Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Litet off topic till, men ett av mina favoritminnen från den tiden är från första dagen av Saddams rättegång. Han godkände ju inte domstolens legitimitet, och följande replikskifte utspann sig mellan domaren och den inburade Saddam. Tolkat till engelska av BBC News - jag såg det här live:
Domaren: Mr Saddam,
please!! Answer the questions, and would you mind stating your name. This is a courtroom, we have business to get on with here.
Saddam Hussein: You know me. You're an Iraqi, so you bloody well know who I am.
(en god vän som hade flytt från Irak under 90-talet påpekade för mig att "domaren talar vårdad klassisk arabiska, medan Saddam låter som en hamnarbetare".

)
Påminner om Michael Corleones hotfulla ord till Kay Adams när hon vill skiljas:
Citat:
Don't you know who I am?
Problemet med jämförelser mellan stormakters krigföring är som bekant att det per automatik uppfattas som ett försvar för Ryssland.
Mariupol är en tragedi det med, det finns vissa likheter: till exempel att det existerade en reell etnisk konflikt mellan ryssar och ukrainare, med inslag av förtryck mot den rysktalande befolkningen. Just det som Putin utnyttjar för att legitimera sin illegitima invasion. Det gjorde det även mellan shiiter och sunniter i Irak.
Men hur konflikten mellan ukrainare och ryssar kommer att utvecklas är det omöjligt att sia om. Majoriteten av den ryska befolkningen i Ukraina vill inte bli befriade av Ryssland, det verkar stå klart. Men det är inte säkert att de får det så lätt ändå i Ukraina, hur det än utvecklas. Man kan även snegla på den ukrainska demonstrationen mot att Marina Ovsyannikova fick anställning på Die Welt.
Hur representativ den nu är för hur ukrainare ser på ryska "botgörare".