Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-11, 19:07
  #1273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ja jag tror nog det. Men håller mig öppen för att jag har fel.

Men jag kommer förmodligen bli överkörd av den "goda" majoriteten som vanligt.

På ett sätt är det lite spännande att se alla runt om en välja dårens väg om och om igen.
Ja man är ju inte mer än människa.
Men vi lever inte förevigt och kan ha ryggrad medan vi står för vilka vi är och inte horar ut vår värdighet åtminstone.
Citera
2022-04-11, 19:11
  #1274
Medlem
I Irland har opinionen också svängt över till att gå med i NATO.
48% för NATO-medlemsskap
39% mot NATO-medlemsskap
Källa (2022-03-27): https://www.politico.eu/article/poll...-to-join-nato/
Citera
2022-04-11, 19:14
  #1275
Medlem
Sextiopluss avatar
En säkerhetspolitisk analys skall vara klar den 31 maj från regeringens sida. Sossarna som varit emot skall samtidigt dra igång en ovanligt snabb inre säkerhetspolitisk dialog.
29-30 juni är det Nato toppmöte.
Behandling av ev. ansökan tar 6-9 månader och under denna tid tros Putin ha fullt upp med Ukraina.
Citera
2022-04-11, 19:15
  #1276
Medlem
Finland visar nu vägen,bara för Sverige att haka på nu när tåget går.Men tyvärr tvivlar man ju..
Citera
2022-04-11, 19:18
  #1277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
I ett läge där Ryssland är helt kört i botten militärt och ekonomiskt - då taggar NATO-länderna upp sina försvarsbudgetar och Sverige och Finland går med. Rena Monty Python-nivån på den logiken.

Och Sverige kastar i ett kast bort sin internationella roll som neutral medlare i diverse konflikter som vi odlat med framgång i 70 år.

Istället blir Sverige en liten smurf bland de andra NATO-smurfländerna.
Som alla leds av Gammelsmurfen USA.

Inse att Gargamel ligger i koma nu. Det finns inget hot från Ryssland längre.

Logiken är solklar. Det är nu uppenbart att nedrustningen var ett misstag och ordningen återställs nu.
Citera
2022-04-11, 19:26
  #1278
Medlem
inte ens norge kommer upp i 2% av bnp

sverige får nog hjälpa italien med ett lån?

"Germany is hitting 1.53% of GDP when it comes to defence spend – below the NATO guideline.

Luxembourg was at the bottom of the list with a GDP spend of 0.57%, now the only nation estimated to be below 1%, while Belgium (1.12%) and Spain (1.02%) also lie in the bottom three."

https://www.forces.net/news/world/na...-share-defence

många miljarder blir det till försvaret, vilka aktier ska man köpa?
Citera
2022-04-11, 19:33
  #1279
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Om det är en sak jag lärt mig så är det att när media och PK-hjon tycker att en stor ändring på samhället är bra och eftersträvansvärt så är det dåligt för oss vanliga människor.

Så min misstanke är att det är bäst för oss att INTE gå med i Nato.
Ja håller med.

Folk som vill gå med i NATO tänker bara ett, två år framåt i tiden.. Vad händer om 25 år när USA president är en galning o vill invadera Ryssland? Hur många atombomber kommer ryssarna fälla på finnarna och svärje då? Hmm

tänk ett steg längre.
Citera
2022-04-11, 19:36
  #1280
Medlem
Ser egentligen inget behov av att gå med i Nato då vi är med i eu, men bara i ren provokation så är jag för Nato då Putin får stå vid sina ord och komma en gång för alla.
Citera
2022-04-11, 19:36
  #1281
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja håller med.

Folk som vill gå med i NATO tänker bara ett, två år framåt i tiden.. Vad händer om 25 år när USA president är en galning o vill invadera Ryssland? Hur många atombomber kommer ryssarna fälla på finnarna och svärje då? Hmm

tänk ett steg längre.
Ja alltså jag behöver inte ens tänka på det sättet.
Tumregel nu för tiden att MSM och PK-hjon är kontraindikator på vad som är vettigt och rätt.
Citera
2022-04-11, 19:38
  #1282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Finland visar nu vägen,bara för Sverige att haka på nu när tåget går.Men tyvärr tvivlar man ju..

21 av 27 EU-länder är med i Nato. Vi och Finland står på tur. Kan inte tänka mig ett större haveri än att stå utanför om nu dessutom Finland går med.
Citera
2022-04-11, 19:41
  #1283
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
I ett läge där Ryssland är helt kört i botten militärt och ekonomiskt - då taggar NATO-länderna upp sina försvarsbudgetar och Sverige och Finland går med. Rena Monty Python-nivån på den logiken.

Och Sverige kastar i ett kast bort sin internationella roll som neutral medlare i diverse konflikter som vi odlat med framgång i 70 år.

Istället blir Sverige en liten smurf bland de andra NATO-smurfländerna.
Som alla leds av Gammelsmurfen USA.

Inse att Gargamel ligger i koma nu. Det finns inget hot från Ryssland längre.

Sverige är inte neutralt - vi är alliansfria.

Vi har sänt trupp till Afghanistan, Mali, Irak, Jemen…. you name it. All vår högteknologiska försvarsmateriel är NATO-anpassad. All fösrvarsplanering sedan WWII utgår från Ryssland som fiende - finns ingen NATO anfaller övning.

Dessutom invaderades följande neutrala länder under WWII, Norge, Danmark, Belgien, Nederländerna och Luxemburg.

Så äntligen kan vi ta bladet rrån munnen och sluta hyckla…
Citera
2022-04-11, 19:42
  #1284
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Folk som vill gå med i NATO tänker bara ett, två år framåt i tiden.. Vad händer om 25 år när USA president är en galning o vill invadera Ryssland? Hur många atombomber kommer ryssarna fälla på finnarna och svärje då? Hmm

Du tänker bara ett, två år framåt i tiden.

Om 25 år är diktatorn Putin redan död, och Ryssland har troligen splittrats i mängder av självständiga länder, som tvingats lämna ifrån sig sina kärnvapen (såsom skedde när Sovjet upplöstes), och demokratiserats (för inte ens ryssarna kan i längden motstå demokrati).

tänk ett steg längre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback