Ryssarna har börjat med sina stora konvojer igen, jag tror offensiven i öst kommer ganska omgående. Blir nog hårda strider inom några dagar. Undrar om de struntar i Kharkov eller även skall göra ett nytt försök där? Vissa trupper de såg i Ryssland hade varit i Sumy och Kharkiv. Kanske är det de som redan är redo för östfronten eftersom det är nära för dem. Jag tror ryssarna tycker att de har bråttom. De vill inte lägga för mycket tid på förberedelser. Moralen blir allt sämre, sanktionerna slår allt hårdare, det blir allt svårare att dölja de stora förlustera. Ryssland vill agera så fort som möjligt. Det är ju trots allt en blixtsnabb militär specialoperation de är på, inte ett utdraget krig!
https://liveuamap.com/en/2022/10-april-russia-is-sending-an-8mi-long-convoy-of-100s-of
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Det tycks som om Ukraina skjuter ned de flesta flygfarkoster:
The Kyiv Independent
@KyivIndependent
·1h
⚡️Ukrainian airforce: 13 Russian aerial targets destroyed.
Russia lost five UAVs, four missiles, three airplanes, and one helicopter on April 9, according to the Air Force Command of the Ukrainian Armed Forces.
5 UAVS, tre plan och en helikopter. På ett dygn!
Obs! Kan vara överdrivna siffror.
De verkar helt klart bättre på att skjuta ned robotar, att det är fler UAVS kanske är för att Ryssland använder dem mer? Det verkar också ha varit lite av en bomboffensiv så Ukraina har haft många mål att skjuta på. Ryssland påstår att de förstört ett luftvärnsbatteri.
Citat:
Ursprungligen postat av
reservkonto1234
Det kommer säkert att slumpa sig så att flera av de amerikanska och brittiska "frivilliga" soldaterna i Ukraina råkar ha utbildning på just de här vapen och kan lära upp resten

Ja jag läste om en brittisk frivillig, han utbildade bara andra någonstans i västra Ukraina. Så Ukraina använder vissa frivilliga som instruktörer inte som kanonmat.