2022-04-10, 09:48
Medlem
Att sitta i en rysk stridsvagn känns som det minst säkra man kan göra som ryss.
Citera
2022-04-10, 09:51
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Brittiska systemet Starstreak har nu skjutit ned sitt första mål över Ukraina.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/u0cnt1/the_first_successful_use_of_starstreak/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Oj vad goda nyheter! Britterna har verkligen visat föredömlig tåga i denna invasion.

Synd att man inte ser en tendens till resning mot Puttler i Ryssland. Men det är väl så när man hjärntvättats i generationer.

Tror tyvärr fortfarande detta slutar med massförstörelsevapen. men ser inget alternativ än att den fria världen försöker kväsa puttlerismen i sin linda.
Citera
2022-04-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Det verkar som att Ukraina börjar få mer tyngre materiel nu. Pansarbilar från Australien samt Storbritannien. Gamla T72 från nån gammal öststat (minns ej vilken). Mer S300 luftvärn verkar vara på väg. Switchblades från USA (kanske inte tung materiel men en styrkemultiplikator).

Frågan är hur mycket utbildning de hinner få på grejerna, av pansarbilarna. De kan inte bara köras ut och stridas med, de måste underhållas också, allt från daglig tillsyn till reservdelar.

Sen har det pratats om sjömålsrobotar, vilka också kräver rejält med utbildning för att vara effektiva.

Givetvis är det bra att Ukraina får allt detta men det mesta ger effekt om ett par månader tidigast skulle jag chansa att säga, dvs allt som kräver utbildning.

För att vinna måste Ukraina få mycket av rejält tunga system och då pratar vi nästintill år av leveranser, utbildning och övning.

Så Ukraina kommer bara bli mer high tech medans ryssen bara kommer bli mer low tech.

Alla fordon de tar fram ur sina malpåsar är ju inte direkt nya eller med modern teknologi i. Tror knappast en gammal BMP1 från ett förråd i Omsk har en krypterad radio i sig, eller en T72A har särskilt bra förmåga till avståndsberäkning eller kalkylator för kanonen.
Det kommer säkert att slumpa sig så att flera av de amerikanska och brittiska "frivilliga" soldaterna i Ukraina råkar ha utbildning på just de här vapen och kan lära upp resten
Citera
2022-04-10, 10:45
Medlem
Eferlämnande fordon har ett spel, de har dolda sändare för att avslöja depåer, det är vanligt.
Citera
2022-04-10, 10:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna har börjat med sina stora konvojer igen, jag tror offensiven i öst kommer ganska omgående. Blir nog hårda strider inom några dagar. Undrar om de struntar i Kharkov eller även skall göra ett nytt försök där? Vissa trupper de såg i Ryssland hade varit i Sumy och Kharkiv. Kanske är det de som redan är redo för östfronten eftersom det är nära för dem. Jag tror ryssarna tycker att de har bråttom. De vill inte lägga för mycket tid på förberedelser. Moralen blir allt sämre, sanktionerna slår allt hårdare, det blir allt svårare att dölja de stora förlustera. Ryssland vill agera så fort som möjligt. Det är ju trots allt en blixtsnabb militär specialoperation de är på, inte ett utdraget krig!

https://liveuamap.com/en/2022/10-april-russia-is-sending-an-8mi-long-convoy-of-100s-of

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det tycks som om Ukraina skjuter ned de flesta flygfarkoster:
The Kyiv Independent
@KyivIndependent
·1h
⚡️Ukrainian airforce: 13 Russian aerial targets destroyed.
Russia lost five UAVs, four missiles, three airplanes, and one helicopter on April 9, according to the Air Force Command of the Ukrainian Armed Forces.

5 UAVS, tre plan och en helikopter. På ett dygn!
Obs! Kan vara överdrivna siffror.

De verkar helt klart bättre på att skjuta ned robotar, att det är fler UAVS kanske är för att Ryssland använder dem mer? Det verkar också ha varit lite av en bomboffensiv så Ukraina har haft många mål att skjuta på. Ryssland påstår att de förstört ett luftvärnsbatteri.

Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det kommer säkert att slumpa sig så att flera av de amerikanska och brittiska "frivilliga" soldaterna i Ukraina råkar ha utbildning på just de här vapen och kan lära upp resten

Ja jag läste om en brittisk frivillig, han utbildade bara andra någonstans i västra Ukraina. Så Ukraina använder vissa frivilliga som instruktörer inte som kanonmat.
Citera
2022-04-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna har börjat med sina stora konvojer igen, jag tror offensiven i öst kommer ganska omgående. Blir nog hårda strider inom några dagar. Undrar om de struntar i Kharkov eller även skall göra ett nytt försök där? Vissa trupper de såg i Ryssland hade varit i Sumy och Kharkiv. Kanske är det de som redan är redo för östfronten eftersom det är nära för dem. Jag tror ryssarna tycker att de har bråttom. De vill inte lägga för mycket tid på förberedelser. Moralen blir allt sämre, sanktionerna slår allt hårdare, det blir allt svårare att dölja de stora förlustera. Ryssland vill agera så fort som möjligt. Det är ju trots allt en blixtsnabb militär specialoperation de är på, inte ett utdraget krig!

https://liveuamap.com/en/2022/10-april-russia-is-sending-an-8mi-long-convoy-of-100s-of

De verkar helt klart bättre på att skjuta ned robotar, att det är fler UAVS kanske är för att Ryssland använder dem mer? Det verkar också ha varit lite av en bomboffensiv så Ukraina har haft många mål att skjuta på. Ryssland påstår att de förstört ett luftvärnsbatteri.

Ja jag läste om en brittisk frivillig, han utbildade bara andra någonstans i västra Ukraina. Så Ukraina använder vissa frivilliga som instruktörer inte som kanonmat.

Du kan inte mycket om krigsstategi? man överger fordon med dolda sändare för att se var de lagras, sen sätter man en missil där, vad jag vet har Ryssland spelat Shack.
Citera
2022-04-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Eferlämnande fordon har ett spel, de har dolda sändare för att avslöja depåer, det är vanligt.
Kan du visa att detta är "vanligt" eller sitter du bara och antar saker?

Jag kan förstå att det förekommer, och jag kan också se en rad praktiska problem med detta. Men innan något behöver förklaras, så bör detta först beläggas. Så var är dina källor till påståendet att det är vanligt? Eller alls förekommer?
Citera
2022-04-10, 11:05
Medlem
Citat:
Du kan inte mycket om krigsstategi? man överger fordon med dolda sändare för att se var de lagras, sen sätter man en missil där, vad jag vet har Ryssland spelat Shack.
Vad i jösse namn har det med schack att göra? Eller "krigsstrategi"?

Som sagt, för att diskutera huruvida detta är effektivt måste vi först belägga att det alls förekommer och i någon mängd som gör det relevant.
Citera
2022-04-10, 11:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Var skriver jag om övergivna fordon?

Luftattackerna är mer i östra och södra Ukraina nu, inte så mycket i norr och väster där nog många av de övergivna fordonen repareras. Men jag vet inget om sådana spårsändare. Använder de mobilnätet?
Citera
2022-04-10, 11:09
Medlem
Citat:
Var skriver jag om övergivna fordon?

Luftattackerna är mer i östra och södra Ukraina nu, inte så mycket i norr och väster där nog många av de övergivna fordonen repareras. Men jag vet inget om sådana spårsändare. Använder de mobilnätet?

Överivna fordon har spårsändare som aktivers efter tid, man kan inte scanna de är avstängda tills efter en tid, de är rysk shack.
Citera
2022-04-10, 11:15
Medlem
Citat:
Så är det nog. Men jag skulle tro att det är lite mer än frivillighet som gör att de är där till att börja med. Du känner väl till hur man ser på frivilliga i det militära? "Du anmäler dig som frivillig att gräva dike. Förstått?" Jag kan tänka mig att många amerikanska och brittiska soldater är i Ukraina efter att ha fått höra från officerare att "det vore bra om någon frivillig med din kompetens fanns på plats i Ukraina!"
Jag tror inte att de blivit direkt beordrade, men jag tror kanske att de fått höra något i stil med att "det hade nog varit bra för din karriär med lite erfarenhet av strider" osv.
Citera
2022-04-10, 11:15
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Undrar vad det är som har tagit ur de där lastbilarna. Inga kratrar (eller snarare små kratrar verkar synas), bara ett begränsat område som anfallits, extrem hetta där elden helt har förstört fordonen.

Undrar även över Ukrainas tillgång till styrd precisionsammunition, vissa filmade artilleriträffar direkt på fordon är helt sjuka och är omöjliga att åstadkomma (på förstaträffen!) speciellt med det manuellt riktade artilleri Ukraina har tillgång till. Det måste finnas något gömt här som vi inte fått reda på ännu.
Ser väldigt konstigt ut, varför står dom så närma varandra?
På filmer och bilder från Ukraina ser det ofta värre ut än på "Highway of Death" i Kuwait där USAF hade skjutövning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Highway_of_Death
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in