2022-04-07, 10:36
Medlem
Putins invasion har mycket gemensamt med Saddams dito av Iran. Båda satsade allt på ett kort att den politiska ledningen skulle rasera och motståndet upphöra vid invasionen, men motståndet till invasionerna enade folk. Saddam gjorde ingen omfattande planering och han tränade inte styrkorna inför kriget då han inte litade på att dem skulle hålla det hemligt. Samma sak verkar ha hänt med de ryska styrkorna, minimalt med planering och banalt hopp om att motstånd inte ska finnas. Smartast för Putin är att nu nöja sig med den östra delen och säga att han har ”vunnit”! På så vis kan han ståta med landvinningar och försöka normalisera relationen med väst, hur nu det ska gå till!?!?! Men, jag tror att internt för det egna folket och eliten har han lagt för mycket prestige i detta för att nöja sig med mindre än hela landet. Jag tror att när nu alla broar är brända till väst måste de mobilisera och stärka styrkorna i östra delen och uppnå kontroll där innan de vänder sig vidare väst. Frågan är bara om de ryska värnpliktiga är motiverade för detta och bryr sig?
Citera
2022-04-07, 10:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Kvaliteten på materielen spelar roll. Är det en massa 30 år gamla BMP1 som de kommer med? Icke uppgraderade vagnar som stått och rostat i 25 år för att sedan "blixt fixats till" och körs fram?

Visst är ett 30 år gammalt fordon bättre än inget alls men ändå. Då var det inte helt vanligt med krypterat samband. Nu är det ett krav. Att bara sända ut i etern är bokstavligen livsfarligt. Fienden kan lätt avlyssna dig eller störa ut dig.

Det kommer mest troligen se ut som ett tänkt slag i central europa 1985. En massiv artilleriinsats följd av en flodvåg med pansar. Jag tror inte det kommer fungera särskilt bra 2022.
Har du långa transporter för logistik så kan gammalt junk vara värre än inget alls. De sluka en jäkla massa diesel som skulle kunna användas till din nyare utrustning i stället. De behöver få fram ett par kubik med diesel per dag till fronten. I södra Ukraina så kan de transportera in saker från havet. Så här fungerar det bättre med gamla prylar än i norr.

Ukraina verkar mest använda vanliga bilar. De går mycket fortare och slukar mindre soppa.
Citera
2022-04-07, 10:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Putins invasion har mycket gemensamt med Saddams dito av Iran. Båda satsade allt på ett kort att den politiska ledningen skulle rasera och motståndet upphöra vid invasionen, men motståndet till invasionerna enade folk. Saddam gjorde ingen omfattande planering och han tränade inte styrkorna inför kriget då han inte litade på att dem skulle hålla det hemligt. Samma sak verkar ha hänt med de ryska styrkorna, minimalt med planering och banalt hopp om att motstånd inte ska finnas. Smartast för Putin är att nu nöja sig med den östra delen och säga att han har ”vunnit”! På så vis kan han ståta med landvinningar och försöka normalisera relationen med väst, hur nu det ska gå till!?!?! Men, jag tror att internt för det egna folket och eliten har han lagt för mycket prestige i detta för att nöja sig med mindre än hela landet. Jag tror att när nu alla broar är brända till väst måste de mobilisera och stärka styrkorna i östra delen och uppnå kontroll där innan de vänder sig vidare väst. Frågan är bara om de ryska värnpliktiga är motiverade för detta och bryr sig?
Putin tittade nog på USAs invasion av Irak och inbillade sig att Ryssland skulle kunna göra samma sak. Ryssland är dock inte alls i samma liga. Ukraina är också betydlig mer motiverade än Irakierna.

Jag tror inte Ukraina kommer accepter eldupphör om Ryssland kontrollerar kusten mot Azovska sjön. Såvida inte kriget går riktigt dåligt för Ukraina. Väst kan fylla upp Ukraina med mer och bättre vapen än Ryssland har satt in. Ukraina har fler soldater som strider än Ryssland har satt in.

Putin kan antagligen dra sig tillbaka till 2014 gränsen och få till en ny vapenvila. Men det blir inte populärt i Ryssland.

Med rejält stöd från Väst så kan antagligen Ukraina ta tillbaka allt ockuperat område.
Citera
2022-04-07, 11:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Putin tittade nog på USAs invasion av Irak och inbillade sig att Ryssland skulle kunna göra samma sak. Ryssland är dock inte alls i samma liga. Ukraina är också betydlig mer motiverade än Irakierna.

Jag tror inte Ukraina kommer accepter eldupphör om Ryssland kontrollerar kusten mot Azovska sjön. Såvida inte kriget går riktigt dåligt för Ukraina. Väst kan fylla upp Ukraina med mer och bättre vapen än Ryssland har satt in. Ukraina har fler soldater som strider än Ryssland har satt in.

Putin kan antagligen dra sig tillbaka till 2014 gränsen och få till en ny vapenvila. Men det blir inte populärt i Ryssland.

Med rejält stöd från Väst så kan antagligen Ukraina ta tillbaka allt ockuperat område.
Ukraina är mycket större och jämnare spritt över ytan till skillnad mot Irak. Motsvarigheten vore snarast en hypotetisk amerikansk invasion av Iran som också skulle bli jobbig. Men visst spelar Ryssland i en klart lägre division vilket gör invasionen obegriplig för mig.
Om de på något vis kunnat upprepa Krim med bara fåtal döda och en befolkning som accepterade dem, och även om de fått samma sanktioner mot sig, så skulle jag förstå lite. Men att Ukraina skulle bli en svår nöt att knäcka stod ju klart redan innan invasionen. Storleken, befolkning som inte vill ha krig och ett förutsägbart massivt västligt stöd talade emot att invadera.
Citera
2022-04-07, 11:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror inte Ukraina kommer accepter eldupphör om Ryssland kontrollerar kusten mot Azovska sjön. Såvida inte kriget går riktigt dåligt för Ukraina. Väst kan fylla upp Ukraina med mer och bättre vapen än Ryssland har satt in. Ukraina har fler soldater som strider än Ryssland har satt in. Putin kan antagligen dra sig tillbaka till 2014 gränsen och få till en ny vapenvila. Men det blir inte populärt i Ryssland.

Fetat: Jag tror det också men det finns ett par svarta Petter. Kärnvapen och total mobilisering i Ryssland med hundratusentals nya värnpliktiga med gammal utrustning. Sedan kan de ju ta in de sista 25 % av moderna trupper de inte använt ännu.

Mycket hänger på den interna utvecklingen i Ryssland. Befolkningens eventuella missnöje med kriget och med ekonomiska sanktioner. Militärens missnöje med att förstöra hela sin krigsmakt och försvaga Ryssland gentemot interna minoriteter, fiender i Kaukasus, och mot NATO. Redan nu saknar väl i princip Ryssland förmågan till någon offensiv någon annanstans än i Ukraina. Oligarkerna som förlorat sina tillgångar i utlandet och att de inte får leva i väst utan tvingas leva i Ryssland som de verkar hata. Det sistnämnda gäller ju också alla korrupta politiker i Putins närhet.
Citera
2022-04-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fetat: Jag tror det också men det finns ett par svarta Petter. Kärnvapen och total mobilisering i Ryssland med hundratusentals nya värnpliktiga med gammal utrustning. Sedan kan de ju ta in de sista 25 % av moderna trupper de inte använt ännu.

Mycket hänger på den interna utvecklingen i Ryssland. Befolkningens eventuella missnöje med kriget och med ekonomiska sanktioner. Militärens missnöje med att förstöra hela sin krigsmakt och försvaga Ryssland gentemot interna minoriteter, fiender i Kaukasus, och mot NATO. Redan nu saknar väl i princip Ryssland förmågan till någon offensiv någon annanstans än i Ukraina. Oligarkerna som förlorat sina tillgångar i utlandet och att de inte får leva i väst utan tvingas leva i Ryssland som de verkar hata. Det sistnämnda gäller ju också alla korrupta politiker i Putins närhet.
Ja, jag misstänker att Putins egna vänner som gynnas av korruptionen inte är glada om de inte kan bada i champagne och åka till Paris eller London. Detta kriget förstör deras ekonomi och försvårar deras vardagliga leverne och styret över Ryssland i förlängningen kan bli svårare om folks vardagsekonomi kraschar. Khadaffi brukade ofta gapa om att Afrika borde tillverka sin egen Coca-Cola istället för att köpa amerikansk, lite som Putin gapar om att allt nu ska produceras i Ryssland. Vi vet dock hur det slutar med dessa uttalandena, mycket gap men ingen verkstad. Ryssarna får leva fattigt igen.
Citera
2022-04-07, 12:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Mitt intryck av befolkningen i Ryssland är att ytterst få vanliga människor klagar. Dels är det många som sväljer propagandan och resten vågar inte säga något. Folk med inflytande behöver agera för att något ska hända.

Att rekrytera till armen verkar gå trögare. Jag undrar hur många av Putins fans som vore villiga att riskera livet.

Även om Ryssland slänger in allt de har (förutom atombomber) så kommer det bli svårt. Det finns en risk att Ryssland blir av med hela sin krigsmakt i en köttkvarn.
Citera
2022-04-07, 13:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Mitt intryck av befolkningen i Ryssland är att ytterst få vanliga människor klagar. Dels är det många som sväljer propagandan och resten vågar inte säga något. Folk med inflytande behöver agera för att något ska hända.
Att rekrytera till armen verkar gå trögare. Jag undrar hur många av Putins fans som vore villiga att riskera livet.
Även om Ryssland slänger in allt de har (förutom atombomber) så kommer det bli svårt. Det finns en risk att Ryssland blir av med hela sin krigsmakt i en köttkvarn.

Ja jag tror Ryssland redan har förbrukat upp till 20 % av sina bästa och mest offensiva armétrupper (Bataljonsstridsgrupperna). Inte 20 % av de i Ukraina utan totalt.
Citera
2022-04-07, 14:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja jag tror Ryssland redan har förbrukat upp till 20 % av sina bästa och mest offensiva armétrupper (Bataljonsstridsgrupperna). Inte 20 % av de i Ukraina utan totalt.
Vid fullständig mobiliserings så kan Ryssland få fram flera miljoner soldater. Då förändras sammansättningen i förbanden. Tidigare så har det varit minimalt med soldater och väldigt mycket mekaniserade förband. Vid mobilisering så blir det tvärt om. De kan tömma alla andra regioner på utrustning och soldater för att kasta in allt mot Ukraina. Då lämnar de sig sårbara och är det verkligen rädda för att USA ska göra något så vore det farligt. Det skulle också kunna skapa trafikstockning som kan bombas.

Logistiken har varit problematisk för ryssarna. När så stor mängd utrustning blivit kvaddad så borde det börja fungera bättre. Att ha mindre soldater och utrustning i fält kräver mindre logistik.
Citera
2022-04-07, 15:22
Medlem
Citat:

Det ser svårt ut för Ukraina just nu i öster.
Alla vapen som överhuvudtaget går att använda med kortare utbildning måste skickas till Ukraina. Mig-29rna från Polen måste till Ukraina snarast.
Citera
2022-04-07, 15:29
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Vid fullständig mobiliserings så kan Ryssland få fram flera miljoner soldater. Då förändras sammansättningen i förbanden. Tidigare så har det varit minimalt med soldater och väldigt mycket mekaniserade förband. Vid mobilisering så blir det tvärt om. De kan tömma alla andra regioner på utrustning och soldater för att kasta in allt mot Ukraina. Då lämnar de sig sårbara och är det verkligen rädda för att USA ska göra något så vore det farligt. Det skulle också kunna skapa trafikstockning som kan bombas.

Logistiken har varit problematisk för ryssarna. När så stor mängd utrustning blivit kvaddad så borde det börja fungera bättre. Att ha mindre soldater och utrustning i fält kräver mindre logistik.

Om Ryssland skulle gå över till allmän mobilisering får dom väldigt svårt att internt påstå att: 1. Kriget går enligt plan 2. Kriget är inte ett krig utan särskild militär operation. 3. Förlusterna är små. 4. Inga värnpliktiga tjänstgör utanför landets gränser.

Oaktat ovan så skulle det krävas massiv logistik för att utrusta och samöva dessa mobiliserade förband om dom inte tänker sig att återgå till massanfall modell röda armen. Detta skulle troligen inte vara framgångsrikare idag än under andra världskriget och resultera i massiva förluster.

Jag tror Ryssland kommer försöka göra vad dom kan med dom förband som finns gripbara i och runt Ukraina. Klarar dom att hålla en landtunga till Krim och majoriteten av Donbass till början på maj kommer dom hävda misson accomplished.
Citera
2022-04-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det ser svårt ut för Ukraina just nu i öster.
Alla vapen som överhuvudtaget går att använda med kortare utbildning måste skickas till Ukraina. Mig-29rna från Polen måste till Ukraina snarast.
Det såg svårt ut för Ukraina vid Kiev också. Enligt media skulle Kiev falla närmsta dagarna, rapporterade dom i över en vecka. Skräckkonvojen, som blev längre, och längre varje gång det rapporterades om den. Skulle inta Kiev direkt när den kom fram. Den blev tydligen stoppad av typ 50 Ukrainska SF soldater.

Även jag trodde det skulle gå ganska fort för Ryssland att vinna, med 2/3 av hela Ryska Arméns BTG:er på plats. Men den Ryska Björnen, visade sig vara det Ryska lammet. Som bara kunde kriga mot obeväpnade civila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in