2022-04-28, 16:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du ser det alltså ur strikt svenskt perspektiv. Eftersom vi har vänliga förbindelser med USA är det inget hot mot just oss och vad de går mot andra länder är deras problem.

Det blir då väldigt självförstärkande. Ju mer vi agerar fientligt mot Ryssland desto mer hot blir de mot oss och desto mer kommer folk som du vilja eliminera dem, samtidigt som de blir mer sugna på att eliminera oss. Nå, jorden är överbefolkat så det kanske är lika bra.
Jag ser att Ryssland ska bort och hela kulturen städas bort ur historien.
Citera
2022-04-28, 16:25
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Inte direkt välkomnade, men någon större stridsvilja hade de inte.

Jag sa inte att AQ var på USA:s sida. De var inte ens relevanta i Irak förrän åratal efter själva invasionen.

Då borde vi alltså behandlat "coalition of the willing" på samma sätt som vi behandlar Ryssland med sanktioner och vapen till Irak?

Sen noterar jag att du inte hade ett ord att säga om alla mördade irakiska civila.
Fel återigen. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Uppr...6relsen_i_Irak

Vi vet att många civila dog, det är inte samma som att de blev mördade. Men överdödligheten visar att Irak hade ett dåligt år.
Många sprängde sig själva och tog civila med sig. Helst om de tolkade Islam fel.
Det blev lite stökigt då Saddams järnhand försvann. Men det är bara att riva plåstret.

Stor skillnad från Putin som medvetet mördar civila för att skrämma Europa.
Citera
2022-04-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel återigen. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Uppr...6relsen_i_Irak
[
Vad var det du menar var fel?
Citat:
Vi vet att många civila dog, det är inte samma som att de blev mördade. Men överdödligheten visar att Irak hade ett dåligt år.
De dog för att USA bombade ihjäl dem. IQC har statistiken. Sen kan du försöka sopa det under mattan för att få USA att se bättre ut.
Citat:
Stor skillnad från Putin som medvetet mördar civila för att skrämma Europa.
Det stora skillnaden är att i Irak reste journalisterna som embedded med amerikanska trupper och skildrade kriget från angriparens perspektiv, i Ukraina skildras det helt från offrens. Vad tror du "shock and awe" syftade på? Eller som någon soldat konstaterade om det som lät bättre med "hearts and minds" att det inte alls syftade på att övertyga irakierna utan i praktiken var en instruktion för hur man skulle sikta.
Citera
2022-04-28, 16:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Sluta svamla. Läs på och återkom.
Istället för att skriva meningslösa one-liners.
Helt ärligt. Du tror på allvar att USA störtade Saddam Hussein pga. IS. Sen förväntar du att någon skall ta dig på allvar.
Citera
2022-04-28, 16:43
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Helt ärligt. Du tror på allvar att USA störtade Saddam Hussein pga. IS. Sen förväntar du att någon skall ta dig på allvar.
Ser att du inte förstår svenska och jag heller inte kyrilliska så vi släpper "diskussionen".
Citera
2022-04-28, 16:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ser att du inte förstår svenska och jag heller inte kyrilliska så vi släpper "diskussionen".
Det är alltid enklare att erkänna att du hade fel. Det är mänskligt att fela.
Citera
2022-04-28, 16:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ska det var någon som helst nåd för Ryssland
Javisst. Det vara bara Putin som var på dåligt humör för han har cancer. Han skickade en del obskyra kaukasier att invadera. Kadyrov och hans skäggäng var i Ukraina och förstörde. Det vet vi ju hur muslimerna förstör Europa. Ossetier var också där. Lavrov har redan träffat FN-chefen och sagt att FN bör verka för fred. Lavrov skulle skicka lite filtar och så'nt så ordnar det sig.

EU är redan inne på den förlåtande linjen. Nyligen gav EU instruktioner vilka kryphål vi i den ockuperade zonen skulle använda för att kunna handla olja och annat av ryssarna utan att bryta EU:s drakoniska sanktioner.

Maggan funderar vidare om hon skall bryta 200 år av fred och neutralitet och skicka in oss i den globala häxkitteln för gott. Få se vilka kloka tankar hon har om NATO denna vecka.

Inlägget ironiserar naturligtvis över hur supermakterna låtsas bli osams om två sk-tprovinser i Ukraina och ordnar VK om dessa för att få flasha lite vapen och skrämma oss med kallt krig. Det mesta tyder på att ryssarna fick områden där folk ville vara ryssar. Men inget är säkert eftersom varken Ryssland, USA eller Ukraina har krävt att man städar upp i Donbas och ordnar kontrollerade val.

Hur Ryssland skulle försöka inta Kiev och slås tillbaka är naturligtvis bara trams. Den attacken ordnade jänkarna själva för att ge Ukraina en seger på pappret. En 60 km fordonskolonn stod stilla i flera veckor utan att bli attackerad. Den hade garanterat ukrainarna själva ställt upp. Lite senare promenerade ju Storbritanniens ledare och Ukrainas TV-komiker-president på gatorna i Kiev. Knappast något krig där.

Frågan är bara hur mycket vi får betala den här gången. EU löser ju sina kriser genom att uppfinna ännu värre kriser så att de tidigare olösta kriserna kommer i skymundan. Corona kostade 7500 miljarder kronor. Undrar vad vi får betala denna gång för att EU skall bygga upp Ukraina till allas fromma.
Senast redigerad av wwr 2022-04-28 kl. 16:55.
Citera
2022-04-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ok, vi provar med att byta ut ordet och så får vi se om du begriper dig på frågan.

Men varför nöjer sig inte dom självförsörjande ryssarna med sin självförsörjning?

Nej jag förstår inte din fråga,, den förutsätter att Ryssar inte nöjer sig med den realekonomi som Ryssland har.
Det är en förutsättning du själv hittar på utan att veta. Vi kan alla sitta och gissa saker,,
Jag frågade tex några vänner i USA om dom är nöjda med sitt ekonomiska system,, vad tror du svaret var.?

Realekonomi i korthet innebär bara att ett land inte är beroende av andra länder för sin överlevnad.
Jämför det med att väst, dvs USA/ EU har "sålt ut" väldigt mycket av sin egen förmåga (Kina, Indien etc)
och förlitar sig på parasiterande banksystem som styrs från New York.

Vad tror du hade hänt i Europa om Ryssarna hade stängt av energileveranserna mitt i vintern ?
(du behöver inte ens svara,, men fundera lite på det)
Citera
2022-04-28, 16:52
Medlem
Skulle vilja höra ev. argument till varför det skulle vara/finnas någon nåd för dem. Även vid objektivt tänkande kan jag ej finna något argument för varför nåd skulle ges.
Citera
2022-04-28, 16:53
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Inte direkt välkomnade, men någon större stridsvilja hade de inte.

Jag sa inte att AQ var på USA:s sida. De var inte ens relevanta i Irak förrän åratal efter själva invasionen.

Då borde vi alltså behandlat "coalition of the willing" på samma sätt som vi behandlar Ryssland med sanktioner och vapen till Irak?

Sen noterar jag att du inte hade ett ord att säga om alla mördade irakiska civila.
Hur många självmordsbombare har vi sett i Ukraina, som anses ha hög stridsvilja?
Du får gärna lägga upp bevis på att USA skulle ha mördat 1M civila irakier samt hur.

Hur länder behandlas med avseende på sanktioner är ju upp till var och en att bedöma men allt lutar åt att det kommer finnas två block och man får välja att älska det ena eller det andra eller bli uppäten.

Tycker du Kina känns som en bra kandidat till världsledare är det din rättighet.
Än så länge håller jag på lag Väst om jag ska välja.
Citera
2022-04-28, 16:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag tycker inte det. De har utan anledning attackerat ett självständigt land som vill leva i fred och bestämma sin egen väg. Dessutom så mördar de oskyldiga civila. Ryssland har ingen som helst rätt att lägga sig i det och dom måste straffas med alla medel.

Personligen så hoppas jag att Ryssland blir ett utfattigt och sönderbombat land och att hela deras land lider för detta. Det ska inte visas någon som helst nåd.
Jag antar att det är inte bara jag som känner så här.

Ni är antingen med mej eller emot mej.

Pro Amerikanskt troll?

"De har utan anledning attackerat ett självständigt land som vill leva i fred och bestämma sin egen väg."

Det här gör väl USA och deras lakejer varje dag
Citera
2022-04-28, 16:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av friskflaekt
Skulle vilja höra ev. argument till varför det skulle vara/finnas någon nåd för dem. Även vid objektivt tänkande kan jag ej finna något argument för varför nåd skulle ges.

Pratar vi om regimen eller folket?

Folket ska självklart inte straffas för detta
Tänk på att många Svenskar inklusive jag själv har rysk partner.

Svenskars liv skulle förstöras om den humanitära stormakten skulle gå efter våra partners.

Jag har betalat extremt mycket skatt för att tredje världen inte ska få komma hit.
Ska då inte min tjej få stanna för att hon är Rysk?
Vad hände med den humanitära stormakten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback