Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Putins invasion har mycket gemensamt med Saddams dito av Iran. Båda satsade allt på ett kort att den politiska ledningen skulle rasera och motståndet upphöra vid invasionen, men motståndet till invasionerna enade folk. Saddam gjorde ingen omfattande planering och han tränade inte styrkorna inför kriget då han inte litade på att dem skulle hålla det hemligt. Samma sak verkar ha hänt med de ryska styrkorna, minimalt med planering och banalt hopp om att motstånd inte ska finnas. Smartast för Putin är att nu nöja sig med den östra delen och säga att han har ”vunnit”! På så vis kan han ståta med landvinningar och försöka normalisera relationen med väst, hur nu det ska gå till!?!?! Men, jag tror att internt för det egna folket och eliten har han lagt för mycket prestige i detta för att nöja sig med mindre än hela landet. Jag tror att när nu alla broar är brända till väst måste de mobilisera och stärka styrkorna i östra delen och uppnå kontroll där innan de vänder sig vidare väst. Frågan är bara om de ryska värnpliktiga är motiverade för detta och bryr sig?
Putin tittade nog på USAs invasion av Irak och inbillade sig att Ryssland skulle kunna göra samma sak. Ryssland är dock inte alls i samma liga. Ukraina är också betydlig mer motiverade än Irakierna.
Jag tror inte Ukraina kommer accepter eldupphör om Ryssland kontrollerar kusten mot Azovska sjön. Såvida inte kriget går riktigt dåligt för Ukraina. Väst kan fylla upp Ukraina med mer och bättre vapen än Ryssland har satt in. Ukraina har fler soldater som strider än Ryssland har satt in.
Putin kan antagligen dra sig tillbaka till 2014 gränsen och få till en ny vapenvila. Men det blir inte populärt i Ryssland.
Med rejält stöd från Väst så kan antagligen Ukraina ta tillbaka allt ockuperat område.