2022-04-12, 08:50
Medlem
Tydligen pågår intensiva samtal och förhandlingar mellan Finland och Sverige. Skulle tro att blir det en Natoansökan så blir det samtidigt för båda länderna. Det ger ju en kraftigare politiskt signal och fetare finger till Kreml om inte annat.
Tror S också inser att en ansökan Natomedlemskap skulle underlätta för partiet inför valet om frågan redan var avgjord. Ett nej kan ju kosta S makten.
Citera
2022-04-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
För att Nato är USAs lilla leksak och USA har inget på europeisk mark att göra och vi ska inte skicka våra män och söner att dö för USA och deras smutsiga krig.
Fast det var ju ett dåligt svar på min fråga. Varför skulle de gå med i en icke existerande organisation när det redan finns en kraftfull som de tydligen gärna vill vara med i?
Känns ju väldigt dumt att kasta bort ett bra läge mot ett extremt osannolikt nytt läge som dessutom är sämre. Fast det är klart, vill man ge Putin ett bättre läge så är det ju ett logiskt resonemang.

Annars kan du hitta svar på det påstående du gör nu i det faktum att Nato existerar och mår bra. Det är tydligen så att de flesta har en annan bild av verkligheten än den du påstår här.
Citera
2022-04-12, 09:00
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu när Ryssland visar sin aggressiv mot Ukraina, är frågan huruvida Sverige och Finland ska gå med i Nato för att möjligtvis säkra oss från framtida attacker? Eller är det så vår neutralitet kommer att tjäna oss bättre långsiktigt?

Trådens diskussionsämnen:

Bör Sverige och/eller Finland blev en del av Nato?
Är Sverige neutralitetsprincip gynnsam för oss?
Kan verkligen Sverige idag räknas som en neutral part?

Håll till godo

Det är ganska så länge sedan som Sverige upphörde med att vara s.k. "alliansfritt".

Notera t.ex. regaringsförklaringen år 2021:

https://www.regeringen.se/tal/2021/0...eptember-2021/
Citat:
Sveriges säkerhetspolitiska linje ligger fast. Den militära alliansfriheten tjänar vårt land väl och bidrar till stabilitet och säkerhet i norra Europa. Sverige kommer inte att förhålla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp drabbar ett annat land i Norden eller i EU. Vi förväntar oss att dessa länder agerar på samma sätt om Sverige drabbas.
Citat:
Sverige fördjupar försvarssamarbetet med Finland, med andra nordiska grannar, i EU, genom den transatlantiska länken samt med Nato. Regeringen kommer att fortsätta att utveckla försvarssamarbeten som stärker Sveriges säkerhet.

Man börjar med alliansfrihetan som tjänar Sverige väl för att sedan rada upp information som visar på motsatsen.

Det Svenska försvaret är redan NATO-anpassat!

Jag gjorde värnplikten på 70-talet, på den tiden då Sverige hade ett försvar att någotsånär räkna med. EFter alla nedskärningar och med en ÖB som dansar i pridetåget och som fokuserar på HBT-frågor, så har Sverige inte något val. Idag så behöver Sverige NATO för att kunna garantera landets säkerhet.
Citera
2022-04-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är ganska så länge sedan som Sverige upphörde med att vara s.k. "alliansfritt".

Notera t.ex. regaringsförklaringen år 2021:

https://www.regeringen.se/tal/2021/0...eptember-2021/

Man börjar med alliansfrihetan som tjänar Sverige väl för att sedan rada upp information som visar på motsatsen.

Det Svenska försvaret är redan NATO-anpassat!

Jag gjorde värnplikten på 70-talet, på den tiden då Sverige hade ett försvar att någotsånär räkna med. EFter alla nedskärningar och med en ÖB som dansar i pridetåget och som fokuserar på HBT-frågor, så har Sverige inte något val. Idag så behöver Sverige NATO för att kunna garantera landets säkerhet.

En till som sågar Sveriges försvar.

Vi har ett kompetent och högteknologiskt försvar och ett hemvärn som är bättre utrustat än någonsin.

Det låter som att vi måste gå med i Nato för att det svenska försvaret saknar homofober.

Det är inte sant, alla länder i Nato har egna försvarsmakter, men de förenas av andra värden som demokrati och mänskliga rättigheter.

Det är inte säkert att framtidens lösning blir återinförande av allmän värnplikt, det är inte kolloverksamhet som på 70-talet som behövs. Det är motiverade yrkesmilitärer med bra utbildning och utrustning.
Citera
2022-04-12, 09:30
Medlem
Ördögs avatar
Det enda av Finlands riksdagspartier (förutom avhopparen Ano Turtiainens enmannagrupp) som ännu motsätter sig NATO-medlemskap är Vänsterförbundet. Nu har den förste av partiets riksdagsledamöter gått emot partlinjen och stigit fram som NATO-anhängare. Det handlar om Suldaan Said Ahmed, som även är den ende riksdagsmannen med somalisk bakgrund.

https://www.hs.fi/junkkari/art-2000008744423.html
Citera
2022-04-12, 09:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Artikel 1 i NATO-stadgan säger att medlemsländer ska lösa internationella konflikter fredligt och inte gå emot FN. Tycker du USA följer det?
Varför börjar du prata om annat nu?

Det jag ifrågasatte var detta:

Citat:
NATO har angripit många länder som dom inte stått i krig med, och dom har anfallit utan FN-mandat med, fullt öppet.
Citera
2022-04-12, 09:34
Medlem
adolf512s avatar
Sverige bör gå med om Finland går med då vi har omfattande försvarssamarbete med dem.
Citera
2022-04-12, 09:38
Medlem
Citat:
Omtanke|79834133]Betala pengar till NATO, hur menar du då?

Först ett medlemskap på en halv miljard om året samt att man rekommenderar 2 procent av BNP till det egna försvaret vilket blir en ökning med cirka 40 miljarder till 80 miljarder årligen. Budgeten för sjukvård ligger på ca 100 miljarder. och den planerar dom att sänka till 90 miljarder.

Citat:
Dåligt resonemang eftersom du inte redogör varför vi skulle betala pengar till NATO.

Tror du verkligen medlemskap är gratis?

Citat:
EU är inte detsamma som NATO, den senare är ju en försvarsorganisation och fungerar inte alls som EU.

Om du inte kan se parallellerna så vet jag inte vad jag ska göra. Men jag kan sammanfatta det övergripande. Centralisering av makt = EU kan ta beslut över Sverige. Och med NATO kan USA ta beslut över Sverige

Citat:
I NATO har alla länder vetorätt, fråga en vuxen om du inte förstår vad det betyder.

Om du tror Sverige kommer stå emot USA, så lever vi inte i samma världar. Och våra framtida diskussioner kommer leda ingenstans
Citera
2022-04-12, 09:41
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fast det var ju ett dåligt svar på min fråga. Varför skulle de gå med i en icke existerande organisation när det redan finns en kraftfull som de tydligen gärna vill vara med i?
Känns ju väldigt dumt att kasta bort ett bra läge mot ett extremt osannolikt nytt läge som dessutom är sämre. Fast det är klart, vill man ge Putin ett bättre läge så är det ju ett logiskt resonemang.

Annars kan du hitta svar på det påstående du gör nu i det faktum att Nato existerar och mår bra. Det är tydligen så att de flesta har en annan bild av verkligheten än den du påstår här.
Ju fler kockar destu sämre soppa brukar man ju säga, vi nordiska länder har betydligt mer gemensamt geopolitiskt även om det bara är Finland (som ju inte är med i Nato än) som har något att frukta när det gäller ryssen som det det ser ut nu. Vi behöver inte springa USAs ärende, ett enat norden utrustat med kärnvapen är starka nog.
Citera
2022-04-12, 09:44
Avstängd
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Först ett medlemskap på en halv miljard om året samt att man rekommenderar 2 procent av BNP till det egna försvaret vilket blir en ökning med cirka 40 miljarder till 80 miljarder årligen. Budgeten för sjukvård ligger på ca 100 miljarder. och den planerar dom att sänka till 90 miljarder.

Tror du verkligen medlemskap är gratis?

Om du inte kan se parallellerna så vet jag inte vad jag ska göra. Men jag kan sammanfatta det övergripande. Centralisering av makt = EU kan ta beslut över Sverige. Och med NATO kan USA ta beslut över Sverige

Om du tror Sverige kommer stå emot USA, så lever vi inte i samma världar. Och våra framtida diskussioner kommer leda ingenstans

NATO medlemskap är en komplex fråga. Dvs största delen av världen som sydamerika, indien och china samt mellenöstern och afrika är EJ medlemmar av Nato. Ett medlemskap i Nato kan påverka dessa relationer negativt. Varför dra på oss en massa ovänner i onödan? Ryssen kommer aldrig invadera varken Finland eller Sverige.
Ingen mer än jag som är oroad över att de som drar i detta just nu är drömtrion Maggan, Linde och en trind dalmas? Denna drömtrio har i alla fall inte mitt förtroende.
Citera
2022-04-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Du tycks tro att NATO är ett land någonstans... NATO är en försvarsallians där medlemsländerna skriver på att ställa upp för varandra om någon blir anfallen. NATO hjälper INTE till om ett NATO-land skulle anfalla något annat land. Hjälp-paragrafen i NATO har faktiskt bara utlösts en enda gång och det var av Bush vid "WTC-olyckan" (citat Åsa Romson).

Försvarsallians, läs det ordet igen.

Danmark och Norge har varit medlemmar i NATO sedan det bildades, tycker du att Norge och Danmark har lidit stort av att vara med i NATO? Tror du Danmark och Norge har kärnvapenbaser stationerade hos sig?

Det kostar inget att vara med i NATO (ja, förutom att man BÖR satsa 2% av sin BNP på försvaret), för Sveriges del skulle nog ett NATO-medlemskap vara ren exportvinst då vi som nation faktiskt är väldigt vassa på att tillverka vapen och vår marknad skulle öppna upp betydligt vid medlemskap.

NATO kostar ca en halv miljard per år i medlemskap. Och som du säger rekommendationer (som att Sverige kommer säga nej?) om använda 2% av BNP. Vilket då blir 80 miljarder per år.

Norge och Danmark har blivit av med massa pengar sedan dom gick med i NATO. Om du känner att vi inte kastar tillräckligt med pengar till EU varje år. Så absolut kan du kasta pengar på NATO också.

Jag förstår att vi kommer från ett land med total avsaknad av pengars värde. Då allt är "gratis" i våra ögon. Vaccinen var gratis, kostade inget. Förutom ett gäng miljarder. NATO är gratis, kostar inget. Förutom ett gäng miljarder
Citera
2022-04-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
NATO medlemskap är en komplex fråga. Dvs största delen av världen som sydamerika, indien och china samt mellenöstern och afrika är EJ medlemmar av Nato. Ett medlemskap i Nato kan påverka dessa relationer negativt. Varför dra på oss en massa ovänner i onödan? Ryssen kommer aldrig invadera varken Finland eller Sverige.
Ingen mer än jag som är oroad över att de som drar i detta just nu är drömtrion Maggan, Linde och en trind dalmas? Denna drömtrio har i alla fall inte mitt förtroende.

Makt korrumperar, absolut makt, korrumperar absolut

All centralisering av makt leder till mer makt i färre människors händer. Om folk gillar den iden och hatar att ha inflytande och möjligheten att påverka. Så absolut, då kan dom få leva i den världen.

Men det är ingen värld jag vill leva i. Folk här vill gå med i NATO för att media säger åt dom att tycka så. Så därför tycker dom så. Jag hoppas alla förstår det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback