Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-04, 12:32
  #97
Medlem
Fimbulramns avatar
Börjar bli sent att fundera på NATO. Kan hända att Putin börjar planera för nästa steg.

Putin kallar nu in värnpliktiga som alltså bara hinner med grundutbildning och sen skickas ut utan någon erfarenhet. Det blir slakt.

Det kan låta osannolikt men kanske försöker han pausa kriget i Ukraina och försöker hålla det lilla han åstadkommit där och ger sig på nästa steg i planen. Baltikum. Då är Gotland nästa mål. Vet inte hur lång grundutbildning de har i Ryssland men gissar att de skyndar på den. Hur lång tid tar det att lära sig sköta ett par kängor och en kalasjnikov?

Det kan handla om veckor. Det skulle inte vara ett särskilt rationellt val men jag tror Putin passerat det rationella steget. Lyssna på Mikhail Chodorovsky, han har insyn. Håll koll på Kaliningrad och upptrappning mot Gotland de närmaste veckorna så fort de nya värnpliktiga börjar bli klara med utbildningen.
Citera
2022-04-04, 12:34
  #98
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
2 danska gubbar jag jobbar med har förlorat var sitt barn i Afghanistan. Nato tar inget ansvar och de fick varsin flagga för besväret
Både Sverige och Finland hade trupper i Afganistan. Utan att ingå i Nato.
Citera
2022-04-04, 12:47
  #99
Medlem
Det är bara till att välja sida. Ryssland och
Kina eller väst. Jag föredrar väst..

Typiskt svenskar att tro att man kan ha kakan kvar och samtidigt äta den.

https://www.expressen.se/ledare/6-ar...get-overtygar/
Citera
2022-04-04, 12:56
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Du menar att Danmark startade en konflikt i mellanöstern och valde att skicka dit sina soldater för att plundra naturresurser och starta flyktingströmmar till sitt eget land?
Länderna har inte längre full bestämmanderätt över sin egen militär, därav är dom inte suveräna stater.

Men som sagt, vi har redan gett upp den till både EU och USA, jag ser bara inte någon anledning till att förlora den på ytterligare ett område.

Nej NATO-länder förlorar inte bestämmanderätt över sin militär. Beslut i NATO tas gemensamt och varje enskilt land har vetorätt.
Citera
2022-04-04, 13:00
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Absolut, vi kommer ALDRIG kapitulera.

Hitler sa samma sak i sin bunker i Berlin när han beordrade militära förband som inte längre existerade att anfalla ryssen som var på väg in i staden: "Vi kommer ALDRIG kapitulera".
Det du håller på med är fantasier, och med sådant vinner man inget krig.
Citera
2022-04-04, 13:00
  #102
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej NATO-länder förlorar inte bestämmanderätt över sin militär. Beslut i NATO tas gemensamt och varje enskilt land har vetorätt.

Du har uppenbarligen betydligt högre förtroende för politiker och byråkrater än vad jag har, så jag tror tyvärr inte vi når så mycket längre här. Jag ska tillägga att även jag tidigare haft det slags förtroende du verkar ha. Viss erfarenhet har dock fått mig att förlora denna men det var trevligt att höra dina tankar och vi vill förhoppningsvis ha samma sak. Ett starkt, friskt Sverige.
__________________
Senast redigerad av GanjaFarfar 2022-04-04 kl. 13:03.
Citera
2022-04-04, 13:02
  #103
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Hitler sa samma sak i sin bunker i Berlin när han beordrade militära förband som inte längre existerade att anfalla ryssen som var på väg in i staden: "Vi kommer ALDRIG kapitulera".
Det du håller på med är fantasier, och med sådant vinner man inget krig.

Det är snarare du som har något konstigt mål i att smutskasta Sveriges försvarsförmåga, jag råder dig att gå tillbaka till utskicket för några år sedan för att läsa på lite istället för att vända röven till lägstbjudande: https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf

Jag skulle nämligen ge mitt liv för mitt land, skulle du?
__________________
Senast redigerad av GanjaFarfar 2022-04-04 kl. 13:05.
Citera
2022-04-04, 13:09
  #104
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
En tydligare europeisk allians UTAN USA skulle minska spänningarna avsevärt här. Men UK och USA emot att EUs allians blev en "utmanare" till NATO.
USA vill absolut inte att Europa blir för starkt. Varken militärt eller ekonomiskt. USA är inte vår vän.

Ett starkt nordiskt samarbete hade varit mitt förstaval.
Citera
2022-04-04, 13:12
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Börjar bli sent att fundera på NATO. Kan hända att Putin börjar planera för nästa steg.


Planera för nästa steg? -Med vad då?
Stridsvagnar där bara en utav tio är körbara och stridsvagnsfabrikerna är stängda?
Brist på kullager och tekniska komponenter?
Alkoholiserade 19-åringar med världens lägsta motivation, utan mat och utrustning?
Ingen förmåga att samordna militära förband?
Kommunikationsystem som inte funkar?
etc.
etc.
Låt dom bara försöka.
Citera
2022-04-04, 13:13
  #106
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Det kan handla om veckor. Det skulle inte vara ett särskilt rationellt val men jag tror Putin passerat det rationella steget. Lyssna på Mikhail Chodorovsky, han har insyn. Håll koll på Kaliningrad och upptrappning mot Gotland de närmaste veckorna så fort de nya värnpliktiga börjar bli klara med utbildningen.

Inte en chans att han ens funderar på Gotland just nu.

Han har gjort sig av med stora delar av sin stab och vidare är en sådan manöver inget han kan ljuga ihop hursomhelst för folket. Och Rysslands militära självförtroende borde rimligen ha fått sig en ordentlig käftsmäll. Hög stridsmoral hos motståndet med support från världens alla hörn är inget man viftar undan. Det förklarar varför dom ger sig på civila i den stora omfattning som nu sker.

Men visst...om han flippar totalt av misslyckandet i Ukraina och tänker sig att lilla Gotland är väl bara att segla förbi och roffa åt sig som en symboliskt viktig och på sikt strategisk seger så...visst. Men det vore oerhört naivt av honom att tro att stödet till Sverige skulle vara av mindre omfattning än till Ukraina. Snarare tvärtom.

Alternativet är väl om han hamnar i det pressade läget alla fruktar där han tänker "fuck it" och tar alla med sig ner i avgrunden. Men då är det inte bara Gotland som ryker. Och han har inte knappen vid sängen bredvid medicinerna så den risken är nog inte så stor i realiteten.
Citera
2022-04-04, 13:13
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Ett starkt nordiskt samarbete hade varit mitt förstaval.
Håller med, men våra politiker vill inte.
Citera
2022-04-04, 14:16
  #108
Medlem
Ördögs avatar
Som finnjävel vet jag inte riktigt om ert, kära svennebananers, åberopande av forntida gemensamma bragder i ett sådant här sammanhang borde uppfattas som smickrande eller pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Vi har tillsammans med Finland spöat ryssen många gånger förut, vad är det egentligen som har förändrats bortsett från att vi inte har lika många mannar i försvaret?

Även om vi - eller kanske snarare våra förfäder - tillsammans gav ryssen däng i ett antal fältslag, slutade tre av de fyra sista kraftmätningarna (1700-21, 1741-43, 1808-09) i svensk-finska nederlag och landavträdelser. Och ingen vettig person i vare sig Finland eller Sverige drömmer om att kratta manegen för en ny svärdslek med ryssen. Karl XI:s ord "Ett krig är lätt att börja men hur det slutar står i Guds hand" äger sin fulla giltighet ännu efter snart 350 år.

Det är inte heller av åstundan att "spöa ryssen" som våra länder ska med i Nato. Nato-medlemskapet har i första hand ett förebyggande syfte. Ty makthavarna i Kreml har gång på gång gett prov på sin beklagliga drift att kasta sig över andra, mindre nationer, ockupera deras land, och döda eller fördriva deras invånare. Sådana överfall, alltid försedda med eufemistiska benämningar, har kunnat genomföras med framgång då offren saknat starka allierade.

Men när de små nationerna, belägna i Rysslands "intressesfär", gått samman i en mäktig allians, skyddade av ett starkt kärnvapenparaply - då inser man i Moskva att det vore rena självmordet att kasta sig över dem. Hade inte de baltiska länderna tillhört Nato, skulle de scener vi nu ser i Ukraina redan hunnit utspelas i Estland, Lettland och Litauen.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Du har uppenbarligen missat en stor del av historien: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget
Det finska vinterkriget utkämpades åratal efter att Finland blev självständigt från Sverige och finnarna erhöll enormt stöd från oss svenskar, med ett officiellt stöd hade naturligtvis "stödet" blivit ännu större.
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Jag har inte missat någonting.
Finska vinterkriget är inte okänd för mig, men på vilket sätt tycker du det är relevant i 2022 för Sverige att finnarna spöade Ryssland på 30-talet?
Du menar att den svenska försvarsmakten verkligen har chans att klara sig i ett krig i framtiden där ryssen anfaller?

Även finska vinterkriget, trots alla finska framgångar och trots all svensk hjälp (tack för den!), slutade som bekant för Finlands del i stora landavträdelser. Ingen finne vill med i Nato för att kunna upprepa vinterkrigets hjältedater. Nato-medlemskapet ska vara garantin för att Finland aldrig mer ska bli angripet på samma vis.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Typiskt svenskar att tro att man kan ha kakan kvar och samtidigt äta den.

https://www.expressen.se/ledare/6-ar...get-overtygar/

Håller med. Mycket kunnig vederläggning av Nato-motståndarnas argument.

Det är faktiskt intressant och glädjande att se hur personer, som hittills varit kända som Nato-motståndare eller i varje fall Nato-skeptiker, nu öppet förespråkar medlemskap i alliansen. Ilkka-Christian Björklund, född 1947, är en av de verkliga vänsterveteranerna i Finland - mycket uppmärksammad redan som tonårig radikal på 1960-talet, först sosse, sedan folkdemokrat och därpå sosse igen, långvarig riksdagsman, generalsekreterare vid Nordiska rådet, stadsdirektör i Helsingfors med mera.

https://www.uppslagsverket.fi/sv/sok...IlkkaChristian

I en insändare i Hufvudstadsbladet häromdagen påminde Björklund om de krafter som kan skönjas bakom Rysslands angrepp mot Ukraina - kulturminister Vladimir Medinskij och "geopolitikern" Aleksandr Dugin.

https://www.hbl.fi/artikel/paasikivi...emskap-i-nato/
Rysslands kulturminister Vladimir Medinskij fick här en viss uppmärksamhet när han för tio år sedan inför de finsk-ugriska folkens världskongress i Ungern, med bland annat president Sauli Niinistö på plats, förklarade hur även Finland hör hemma i russkij mir, den ryska världen.

Nu har det väckt förvåning att propagandisten och politologen Medinskij leder de ryska förhandlarna med Ukraina. Men som Kremlanställd historierådgivare åt Vladimir Putin är det inte osannolikt att just han var spökskrivaren bakom presidentens långa artikel från i fjol där Ukrainas rätt till egen stat och nationell tillvaro förnekas.
/---/
Dugin bjuder på en hybridmodell med inslag från såväl storfurstendömet som vår ställning efter 1944 men även planerna på Otto Wille Kuusinens finsk-karelska folkrepublik. I all korthet: Fjärrkarelen förenas med södra Finland som skyddas av eurasiska trupper men dock åtnjuter en "finlandiserad" (ordvalet är Dugins) autonomi inom Ryska federationen. Norra Finland ansluts direkt till Murmanskområdet.
/---/
Värt att notera är detta med norra Finland. När Stalin en gång krävde landavträdelser som motiverades med Leningrads säkerhet, skulle stormakten – om en motsvarande olycklig situation åter skulle uppstå – nu kanske främst åberopa sina legitima intressen i försvaret av Kolahalvön.
Björklund använder sig av gamle president Paasikivis visdomsord då han själv pläderar för Nato-anslutning.
Men det som borde ge oss en tankeställare i dag är huruvida J.K. Paasikivis långlivade slutsats från fyrtiotalet fortfarande gäller – att den östra grannens militära intressen gentemot oss i grunden bara är defensiva.

Sovjetunionen blev gammalt och trött. Den putinska regimen däremot med ideologer som Medinskij och Dugin har helt andra ambitioner. Även här tycks de flesta äntligen ha insett detta. Att erkänna fakta, som det heter i Paasikivis anda, är grunden till all visdom. Det är just den visdomen som i dag talar för ett snart, förebyggande medlemskap i Nato.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2022-04-04 kl. 14:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback