2022-04-26, 12:50
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Shekarabi lutar åt ett ja till NATO:

https://www.expressen.se/nyheter/she...-ja-till-nato/

Mig veterligen är det den första ministern i regeringen som bekänner färg offentligt.

Han är en person som lutar åt ett ja. En illegal invandrare till detta..
Vi lever i en demokrati. Jag trodde folket ska bestämma om vi ska gå med?
Citera
2022-04-26, 12:51
Medlem
De som är för Natointräde kan känna sig lugna. Vi är redan med. Beslutet togs förra veckan.

Det som återstår är lite skendebatt och tusen chatar i msm på temat "Vad tycker du, känner du, ställ dina frågor om Nato". Allt för att vi ska känna oss delaktiga i ett beslut som redan är klappat o klart.

Jag som är tveksam känner mig inte lugn. Men jag hann aldrig tänka färdigt.
Senast redigerad av Nonvero 2022-04-26 kl. 12:52. Anledning: Felstav
Citera
2022-04-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Vilken ny potentiell fiende tänker du på i närtid säg 10-20år?
För jag tycker inte vi kan ta höjd för eventuella fiender om 100år.

Exakt! Ryssland var dessutom en agressiv nation redan på Karl XIIs tid och inget tyder på att den saken kommer förändras i framtiden.
Citera
2022-04-26, 13:05
Medlem
Citat:
Vilken ny potentiell fiende tänker du på i närtid säg 10-20år?
För jag tycker inte vi kan ta höjd för eventuella fiender om 100år.

100 år är för långt tidsperspektiv, det håller jag med om.
Jag tänker att det kan hända en hel del i Europa som ändrar spelplanen rejält. Rysslands invasion kom ganska lägligt eftersom det var splittring i både EU och NATO. Enigheten gick lite väl snabbt för att den ska kännas trovärdig. Man behöver kanske inte sia om något särskilt land, men vi vet inte särskilt mycket om framtiden i vare sig Frankrike eller Ungern. Mycket kan givetvis ändras med Trump vid rodret. Att bekämpa IS och liknande är inget man kan göra hand i hand med USA. War on terror har en tendens att förvärra saken.
Mitt scenario utgår givetvis också ifrån att det går dåligt för Ryssland i Ukraina.
Det finns verkligen ingen anledning till blixtsnabba beslut. Jag utgår även ifrån att Ryssland inte är intresserat av att invadera Finland och Sverige, men att de kan bli provocerade av att vi går med i Nato.
Det utgår också ifrån de miserabla krig Sverige varit inblandade i på sistone. Jag är verkligen helt övertygad om att våra politiker inte är att lita på när det gäller att skicka iväg trupper utomlands. Det har inte ens skett någon utvärdering av misstagen. Det bådar illa för framtiden. Visst kan man säga att insatserna skedde utan att vi var med i Nato, men det dåliga omdömet talar sitt eget språk.
En ordentlig omprövning av säkerhetspolitiken behövs alltså på alla håll och kanter, och ett upprustat svenskt försvar. Själv har jag som sagt alltid varit liberal, men svängt om och har idag verkligen inte en susning om vad jag ska rösta på. Jag var emot vapenleveransen till Ukraina.
Citera
2022-04-26, 13:06
Medlem
Citat:
Exakt! Ryssland var dessutom en agressiv nation redan på Karl XIIs tid och inget tyder på att den saken kommer förändras i framtiden.

Haha din skämtare där.
Citera
2022-04-26, 13:16
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Positivt att Sverige och Finland vill gå med i NATO frågan är om Turkiet kommer att acceptera det eller lägga VETO när det är dags att rösta.

Och hur kommer USA och resten att reagera på det? Turkiet är NATOs Trojanska häst men än så länge så går turkarna ostraffade.

Det är väl skit samma om riksdagen, regeringen, ministrar eller politiker vill gå med i Nato.. dom har inget mandat att gå med nato! Om det hade funnits en majoritet i riksdagen som gått till val där en punkt var att sverige skulle gå med i nato 2018, då skulle vi ha ansökt om medlemsskap då..

Det finns ingen majoritet i riksdagen som vill gå med i Nato. Om idioterna i riksdagen vill gå med i nato måste dom ha en folkomröstningn eller vänta tills efter valet. Då kanske det finns en majoritet.

Ardalan skitabi vem faan är han att uttala sig om nato??... nån parantes till minister som mest är där för att han är blatte. Illegal invandrare som struntade i hans utvisningsbeslut.. Så sitter han nu idag och har en åsikt om sverige ska gå med i nato.. när han inte ens ska vara i sverige från första början!
Citera
2022-04-26, 13:17
Medlem
Citat:

Smart (inte) dribbling,,, vi alla vet ju redan att det historiskt alltid varit Europa som hotat och invaderat Ryssar.
Citera
2022-04-26, 13:20
Medlem
Citat:
Jag däremot tror att det går att gå ur NATO med tanke på att det inte är en diktatur och du tror tvärtom. Ingen av oss vet alltså.
OM det går att gå ur NATO och sen inte gå med igen så får väl ta de problemen då i så fall och Sverige vet vad NATO är så det ter sig osannolikt att man vill gå ur om inte NATO plötslig börjar agera på ett helt nytt och för Sverige oacceptabelt sätt.

Det är klart att det går att bygga upp ett försvar utan NATO men om man ska upp samma nivå eller ens i närheten så blir det väldigt mycket dyrare om det ens är möjligt att nå samma nivå.

Nästa fråga är vad som är "tillräckligt" för ett eget Svenskt försvar.
Man bör nog fundera på hur många brigader, vilken reserv, vilken utrustning vi behöver osv innan man kommer med för säkra påståenden att Sverige själv kan ha ett tillräckligt försvar.

Är det inte enklast och bäst för Europa om USA utesluts ur NATO !?
Det skulle väl få Europa att stå stabilt på egen förmåga ekonomiskt och militärt.
Citera
2022-04-26, 14:45
Medlem
wwrs avatar
Enligt tidningsrubrikerna verkar det vara Magdalena Andersson som bestämmer som hon finner gott. Varenda liten sk-tgrej skickas annars runt på eviga remissrundor. Och det kan vara bra. Det här kan inte regeringen eller ens riksdagen bara besluta i panik. Först måste kriget lugna ned sig och vi bli säkra på vad som hänt. Debatten måste breddas. Kanske Ryssland "bara" erövrat omstridda gränsprovinser. Enligt Wikipedia kördes provinserna snabbt i botten av Ukraina efter 1991. Enlig vissa omröstningar ville de ha självständigt 2014. Enligt andra uppgifter kanske det var tvärtom.

Ingen vet ännu vad som hänt. Om Ryssland "bara" tagit några omstridda gränsprovinser finns ingen orsak att gå med i NATO. Tidningarna har fått överslag. Att gå med i NATO ökar hotet mot Sverige.

Sverige har inga liknande problem med Ryssland. Så här såg det ut mellan våra utrikesministrar i december i Stockholm

http://imgur.com/a/DhpizDZ

Citat:
Uppgifter till SvD: Andersson vill in i Nato
https://www.svd.se/a/Wj5gW2/uppgifte...-i-nato-i-juni
Senast redigerad av wwr 2022-04-26 kl. 14:54.
Citera
2022-04-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Han är en person som lutar åt ett ja. En illegal invandrare till detta..
Vi lever i en demokrati. Jag trodde folket ska bestämma om vi ska gå med?

Att han är född utomlands saknar betydelse för sakfrågan.

Det finns snart en tydlig majoritet för Nato i riksdagen. Vari består det odemokratiska i att folkvalda fattar säkerhetspolititiska beslut?
Citera
2022-04-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Smart (inte) dribbling,,, vi alla vet ju redan att det historiskt alltid varit Europa som hotat och invaderat Ryssar.

Vet vi? Offerkoftan passar dåligt på ett land som nästan dagligen hotar andra länder😉
Citera
2022-04-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
100 år är för långt tidsperspektiv, det håller jag med om.
Jag tänker att det kan hända en hel del i Europa som ändrar spelplanen rejält. Rysslands invasion kom ganska lägligt eftersom det var splittring i både EU och NATO. Enigheten gick lite väl snabbt för att den ska kännas trovärdig. Man behöver kanske inte sia om något särskilt land, men vi vet inte särskilt mycket om framtiden i vare sig Frankrike eller Ungern. Mycket kan givetvis ändras med Trump vid rodret. Att bekämpa IS och liknande är inget man kan göra hand i hand med USA. War on terror har en tendens att förvärra saken.
Mitt scenario utgår givetvis också ifrån att det går dåligt för Ryssland i Ukraina.
Det finns verkligen ingen anledning till blixtsnabba beslut. Jag utgår även ifrån att Ryssland inte är intresserat av att invadera Finland och Sverige, men att de kan bli provocerade av att vi går med i Nato.
Det utgår också ifrån de miserabla krig Sverige varit inblandade i på sistone. Jag är verkligen helt övertygad om att våra politiker inte är att lita på när det gäller att skicka iväg trupper utomlands. Det har inte ens skett någon utvärdering av misstagen. Det bådar illa för framtiden. Visst kan man säga att insatserna skedde utan att vi var med i Nato, men det dåliga omdömet talar sitt eget språk.
En ordentlig omprövning av säkerhetspolitiken behövs alltså på alla håll och kanter, och ett upprustat svenskt försvar. Själv har jag som sagt alltid varit liberal, men svängt om och har idag verkligen inte en susning om vad jag ska rösta på. Jag var emot vapenleveransen till Ukraina.

Om Sverige väljer att gå med i NATO bör det främst grundas på vad NATO är idag och för all del titta vad den varit senaste kanske 20-30 åren.
Det blir för många antaganden om man ska börja förutse om Trump blir president och om han blir vad händer då, börjar Turkiet kriga på allvar mot kurderna vad händer då? Precis alla framtida scenarion kan man inte ta med i en eventuell kalkyl, utan OM NATO "spårar ur" enligt svensk synvinkel så får man gå ur.

Att Frankrike skulle vara en potentiell fiende i framtiden känns extremt osannolikt, inte ens om Putinkramaren Le Pen skulle bli president om 5 år tror jag att Frankrike kommer anses som fiende och definitivt inte börja kriga mot länder de tycker sig ha sett nazister eller andra patetiska påståenden.

Idag provoceras Ryssland av en sak i morgon nästa dagen efter är det nästa sak, är ju inte ens rimligt i teorin att kunna ducka och balansera bland Rysslands upplevda provokationer.
Beslut ska fattas på om Sverige anser sig behöva bli medlem i NATO inte vad nån annan upplever eller känner för dagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback