2022-04-27, 00:44
Medlem
Dålig trådstart.
Den rätta frågan är hur det kommande sönderfallet av Ryssland kommer att se ut.

Det börjar med krig, mot Japan 1905, sen WW1, sist Afghanistan.
Fortsätter med revolution, 1905, 1917, 1989
och ekonomisk kollaps.
2022 är nästa årtal på listan.
Citera
2022-04-27, 00:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Nej, det är inte på något sett orealistiskt. Som jag redogjorde för i TS är snart hela området Nya Ryssland under rysk kontroll. Att Ryssland planerar att behålla dessa områden märks kanske tydligast genom att man har bytt valuta i Kherson från hryvnia till rubel.

Taskigt mot folket att byta till en nästan värdelös valuta. Snart är det bara Belarus och något grannland som tar emot den.
Citera
2022-04-27, 00:48
Medlem
Citat:
Nej, det är inte på något sett orealistiskt. Som jag redogjorde för i TS är snart hela området Nya Ryssland under rysk kontroll. Att Ryssland planerar att behålla dessa områden märks kanske tydligast genom att man har bytt valuta i Kherson från hryvnia till rubel.
Även om Ryssland mot förmodan skulle lyckas ta dessa områden så kommer det att ta lång tid. De kommer inte vara i närheten av att ha lyckats om 2 veckor. Det ska bli ett nöje att se Putin under segerparaden, än mer nervös och skakig. Han kommer att vara ett riktigt vrak vid det laget.
Citera
2022-04-27, 00:48
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
EU/USA kommer aldrig att erkänna en uppdelning av Ukraina.

Däremot vad som händer i praktiken beror hur det går på slagfältet de kommande månaderna eller åren. Men oavsett hur det slutar kommer EU/USA aldrig att erkänna en uppdelning.

Det mest troliga är att Ukraina driver ut Ryssland från Ukraina. Det kan dock dröja ett tag. Ukraina måste ha fler vapen och fler vapentränade män. Det tar sin tid. Men tiden står på Ukrainas sida. Inte på Rysslands sida.
Tiden står helt klart på Rysslands sida eftersom att den ryska armén är vida överlägsen den ukrainska. Tror du inte att EU/USA till slut måste erkänna det oundvikliga - att Ukraina behöver delas upp i minst två länder?
Citera
2022-04-27, 00:50
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror inte heller att Ukraina idag kommer att acceptera någon annan lösning än att ryssland lämnar Ukraina helt och hållet, dvs där finns en allt större risk att även Krim återbördas till Ryssland som då har gjort bort sig totalt.
Okej, du får nog vakna upp ur din alternativa verklighet om du tror att Ukraina kommer att kunna återta Krim. Ryssland kommer att försvara Krim med kärnvapen om så krävs.
Citera
2022-04-27, 00:53
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
En idiotisk lösning. Nationalism ska inte uppmuntras, den ska motarbetas. Särskilt den ryska diktatoriska nationalismen. Ryssarna ska drivas ut från hela Ukraina och tvingas acceptera att de aldrig kommer tillåtas göra några nya landvinningar, att alla sådana försök är meningslösa. Det är den enda lösningen som ger långsiktig fred i Europa.
Nu är det ju till stor del ukrainsk nazism som ligger till grund för att den här situationen är där den är. Ukraina borde vara nöjda med att Ryssland bara annekterar södra och östra Ukraina, alternativet är kanske att det inte finns något Ukraina kvar alls.
Citera
2022-04-27, 00:54
Medlem
Citat:
Tiden står helt klart på Rysslands sida eftersom att den ryska armén är vida överlägsen den ukrainska. Tror du inte att EU/USA till slut måste erkänna det oundvikliga - att Ukraina behöver delas upp i minst två länder?

Överlägsen? Varför är då Lavrov så ursinnig över de vapen som väst har skickat till Ukraina?
Citera
2022-04-27, 00:55
Medlem
Citat:
Nu är det ju till stor del ukrainsk nazism som ligger till grund för att den här situationen är där den är. Ukraina borde vara nöjda med att Ryssland bara annekterar södra och östra Ukraina, alternativet är kanske att det inte finns något Ukraina kvar alls.

Nej, nu är det ju så att det är Rysslands oprovocerade attack på ett självständigt land som har orsakat hela kriget. Så går det när man har en ledare med alla tell-tale signs för Parkinson.
Citera
2022-04-27, 00:57
Medlem
Citat:
Okej, du får nog vakna upp ur din alternativa verklighet om du tror att Ukraina kommer att kunna återta Krim. Ryssland kommer att försvara Krim med kärnvapen om så krävs.

Det är du som måste vakna. Väst kommer inte att tillåta att Ryssland behåller Krim. Väst har inte bråttom, utan kan låta det ta lång tid och vänta på att den ryska ekonomins oundvikliga kollaps.
Citera
2022-04-27, 00:57
Medlem
Citat:
Det är helt och hållet rysk nationalism som ligger till grund för den här situationen. Lyckligtvis är det samma nationalism som utarmat landet och gjort armén värdelös. Så värdelös att den inte hade vad som krävdes för att lyckas ta Kiev, vilket ryssarna bittert fick lära sig den hårda vägen.
Citera
2022-04-27, 01:01
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Klasspost. Välkommen tillbaka. Har gänget från den gamla Ukrainatråden tagit permission under kriget? Lika bra det. En flock NATO-hökar flög in.

Du kan mycket mer om situationen än jag. Jag har bara turistat i Ukraina ibland.

Det blir väl delning efter valresultatet 2010 ungefär. Yanukovich slog Yulia Tymoshenko. Hon låg väl bra till inför valet 2019 innan Alliansen från Helvetet med jude-nasse-maffian välte allt över ända och TV-mogulen Kolomoisky tillsatte din namne.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...ukovych%29.png

Synd om Ukraina helt tappar tillgång till havet. Det hade väl inte varit nödvändigt om inte EU-NATO-krigshetsarna pressat fram ett krig för att skrämma in alla åskådarna i EU och NATO. Men det är inte säkert. Förhoppningsvis blir väl relationerna snabbt förbättrade även om vår press kommer att skriva det motsatta.

Det kan bli som de klassiska rostiga tågen på högplatån i Bolivia som blev kvar när Bolivia förlorade kusten till Chile. Sannolikt mest Chiles angrepp och tvist om skatter och som vanligt manipulationer av främmande aktörer som Chile och Peru.
http://www.peterktravels.com/wp-cont...C04446-lr2.jpg
Tack wwr! Jag saknar också den gamla tiden med dig, mig, VV, Robban, CommieHunter, Draken och Birger.

Ja, alltså gasdrottningen var ju favorittippad i valet 2019 före min namne utlyste sin kandidatur. Som du ser av kartorna från presidentvalen finns det en tydlig uppdelning i Ukraina där skiljelinjen går ganska exakt vid gränsen för Nya Ryssland.

Angående Ukrainas tillgång till Svarta havet tycker jag nästan att de får stå för konsekvenserna av deras omdömeslösa agerande. Ukraina har haft så många möjligheter på sig att lösa det här konflikten på fredlig väg men de har konsekvent valt den aggressiva och rysslandsfientliga vägen.
Citera
2022-04-27, 01:04
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag tänker inte lägga tid på att leta upp ett fall vars existens man måste vara fullständigt efterbliven för att förneka.

Att det skedde fler våldtäkter inom äktenskapet förr i tiden är en logisk slutsats eftersom det i praktiken var lagligt då. Att det skedde färre skilsmässor då talar inte emot detta, det talar bara för att folk i allmänhet inte skilde sig lika lätt på den tiden.

Våldtäktskurvan började gå upp på 70-talet eftersom våldtäkter blev mer och mer uppmärksammat som ett samhällsproblem, vilket kraftigt ökade anmälningsbenägenheten och till slut ledde fram till lagen 1986. Det är bara löjligt att försöka koppla denna utveckling till invandringen när det finns andra extremt mycket tydligare orsaker.

Okej. Jag inser nu att den här tråden handlar om något helt annat och skapade än egen tråd om just gruppvåldtäkter där du kan delta om du känner för det: (FB) Finns det ett enda fall av gruppvåldtäkt utförd av svenskar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback