väljer att tävla enbart på 10000 om de även är kvalificerade där. Så hälften kommer nog att tas ut via rankingen. Så verkar det för övrigt att genomgående se ut, även i andra grenar.
Senast redigerad av Nossenos 2022-04-30 kl. 11:56.
Citera
2022-04-30, 12:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
EM-kvalgränserna är genomgående extrema och man lär få fylla på ifrån rankinglistorna precis som för VM. Så det gäller för Emil att springa flera bra 5000, alternativt att klara gränsen, vilket självklart är fullt möjligt.

Edit. Kvalgränsen är 13.24.00 och 30 deltagare skall tas ut. I fjol var det 19 man som klarade gränsen om man räknar max 3 per nation och dessutom räknar bort ryssen. Sen får man i ett tänkt scenario också räkna med att en del väljer att tävla enbart på 10000 om de även är kvalificerade där. Så hälften kommer nog att tas ut via rankingen. Så verkar det för övrigt att genomgående se ut, även i andra grenar.
Såg nu att det finns en Road to Munich-funktion på Europaförbundets hemsida. Nio som klarat kvalgränsen, sedan kommer Almgren som 10:a, Danielsson som 12:a och Löfqvist som 15:e baserat på världsrankingen.

https://www.european-athletics.com/c...9609&country=0

Men visar som sagt att kvalgränserna är alldeles för tufft satta.

Danielsson tävlar nästa gång på 5000 meter den 21:a maj i Stockholm (Hoka 5000).
Citera
2022-04-30, 13:39
Medlem
Citat:
Såg nu att det finns en Road to Munich-funktion på Europaförbundets hemsida. Nio som klarat kvalgränsen, sedan kommer Almgren som 10:a, Danielsson som 12:a och Löfqvist som 15:e baserat på världsrankingen.

Danielsson tävlar nästa gång på 5000 meter den 21:a maj i Stockholm (Hoka 5000).
Tack. Den hade jag själv inte upptäckt.
Citera
2022-04-30, 13:49
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Ska jag tolka det som att du inte gillar att uttagningarna till EM fördelas ungefär lika mellan toppresultat och världsranking och att du istället föredrar att en större andel aktiva kvalar in genom sina bästa resultat än genom att visa upp en hög nivå i flera tävlingar?
Citera
2022-04-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ska jag tolka det som att du inte gillar att uttagningarna till EM fördelas ungefär lika mellan toppresultat och världsranking och att du istället föredrar att en större andel aktiva kvalar in genom sina bästa resultat än genom att visa upp en hög nivå i flera tävlingar?
Gå själv in och kolla exempelvis höjd för män. Där är gränsen 2.30. Absurt. Endast fyra man har så här långt klarat gränsen, medan exempelvis Oskar Lundqvist är med just nu via rankingen. Och det finns flera grenar med liknande fördelning mellan resultat och ranking. Med fasta men snällare gränser kan flera i god tid känna sig säkra att få delta och därmed kunna förbereda sig inför mästerskapet. Självklart inget fel att man kompletterar via rankingen, men jag tycker att proportionerna är felaktiga. Så mitt korta svar på din insinuanta (?) fråga är ja. I själva verket går man nu mycket djupare ner på listan för rankingen än på listan över resultat, även om proportionerna kommer att förändras fram till kvaltidens slut.
Citera
2022-04-30, 14:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Gå själv in och kolla exempelvis höjd för män. Där är gränsen 2.30. Absurt. Endast fyra man har så här långt klarat gränsen, medan exempelvis Oskar Lundqvist är med just nu via rankingen. Och det finns flera grenar med liknande fördelning mellan resultat och ranking. Med fasta men snällare gränser kan flera i god tid känna sig säkra att få delta och därmed kunna förbereda sig inför mästerskapet. Självklart inget fel att man kompletterar via rankingen, men jag tycker att proportionerna är felaktiga. Så mitt korta svar på din insinuanta (?) fråga är ja. I själva verket går man nu mycket djupare ner på listan för rankingen än på listan över resultat, även om proportionerna kommer att förändras fram till kvaltidens slut.

2/3 på kvalresultat och 1/3 på ranking vore en rimlig balans tycker jag (som annars brukar försvara rankingsystemet). Men WA vill ha det på ett annat sätt (så många som möjligt på rankingen).
Citera
2022-04-30, 14:37
Medlem
Jag kan förklara min ståndpunkt med ett exempel. Antag att man har 30 platser och sätter resultatgränsen så att 15 tas ut via den. Resten plockas in via rankingen. Men det innebär inte att bara de som är bland de 15 första på rankingen tas ut. Rimligen är de allra flesta bland dessa redan inkvalade via sitt resultat. Så man måste gå väldigt mycket längre ned på rankinglistan än på resultatlistan. I extremfallet ända ned till plats 30 på rankinglistan, om samtliga 15 uttagna via resultat också är bland de 30 första på rankingen. Så jag tycker det vore rimligare att ta ut cirka 2/3 via resultat och komplettera med 1/3 via rankingen.
Edit. Såg just att Aikibiades precis kommit fram till samma fördelning. Så tvåa på bollen.
Senast redigerad av Nossenos 2022-04-30 kl. 14:39.
Citera
2022-04-30, 17:25
Medlem
Effektivt sätt att garantera att det inte blir fler deltagare än man vill ha. Vilket ju dock är ett otyg när det gäller mästerskap, det ska ju vara många deltagare.

Det finns ju även en liten sportslig orättvisa när rentav medaljkandidater som inte klarat en överdriven kvalgräns tvingas göra den där extra tävlingen för att garantera rankingen istället för att kunna lägga upp en optimal uppladdning.

För svensk del kan man ju iaf konstatera att många är på det klara att det går fint att kvala in till VM via ranking och att det är viktigt med några bra resultat här på våren. Hindergrabbarna har ju i princip säkrat kval nu.

Till EM tycker jag mest det är larvigt med överdrivna kvalgränser.
Citera
2022-04-30, 18:29
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Effektivt sätt att garantera att det inte blir fler deltagare än man vill ha. Vilket ju dock är ett otyg när det gäller mästerskap, det ska ju vara många deltagare.

Det finns ju även en liten sportslig orättvisa när rentav medaljkandidater som inte klarat en överdriven kvalgräns tvingas göra den där extra tävlingen för att garantera rankingen istället för att kunna lägga upp en optimal uppladdning.

För svensk del kan man ju iaf konstatera att många är på det klara att det går fint att kvala in till VM via ranking och att det är viktigt med några bra resultat här på våren. Hindergrabbarna har ju i princip säkrat kval nu.

Till EM tycker jag mest det är larvigt med överdrivna kvalgränser.

Det borde väl gå att åtgärda om man förlänger tidsperioden, samt antalet tävlingar under densamma, som rankingen baseras på, i syfte att göra den mer stabil?

Hur ser det ut idag? Hur många resultat tar man hänsyn till och över vilken tidsrymd?
Citera
2022-04-30, 20:02
Medlem
Citat:
Det borde väl gå att åtgärda om man förlänger tidsperioden, samt antalet tävlingar under densamma, som rankingen baseras på, i syfte att göra den mer stabil?

Hur ser det ut idag? Hur många resultat tar man hänsyn till och över vilken tidsrymd?

Är väl mindre tidsperioden(12 månader) och mer att deadline för nya resultat dras bara veckor före. Antalet resultat är 2-5 beroende på gren så det är klart att vissa grenar är mer känsliga än andra för sena resultat.

Sen kan man förstås göra en kalkyl, typ Lovisa Lindh som kanske inte tar en kvalgräns men är mitt i fältet utifrån ranking, hon kan räkna ut tidigt att det kommer räcka. Men löpgrenarna är mer förutsägbara där det behövs rätt tävlingar för resultat, inte bara att snöra på sista dagarna och jaga tider. Teknikgrenarna däremot med färre platser är inte lika lätt att bara lita till att det man har räcker.
Citera
2022-04-30, 20:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Fast å andra sidan så slipper man nu jagandet av kvalgränser i sista minuten (i samma utsträckning vill säga), vilket ofta görs på mindre tävlingar. I en gren som slägga som inte finns med på Diamond League så har det ju varit ofta förekommande att okända kastare gör väldigt suspekta resultat på småtävlingar och på sätt kvalar in till mästerskapen.
Citera
2022-04-30, 22:31
Medlem
Alkibiadess avatar
19.49 av 18-åriga Erriyon Knighton på 200 meter vid LSU Invitational, juniorvärldsrekord och fjärde bästa tiderna genom alla tider för alla ålderskategorier. För övrigt det andra juniorvärldsrekordet i sprint idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in