Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-23, 07:29
  #1
Medlem
Såg denna dokumentär på Vetenskapens värld för en stund sedan https://svtplay.se/video/31192090/ve...rnas-universum.

Där framkommer det att vi gör mycket sjukt. Bland annat att C&R som vi tror ska vara så bra egentligen bara är djurplågeri. Det är egentligen ganska sjukt hur vi behandlar fisken i förhållande till andra djur.

Jag tycker att man måste få jaga fisken för föda (om det sker på rimligt vis, trålare, plågsamma metoder osv går bort), men att plåga den för nöjes skull känns ganska sjukt.

Vad tänker ni om detta och mer specifikt dokumentären?
Citera
2022-04-23, 07:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kepl
Såg denna dokumentär på Vetenskapens värld för en stund sedan https://svtplay.se/video/31192090/ve...rnas-universum.

Där framkommer det att vi gör mycket sjukt. Bland annat att C&R som vi tror ska vara så bra egentligen bara är djurplågeri. Det är egentligen ganska sjukt hur vi behandlar fisken i förhållande till andra djur.

Jag tycker att man måste få jaga fisken för föda (om det sker på rimligt vis, trålare, plågsamma metoder osv går bort), men att plåga den för nöjes skull känns ganska sjukt.

Vad tänker ni om detta och mer specifikt dokumentären?

Att CR varit dåligt för fisk är känt sedan länge. Cityfiskaren saknar dock kännedom om detta och anser att hen är en stor djurvän som klappar fisken mjukt och försiktigt innan den får simma tillbaka igen från en lång och utdragen ”dödskamp”.
Citera
2022-04-23, 07:59
  #3
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepl
Såg denna dokumentär på Vetenskapens värld för en stund sedan https://svtplay.se/video/31192090/ve...rnas-universum.

Där framkommer det att vi gör mycket sjukt. Bland annat att C&R som vi tror ska vara så bra egentligen bara är djurplågeri. Det är egentligen ganska sjukt hur vi behandlar fisken i förhållande till andra djur.

Jag tycker att man måste få jaga fisken för föda (om det sker på rimligt vis, trålare, plågsamma metoder osv går bort), men att plåga den för nöjes skull känns ganska sjukt.

Vad tänker ni om detta och mer specifikt dokumentären?
Jag tror att man tanklöst låter uppfiskade fiskar ligga och långsamt kvävas ihjäl. Om de hade kunnat skrika kanske man hade reagerat, men nu struntar både yrkes- och fritidsfiskare i saken. OK, en del fritidsfiskare avlivar fisken med ett dråpslag, men ibland tycker man väl att det är bra om den håller sig levande och färsk då länge som möjligt.
Citera
2022-04-23, 08:27
  #4
Avstängd
12hoppihagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepl
Såg denna dokumentär på Vetenskapens värld för en stund sedan https://svtplay.se/video/31192090/ve...rnas-universum.

Där framkommer det att vi gör mycket sjukt. Bland annat att C&R som vi tror ska vara så bra egentligen bara är djurplågeri. Det är egentligen ganska sjukt hur vi behandlar fisken i förhållande till andra djur.

Jag tycker att man måste få jaga fisken för föda (om det sker på rimligt vis, trålare, plågsamma metoder osv går bort), men att plåga den för nöjes skull känns ganska sjukt.

Vad tänker ni om detta och mer specifikt dokumentären?

C&R är ett sätt att äta kakan och behålla den också, det möjliggör att vi inte fiskar ut sjöar och vatten utan ändå behåller ett livskraftigt bestånd som ordnar nya fiskar varje år, så överlag är jag för C&R då det medför mer nytta än skada på beståndet.

Jag har själv dragit samma ”individ” flera gånger per säsong i favoritsjön, karaktäristiska kännetecken i form av ärr har gjort den lätt att känna igen, och enlit vad jag har hört, så släpper 1 gädda ifrån sig ungefär 1 miljon ägg per kilo kroppsvikt, en gäddhona runt 10 kg producerar alltså 10 miljoner ägg per säsong.

Att se folk som på ett rävaktigt sätt fyllt sin båtdurk med 50-100 gösar i stockholms skärgård ser jag som provocerande, onödigt och respektlöst då de antagligen kommer sluta som maskföda i skogen när frysen rensas om 1 år, ta upp det du behöver och kör C&R på resten, så kan vi alla njuta av sportfiske!

Det fanns ett spännande projekt för 10-15 år sedan i ”Stora värtan” som är en del av stockholms skärgård, en lokal sportfiskebutik startade tillsammans med andra aktörer ”pike-reg” där tusentals gäddor märktes, släpptes tillbaka för att sedan fångstrapporteras, och enligt dom siffrorna så var det en succé jämfört med om varenda gädda klubbats med tanke på fisketrycket.
Citera
2022-04-23, 09:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
C&R är ett sätt att äta kakan och behålla den också, det möjliggör att vi inte fiskar ut sjöar och vatten utan ändå behåller ett livskraftigt bestånd som ordnar nya fiskar varje år, så överlag är jag för C&R då det medför mer nytta än skada på beståndet.

Jag har själv dragit samma ”individ” flera gånger per säsong i favoritsjön, karaktäristiska kännetecken i form av ärr har gjort den lätt att känna igen, och enlit vad jag har hört, så släpper 1 gädda ifrån sig ungefär 1 miljon ägg per kilo kroppsvikt, en gäddhona runt 10 kg producerar alltså 10 miljoner ägg per säsong.

Att se folk som på ett rävaktigt sätt fyllt sin båtdurk med 50-100 gösar i stockholms skärgård ser jag som provocerande, onödigt och respektlöst då de antagligen kommer sluta som maskföda i skogen när frysen rensas om 1 år, ta upp det du behöver och kör C&R på resten, så kan vi alla njuta av sportfiske!

Det fanns ett spännande projekt för 10-15 år sedan i ”Stora värtan” som är en del av stockholms skärgård, en lokal sportfiskebutik startade tillsammans med andra aktörer ”pike-reg” där tusentals gäddor märktes, släpptes tillbaka för att sedan fångstrapporteras, och enligt dom siffrorna så var det en succé jämfört med om varenda gädda klubbats med tanke på fisketrycket.

Hur ser du på djurplågeriet att kroka ett djur (tydligen även flertalet gånger) för ditt eget nöjes skull?
Citera
2022-04-23, 09:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Det fanns ett spännande projekt för 10-15 år sedan i ”Stora värtan” som är en del av stockholms skärgård, en lokal sportfiskebutik startade tillsammans med andra aktörer ”pike-reg” där tusentals gäddor märktes, släpptes tillbaka för att sedan fångstrapporteras, och enligt dom siffrorna så var det en succé jämfört med om varenda gädda klubbats med tanke på fisketrycket.

Förhoppningsvis så är den trovärdig. Men den är så biased som det går att bli. En sportfiskebutik vill ha ett positivt resultat och kommer med allra största sannolikhet få det. Så utan alla detaljer är den källan värdelös tyvärr.
Citera
2022-04-23, 11:28
  #7
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Det är väl ingen som tror att c&r är angenämt för den enskilda fisken men samtidigt vore det knappast bättre om varenda fisk som drogs upp dödades? Det är känt sedan länge att fiskar har känslor men en traumatisk händelse eller två stärker förmodligen fisken. Observera att jag är ironisk även om jag förespråkar sportfiske.

Någon nämnde värtan-cup en tävling jag själv deltagit i vid ett flertal tillfällen. Älskar starterna när ett hundratal småbåtar sätter fart ut i värtan och tror absolut att det var ett bra initiativ.

Det går inte att jämföra Stockholms skärgård idag gällande sportfiske och fisket på 80- 90-talet. Tycker det är bra att gäddorna märkts så att vi får bättre koll samt att vi förutom minimummått även har maximummått att förhålla oss till. De fredade zonerna under främst lek blir fler och fler enbart pga medvetenheten hos just sportfiskare.

Säga vad man vill men det är inte många som köper sin gädda i fiskdisken. Därav finns ingen bransch bakom bevarandet av gäddan utan det är ju främst fiskevårdsföreningar och sportfiskare som drivit på utvecklingen att rovfiske ska förbjudas.

Jag vet inte vad alternativet förutom att bli vegetarian är? Käka industriellt producerat kött är knappast mer etiskt och en skjuten älg är en skjuten älg, att återutsätta en fisk är möjligt och är väl vettigt? Varför ta upp och slakta en fisk man vet man inte kommer äta?
Citera
2022-04-23, 12:25
  #8
Medlem
TheGretaResets avatar
Det verkliga slöseriet består i att göra pellets till tamdjur (som är vegeterianer).
Citera
2022-04-23, 16:54
  #9
Avstängd
12hoppihagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepl
Hur ser du på djurplågeriet att kroka ett djur (tydligen även flertalet gånger) för ditt eget nöjes skull?
Jag ser inget som helst problem med det alls då det rör sig om fiskar!
Fiskar saknar både intellekt och medvetande, dom är instinktsdrivna och med tanke på att deras hjärnor är stora som ärtor så har jag svårt och se att dom lider på ett sätt som däggdjur skulle göra.

Sportfiske är en bra och trevlig hobby som är perfekt över generationsgränser, sportfiske har skänkt mig mycket glädje, frustration, lycka och ilska, ofta på en och samma gång, samtidigt som jag varit ute i skog och natur där jag kunnat reflektera över livet och annat.
Min och andras mentala hälsa håller jag högre och viktigare än att ta hänsyn till en korkad och instinktsdriven fisk!

Citat:
Ursprungligen postat av kepl
Förhoppningsvis så är den trovärdig. Men den är så biased som det går att bli. En sportfiskebutik vill ha ett positivt resultat och kommer med allra största sannolikhet få det. Så utan alla detaljer är den källan värdelös tyvärr.

Kanske är denna källa tillfreds:
https://www.slu.se/institutioner/akv...om-markningar/
Citera
2022-04-23, 16:57
  #10
Avstängd
Liberationfronts avatar
Jag gör skillnad på däggdjur, fiskar och fåglar (dinosaurier 2.0)

Så egentligen kan jag bete mig hur jag anser rätt mot en fisk. Den har inget att säga till om.
Citera
2022-04-24, 13:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Jag ser inget som helst problem med det alls då det rör sig om fiskar!
Fiskar saknar både intellekt och medvetande, dom är instinktsdrivna och med tanke på att deras hjärnor är stora som ärtor så har jag svårt och se att dom lider på ett sätt som däggdjur skulle göra.

Det är alltså där problemet ligger. Dock verkar det enligt dokumentären på SVT som att detta är felaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Sportfiske är en bra och trevlig hobby som är perfekt över generationsgränser, sportfiske har skänkt mig mycket glädje, frustration, lycka och ilska, ofta på en och samma gång, samtidigt som jag varit ute i skog och natur där jag kunnat reflektera över livet och annat.
Min och andras mentala hälsa håller jag högre och viktigare än att ta hänsyn till en korkad och instinktsdriven fisk!

Tanken med sportfiske är bra och det för väldigt mycket bra med sig på olika sätt. Men kan vi verkligen med gott samvete rättfärdiga djurplågeri trots detta? Jag önskar att detta dilemma inte fanns då som skrivet sportfiske för med sig mycket bra.

Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Kanske är denna källa tillfreds:
https://www.slu.se/institutioner/akv...om-markningar/

Svårt att analysera då det vid en snabb koll bara stod ungefär att undersökning pågår.
Citera
2022-04-24, 13:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag gör skillnad på däggdjur, fiskar och fåglar (dinosaurier 2.0)

Så egentligen kan jag bete mig hur jag anser rätt mot en fisk. Den har inget att säga till om.

Har du några belägg för att göra denna gränsdragningen? Har du funderat runt det eller är det bara av lathet och för att kunna rättfärdiga ditt beteende mot olika släkten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback