Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-04-25, 17:15
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man måste ändå veva upp dom sakta om dom är tagna djupt så dom inte gasar ur så ögon ploppar ur o så.

Bildgoggla på kungsfisk , ofta ögonen som ploppar på utsidan då dessa lätta fiskar fort kan vevas up från stora djup , problemet börjar redan när man tar upp abborrrar f3ån en djuphåla på 30m

Tänk kungsfisk från 300m

Drar man upp en fisk på över 500 kg så kan man nog vara jävligt säker att det går sakta...
Citera
2022-04-25, 17:23
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag pratade med en myndighetsperson idag, han berättade att sportfiskare nu till och med dödshotar andra fiskare, för att de vill ha fisken själva. Sportfiske borde förbjudas.
Menade denna myndighetsperson att dödshot sportfiskare emellan är ett utpräglat problem eller? 😂 snälla berätta mer
Citera
2022-04-25, 17:24
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja annars kan det bli så här http://havsfiskeguiden.se/tag/uer/
Been there, done that 😅
Citera
2022-04-25, 18:31
  #88
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag skulle kroka av fisken omedelbart, för en sådan ful fisk vill jag ej ha på kroken. Detsamma med gäddor som jag hatar som fångst men älskar som djur.

De stinker, är extremt fjälliga och smakar inte så värst bra. Omöjliga att bena ur helt.

Abborre, Öring, Harr, och Lax samt Röding, är de enda fiskar jag kan äta. Alla andra släpper jag levande med minsta möjliga skada.

Gädda är synnerligen ovälkommen som fångst för mig, liksom braxen, id, mört och annat. Jag hatar när Gäddan skär av tafsen och simmar vidare med kroken eller flugan i sin fula tandade käft.

Dock så blir fisken tids nog fri från kroken, för den rostar och faller bort.

Jag använder krokar av kolstål, ej rostfria.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2022-04-25 kl. 18:51.
Citera
2022-04-25, 18:54
  #89
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
Menade denna myndighetsperson att dödshot sportfiskare emellan är ett utpräglat problem eller? 😂 snälla berätta mer
Hmm har du iq fiskmås? Det bör finnas andra fiskare än sportfiskare. Myndighetspersonen sa inte vad, men vet att sportfiskare får typ mensen när någon fiskar för husbehov, så utgår ifrån att det handlar om det.

Där jag bor brukar de ta lagen i egna händer och dra iväg gamla gubbars nät- ingen annan får ha resursen. De brukar få fragda när de hör talas om nät eller trålare. Så det kan mycket väl vara en yrkesfiskare. Får höra mig runt lite.

Frågan är ju hur man är funtad om man lever på 2000 talet och nöjesfiskar en utrotningshotad fisk som håkärringen.
Edit verkar vara emot yrkefiskare(om man söker)
https://fiske.zaramis.se/2022/04/11/...maste-upphora/
Citera
2022-04-26, 00:36
  #90
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Undra vilken lina han hade på spöt!?
Säkert flätad.
Citera
2022-04-26, 00:39
  #91
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Undra vilken lina han hade på spöt!?

undrar det med.
Citera
2022-04-26, 01:29
  #92
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Den är fredad och ingen fiskar aktivt efter den.

Att få en håkäring på kroken kan väl närmast liknas vid att råka köra på en varg som springer över landsvägen när du är på väg till skogen för att jaga rådjur, eller att du skjuter mot ett rådjur, kulan rikoschettar mot en sten och träffar en varg.

Finns visserligen säkert tomtar som skulle förfasat sig över den hemska vargjägaren i de scenariona också men det är mer för att de är idioter än något annat.
Dom lär ha fiskat med väääldigt stora drag.
Så vad skulle man kunna tänkt fiska efter för att kunna få en så stor fisk av en slump.
För en större fisk tar väl hellre större byten för att slippa jaga så många gånger.
Citera
2022-04-26, 01:33
  #93
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Dom lär ha fiskat med väääldigt stora drag.
Så vad skulle man kunna tänkt fiska efter för att kunna få en så stor fisk av en slump.
För en större fisk tar väl hellre större byten för att slippa jaga så många gånger.


Man rigger stora trekrok i herrstorlek på typ en 4kg torsk eller så

Som angeldonsfiske med mört från isen men kingsize
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback