2022-04-19, 11:25
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Bpde Chile och USA har fördömt Rysslands invasion och agerande. Sitter man då som en rysk propagandaapa i ett krigshärjat land så skulle jag noga säga att man är landsförrädare i flera steg.

Antar du är en av dom som anser Assange och Snowden vara landsförrädare?
Nu jämför jag verkligen inte Lira med någon av dom, men med dina måttstockar är även Assange och Snowden landsförrädare i flera steg. Visst har man rätt att tycka det, men att rättfärdiga dens (eventuella) död eller tom. fira det som vissa här gör, förstår jag faktiskt inte, bara osmakligt.
Hade han deltagit i strider eller varit aktiv i kriget kan jag väl förstå, men allt han gjorde var att prata på youtube och rapportera hans syn på konflikten, det betyder inte jag håller med honom, men jag tycker ju inte han ska dö för det han sagt som jag inte gillar.

Sen är det sant att Lira tog enorma risker och inte verkade uppvisa någon sund risk-medvetenhet/beteende alls så visst är det till stor del självförvållat om det stämmer. Play stupid games etc.
Senast redigerad av doncroce 2022-04-19 kl. 11:27.
Citera
2022-04-19, 12:02
Medlem
Running_mans avatar
Under andra världskriget så hade man snabba krigsdomstolar där kollaboratörer, spioner och desertörer ofta dömdes till döden.

De dömda togs sedan "in bakom ladan" och sköts.
Citera
2022-04-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Hade han deltagit i strider eller varit aktiv i kriget kan jag väl förstå, men allt han gjorde var att prata på youtube och rapportera hans syn på konflikten, det betyder inte jag håller med honom, men jag tycker ju inte han ska dö för det han sagt som jag inte gillar.

Sen är det sant att Lira tog enorma risker och inte verkade uppvisa någon sund risk-medvetenhet/beteende alls så visst är det till stor del självförvållat om det stämmer. Play stupid games etc.

På många sätt var han aktiv i kriget. Han spred aktivt rädsla, desinformation, panik och tvivel hos lokalbefolkningen samt utomlands. Han hade noll skam och utan tvekan hade kunnat doxat positionen av ukrainsk militär de få gånger när han filmade sig själv utomhus - medvetet eller omedvetet.

Jag var subscribad till hans telegram långt före kriget för att kunna se vad för idioti han hittar på. Han var en källa till humor, då det var en mycket pinsam man på alla sätt. Innan kriget postade han schizofrena inlägg om att hans följare skulle trycka in tandpetare i låsen på byggnader för att "krossa systemet". Detta kallades för "Project Mayhem" med inspiration från Fight Club. Sen filmade han sig själv i Ukraina när han gick runt och tryckte in tandpetare i lås på byggnader. Han var också den stereotypiska antivax-galningen och yrade om PUREBLOODS dag in och dag ut på sin Telegram.

När kriget väl startade förvandlades han väldigt fort till en rysk propagandamaskin då han förmodligen insåg att det fanns pengar att tjäna på det. Han blev snabbt en favorit bland alla rysstroll och främhävdes som expert på kriget och som en journalist, trots att Gonzalos bakgrund innan kriget bröt ut var att han var en "dating coach"-grifter från MGTOW-sfären som lurade unga, osäkra män.

Han postade ingenting annat än rysk propaganda hela dagarna på sin Telegram med noll skam. Varenda ryskt propagandanarrativ sen kriget började stod han bakom. Varenda ett, utan undantag. Han sög ryssarnas kuk så hårt att ryssarna till och med började använda honom i sin egen propaganda och i olika inslag.

Återigen, vill man vara ryssarnas bitch och sprida deras propaganda så okej, men hur smart är man om gör det i en aktiv krigzon på ukrainskt territorium? Vad hindrade honom från att ta sig till ett säkert land och därifrån sprida sina galna konspirationsteorier och nonsens?

Tacka fan för att han blev sedd som en rysk spion, provokatör och agent.

Det skulle dock inte förvåna mig han håller sig borta frivilligt för att om några dagar komma tillbaks med en fantastisk historia om hur han flydde ifrån ukrainsk säkerhetstjänst i syfte att få ännu mer uppmärksamhet. Eller så kanske han fick en rysk bomb över sig i helgen då ryssarna har bombat Kharkiv hela helgen.
Senast redigerad av Reiwa 2022-04-19 kl. 12:30.
Citera
2022-04-19, 12:31
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Nej? När kriget väl kommer är det icke rellevant vad som är rätt/fel eller lögn/sanning. Allt är utspelat och hela samhället optimeras för att ta död på motståndaren, då måste alla som riskerar äventyra moralen snabbt tystas. Du förstår ju att man själv dör om man förlorar i krig?

Att tro något annat är oerhört naivt. Om Sverige skulle dras in i kriget skulle Ryska troll på FB sökas upp av säkerhetspolisen och torteras i fångenskap för att ta reda på ifall dom har någon uppdragsgivare eller kan ange andra troll.

Sorgligt att det finns sådanna grava vanföreställningar bland många unga om vad krig innebär.

Reportrar på SVT och SR har våndats över lydnadsparagrafen i det sista också. De vill inte alls ställa upp på tanken att de är en del i det skattefinansierade totalförsvaret i händelse av krig eftersom det skulle kunna förhindra rapportering om eventuella krigsbrott svenska soldater gör sig skyldiga till.
Både Stjärne och Benkö är motståndare till lydnadsparagrafen som jag förstått det.
Citera
2022-04-19, 12:39
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu är det ju inte pressfrihet. Det är bara yttrandefrihet. Lira var bara en snubbe som liksom du uttrycte extrema åsikter på nätet. Ukraina är helt dysfunktionellt. Men jag antar att de flesta samhällen blir det under såna villkor som nu råder efter Putins invasion. Samma sak hade nog kunnat hända i t ex demokratiska staten Israel om någon hade suttit och dissat dem under deras krig?
Nej yttrandefriheten skyddar inte spioner.
Citera
2022-04-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Starka stater som USA förstår detta. De slog inte ihjäl obskyra bloggare efter 9/11. Men t om USA försvagades efter 9/11 - det blev till ett mer totalitärt samhälle. Det är viktigt att vi minimerar den effekten - såvida vi inte är fascister förstås...

(nu vet vi inte vad som har hänt honom, men låt oss anta att det värsta hänt för diskussionens skull).

Helt irrelevant jämförelse. USA var inte invaderade av främmande makt efter 9/11. Om vi någon gång ser en invasion av trupper på amerikansk mark så kommer samma sak hända där.

Den amerikanska staten kommer gå in och ta kontroll över all media och alla radiostationer. Det finns redan ett sånt system i USA och det kallas för EBS, Emergency Broadcast System. Därutöver hade alla troll tystats jävligt fort så Alex Jones hade fått det svettigt. Man hade inte tillåtit någon att sprida lögner eller ens sanna påståenden som riskerar moralen.

Det är sorgligt att ni inte förstår vad ett krig innebär. Ni verkar tro att det är någon lekstuga.
Senast redigerad av Reiwa 2022-04-19 kl. 12:57.
Citera
2022-04-19, 12:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Nej yttrandefriheten skyddar inte spioner.

han är givetvis inte spion, men det orkar jag inte diskutera med dig. Lycka till med att definiera alla som du inte gillar som spioner, den taktiken har vi sett förr...
Citera
2022-04-19, 13:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Nej? När kriget väl kommer är det icke rellevant vad som är rätt/fel eller lögn/sanning. Allt är utspelat och hela samhället optimeras för att ta död på motståndaren, då måste alla som riskerar äventyra moralen snabbt tystas. Du förstår ju att man själv dör om man förlorar i krig?

Att tro något annat är oerhört naivt. Om Sverige skulle dras in i kriget skulle Ryska troll på FB sökas upp av säkerhetspolisen och torteras i fångenskap för att ta reda på ifall dom har någon uppdragsgivare eller kan ange andra troll.

Sorgligt att det finns sådanna grava vanföreställningar bland många unga om vad krig innebär.
Så du menar att Ryssland också kan göra det med svenskar och utlänningar som rapporterar därifrån och som sänker moralen hos deras soldater?

Om vårt land beter sig på liknande sätt och griper eller mördar människor för att dom utrycker en annan åsikt eller berättar vad dom upplever så lägger jag ner mitt vapen, då har jag inget land att försvara. Jag slåss inte för torterande fascister helt enkelt. För mig räcker det att ha en fiende som angriper utifrån och då slåss jag men inte om jag har ytterligare en fiende som styr mig.

Problemet med det hela är att tystas alla människor och en ledare väljer att slåss till sista man och sista stad som Hitler gjorde så förstörs oerhört mycket mer av männsikor, kultur och infrasturktur. Kan man slåss och man kan vinna ska man göra det men det finns en tid då man måste tänka över sitt folks lidande och ge sig. Fransmännen och många andra gjorde likadant under andra världkriget. Man kan kämpa ändå för att befrira sitt land senare och ändå behålla heder och mänsklighet. Det du förordar gör att ingen kapitulation blir möjligt om en grupp bestämmer att fortsätta till sista man och inga förhandlingar kan hållas, inga fredsavtal skrivas utan vi ska hålla käften, strida och dö helt i onödan om motståndaren är mycket starkare.

Det finns grader på hur länder och folk hanterar mänskliga rättigheter i krig och jag hoppas vårt land ligger på den goda sidan och hanterar hat och våld på ett balanserat sätt så det inte urartar i folkmord och andra krigsbrott.

Men visst har du väl rätt att många människor har vanföreställningar av vad krig innebär och gnyr och gråter då civila dör av bombade städer. Krig är ett helvete men civila och soldater behöver inte bli torterande jävlar för det, man kan behålla sin goda mänsklighet även i krig.
Citera
2022-04-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Tyvärr så är jag tveksam till att dessa hjon förstår.
Dom är livrädda när något går emot det dom blivit indoktrinerade med, för då känner dom sig som dom idioter dom är.

Dom påminner om hur indoktrinerade folk var i mitt gamla hemland Jugoslavien, de hade passat in perfekt. Alla var ju säkra på att dem var "in the knowing"
Citera
2022-04-19, 13:36
Medlem
Förhoppningsvis har han mött samma öde som alla de svenskar som är pro putin kommer möta när Sverige invaderas
Citera
2022-04-19, 13:42
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så du menar att Ryssland också kan göra det med svenskar och utlänningar som rapporterar därifrån och som sänker moralen hos deras soldater?

.

Hycklare ni gör mycket värre saker ån så.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...-Ukrainian_War
Citera
2022-04-19, 13:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej, han har sagt allt det jag sa, och mycket mer därtill. Det enda som du inte kan hitta på hans kanal längre är videon då han påstod att det var Ukraina som utfört massakern på sitt eget folk i Bucha, för den plockade Youtube ner, men den finns säkert arkiverad någonstans.

Nej. Det stämmer inte. Han har haft massvis med chanser att lämna landet. Han var i Kiev på ett hotell när kriget bröt ut, men blev utkastad för att han betedde sig som en idiot och ställde till scener där han vrålade "system pigs" åt folk. Vad gör han sen? Beger sig närmare till fronten i Kharkiv som en idiot. När han väl kommer dit har han haft över en månad på sig att dra.

Hans familj skiter han fullständigt i.

Två helt skilda saker. Dessa journalister dokumenterar kriget på marken. Gonzalo sitter i sitt rum och snackar in i en kamera. Vad hade varit skillnaden om han gjort det i Polen istället? Ingen alls.

Varför ska jag tycka synd om honom? Han har satt sig i den här situationen själv. Allt han behövde göra var att sätta sig på ett tåg till Polen och sen fortsätta sitt skitsnack där.

Du, likt det andra rysstrollet, missar hela poängen. Om vi vänder på det, om Ryssland blir invaderat och städer bombas sönder och samman likt i Ukraina, hade du då tyckt det är en smart idé att sitta i Ryssland som en utlänning och säga att Putin är narkoman, att ryssar och regimen är grisar, att bomberna som dödar ryska familjer är till för att befria dom och att ryssarna iscensätter en massaker på sina egna? Är det en smart idé, ja eller nej?

Gonzalo har nämligen sagt allt detta om Ukraina och ukrainare och mycket mer därtill, så förklara för mig varför jag ska tycka synd om honom? Idioten får skylla sig själv precis på samma sätt som du får skylla dig själv om du leker med elden och bränner dig.

Sen är det helt sanslöst roligt att det bästa ni rysstroll kan få fram är en dating coach och MGTOW-grifter med en lång historia av dokumenterade lögner bakom sig. Vilken imbecill framhäver en dating coach som någon sorts expert på det här kriget?

Att du erkänner att han är kapabel till att fejka sitt försvinnande är dessutom intressant. Du erkänner ju här att han inte är att lita på, saknar integritet och gillar uppmärksamhet. Du skyller på att det är för att han är amerikan: det stämmer inte. Det beror på att han var en känd grifter långt innan kriget bröt ut som gör honom kapabel till det.
Du får tycka som du vill. Han var en intressant person och naturligtvis är vi alla rysstroll då vi inte försvarar ultranationalister, nazister och deras mördande och tortyr.

Han åkte tillbaka till sin lägenhet i Kharkiv. Dit kommer senare män och han blev varnad av sina ukrainska grannar och lyckades fly en gång (visst doftar det gestapo här). Han hade det svårt att ta sig ut senare eftersom han inte hade ett ukrainskt pass som sin fru och var redan sökt.

Vad som hände på hotellet i Kiev vet tydligen du mer om. Vad jag vet är att han skulle möta andra utlänningar för en trevlig middag och samtal. Där dök det upp en man som troligen hade kopplingar till amerikansk säkerhetstjänst, Gonzalo frågade honom vem han verkligen var, rak som han var, och blev sen utkastad från hotellet (och han blev arg över det).

Vi har journalister i Ryssland nu och Ryssland är i krig där Ukraina även bombar ryska städer numera. Ska vi säga åt dom att skylla sig själv och lämna dom åt sit öde om ryssarna plockar in dom för lite tortyr?

Vad man väljer att gör här i livet och vilka risker man är villiga att ta betyder inte att man måste skylla sig själv och bli mördad för det.

Nej, det är en dum idé att göra som Gonzalo Lira i dagens Ukriana och framför allt Kharkiv där Azovnassarna hade ett starkt fäste. Han är ju uppvuxen i USA och förstod nog inte vidden av det sjuka i Ukraina förrän han blev fast i Kharkiv. Inte ens i Chile under militärdiktaturen upplevde han ett sådant hot berättade han.

Lite intressant att Azovnassarna är i alla dessa störrer städer i stora mängder där det finns många pro-ryssar och väljer att slåss där bland civila som sköldar. Dom ser till att antigen attackerar inte ryssen eller så läggs staden i ruiner av dom båda. Man kan se det som den brända jordens taktik och i varenda stad dödar dom massor av ukrainska pro-ryssar. Det går inte längre att prata eller tänka bort dessa Azovnassars krigsbrott. Jag vet, Ryssarna har sin egna krigsbrott att ta hand om.

Naturligtvis blir alla med annan åsikt än maktens betraktade som rysstroll, konspirationsteoretiker, antivaxare etc och blir karaktärsdödade, det ingår i deras metoder. Dom har också villiga medlöpare som ser till att folket håller sig på mattan och i raka led. Sen vad sanningen är bakom Gonzalo Lira eller tex. Hunter Biden (gissa vad han gjorde på Kievs speciella nattklubbar) är betyder inte att det är ok att mörda dom.

Jag litar inte på någon, inte Gonzalo Lira heller. Jag försöker också förhålla mig till propaganda och sålla väl i bådas sidors historia. Det visar sig ofta att ryssarna ljuger betydligt mindre än Kiev-regimen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in