• 1
  • 2
2022-04-14, 21:28
Medlem
I mars låg inflationen på 6,1%, vilket är den högsta sedan december 1991. Hur kan man agera för att hantera högre levnadsomkostnader?

Personligen tänker jag fimpa frisörbesöken och istället ska mig en lättskött snaggad-frilla. Kommer spara i varje fall 4000kr per år.

Har även ett förmånligt mobilabonnemang som bara kostar mig 20kr/mån, och där jag kan ringa och sms:a hur mycket jag vill.

Har även skippat dyra betalabonnemang på tv-kanaler som jag inte tittar på längre. Blir några tusenlappar i besparing varje år där också.

Senaste 2 åren har man redan avstått utlandsresorna, så det blir väl kanske ytterligare 2 år av hemmasemestrar.

Hur tänker ni hantera stigande kostnader?
Citera
2022-04-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
I mars låg inflationen på 6,1%, vilket är den högsta sedan december 1991. Hur kan man agera för att hantera högre levnadsomkostnader?

Personligen tänker jag fimpa frisörbesöken och istället ska mig en lättskött snaggad-frilla. Kommer spara i varje fall 4000kr per år.

Har även ett förmånligt mobilabonnemang som bara kostar mig 20kr/mån, och där jag kan ringa och sms:a hur mycket jag vill.

Har även skippat dyra betalabonnemang på tv-kanaler som jag inte tittar på längre. Blir några tusenlappar i besparing varje år där också.

Senaste 2 åren har man redan avstått utlandsresorna, så det blir väl kanske ytterligare 2 år av hemmasemestrar.

Vi har redan låga kostnader, men i Augusti när ett av lånen ska sättas om, så kommer vi betala av det istället.
Vi eldar också mer med ved och skippar värmepumpen och golvvvärmen/ alt sänker golvvärmen.
Citera
2022-04-14, 21:47
Medlem
Kommer binda mitt elpris iallafall 2 år. Köpa större portioner av sådant som går upp i pris såsom kaffe och blöjor.
Annars behöver vi inte direkt ändra särskilt mycket.
Citera
2022-04-14, 22:00
Medlem
Cancerogens avatar
Har det inte skralt öht men hatar att bli blåst så jag handlar mycket på Amazon.

Har sparat 8500 kr hittills i år jämfört med svenska rövarpriser.

Rakhyvlar, kattmat, kosttillskott, högtryckstvätt, diskmaskinstabletter, kattsand, ansiktsvatten till frugan, gräsmattegödsel, myrr myrmedel you name it.

För 59 kr/mån får du deras streamingkanal och gratis hemleverans till dörren på Prime-produkter. Lätt värt.
Senast redigerad av Cancerogen 2022-04-14 kl. 22:04.
Citera
2022-04-14, 22:02
Medlem
Dimaks avatar
Alltid gjort grytor då kan man ha matlåda för en vecka =) bara där sparar jag in, klipper mig gör jag själv.

Alltid varit sparsam, köper inte skit jag inte behöver.
Citera
2022-04-14, 22:02
Medlem
Det är mest på Flashback jag märker av inflationen om jag ska vara ärlig. Å andra sidan kör jag knappt bil, äter gratis för det allra mesta och spenderar framförallt mina pengar på krogen där drink- och ölpriserna kunnat diffa 20-60kr, beroende på ställe, så länge jag kan minnas.

Och kom igen. Det är krigsrubriker som jag fattar att man dras igång av men säg att en vanlig singelsvensk lägger 3k i månaden på mat. Om priserna steg 10 % över hela linjen så är det 300 spänn. Det är ju knappast märkbart och vi är inte ens halvvägs dit. Matpriserna har förvisso gått upp men tillhör fortfarande en kategori som inte dragits med på samma sätt. Lite räntehöjningar på det, SL som ska ha sitt, elförsörjning som dras upp osv. men jag skulle tro att inflationen kanske toppar här någonstans. Gissar att de som binder räntorna nu tillhör samma genier som man köper aktier av under börskrascher men det återstår att se.

Sedan är det väldigt lätt för mig att sitta här och vara kaxig. Jag har det gott ställt och en riktig samhällskris känns så främmande att jag inte ens riktigt kan föreställa mig att förbereda mig inför en sådan.
Citera
2022-04-14, 22:18
Medlem
Miekkalinnas avatar
Inflation är bra för oss som har huslån och bunden ränta.
Men visst känns det i plånboken när man ska tanka, handla mat eller när elräkningen kommer.

Jag har också valt att snagga mig för 50 kr hos en arab. Kör lite mindre bil, sänker temperaturen hemma.

Provade en månad att duscha på gymmet 4 gånger i veckan för att spara varmvatten och max ta några snabbduschar hemma vilket gjorde skillnad på elräkningen.

Man får hoppas att fackföreningarna gör ett hyfsat jobb i nästa avtalsförhandling så inte lönen går upp bara med de sedvanliga 2 %.
Citera
2022-04-14, 22:19
Medlem
Är ingen fattig sosse så behöver inte ändra något.
Citera
2022-04-14, 22:42
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:

Det var ju onekligen billigt, låter lite för bra för att vara sant.
Vilken operatör och abonnemang talar vi om?
Citera
2022-04-14, 22:55
Medlem
991ESSs avatar
Citat:

Kräv 20% högre lön.
Citera
2022-04-14, 23:40
Medlem
ormbitens avatar
Dom första i ledet som hanterar ökade levnadskostnader är ju grossisterna i olika branscher.
Det syns tydligt i mataffären och jag ser det tydligt på min bensinstation hur varorna ökar i inköpspris.

Självklart följer jag som företagare efter, det gör alla företagare, allt annat vore ekonomiskt självmord och självklart höjer vi inte bara motsvarande uppgången på inköpspriset, nej vi måste ju också ta höjd för dom personliga ökande levnadskostnaderna.

I min bilverkstad har jag höjt timdebitering med över 600 kr på ett år, nu är den uppe i 1580 kr per timme.
Ett vanligt bildäck har hoppat upp i pris med typ 100 kronor den senaste månaden.

Sist i ledet att hantera ökade levnadskostnader kommer vanligt anställt folk.

Men alltihop är som ett självspelande piano där det är politikerna som har bestämt vad den perforerade remsan i pianot ska spela.
Det finns inte så mycket annat att göra än bara att slå sig ner och lyssna på melodin, för den kommer att spelas vare sig vi vill eller ej.
Citera
2022-04-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Inflation är bra för oss som har huslån och bunden ränta.
Men visst känns det i plånboken när man ska tanka, handla mat eller när elräkningen kommer.

Jag har också valt att snagga mig för 50 kr hos en arab. Kör lite mindre bil, sänker temperaturen hemma.

Provade en månad att duscha på gymmet 4 gånger i veckan för att spara varmvatten och max ta några snabbduschar hemma vilket gjorde skillnad på elräkningen.

Man får hoppas att fackföreningarna gör ett hyfsat jobb i nästa avtalsförhandling så inte lönen går upp bara med de sedvanliga 2 %.

Du lär få dina sedvanliga 2% så varför är inflation bra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in