Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-23, 21:00
  #109
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Hoppas jag har fel dock, men ett Morrowind 2.0 är och förblir en dröm. Dagens spelmarknad klarar inte av ett "svårt" spel där du kan misslyckas.

Som någon annan påpekat så stämmer ju detta så klart inte över huvud taget. Det är klart att snittsvårigheten över spel minskat sakta men säkert sedan de gamla retrokonsollerna, men nu finns det ju fler nya jobbigt-svåra spel än någonsin (typ nischade spel/indiespel) och efterfrågan av svåra spel har exploderat.

Sedan 15 år tillbaka ökar ju snittsvårigheten av spel för första gången typ. Att demon/dark soul blev så populära tror jag har haft en jättepåverkan.
Men att tes 6 kommer vara lätt råder ju inga tvivel om. Obvlivion, skyrim och alla Fallout från 3an och fram är ju på tok för lätta på svåraste tycker jag. Men vem lider av att folk kan spela hur de vill och fler har möjlighet? Och vi som vill kan lösa det med moddar.

Har du kikat något på projektet som håller på att återskapa hela Morrowind i nya motorn? Det är en stor mängd hängivna fans som har hållt på i hur många år som helst. Närmare 2.0 kommer du inte
Citera
2020-09-23, 21:30
  #110
Medlem
Farbror Fazers avatar
Till tråden så kan jag tillägga, förvänta er inga stora exklusiva titlar (som finns idag) i närmsta taget. Eller i det längre taget heller. Det kommer röra sig om mindre spel och inte stora serier som länge funnits på alla plattformar. Jag tror inte det är Ms plan att försöka sno titlar för detta är en långvarig satsning och inte en cash grab som är värt den dåliga PR de hade fått, av en så stor del av spelarbasen. Varje sålt PS-spel är också en intäkt i sig så jag tror inte de är stressade över att de missar möjligheten för lite hårdvaruförsäljning över det. Studion vill fortfarande sälja så många spel som möjligt, Ms vill att deras studio ska gå så bra som möjligt och tar nog gärna den lilla förlusten mot hur sjukt stor vinningen är för studion i sig. Som sagt tror jag det är mindre teams och mindre IPs som kommer sköta det exklusiva.

Om Bethesda kommer med ett helt nytt stort IP om 5 år så kommer det släppas till PlayStation också. You heard it here first folks
Citera
2020-09-23, 21:41
  #111
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Till tråden så kan jag tillägga, förvänta er inga stora exklusiva titlar (som finns idag) i närmsta taget. Eller i det längre taget heller. Det kommer röra sig om mindre spel och inte stora serier som länge funnits på alla plattformar. Jag tror inte det är Ms plan att försöka sno titlar för detta är en långvarig satsning och inte en cash grab som är värt den dåliga PR de hade fått, av en så stor del av spelarbasen. Varje sålt PS-spel är också en intäkt i sig så jag tror inte de är stressade över att de missar möjligheten för lite hårdvaruförsäljning över det. Studion vill fortfarande sälja så många spel som möjligt, Ms vill att deras studio ska gå så bra som möjligt och tar nog gärna den lilla förlusten mot hur sjukt stor vinningen är för studion i sig. Som sagt tror jag det är mindre teams och mindre IPs som kommer sköta det exklusiva.

Om Bethesda kommer med ett helt nytt stort IP om 5 år så kommer det släppas till PlayStation också. You heard it here first folks

Är väl möjligen ny ipet Starfield som är närmast med release sent 2021 tror jag det är sagt de ska komma.

De lär har fler spel på gång från Betestha med om du kommer ihåg FO4 utannonserades de i juli på E3 och hade release i november tror de var liknade med 76.

Jag tror framtida titlar kommer att vara Exklusiva till Xbox, PC och Xcloud.
Citera
2020-09-23, 22:14
  #112
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Är väl möjligen ny ipet Starfield som är närmast med release sent 2021 tror jag det är sagt de ska komma.

De lär har fler spel på gång från Betestha med om du kommer ihåg FO4 utannonserades de i juli på E3 och hade release i november tror de var liknade med 76.

Jag tror framtida titlar kommer att vara Exklusiva till Xbox, PC och Xcloud.

Inte en chans att Starfield blir exklusivt, lika lite som TES 6 eller nästa Fallout. MS kommer absolut producera exklusiva spel under zenimax, men jag tror inte bethesda kommer göra det på många år så länge sony är kvar och konkurrerar om marknaden.
Citera
2020-09-23, 22:48
  #113
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Inte en chans att Starfield blir exklusivt, lika lite som TES 6 eller nästa Fallout. MS kommer absolut producera exklusiva spel under zenimax, men jag tror inte bethesda kommer göra det på många år så länge sony är kvar och konkurrerar om marknaden.

Phil har redan gått ut med att visa titlar kommer vara exklusiva men att man kan tänka släppa visa titlar på andra plattformar framöver och där har de ett gott samarbete med Nintendo redan.

MS äger nu alla studios så vill de så kan de göra alla titlar framöver exklusiva. Man betalt inte 7.5 miljard dollar för att göda sin värsta konkurrent så enkelt är det. Arkane Studios och Tango Games kommande tidsexklusiva spel blir de sista för PS sidan.

En rutt man kan ta gällande tex Fallout och TES är att göra det Xbox, PC och Xcloud exklusivt i låt säga 1 eller 2 år och senare släppa det på PS.
Citera
2020-09-29, 16:18
  #114
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Phil har redan gått ut med att visa titlar kommer vara exklusiva men att man kan tänka släppa visa titlar på andra plattformar framöver och där har de ett gott samarbete med Nintendo redan.

MS äger nu alla studios så vill de så kan de göra alla titlar framöver exklusiva. Man betalt inte 7.5 miljard dollar för att göda sin värsta konkurrent så enkelt är det. Arkane Studios och Tango Games kommande tidsexklusiva spel blir de sista för PS sidan.

En rutt man kan ta gällande tex Fallout och TES är att göra det Xbox, PC och Xcloud exklusivt i låt säga 1 eller 2 år och senare släppa det på PS.

Nej, "så enkelt är det inte". Klart som fan att de köpt zenimax för att de planerar att tjäna pengar på det. Men varje sålt fallout/elder scrolls på playsation är inte att de "göder sin värsta konkurrent" bara för att de plötsligt äger det. SÅ enkelt är det.

Redan i februari gick xbox ut och sa att sony och nintendo inte ens är deras största konkurrenter i deras ögon längre, det var länge sedan de slutade se xbox som en ren spelkonsol. Och till skillnad från innan, så tjänar MS plötsligt något på varje sålt spel på PS från zenimax.
Min poäng är att MS inte köpt zenimax för att de har som mål att stjäla de största titlarna som alltid funnits på flera plattformar. Så länge PS är relevant, så kommer de stora IPs som redan finns fortsätta göras även för den plattformen. Jag pratar inte om tidsexklusivt, det kanske de kommer hålla på med för att jävlas lite.
Citera
2022-01-27, 13:18
  #115
Medlem
Mogaku-sans avatar
Tror nog att det dröjer ett bra tag till innan spelet är helt färdigt. Bättre att de lägger ner mycket tid på det än släpper nytt Skyrim hela tiden.

Gillar Skyrim men vill se något nytt nu att utforska.
Citera
2022-01-27, 13:39
  #116
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Som någon annan påpekat så stämmer ju detta så klart inte över huvud taget. Det är klart att snittsvårigheten över spel minskat sakta men säkert sedan de gamla retrokonsollerna, men nu finns det ju fler nya jobbigt-svåra spel än någonsin (typ nischade spel/indiespel) och efterfrågan av svåra spel har exploderat.
Nej, när det gäller AAA-spel så stämmer det, och faktum är att de flesta spelar inte nischade indiespel så det spelar ingen roll att det finns supersvåra spel i den genren. För 20 år sedan så var alla spel svåra, även AAA-spel, så din jämförelse håller inte.

Dock så erbjuder ju många AAA-spel idag möjligheten att välja svårighetsgrad samt ta bort hjälpmenyer och HUD osv. Exempelvis Shadow of the Tomb Raider som är barnsligt enkelt i standard svårighetsgrad, men lyckligtvis kan man stänga av i princip all "hålla i handen"-hjälp som finns. Det gör att spelet känns lite mer som originalet från 1996, som inte gav en några som helst hints eller ledtrådar över huvud taget.

Även i Skyrim kunde man ju välja att inte ha synliga markörer på kartan för att hitta platsen man skulle till, men spelet i sig var ändå alldeles för enkelt jämfört med Morrowind. Det troliga är att Elder Scrolls 6 blir väldigt likt Skyrim.
Citera
2022-01-28, 17:18
  #117
Medlem
Befinner sig enligt rykten fortfarande i pre-production. Då lär det väl dröja flera år till då
Citera
2022-01-28, 22:52
  #118
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Befinner sig enligt rykten fortfarande i pre-production. Då lär det väl dröja flera år till då

De intervjuade Todd för ett tag sedan och han fick frågan och såg lite pillemarisk ut angående nästa del och sa att normalt för Bethesda tar det 2 år för full produktion till spelet går guld. Undantaget hittils är väl Starfield som de skissat på sedan 2008 och det gick i produktion direkt efter FO4 men då har de tillbringat större delen av tiden att uppgradera spelmotorn.
2022 Starfield
2024 Elder Scrolls
2026 Fallout 5
Citera
2022-04-17, 11:03
  #119
Medlem
elmhedens avatar
Jag börjar tyvärr tro att ESVI blir den här tidens Duke Nukem 4Ever. När det väl kommer så lär vi alla bli grymt besvikna. Det måste vara MASSIVT för att chocka någon vid det här laget. Allt mindre än städer med 10K+ NPC:er och MainQuest-slag med MINST 1K+ stridande kommer vara fiasko. Men tyvärr är jag rädd att det kommer bli ett spel värdigt 2014 när det väl kommer. Skyrim 2 med en slutstrid där du och 20 NPC:er (spelade av totalt 3 olika röstskådespelare) slåss för världens överlevnad. Jag hoppas innerligt att jag får fel.
Citera
2022-04-18, 15:25
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag börjar tyvärr tro att ESVI blir den här tidens Duke Nukem 4Ever. När det väl kommer så lär vi alla bli grymt besvikna. Det måste vara MASSIVT för att chocka någon vid det här laget. Allt mindre än städer med 10K+ NPC:er och MainQuest-slag med MINST 1K+ stridande kommer vara fiasko. Men tyvärr är jag rädd att det kommer bli ett spel värdigt 2014 när det väl kommer. Skyrim 2 med en slutstrid där du och 20 NPC:er (spelade av totalt 3 olika röstskådespelare) slåss för världens överlevnad. Jag hoppas innerligt att jag får fel.
Varför ska man göra städer med 10K outvecklade NPC:s som du inte kan interagera med när du istället kan ha 30-50 mer eller mindre utvecklade NPC:s som kan ge quests, har unik dialog och är ”riktiga” individer med sitt perspektiv på omvärlden. Givetvis kan man fylla städer med guards och andra radiant npc:s men att göra städer till clutter av opersonlighet är knappast Bethesdas stil och knappast något som fans av sådana spel vill ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback