Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-09, 17:01
  #433
Avstängd
wwrs avatar
2000 satelliter uppskjutna. Men i Frankrike blir det ingen Starlink.

Giga Berlin försenades kraftigt pga miljökrav, liksom Starship i Texas. Man undrar om miljöaktivister och myndigheter har skapat en internationell konspiration mot Elon Musk.

Citat:
COLORADO SPRINGS —SpaceX has lost the right to provide Starlink broadband services in France after the country’s highest administrative court revoked its spectrum license.
https://spacenews.com/starlink-loses...ctrum-license/
Citera
2022-04-13, 11:35
  #434
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man undrar om miljöaktivister och myndigheter har skapat en internationell konspiration mot Elon Musk.

Det finns ett stort hat mot Elon från många på vänsterkanten! Han är ju "rik".
Citera
2022-04-13, 13:11
  #435
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Det finns ett stort hat mot Elon från många på vänsterkanten! Han är ju "rik".

Inte bara det. Han står upp mot ryssland på ett sätt som västvärlden annars inte gör. Han presterar saker som roscosmos inte klarar så rogozin går i taket. Han gör saker som *NASA* inte klarar.

Sen gör han ju iofs dumheter som att fylla LEO med skräp så att det strax blir en hinderbana att ta sig ut från jorden, men det har ju även 'stormakterna' USA, Kina och ryssland redan varit inne på, iofs på helt andra sätt. De har alla medvetet skapat splittermoln i bana kring jorden, i nån slags test av att visa hur smart man är ( ... )

Men som sagt, jag tror den största delen kommer från ryss-jasägare, kommunistisk press som t.ex aftonbladet, ryska influencers som ännu inte fått slut på guccistövlar, eller flashbackskribenter.
Citera
2022-05-13, 22:12
  #436
Avstängd
wwrs avatar
Breaking: Bara att beställa Starlink i sydligaste Sverige! Omedelbar levererans!

https://mobile.twitter.com/SpaceX/st...erCaKcXUQ&s=19

Jag är fortfarande tveksam. Jag kommer inte att lita på något förrän jag med egna ögon sett det fungera

Varför är Frankrike med som aktivt på kartan? Det var ju stoppat av miljöskäl där.

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-13 kl. 22:24.
Citera
2022-05-13, 22:34
  #437
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Serbien inte med. Är det en EU-karta med Storbritannien inbjudet pga förtjänstfulla insatser i kriget mot Ivan

Jag lurar över varför enbart södra delarna av Australien är med. Jag är ingen raketforskare (käft) men de flesta banor av lägre natur kommer av naturliga skäl alltid passera med centrala latituder mer än de mer extrema (norr eller söder) ...
Citera
2022-05-13, 22:52
  #438
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag lurar över varför enbart södra delarna av Australien är med. Jag är ingen raketforskare (käft) men de flesta banor av lägre natur kommer av naturliga skäl alltid passera med centrala latituder mer än de mer extrema (norr eller söder) ...
Kanske markstationerna förlagts efter befolkningstätheten?
https://www.mapsofworld.com/australia/population.html

Det vore väldigt intressant att se om det fungerar. Jag är alltså skeptisk fortfarande. Bodde jag i sydligaste Sverige skulle det klia i fingrarna att beställa, trots kostnaden. Efter allt snack vill man se om/hur det funkar.

Inget i Afrika, vilket Musk lovat för länge sedan. De skulle behöva. Konstig karta öht. Speciellt Frankrike efter avslag i miljöprövning.
Citera
2022-05-13, 22:59
  #439
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kanske markstationerna förlagts efter befolkningstätheten?

Hmmm. Jag trodde markcentralerna mest hade symbolisk betydelse men du menar att de individuella boxarna inte kan prata med varandra alls? Utan måste hela tiden ha en markcentral under sig och då förse klienter i området med dess internet? Och när den kommer utanför täckningen för markcentralen blir den enbart en kasse skit ivägen för andra farkoster?

Nej, det kan inte vara det. Det fullkomligt osar lågIQ över en sådan lösning. Var inte hela poängen just att nätet synchar samman via laserlänkar?

Så en ensam stackars satellit över australien kan förmedla internet medans den är i området - via sina länkar / sin länk till nån av sina andra satelliter, som i sin tur har en markstation?

Om inte, vad är det för skit den där entreprenören har fyllt vår himmel med, om den inte gör nåt vettigt?
Citera
2022-05-13, 23:13
  #440
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Hmmm. Jag trodde markcentralerna mest hade symbolisk betydelse men du menar att de individuella boxarna inte kan prata med varandra alls? Utan måste hela tiden ha en markcentral under sig och då förse klienter i området med dess internet? Och när den kommer utanför täckningen för markcentralen blir den enbart en kasse skit ivägen för andra farkoster?

Nej, det kan inte vara det. Det fullkomligt osar lågIQ över en sådan lösning. Var inte hela poängen just att nätet synchar samman via laserlänkar?

Så en ensam stackars satellit över australien kan förmedla internet medans den är i området - via sina länkar / sin länk till nån av sina andra satelliter, som i sin tur har en markstation?

Om inte, vad är det för skit den där entreprenören har fyllt vår himmel med, om den inte gör nåt vettigt?
Just vad Starlink kan vara istället vill ju moderatorerna att vi diskuterar i en egen tråd:

(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?

Lite sent nu. Fortsätter gärna en annan dag. Ha en trevlig kväll.
Citera
2022-05-13, 23:25
  #441
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Just vad Starlink kan vara istället vill ju moderatorerna att vi diskuterar i en egen tråd:

Har varken tro eller intresse att diskutera det där. Det jag TROR starlink egentligen är, är en kassako för investorer. Har inget med spionsatelliter eller annat att göra, så finns ingen anledning för mig att dra till konspirationsmörkret.

Sov gott.
Citera
2022-05-13, 23:37
  #442
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Har varken tro eller intresse att diskutera det där. Det jag TROR starlink egentligen är, är en kassako för investorer. Har inget med spionsatelliter eller annat att göra, så finns ingen anledning för mig att dra till konspirationsmörkret.

Sov gott.
Men det är väl nästan ingen som har investerat i Starlink? Det ägs väl av SpaceX?

Skulle det komma ut på börsen så skulle andra kräva insyn. Då fick vi kanske reda på vad som händer. Att skicka upp 2000 satelliter utan att kunna prestera säker funktion, är mycket märkligt.
Citera
2022-05-13, 23:48
  #443
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är väl nästan ingen som har investerat i Starlink? Det ägs väl av SpaceX?

Skulle det komma ut på börsen så skulle andra kräva insyn. Då fick vi kanske reda på vad som händer. Att skicka upp 2000 satelliter utan att kunna prestera säker funktion, är mycket märkligt.

Jag tror jag ger upp på det där nu. Tesla, går lite sådär. Starlink, går inte ens sådär. SpaceX får ju in massa pengar från skattebetalarna därborta (vilket iofs är delar av vad NASA kunde annars fått, säger inget om det).

Det går inte ihop. Ändå har Musk pengar nog att försöka sig på en hostile takeover av twitter? Iofs tjänade han en massa på btc, som nu rasar som en vägg gjord av papper i regn.

Nån investerar allt detta, det är inte så att han hittade det i bakfickan, trots allt.
Citera
2022-05-14, 06:34
  #444
Avstängd
wwrs avatar
För några år sedan skrevs mycket om Starlink. Därefter har förseningar drabbat systemet. Men nu skall alltså systemet vara i bruk i sydligaste delen av Sverige och nästan hela Europa. men när nu systemet påstås ha tagits i bruk skrivs mycket lite om det i pressen. Elon Musk som nästan alltid uttalar sig på Twitter om ollika saker säger mycket lite om Starlink trots att han är chef för SpaceX som äger Starlink. Han borde göra reklam för Starlink. Starlink var ju avsett att tjäna pengar så att Musk kunde genomföra sina omtalade resor till Mars. Men inte heller Marsresorna skrivs det så mycket om längre.

Starship var avsett att användas i samtliga dessa projekt: Starlink, Marsresor, månlandning. Men det läser man inte heller mycket om längre. I mars skrevs det att Starship skulle testflyga denna månad. Men jag undrar om det kommer att ske, vi får se.
Citat:
Elon Musk says SpaceX's huge Starship rocket will 'hopefully' launch on 1st orbital flight in May
https://www.space.com/spacex-starshi...ay-2022-target
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback