Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-22, 22:37
  #1801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Antar att du även ogillar Kosovo's självständighet. Som uppstod efter att USA bombat Serbien till underkastelse.
Jag tycker inte att den är självklar. Det hade varit enklare att Serberna respekterat Kosovoalbanerna, låta dom ha sitt språk, skyltar med två språk o.s.v. Nu tyckte ju Serberna att dom var, så himla överlägsna alla andra, så det var inte tal om att respektera några andra utan tvärtom diskriminera andra, så mycket det bara gick. Båda hade kunnat vinna på att inte dela landet, men vill majoriteten förtrycka minoriteten, då tycker förstås inte minoriteten att dom kan vara kvar längre, så då separerar dom om dom har ett val.
Citera
2022-04-22, 22:39
  #1802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Det lustiga är att om man omsätter Rysslands egen logik emot Ryssland själv så skulle vi få se en hel del utbrytningar som tex Tjetjenien, och Karelen mfl.
Inte konstigt alls. Den ryska regimen följer inte någon logik eller sunt förnuft. Det är bara sorgligt alltihop.
Citera
2022-04-23, 05:32
  #1803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
I princip allting kan ses som en seger, knepet är att slå tillräckligt hårt på trumman.

USA/Nato var tvungna att ge upp Afghanistan och hade trots 30 år av miljardinpumpning så gott som inget stöd i befolkningen.

Om Nato drivs bort från östra Ukraina av Ryska och Donbasstrupper förstärkta med muslimska Tjetjener kommer detta även det ses som en seger. Sedan kan ni gotta er åt dödade ryssar och dödade "heroiska" ukrainare bäst ni vill.

Sverige, USA, Nato gör nu allt för att detta krig skall bli så blodigt som möjligt och att östra Ukraina skall bli så förstört som möjligt och så många civila liv skall spillas som möjligt. Ni skall inte vara så säkra på att de kommer vara så tacksamma mot er efteråt.

När Zelenski valdes till president för några år sedan var det med löfte om att skapa fred och förhandlingar med Donbass - han gjorde med Nato stöd tvärt om. Nu är det ett fasansfullt krig för ukrainare och ryssar.
Citera
2022-04-23, 05:42
  #1804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jag tycker inte att den är självklar. Det hade varit enklare att Serberna respekterat Kosovoalbanerna, låta dom ha sitt språk, skyltar med två språk o.s.v. Nu tyckte ju Serberna att dom var, så himla överlägsna alla andra, så det var inte tal om att respektera några andra utan tvärtom diskriminera andra, så mycket det bara gick. Båda hade kunnat vinna på att inte dela landet, men vill majoriteten förtrycka minoriteten, då tycker förstås inte minoriteten att dom kan vara kvar längre, så då separerar dom om dom har ett val.

Jag är inte insatt i vad som hänt i Serbien och Kosovo men din beskrivning gäller fullständigt för hur Ukrainas regering hanterat befolkningen i Donbass och rysktalande i hela landet sedan 2014, Precis så har man gjort med benäget Nato-stöd. Det dessutom att USA/Nato varit de som försökt göra så de mest extrema beväpnade nationalisterna i Ukraina fått styra utvecklingen. Nato har jobbat för krig.
Citera
2022-04-23, 07:06
  #1805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag är inte insatt i vad som hänt i Serbien och Kosovo men din beskrivning gäller fullständigt för hur Ukrainas regering hanterat befolkningen i Donbass och rysktalande i hela landet sedan 2014, Precis så har man gjort med benäget Nato-stöd. Det dessutom att USA/Nato varit de som försökt göra så de mest extrema beväpnade nationalisterna i Ukraina fått styra utvecklingen. Nato har jobbat för krig.
Nu är det väl lite skillnad. Som du säger behandlas alla korrekt innan 2014 då Ryssland tog Krim och halva donbass via separatister. SEDAN 2014 efter detta skedde, så har det pågått ett långintensivt krig mellan separatister och Ukraina.
Så de facto är det Ryssland som jobbat för krig. Det är som du säger sedan 2014 och i förbindelse med detta som också Ukraina har blivit kritiska mot proryssar och det är inte konstigt tycker jag.
Om det är personer som vill splittra ditt land med hjälp av ryskt stöd, och dessutom redan tagit över en del av ditt land (Krim).
Citera
2022-04-23, 09:21
  #1806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Nu är det väl lite skillnad. Som du säger behandlas alla korrekt innan 2014 då Ryssland tog Krim och halva donbass via separatister. SEDAN 2014 efter detta skedde, så har det pågått ett långintensivt krig mellan separatister och Ukraina.
Så de facto är det Ryssland som jobbat för krig. Det är som du säger sedan 2014 och i förbindelse med detta som också Ukraina har blivit kritiska mot proryssar och det är inte konstigt tycker jag.
Om det är personer som vill splittra ditt land med hjälp av ryskt stöd, och dessutom redan tagit över en del av ditt land (Krim).

Det här är en lång historia och den började inte 2014.

Människorna i östa och västra Ukraina har ganska olika historia långt tillbaka. De i östra har alltid hört till Ryssland och sett sig som en del av det folket mer eller mindre och oftast pratat det språket. Deras erfarenhet med kommunister under sovjettiden var inte den första av ryska regeringar.
Delarna längre västerut kom under sovjetisk kontroll först i och med andra världskriget och hade dessförinnan varit under Polsk och Österrikisk kontroll. De här Ukrainska extremnationalisternas (Högra Sektorn, Azovbataljon mfl) företrädares etniska vrede riktades sig mot polacker och judar med Hitlers hjälp under andra världskriget. De slog ihjäl massor av polacker som bodde i nuvarande västra Ukraina. Det finns en tradition av etniska rensningar i västra Ukraina som går långt tillbaka i tiden.

Vid kuppen 2014 var befolkning i västra Ukraina positiv till kuppmakarna medan befolkningen som är "mer rysk" österut i Ukraina var starkt negativ. Att USA, EU och Sverige har understött sådant folkhat är rent skamligt. I ett land måste man faktiskt verka för tolerans mellan olika befolkningsgrupper och inte underblåsa dem. Det är ju öppet diskriminerande språkagar mot en befolkningsminoritet man stiftat i Ukraina sedan 2014. Jag stör mig mer på det än de där hakkorsen och nazimedlöparna som hyllas. USA, EU och Nato har understött splittring och konflikt mellan folkgrupper - nu är det krig.
Citera
2022-04-23, 09:42
  #1807
Medlem
De ser bra ynkliga ut de här ukrainarna när de blir fångade.

Another captured fighter of the 93rd mechanized brigade of the Armed Forces of Ukraine. Callsign "Firefly", MANPADS operator.

His squad, moving on an infantry fighting vehicle in the forest belt south of Izyum, did not know that ours had already occupied this forest belt, and those who defended this forest belt were destroyed.
https://t.me/intelslava/26452

Two Tochka-U missiles and three shells of Ukrainian MLRS were shot down in the air by crews of the Pantsir-S anti-aircraft missile system in the Chernobaevka area - Russian Defense Ministry


Den ryska sidan rör sig mer och mer västerut när man följer olika källor, tyvärr för de arga tangentbordskrigarna. Bl.a. 42 byar rapporterade häromdagen under rysk/DPR kontroll.

Ett smart drag. Russian Marines provoked the "Azovites" to open fire on a copter, which was deliberately launched near their firing positions in order to calculate the location of enemy snipers.

“The bird caught two bullets, but returned, completed its task, now we will destroy the degenerates, but ours did not come under fire. The bird deserves a reward,” says our military commander Andrey Filatov

https://t.me/intelslava/26431
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-04-23 kl. 10:10.
Citera
2022-04-23, 12:40
  #1808
Medlem
zergrushs avatar
Fortsätter gå ungefär som det brukar för de ryska gruvfyllona i Ukraina...
https://twitter.com/nexta_tv/status/1517620500515770369
Citat:
Armed Forces of Ukraine destroyed the command post of the invaders in the Kherson region, in which there were about 50 officers.
Eftersom den här flygplatsen har blivit sprängd uppskattningsvis ~15 gånger, bara de senaste två veckorna, så skulle man ju kunna tro att ryssarna skulle slutat ha officersmöten i den?
Citera
2022-04-23, 15:58
  #1809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ja, informera lite om kubakrisen är du snäll.

Under den s.k. kubakrisen så ville Sovjet placera kärnvapenmissiler på Kuba för att kunna hota städerna på östkusten av USA. Det var det enda strategiska med kärnvapnen där. ingenting annat. Det var det enda som USA ville förhindra.

Faktum är att Sovjet/Ryssland har haft en bas på Kuba fram till till 2002 tror jag. Sedan blev det för dyrt för Ryssland att fortsätta ha en bas men där men det var tal om att återinföra denna 2014.

Berätta nu hur USA skulle placera kärnvapen i Ukraina. Är det något de tänkt göra menar du?

EDIT:

Även här ska det ljugas lite. Det är inga 14000 etniska ryssar som slaktats. Det hittar du på.


Jag uppfattar dig som en av de mer nyanserade debattörerna, som inte tar till med förolämpningar på stubinen.
Eftersom jag försöker navigera genom propagandan (från bägge sidor får man lov att säga) är just den här frågeställningen intressant - hur dåligt går det egentligen för Ryssland?

Jag har svårt att få det att gå ihop, att det å ena sidan går mycket dåligt för ryssarna och att de å andra sidan är på vippen att invadera hela Europa. Nu har jag inte läst hela tråden, vill betona att jag INTE är ett rysstroll (om sådana garantier nu är att lita på )

Det förekommer väldigt många påståenden - bland de grova övergreppen och krigsbrotten som bevisligen ägt rum i Ukraina, har jag sett uppgiften att ryska tanks kör över flickor och kvinnor på gatorna i Ukraina.
https://www.dn.se/kultur/sofia-nyblo...-just-inletts/

Jag har letat efter källor som kan bekräfta detta. Finns det någon som kan bistå med en trovärdig länk?
Citera
2022-04-23, 16:14
  #1810
Medlem
nbsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det här är en lång historia och den började inte 2014.

Människorna i östa och västra Ukraina har ganska olika historia långt tillbaka. De i östra har alltid hört till Ryssland och sett sig som en del av det folket mer eller mindre och oftast pratat det språket. Deras erfarenhet med kommunister under sovjettiden var inte den första av ryska regeringar.
Delarna längre västerut kom under sovjetisk kontroll först i och med andra världskriget och hade dessförinnan varit under Polsk och Österrikisk kontroll. De här Ukrainska extremnationalisternas (Högra Sektorn, Azovbataljon mfl) företrädares etniska vrede riktades sig mot polacker och judar med Hitlers hjälp under andra världskriget. De slog ihjäl massor av polacker som bodde i nuvarande västra Ukraina. Det finns en tradition av etniska rensningar i västra Ukraina som går långt tillbaka i tiden.

Vid kuppen 2014 var befolkning i västra Ukraina positiv till kuppmakarna medan befolkningen som är "mer rysk" österut i Ukraina var starkt negativ. Att USA, EU och Sverige har understött sådant folkhat är rent skamligt. I ett land måste man faktiskt verka för tolerans mellan olika befolkningsgrupper och inte underblåsa dem. Det är ju öppet diskriminerande språkagar mot en befolkningsminoritet man stiftat i Ukraina sedan 2014. Jag stör mig mer på det än de där hakkorsen och nazimedlöparna som hyllas. USA, EU och Nato har understött splittring och konflikt mellan folkgrupper - nu är det krig.
Troligen inte så många (inte minst på FB) som vill ha en mer nyanserad övergripande bild av vad som lett det dit där det är nu.
Här är en intressant kronologi av Krim, från 1917 till 2000 fast i huvudsak från 1990:
https://www.refworld.org/docid/469f38ec2.html
källan refworld.org är en del av UNHCR. l
En intressant notis kan vara att krimryssarna hade i protest skiftat/behållit Moskvatid när Chrusjtjov skänkte Krim till den Ukrainska delrepubliken 1954, man hade tolererat två tidszoner fram till Sovjets fall och den nya Ukrainska staten skapades. Men då blev det stopp för det.
Citera
2022-04-23, 16:47
  #1811
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Jag uppfattar dig som en av de mer nyanserade debattörerna, som inte tar till med förolämpningar på stubinen.
Eftersom jag försöker navigera genom propagandan (från bägge sidor får man lov att säga) är just den här frågeställningen intressant - hur dåligt går det egentligen för Ryssland?
Jag tror det är en svår fråga att svara på. Uppenbarligen så förlorar Ryssarna väldigt mycket soldater och material. Betydligt mer än de själva påstår. Men frågan är egentligen hur mycket har dem? Hur mycket får invasionen kosta. Ukraina förlorar också givetvis massor av soldater och material. Annars hade Ryssland gett upp för länge sen. Min gissning är att det står och väger man att Ukraina har åsamkat Ryssen tillräckligt med skada för att inte kunna dra sig tillbaka.

Denna sida är bra att förlita sig på då den tar upp alla dokumenterade förluster. Det ger en liten fingervisning i varje fall.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...equipment.html

Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det förekommer väldigt många påståenden - bland de grova övergreppen och krigsbrotten som bevisligen ägt rum i Ukraina, har jag sett uppgiften att ryska tanks kör över flickor och kvinnor på gatorna i Ukraina.
https://www.dn.se/kultur/sofia-nyblo...-just-inletts/

Jag har letat efter källor som kan bekräfta detta. Finns det någon som kan bistå med en trovärdig länk?
Det mesta och de mest grövsta är väl mestadels baserat på vittnesuppgifter. Dessa kan såklart vara mer eller mindre trovärdiga. Jag tycker att läser man västmedia så ser det ut som att Ryssen utplånar civila mer eller mindre systematiskt. Det tycker jag inte verkligheten visar.
Det som handlar om krigsbrott är väl, i varje fall i nuläget runt 500-1000 civila skulle jag gissa på. En del finns ju faktiskt på film så trovärdigheten där är stor. Undersökningar runt just Kyiv pågår väl just nu då Ryssen dragit sig därifrån och området är relativt säkert. Är nog ganska så säker på att det samlas enormt massa bevis just nu. Vi får väl se vad som kommer fram.

Lögner kommer givetvis från båda sidorna under ett krig men än så länge är det uppenbart att de grövsta kommer från Ryssland. Hade de erkänt sina krigsbrott (För de har förekommit)och varit seriösa i att utreda dem så hade jag trott på dem mer. Men att de lägger locket på och nekar säger tyvärr det mesta om hur Rysk politik fungerar.

EDIT: Jag ska tillägga att jag försöker resonera vettigt med många av de som är Pro-Ryssar men oftast går det åt skogen när de är helt faktaresistenta. Frustrerande kan tyckas men faktum är att de bara gör bort sig helt. Vettiga människor förstår att man inte kan ta dem på allvar.

Denna sprids ju hejvilt i diverse trådar:
https://rumble.com/vwqh6z-dead-not-dead.html

Det blir liksom patetiskt när det är en klimatprotest i Österrike och de vägrar att inse det.
https://www.techarp.com/internet/ukr...tor-waking-tv/

(FB) Tråden där vi avslöjar all Fake-News kring Ukrainakriget
__________________
Senast redigerad av Conception 2022-04-23 kl. 16:59.
Citera
2022-04-23, 17:35
  #1812
Medlem
Naofumis avatar
Citat:
Jag tror det är en svår fråga att svara på. Uppenbarligen så förlorar Ryssarna väldigt mycket soldater och material. Betydligt mer än de själva påstår. Men frågan är egentligen hur mycket har dem? Hur mycket får invasionen kosta. Ukraina förlorar också givetvis massor av soldater och material. Annars hade Ryssland gett upp för länge sen. Min gissning är att det står och väger man att Ukraina har åsamkat Ryssen tillräckligt med skada för att inte kunna dra sig tillbaka.

Denna sida är bra att förlita sig på då den tar upp alla dokumenterade förluster. Det ger en liten fingervisning i varje fall.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/0...equipment.html

Sånt där är meningslöst att spekulera i, det får man aldrig reda på. Sidan du hänvisar till är värdelös också, speciellt eftersom Ryssland och Ukraina använder mycket samma utrustning, det är inte svårare för en Ukrainsk soldat med en sprejflaska att speja Z på några förstörda ukrainska pansarvagnar och plötsligt har Ryssland lidigt stora förluster.

Ryssland led definitivt större förluster än förväntat i början av kriget dock. Anledningen är att de försökte vara så snälla som möjligt mot både den Ukrainska armén och civila, de skickade in sina soldater helt oförberedda åt alla håll, tog inga större städer eftersom de förvänta sig att Ukrainska soldater skulle ge upp och gå med Ryssland för att avsätta Zelensky och slåss mot nazisterna.. Detta kanske hade hänt ifall Ryssland tagit situationen på allvar, tagit huvudstaden och arresterat regeringen. Men eftersom detta inte skedde och hela statsapparaten var kvar opåverkad, så gjorde de Ukrainska soldaterna motstånd och plötsligt befann sig de ryska soldaterna i en katastrof situation utan tillåtelse att använda vapensystemen de behövde, utan logistik och i en enormt trasslig situation med städer bakom fronten som de inte erövrat där Ukrainska nazister och legosoldater konstant kunde göra bakhåll.

Nu har dock kriget börjat på riktigt i fas 2, så då får vi se hur det går. Sannolikt blir det mer av ett standardkrig som vi ser från USA, där Ryssland kommer spränga sönder allt med artilleri innan de skickar in sina soldater.

Citat:
EDIT: Jag ska tillägga att jag försöker resonera vettigt med många av de som är Pro-Ryssar men oftast går det åt skogen när de är helt faktaresistenta. Frustrerande kan tyckas men faktum är att de bara gör bort sig helt. Vettiga människor förstår att man inte kan ta dem på allvar.

Om du upplever regimkritiker som faktaresistenta så är det sannolikt du själv som är faktaresistent.

Bara faktumet att du påstår att Ryssland har begått grövst övergrepp tyder ju på att du inte har någon aning om vad som händer i Ukraina. Den Ukrainska regimen är en regim som helt öppet avrättar krigsfångar, som laddar upp bilder och filmer på avrättade och torterade ryska/rebell/pro-ryska civila och försöker skicka bilder och filmer på de avrättade och torterade soldaterna till deras mammor. Vi pratar alltså om ISIS v2 när det kommer till Ukraina. Detta är vad civilbefolkningen i Donbas fått leva med i 8 år.

Inför fredssamtalen imorgon meddelar Ukraina att man nu kommer att börja avrätta ryska krigsfångar. Den ukrainska försvarsmakten tillkännagav beslutet under onsdagskvällen.
https://www.friatider.se/ukraina-bor...tas-som-grisar

"Slava Ukraini!" – filmar sig själva när de jublande avrättar ryska krigsfångar
https://www.friatider.se/slava-ukrai...ka-krigsfangar

Enligt Washington Post har den ukrainska regeringen en "hacker-armé" som på detta sätt identifierat 582 döda ryska soldater och skickat foton på deras kroppar till familjen. Den neokonservativa tidningen skriver att det främst är mödrar man satsar på att skicka bilder till.
https://www.friatider.se/it-jatte-hj...-till-familjen

Citat:
En del finns ju faktiskt på film så trovärdigheten där är stor. Undersökningar runt just Kyiv pågår väl just nu då Ryssen dragit sig därifrån och området är relativt säkert. Är nog ganska så säker på att det samlas enormt massa bevis just nu. Vi får väl se vad som kommer fram.

Trovärdigheten är noll och det kommer aldrig göras någon utredning, om det görs så kommer den enbart göras av NATO länder och kommer bara komma fram till att Ryssland är 100% skyldig till vad än Kiev regimen påstår. Aftonbladet/CNN kommer påstå att Ryssland utrotas Ukrainska barn när 100 Ukrainska barn har dött men när USA dödar 500 000 barn i Irak eller USA och Saudiarabien dödar 250 000 barn i Yemen så är det inga problem.

Hyckleri är totalt och absolut. Vänta bara till USA detonerar ett kärnvapen i Kiev och skyller på Ryssland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback