Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-21, 20:48
  #13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Nu handlar ts om ”en bunt med vildsvin och skjuta allihop”
Menar du att du med din studsare på 80m skjuter en efter en?

Jag rekommenderade halvautomat, men självklart kan man skjuta ex dubblé med studsare. En normal jakt är det betydligt mer sannolikt att du får lägen där du kan skjuta flera vildsvin med vanlig studsare än till och med helautomatisk hagel, eftersom hagel tillåter så korta skotthåll.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Hagel halvautomat.
Där man bytt ut laddningsröret så man har 7 patroner plus en i röret.
Antingen varghagel eller slugs.
Eller varför inte varannan varghagel/slugs

Varghagel är för mig buckshots, vilka inte är lagliga vid vanlig jakt.
Citera
2022-04-22, 22:22
  #14
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag rekommenderade halvautomat, men självklart kan man skjuta ex dubblé med studsare. En normal jakt är det betydligt mer sannolikt att du får lägen där du kan skjuta flera vildsvin med vanlig studsare än till och med helautomatisk hagel, eftersom hagel tillåter så korta skotthåll.



Varghagel är för mig buckshots, vilka inte är lagliga vid vanlig jakt.

Nu var inte frågan ställd hur man skulle göra för att vara lagligt.
Utan snarare vad vore bästa för att ha ihjäl ett gäng vildsvin.
Då är slugs och varghagel/buckshots i mitt tycke absolut det bästa.
Citera
2022-04-26, 11:53
  #15
Medlem
-Andreas-s avatar
Låter som ett mycket svårt förfarande att skjuta så många vildsvin vid samma tillfälle.
Så fort det smäller springer de åt alla jävla håll o kanter.

Men två stycken är görbart.
Sköt två svin i en smäll en gång.
Kulan från studsaren gick igenom bredsidan på den första o det var fortfarande tillräckligt med energi i kulan att gå in i den andra bakom den första, där kulan stannade precis innanför revbenen på andra sidan av det svinet.
Lite energi till o det hade blivit genomslag på den andra också.

Så, hård kula typ hammerhead, oryx eller liknande + 15 meters avstånd + att svinen står på rad + en gnutta tur = två flugor i en smäll. För vad det är värt.
Citera
2022-04-26, 13:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nu var inte frågan ställd hur man skulle göra för att vara lagligt..

I trådrubriken står det "jaktlicens", det är måste väl betyda att det ska vara lagligt.
Citera
2022-04-28, 10:47
  #17
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
I trådrubriken står det "jaktlicens", det är måste väl betyda att det ska vara lagligt.
Ja det står så, du får man utgå från det.
Nä det är bara att lägga ner tanken på att tex ha ihjäl en grupp vildsvin, hjortar eller vad som jagas på en o samma gång.

De flesta jägare jag känner har i regel som mest skjutit två vilt vid samma tillfälle, då har det varit duktiga o erfarna skyttar.
Vapentyperna har varierat från cylinderrepeter, bygelrepeter, halvautomater till pumphagel o flerpipiga vapen.

Konsensus är att skyttekunskaper har trumfat det materiella.
Citera
2022-04-28, 14:22
  #18
Medlem
hogerspokets avatar
Weekend warriors som ska skjuta multipla vildsvin med varghagel och slug...


Innan man uttalar sig kanske man ska göra en 'v-drill' med slugs och 5 mål på 50 meter och se hur många träff man får på 7 sekunder...
--

Finns ett ypperigt sätt att knipa multipla grisar -- fällor...
Citera
2022-04-29, 10:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Om vi säger att jag skulle stöta på en bunt vildsvin, och jag ville vara säker på att kunna skjuta av alla dem. Vad för vapen skulle ni rekommendera?


Själva frågeställningen tyder på att du inte bör ha licens för vapen alls. Nöj dig med några stycken skjutna där skotten sitter perfekt istället. Vildsvinen finns kvar en annan kväll. Och du ska verkligen inte skaffa en automat för då tror jag det skulle bli många skadeskjutningar. Köp en vanlig studsare i kaliber 308. Då kan du decimera vildsvinen i vettig takt.
Citera
2022-05-20, 08:06
  #20
Medlem
Halvautomat, typ 308, kort pipa, ljuddämpare och aim point skulle jag säga är en bra uppsättning, icke existerande rekyl, lätt att svinga och snabba skott. Hade man behövt välja bort 1 del så är det väl ljuddämparen som ryker men är bra mycket trevligare med, och från min erfarenhet så påverkar det djuren mindre också men kan vara inbillning. Dock så är det svårt även för en duktiga jägare att skjuta mer än 2-3 stycken per tillfälle, har själv bara lyckats med 3x 1 gång.
Citera
2022-05-20, 22:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nu var inte frågan ställd hur man skulle göra för att vara lagligt.
Utan snarare vad vore bästa för att ha ihjäl ett gäng vildsvin.
Då är slugs och varghagel/buckshots i mitt tycke absolut det bästa.

Slug dödar vildsvin effektivt upp till 100m. Man bör dock kunna skjuta. Jag var på skjutbanan för en vecka sedan och sköt slug från 50m med aimpoint, relativt lätt att snabbt (5 - 10 sekunder) skjuta 5 skott inom 10-15cm. Så ja, slug kunde vara ett okej alternativ. Det krävs dock att det sker på ett öppet fält, men man bör minnas att vildsvin är farliga kreatur. Själv skulle jag inte försöka mig på någon vildsvins-rambo.

308cal och uppåt är förstås också bra, skulle nästan hellre välja 308 med kikare, typ 3-9 zoom än slug och aimpoint. Beror på avståndet. Slug har en större stoppverkan än 308, men är inte lika träffsäker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback