Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllskalle
Vilken ny potentiell fiende tänker du på i närtid säg 10-20år?
För jag tycker inte vi kan ta höjd för eventuella fiender om 100år.
100 år är för långt tidsperspektiv, det håller jag med om.
Jag tänker att det kan hända en hel del i Europa som ändrar spelplanen rejält. Rysslands invasion kom ganska lägligt eftersom det var splittring i både EU och NATO. Enigheten gick lite väl snabbt för att den ska kännas trovärdig. Man behöver kanske inte sia om något särskilt land, men vi vet inte särskilt mycket om framtiden i vare sig Frankrike eller Ungern. Mycket kan givetvis ändras med Trump vid rodret. Att bekämpa IS och liknande är inget man kan göra hand i hand med USA. War on terror har en tendens att förvärra saken.
Mitt scenario utgår givetvis också ifrån att det går dåligt för Ryssland i Ukraina.
Det finns verkligen ingen anledning till blixtsnabba beslut. Jag utgår även ifrån att Ryssland inte är intresserat av att invadera Finland och Sverige, men att de kan bli provocerade av att vi går med i Nato.
Det utgår också ifrån de miserabla krig Sverige varit inblandade i på sistone. Jag är verkligen helt övertygad om att våra politiker inte är att lita på när det gäller att skicka iväg trupper utomlands. Det har inte ens skett någon utvärdering av misstagen. Det bådar illa för framtiden. Visst kan man säga att insatserna skedde utan att vi var med i Nato, men det dåliga omdömet talar sitt eget språk.
En ordentlig omprövning av säkerhetspolitiken behövs alltså på alla håll och kanter, och ett upprustat svenskt försvar. Själv har jag som sagt alltid varit liberal, men svängt om och har idag verkligen inte en susning om vad jag ska rösta på. Jag var emot vapenleveransen till Ukraina.