2022-04-07, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Är väl inte så konstigt? Nederbörden brukar vanligtvis komma som regn vid plusgrader och snö vid minusgrader.

I Gävle kommer det troligen snöa runt 30cm till imorgon.

Oj, det var värst.

Här ser helgen helt ok ut däremot.
Citera
2022-04-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Oj, det var värst.

Här ser helgen helt ok ut däremot.
SMHI varnar för mycket snö i nordöstra Svealand och Gästrikland. Men mest ser det ut att bli i Gävle, vilket inte är ovanligt.
Citera
2022-04-08, 15:09
Medlem
448s avatar
Sommarsnack

https://mobile.twitter.com/MattHugo81/status/1512311190319509504
Citera
2022-04-08, 15:50
Medlem
Faronstreams avatar
Kommit drygt 20cm här i Närke från igår kl 17 tills imorse mätt i vindskyddad område, vilket är den största snödjupsökningen och snömängden totalt sett på 24 timmar i april sen åtminstone 1960.

1:20cm 8 april (2022)
2:14cm 28 april (1995)
3:13cm 2 april (1992)
4:12cm 14 april (1986)
5:12cm 15 april (2017)
Citera
2022-04-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Sommarsnack

https://mobile.twitter.com/MattHugo81/status/1512311190319509504

Det innebär en lång vår förmodligen ?
Ett rejält bakslag.
Undra om fåglarna ångrade flytten norrut, kanske hela häckningssäsongen förstörs nu och en massdöd bland fåglarna.
Här vräker det ner snö, mer än någonsin denna vinter.
Citera
2022-04-09, 11:39
Medlem
oresundsbroens avatar
Haha vilken skum första vecka i april. Först snö, sen barmark, sen snö, sen barmark.

Verkar bli stabilt från imorgon med betydligt mildare väder och sol en längre tid framåt. Så påsken är väl räddad. Det vi ser nu är ju fan februariväder.

Senast april var så här kallt var väl mitten av april 2017 minns jag? 2020 i april och maj var dock helt fantastiskt. Minns hur jag tog långa promenader i värmen och hur allting blomstrade väldigt fort.
Citera
2022-04-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Haha vilken skum första vecka i april. Först snö, sen barmark, sen snö, sen barmark.

Verkar bli stabilt från imorgon med betydligt mildare väder och sol en längre tid framåt. Så påsken är väl räddad. Det vi ser nu är ju fan februariväder.

Senast april var så här kallt var väl mitten av april 2017 minns jag? 2020 i april och maj var dock helt fantastiskt. Minns hur jag tog långa promenader i värmen och hur allting blomstrade väldigt fort.

Är väl tack vare högtrycket i Mars som varade typ 3 veckor då vi hade solrekord.
Citera
2022-04-09, 12:27
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denoskyldiga
Är väl tack vare högtrycket i Mars som varade typ 3 veckor då vi hade solrekord.
vad har det med saken att göra
Citera
2022-04-09, 14:00
Medlem
448s avatar
Rullar på med svalt väder i efterdyningarna av ssw sista veckan i mars som kvaddade pven

https://mobile.twitter.com/judah47/status/1512421800893952001
Citera
2022-04-14, 08:25
Medlem
Under påsk förväntas löven slå ut i bokskogarna i Danmark och i Skåne . I skyddade trädgårdar har ju redan löven slagit ut på buskar och träd

https://www.dr.dk/nyheder/vejret/denne-uges-varme-kan-forvandle-skovene
Citera
2022-04-15, 13:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Under påsk förväntas löven slå ut i bokskogarna i Danmark och i Skåne . I skyddade trädgårdar har ju redan löven slagit ut på buskar och träd

https://www.dr.dk/nyheder/vejret/denne-uges-varme-kan-forvandle-skovene
Jag har sett hästkastanjer med utslagna knoppar i hela April iaf.

Att boken ska slå ut nu är jag långt ifrån säker på.
Men hästkastanjen hade kunnat göra ett försök, det hade inte varit helt otippat.

Vissa buskar har slagit ut också.

Någon hagtornsvariant med, men vet inte om det är den naturliga.
Citera
2022-04-21, 11:40
Medlem
Ambelains avatar
Magnoliorna utslagna nu, såg jag igår.

Och har så varit i flera dagar säkerligen med tanke på att blommorna var väl synliga och till viss del redan spretiga, och inte dolda i sina spetsiga knoppar.

Tio dagar till Valborg, då det ju traditionsriktigt bör vara fina små friska nyutspruckna Magnolieknoppar på Lunds universitets trappa.

Även björken har börjar släppa på sin små skira rackare.

Hästakastanjerna är helt utspricka.
inte ens de slöaste av dem har kvar sina knoppar - men i år, i vår, har trots allt knopparna fått lov att verkligen växa till sig till en grovhet som jag inte sett på nästan tio år faktiskt.

Jodå, och så är det några andra träd också som slagit ut.
Tyvärr känner jag inte deras namn bara.

Bokarna däremot ... icke sa Nicke.
Kanske någon enstaka individ bara isf, men inte hela bestånden inte.

Och i folks trädgårdar lyser det färggrannt, av allehanda planterade vårblommor.
Inte bara lökar, utan även några färgsprakande lila små blombuskar, som kryper längst med stenarna, ser jag.

Maskrosorna blommar också, förresten ...

---

2020 tog jag lite vårfotografier i slutet av april, och då var inte ens åkrarnas grödor synliga.
Och det var riktigt kallt en bra bit in på maj månad.
Mina kort på mig själv visade mig med full vinteruniform, mössa och långkalsingar under brallorna.
Inte så i år ...

---

Jag minns hur jag för kanske en månad sedan, eller kanske längre, tyckte mig se vissa likheter mellan årets "vårbeteende" ute i i naturen, och motsvarigheten 2014.
Det fick ju mig att funder på om det inte skulle kunna bli en återupprepning av 2014 års helt enastående vårvärme i år också.

Som det ser ut nu, så verkar det ju så.
Faktiskt.

Värmen är här, och när jag tittar framåt så kommer inget förändras de närmsta dagarna iaf.
+15, 16 grader under dagarna får väl sägas vara bättre än på länge.

Om di ska minnas tillbaka till 2014 års vår så började den ju också med kallt och grått jävla mars-väder, och inte förrän April hade kommit upp ordentligt i fart så började våren.
Och då kom allt på en och samma gång, och det slutade inte heller.

Värmen stannade kvar och solen med, så att i slutet av maj månad var det mer än +20 grader i havet.
i Maj månad alltså ... vissa somrar blir det aldrig en söver +20 ens under högsommaren ju.

Träden är det enda som betett sig konservativt i år, eftersom de inte börjat spricka upp förrän nu med värmen.
Det var förvisso samma sak 2014, men då var ju datumet för bladsprickningen tidigare år omkring den 27 april, och då för hästkastanjerna bara.
Bokarna slog inte ut förrän 5 maj ungefär.

Och pga den värmen förändrades naturens naturliga vårbeteendemönster så att våren skulle komma flera veckor tidigare, år efter år på varandra.
Ända tills för två år sedan kanske, och definitivt i fjol.

Kanske är det djuren och naturen som kan förutspå vädret, precis som jag funderade över tidigare ... ?
Fjärilar som flaxade omkring för att hitta partner och para sig, för en månad sedan närmare exakt.
De visste något som vi inte såg.

Jag såg också skatorna började bygga bo tidigt.
Och jag är inte säker, men jag tyckte mig se några skatföräldrar som desperat försökte få en liten skata att förstå hur den skulle flyga.
För några kvällar sedan.
Det hade isf varit ett tidigt "fall."

Särskilt som jag inte såg min första humledrottning som lågsniffade över fjolårets lövmatta, ivrigt inspekterandes lovande gömställen och håligheter för årets kull av nya småhumlor, för bara två dagar sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in