Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-04, 16:18
Medlem
Briasccas avatar
Som alla kulturgemenskaper så är också den samiska ständigt i rörelse och förändrar sig genom att samerna själva tar till sig och förkastar kulttuttryck. Samerna skriver böcker med andra kulturers teman, de läser böcker från hela världen och tar intryck av andras idéer, de sjunger i hip-hop-festivaler, gör teaterföreställningar, jobbar på kontor osv.

Så du får nästan specificera när den samiska kulturen var som mest "samisk" så får vi bedöma om den redan har förändrats och raderats sedan då. Eller om det är situationen just nu, april 2022-läget, som ska räddas.
Citera
2022-04-04, 16:19
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Premisserna i frågeställningen är helt befängda.
Ponera att vita överviktiga amerikaner i dag satt och diskuterade om "urfolksamerikanerna ska få finnas eller inte". Det osar 1800-tal och folkmord om hela tankegången.

Samerna ÄR Sveriges ursprungsbefolkning. Vi är här på deras nåder. Det är vår värdelösa kultur som förtjänar att utplånas, ty den är byggd på sameblod.
Citera
2022-04-04, 16:27
Medlem
dom får väl behålla sin kultur om dom vill....bara dom inte får bidrag från alla andra.
Citera
2022-04-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ewzily
Jag uppmanar alla att demonstrera för att rädda samerna från dessa förfärliga gruvor.
Ska renarna riskera att bli överkörda av lastbilar?! Rösta därför bara på Vänsterpartiet
eller Miljöpartiet. Eller bara Vänsterpartiet eftersom det finns anledningar att inte rösta
på MP. Det tragiska att det är bara två partier som vill stoppa detta. Folk prioriterar att
det ska finnas arbete i en död kommun i Jokkmokk. Men låt det vara dött men endast en
ren i skogen för att inte inskränka på våran samiska kultur vi ska ha kvar i Sverige!
Å andra sidan finns det ju hur mycket mark som helst i Norrbotten. Jag tycker samerna måste leva kvar. Vi bör väl ha industriverksamhet också. Vad ska vi annars leva av och exportera?
Citera
2022-04-04, 16:31
Medlem
Det kanske inte var Jokkmokk utan i Kallak.
Men där ska alltså det samiska utrotas för
att kunna finnas kvar på andra ställen?
Citera
2022-04-04, 16:40
Medlem
Varför skall just Samers livstil bekostas av andra svenskar.
Behåll en liten nationalpark med Samer och renar som ett museum, det räcker.
Skall alla utdöende företeelser försörjas av bidrag och särregler?
Varför får inte skrivmaskinsreparatörer samma status? Det är också en utdöende art.
Citera
2022-04-04, 16:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Premisserna i frågeställningen är helt befängda.
Ponera att vita överviktiga amerikaner i dag satt och diskuterade om "urfolksamerikanerna ska få finnas eller inte". Det osar 1800-tal och folkmord om hela tankegången.

Samerna ÄR Sveriges ursprungsbefolkning. Vi är här på deras nåder. Det är vår värdelösa kultur som förtjänar att utplånas, ty den är byggd på sameblod.
Nej, samerna är inte Sveriges ursprungsbefolkning. Inlandsisen drog sig undan söderifrån & då flyttade människor efter, söderifrån.
Citera
2022-04-04, 17:11
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej, samerna är inte Sveriges ursprungsbefolkning. Inlandsisen drog sig undan söderifrån & då flyttade människor efter, söderifrån.

Ja så är det, för detta jävla vänsterpack är det lika naturligt att ljuga som att dricka ett glas vatten. När det är sagt fanns det samer i Norden länge innan landet Sverige var påhittat och dom har självklart rätt att få vara samer precis vart dom bor.

Samisk kultur är av stort värde tycker jag.
Citera
2022-04-04, 17:23
Medlem
Den kommer att självdö alternativt bli något annat som ska bevaras men är inte autentisk.
Vem är det som gnäller högst? Jo samer som valt att bo i Stockholm, Umeå eller annan storstad. De vill bevara den samiska kulturen men väljer att blanda ut det med gud vette vad och exploaterar den.
Det går inte leva på någon rätt hundratals år tillbaka, då blir det en Israel Palestina konflikt som aldrig går att lösa. Människor har bott i Norrbotten o vasterbotten i flera hundra år. Förlorar de sin rätt att bo och verka för att samerna behandlats illa och har bott längst. Det blir ju absurt. Vi måste leva i nuet och lösa problemen 2022, inte leva bakåt.
Citera
2022-04-04, 17:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Inte ens som ung, röd och dum i huvet kunde jag se det rimliga i att på politisk väg se till att samer fortsätter jaga runt renar i fjällen. Skriker världen efter renkött, eller vad? Resten av världen får anpassa sina näringar till den efterfrågan som finns i en skiftande omvärld, varför inte "urfolken"? Man gör knappast dessa en tjänst genom att cementera dem i föråldrade levnadssätt, som inte är funktionella i världen idag.

Min andra invändning är att urfolkens särställning faktiskt är rasism, vilket är det värsta jag vet. Samma rättigheter och skyldigheter ska gälla när du är svensk medborgare, oavsett vem som var din farsa och morsa. Det är så otroligt jävla självklart. Och kom inte lipa om "historisk skuld". Det är bara en primitiv hämndreflex. Förr eller senare måste du börja klara dig själv, även om någon var dum mot din morfars far.

Och det jävla "sametinget"? En församling där blodsband avgör om du kan rösta eller inte? För fan. Låt det leva vidare som ett privat initiativ, som riddarhuset eller nåt. Men hållen skiten borta från statliga pengar eller politisk makt. Det är bara anstötligt.
Citera
2022-04-04, 17:59
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Inte ens som ung, röd och dum i huvet kunde jag se det rimliga i att på politisk väg se till att samer fortsätter jaga runt renar i fjällen. Skriker världen efter renkött, eller vad? Resten av världen får anpassa sina näringar till den efterfrågan som finns i en skiftande omvärld, varför inte "urfolken"? Man gör knappast dessa en tjänst genom att cementera dem i föråldrade levnadssätt, som inte är funktionella i världen idag.

Min andra invändning är att urfolkens särställning faktiskt är rasism, vilket är det värsta jag vet. Samma rättigheter och skyldigheter ska gälla när du är svensk medborgare, oavsett vem som var din farsa och morsa. Det är så otroligt jävla självklart. Och kom inte lipa om "historisk skuld". Det är bara en primitiv hämndreflex. Förr eller senare måste du börja klara dig själv, även om någon var dum mot din morfars far.

Och det jävla "sametinget"? En församling där blodsband avgör om du kan rösta eller inte? För fan. Låt det leva vidare som ett privat initiativ, som riddarhuset eller nåt. Men hållen skiten borta från statliga pengar eller politisk makt. Det är bara anstötligt.

Just det du skriver där är essensen i hela problematiken. Hur tar sig ett naturfolk in i «den moderna världen» utan att förstöra sig själva eller förstöra för andra!

Det är en jävligt intressant fråga och hadde varit värd en egen tråd.

I äkta Flashbackanda kommer jag vel få en varning nu för att ha skrivit det här i fel tråd. Tack på förhand.
Citera
2022-04-04, 18:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Just det du skriver där är essensen i hela problematiken. Hur tar sig ett naturfolk in i «den moderna världen» utan att förstöra sig själva eller förstöra för andra!

Det som inte fyller en funktion, det dör ut. Det är naturens gång, och är inget som man kan påverka med politik, åsikter eller blödande hjärtan.
Man kan ju bestämma sig för att bevara ålderdomligt jordbruk, luftskepp eller medeltida klosterväsende. Men det funkar bara så länge du pumpar in pengar (som du aldrig får tillbaks), och hittar någon frivillig som vill leva som på medeltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in