Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robojox
Det var precis detta jag ville diskutera men tyvärr finns det personer som ej vill föra en seriös debatt utan kommer med totalt ogrundade personliga påhopp.

Att psykisk ohälsa och stallmiljö ofta är intimt förknippade med varandra är väl känt sen många år bland oss som har koll på saker och ting.

Oavsett vem som skjutit vem i Vallentuna så kan man väl ändå försöka få en förklaring varför händelsen överhuvudtaget inträffade? Bakgrunden till det hela måste väl ändå kunna diskuteras?

Oavsett vem som skjutit vem? Det är ju bekräftat att det var mannen, MD som sköt kvinnan, AD, sedan sonen och sen begick han självmord.
Citera
2022-04-19, 17:00
Medlem
[quote=Robojox|79940205]Det är inte mitt fel om du lider av oförmåga att utnyttja sökmotorn Google. Jag är väl knappast inte heller din pappa som ska guida dig genom internet.

Jag hade en teori kring det aktuella fallet i Vallentuna, jag har inte påstått något. Att ett stort hästintresse och psykisk ohälsa ofta går hand i hand med varandra är dock inget att sticka under stol med.

https://www.aftonbladet.se/svenskahj...rena-medicinen
https://svenska.yle.fi/a/7-1482393
https://www.vardfokus.se/nyheter/has...n-tillsammans/

https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...api-ridterapi/

Det finns inga VETENSPAPLIGA studier som påvisar dina påståenden! Du kan inte bara säga att det ”ofta går hand i hand” utan att kunna bevisa det om någon frågar.

Jag skiter fullständigt i ”mina erfarenheter”-tjafs. Och varför gör jag det? Jo, för att kunna göra en korrekt empirisk studie krävs ett visst mått av data - och det besitter ingen privatperson, det räcker liksom inte med att nåt ”jag känner många som”, det är inte VETENSKAP. Fan, du kan ju inte ens ha klarat grundskolan om du inte fattar det.
Citera
2022-04-19, 17:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Eftersom vi vet ytterst lite om det aktuella fallet i Vallentuna så är fältet fritt fram för spekulationer och olika teorier, hästar och psykisk ohälsa är dessutom nära förknippade med varandra oavsett din motvilja att diskutera detta, jag vet inte om du själv är intresserad av hästar men vi ska komma ihåg att hela 85% av 500 000 ryttare i Sverige är kvinnor och eftersom kvinnan i det aktuella fallet haft ett stort hästintresse så kan detta i teorin vara ett svar på varför tre personer hittades döda på långfredagen.

Får man fråga om det är hästar eller kvinnor i allmänhet med psykisk ohälsa som du försöker försvara? ☺️

Varför inte citera hela mitt svar när du ändå håller på?
Citat:

"Intressant med alla din inlägg om kopplingen mellan hästar och psykisk ohälsa, det verkar engagera dig enormt samtidigt som det är viktigt för dig att utpeka kvinnan som möjlig förövare eller orsak till händelsen.

Vad tror du om teorin att någon av hästarna fått möglig havre i påsklunchen, och totalt flippat ur ( m h v t hästar och mental hälsa) och helt enkelt avrättat familjen i sin ilska över dieten?

Annars ska vi kanske lita på polisens uppgifter så länge ingen kan redovisa en trolig alternativ teori BASERAD PÅ KÄNDA OCH SÄKERSTÄLLDA FAKTA FRÅN BROTTSPLATSEN.
Polisen har ju trots allt varit på plats inne i huset och vet sannolikt mer än någon av oss som sitter här på FB och skriver.
Eller har du några FAKTA från platsen gällande hur det ser ut inne i huset eller något annat, då ska du kanske redovisa dom här, för jag tror inte att hästarna varit delaktiga på något vis i det här. "

Ja fråga på du.

1. Jag tröttnade på ditt tjatande om hästar och mental ohälsa i flera inlägg helt enkelt, när du inte får det gensvar du önskar så fortsätter du envist att påpeka detta.
2. Det verkar också viktigt för dig att öka sannolikheten att kvinnan skulle vara vållande här, trots att polisen som varit på plats (och är utbildade för att utreda händelser som den här) varit tydliga med att mannen skjutit resten av familjen, enligt deras uppfattning.
3. Om du nöjt dig med att redovisa dina teorier EN eller möjligtvis TVÅ gånger, så hade jag låtit det bero. Men nu väljer du att fylla tråden med trams och göra den längre och mer svårläst, det irriterade mig.
4. Nej jag tror inte att hästarna lider av mental ohälsa, eller är skyldiga till något, så dom förtjänar att försvaras.
Gällande kvinnans eventuella skuld i det hela så har jag ingen aning, jag överlämnar åt polisen att ha koll på den delen.
Men jag har hittills inte funnit någon FAKTA i tråden som skulle föranleda ett skuldbeläggande av kvinnan.

Hoppas att du är nöjd med mitt svar nu, jag önskar dig en trevlig afton.
Citera
2022-04-19, 17:05
Medlem
Citat:
Det var precis detta jag ville diskutera men tyvärr finns det personer som ej vill föra en seriös debatt utan kommer med totalt ogrundade personliga påhopp.

Att psykisk ohälsa och stallmiljö ofta är intimt förknippade med varandra är väl känt sen många år bland oss som har koll på saker och ting.

Oavsett vem som skjutit vem i Vallentuna så kan man väl ändå försöka få en förklaring varför händelsen överhuvudtaget inträffade? Bakgrunden till det hela måste väl ändå kunna diskuteras?

Om det var mannen som sköt är väl kvinnans hästintresse ännu mer ovidkommande. För han sköt väl knappast henne (OCH sonen) för att hon led av psykisk ohälsa. Tur att du inte är utredare, de börjar åtminstone i rätt ände.
Citera
2022-04-19, 17:06
Medlem
Pojken hette Osc*r och var 11 år, gick i 5an på Engelska Skolan i Täby.
Citera
2022-04-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Varför inte citera hela mitt svar när du ändå håller på?

Ja fråga på du.

1. Jag tröttnade på ditt tjatande om hästar och mental ohälsa i flera inlägg helt enkelt, när du inte får det gensvar du önskar så fortsätter du envist att påpeka detta.
2. Det verkar också viktigt för dig att öka sannolikheten att kvinnan skulle vara vållande här, trots att polisen som varit på plats (och är utbildade för att utreda händelser som den här) varit tydliga med att mannen skjutit resten av familjen, enligt deras uppfattning.
3. Om du nöjt dig med att redovisa dina teorier EN eller möjligtvis TVÅ gånger, så hade jag låtit det bero. Men nu väljer du att fylla tråden med trams och göra den längre och mer svårläst, det irriterade mig.
4. Nej jag tror inte att hästarna lider av mental ohälsa, eller är skyldiga till något, så dom förtjänar att försvaras.
Gällande kvinnans eventuella skuld i det hela så har jag ingen aning, jag överlämnar åt polisen att ha koll på den delen.
Men jag har hittills inte funnit någon FAKTA i tråden som skulle föranleda ett skuldbeläggande av kvinnan.

Hoppas att du är nöjd med mitt svar nu, jag önskar dig en trevlig afton.

Mycket bra skrivet och formulerat sykkelpump 👍🏼👏🏼
Citera
2022-04-19, 17:09
Medlem
exe.es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theprinsess
Det är med största sannolikhet inte hans Insta-konto. Finns ett par till med samma namn i Sverige.

Går nog inte heller att vaska fram så många bilder på denna man.
Citera
2022-04-19, 17:18
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theprinsess
Mycket bra skrivet och formulerat sykkelpump 👍🏼👏🏼
Tack
Citera
2022-04-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galgmannen
Om det var mannen som sköt är väl kvinnans hästintresse ännu mer ovidkommande.

Men om det istället var kvinnan som sköt, försökte begå våldshandlingar eller provocerade fram händelsen så är väl hennes "hästintresse" av intresse?

Citat:
För han sköt väl knappast henne (OCH sonen) för att hon led av psykisk ohälsa

I nuläget vet vi i princip nästan ingenting om vad som har hänt i Vallentuna eller varför händelsen överhuvudtaget har ägt rum? Samtidigt är det märkligt att du får spekulera men andra får inte göra det?

Citat:
Tur att du inte är utredare, de börjar åtminstone i rätt ände.

Polisen begår samtidigt många misstag i olika utredningar vilket vi har kunnat se under rätt många år nu. Tur att du själv inte är utredare med din helunderliga inställning.
Citera
2022-04-19, 17:33
Medlem
Citat:
Gällande kvinnans eventuella skuld i det hela så har jag ingen aning

Tror du att hon kan ha provocerat fram händelsen om det nu var mannen som sköt?

Citat:
jag överlämnar åt polisen att ha koll på den delen.

Ska vi känna oss trygga med den inställningen? Du såg väl Påskhelgens polisiära nederlag i en rad svenska städer? Anser du att polisen alltid har koll?

Citat:

Samtidigt verkar inte du ha några problem med att vissa skribenter vill skuldbelägga mannen trots att vi egentligen inte vet ett dugg om bakgrunden till händelsen eller vem som gjort vad? Vad är det för FAKTA förresten som har framkommit i tråden?
Citera
2022-04-19, 17:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Herregud, RoboJox. Du kanske borde ägna dig åt dina egna hästar ett tag? Samtliga verkar inte vara i stallet.
Jag hade en häst i många år och jag märkte aldrig av någon psykisk ohälsa hos de andra hästägarna.
Tvärtom, de var starka på alla sätt och vis.
Handlingskraftiga och bestämda.
Att det sen finns ridning/vistelse i stall för personer med psykisk ohälsa är en helt annan sak. De flesta människor mår bra av att vistas bland djur och natur men som hästägare krävs flera starka egenskaper.
Citera
2022-04-19, 18:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tror du att hon kan ha provocerat fram händelsen om det nu var mannen som sköt?

Ska vi känna oss trygga med den inställningen? Du såg väl Påskhelgens polisiära nederlag i en rad svenska städer? Anser du att polisen alltid har koll?

Samtidigt verkar inte du ha några problem med att vissa skribenter vill skuldbelägga mannen trots att vi egentligen inte vet ett dugg om bakgrunden till händelsen eller vem som gjort vad? Vad är det för FAKTA förresten som har framkommit i tråden?

Tror inte att någon kan "provocera fram" en sån här händelse.
Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in