Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-26, 13:00
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Twitter ska väl avnoteras från börsen?
Men ja, svårt att se hur detta inte är en gigantisk ekonomiskt förlust.
Om han inte vill ha kvar aktievärdet så förstår jag ingenting. Han kunde tillsammans med t.ex Trump skapat ett nytt twitter för 50 miljoner som på ganska kort tid slagit ut gamla twitter. Som känns ganska beige efter att Trump stängdes av.
Citera
2022-04-26, 13:00
Medlem
Wabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Öppna upp för yttrandefrihet och samtidigt motverka spambots är ju vad Musk själv uppger vara målet. Ser inga skäl att misstro honom om det...framtiden får visa på om han lever upp till det eller ej, de som tvärsäkert avfärdar Musks ägande som utstuderat dåligt är ju inte ärliga med att de helt enkelt bara ogillar det för att de vill att meningsmotståndare ska tystas socialt.

Vi kan ju hoppas han inte ställer till det för mycket. Dock tror jag ju inte det med tanke på att hans andra företag kan ta stryk av det.
Citera
2022-04-26, 13:01
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Journalisten som gjorde det mesta av jobbet, jobbar han kvar då? Annars ser jag inte relevansen
Relevansen heter Anor och Historik, ungefär som ett universitet har nobelprisvinnare. Kanske har det noll värde bland yngre inte vet jag. Men Bezos köpte garanterat WP för prestigen.

Ingenting, absolut ingenting, har anor och prestige på nätet, och kanske är det där vi hamnar till slut. När människor går ut och maskiner kommer in så finns inga känslor kvar. Bara små energikickar i hjärnan.
Citera
2022-04-26, 13:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jag förstår inte fantasisummorna men hoppas att han håller vad han lovat om Yttrandefriheten. Men även gär något åt desinformation som sprids, utan att spärra användare.
Citera
2022-04-26, 13:19
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Vi kan ju hoppas han inte ställer till det för mycket. Dock tror jag ju inte det med tanke på att hans andra företag kan ta stryk av det.

Ser inte hur han skulle kunna göra twitter sämre, de är väl redan på havets absoluta botten?

Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Relevansen heter Anor och Historik, ungefär som ett universitet har nobelprisvinnare. Kanske har det noll värde bland yngre inte vet jag. Men Bezos köpte garanterat WP för prestigen.

Ingenting, absolut ingenting, har anor och prestige på nätet, och kanske är det där vi hamnar till slut. När människor går ut och maskiner kommer in så finns inga känslor kvar. Bara små energikickar i hjärnan.

Nja, alltså, jag är ju inte "yngre" direkt, men tycker ju inte heller att lastgamla underhållningsföretag som t.ex. Walt Disney har några egentliga anor eller prestige idag, alla företag går ju åt samma håll att nedlusa sig med politik, utradera sin egen historia, woke, godhetssignalering etc. Hade företaget faktiskt hållit kvar vid sina klassiska värden så hade jag köpt ditt prestigeargument.
Citera
2022-04-26, 13:21
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Nja, alltså, jag är ju inte "yngre" direkt, men tycker ju inte heller att lastgamla underhållningsföretag som t.ex. Walt Disney har några egentliga anor eller prestige idag, alla företag går ju åt samma håll att nedlusa sig med politik, utradera sin egen historia, woke, godhetssignalering etc. Hade företaget faktiskt hållit kvar vid sina klassiska värden så hade jag köpt ditt prestigeargument.
Det är tvärtom woke som ganska snabbt kommer att försvinna, medans Kalle Anka och Musse Pigg finns i 100 år till. Men kanske leder woke just i år.
Citera
2022-04-26, 13:22
Medlem
Wabass avatar
[quote=MrMario|80024824]Ser inte hur han skulle kunna göra twitter sämre, de är väl redan på havets absoluta botten?

Jag är ingen flitig Twitter användare så vet inte hur kulturen är kring det. Känns som twitter kan komma att bli aktuellt nu igen
Citera
2022-04-26, 13:26
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Det är tvärtom woke som ganska snabbt kommer att försvinna, medans Kalle Anka och Musse Pigg finns i 100 år till. Men kanske leder woke just i år.

Ja, absolut. Men det är ju Walt Disney's gamla anor som inte har med företaget att göra idag. Företaget har väl så vitt jag vet idag inget att göra längre med gamle konservativa Walt's arv och storhet, de delar bara namn och logotyp. Lite som att köpa fula sergels torg för att där en gång stod vackra anrika byggnader.
Citera
2022-04-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag förstår inte fantasisummorna men hoppas att han håller vad han lovat om Yttrandefriheten. Men även gär något åt desinformation som sprids, utan att spärra användare.
Musk har tidigare erfarenheter av hur destruktivt det är att vara börsnoterad när man ska förverkliga ideer som andra ägare kanske inte ser lika tydligt. Samma anledning som varför han inte börsnoterade space-X, och man ser också vilka problem han haft med Tesla där han inte ens kan säga vad han tänker p g a börskursen.

Titta på andra bolag som t ex snapchat, spotify osv som delvis tvingas ge upp demokratiska grundstenar för att inte sänka börskursen.
Bra att twitter tas bort från börsen. Lättare att hålla det demokratiskt, men det kostar.
Senast redigerad av ManManne 2022-04-26 kl. 13:31.
Citera
2022-04-26, 13:47
Medlem
Citat:

Woke/feminism kommer inte försvinna tyvärr. Det är en trend som egentligen har pågått i flera tusen år men accelerarat allt mer. Det kommer bara bli värre. Grunden till allt detta är att kvinnor har högre skyddsvärde.
Citera
2022-04-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Frågan är hur mycket han kommer kunna göra med företaget. Han kan ju inte sätta sig på en kungatron och peka hit o dit o vända oh vrida på regler hur som helst.

Som ägare kan Elon Musk göra som han vill. Men han måste vara försiktig så att han inte sänker Twitter, och folk lämnar plattformen. Det bolaget tjänar pengar på är reklamintäkter, och då gäller det att hålla alla twittrande glada och belåtna.

Jag tror att Elon Musk bryr sig om yttrandefrihet. Han har ju sagt att han vill få bort censur och godtycklighet. Se det som att han gör en global insats och räddar bolaget som delvis ägdes av en saudisk prins.

Elon Musk har undanröjt den omedelbara risken för lagar som ska begränsa Twitter. Det var viktigt nu när alla stater talar om att censurera yttrandefriheten som den enklaste metoden när folk visar sitt missnöje. Till och med i Sverige, är det krafter som vill införa hädelsebrott och begränsa yttrandefriheten när staten angrips från flera håll.
Citera
2022-04-26, 14:21
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Varför dessa farhågor om att Twitter kommer tillåta att man skriver vad som helst? Musk har ju varit glaskors med att det som är olagligt att skriva / säga enligt amerikansk lag kommer vara förbjudet även på Twitter.

Att hata måste ju vara tillåtet. Men inte hota. Att det ska vara tillåtet att hata tycker ju även "mainstream" folk. Tror inte många tycker man ska bli avstängd för att man skrev något hatiskt om Putin.

Vad man måste förstå är för att ha ett bra samhälle behövs en fri debatt. Det kommer alltid finnas "idioter". Men dom måste också få säga sitt för ibland har även oliktänkare en poäng. De första som ville avskaffa slaveriet var "idioter". De första som ville avskaffa barnaga var "idioter". Etc.

Om någon kommer med en idiotisk idé skjuts denna lätt i sank med bättre argument.

Precis, man får hata, problemet med Twitter och andra plattformar är nu att det "goda hatet" från vänstern är endast tillåtet. Som Twitter-användare har man nu från vänstersidans perspektiv läst att det fria ordet är slut när Elon tar över.

Vilket är väldigt märkligt påstående, men fullt förstående då de tycker att de endast har privilegiet att hata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in