Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-02, 21:17
  #265
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Visst gjorde han det. Han deltog i den
(Som avslöjade i Pandorapappren)

Problemet för Zelenskyj är att om han går med på ett realistiskt fredsavtal så kommer han ses som landsförrädare. Han har varit så bra på att peppa folk med sina tal.
Lösningen är enkel, han får göra likt de grabbar som förutom sina bollar intet har, men vill ha allt: Dra på västen, mantla och tagga ut för att kriga gatan...
Antingen dör han då som hjälten han upphöjt sig sig sälv till och efterträdaren får bära hundhuvudet eller med ett mirakel vänder striden...
Citera
2022-04-02, 21:26
  #266
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Den intervjuade soldaten



Det tycker han. Det tycker inte jag.

Det tycker inte du. Det tycker jag...

Våra personliga uppfattningar i frågan är väl egentligen inte så viktiga. Men om vi nu ser på frågan utifrån vårt perspektiv istället för utifrån ukrainarnas - vad är du orolig för egentligen?

Ryssland vs NATO + Ukraina + eventuellt övriga EU-länder är inget världskrig, det är en utskåpning.

Enda scenariot där det skulle kunna kallas ett världskrig är om Kina skulle träda in i kriget på Rysslands sida.
Men då snackar vi alltså om att Kina, pga en flygförbudszon över ett land halvvägs runt på andra sidan jordklotet, skulle förklara krig mot hela västvärlden.
Ett krig som för Kina skulle innebära ett landkrig som kräver enorma truppförflyttningar över den asiatiska landmassan, från ett land som för närvarande är helt inställt på ett krig till havs i öst/sydkinesiska havet, japanska havet osv.
Ett krig som förmodligen skulle dra in Japan, Sydkorea och andra NATO-partners i kriget. Däribland eventuellt Pakistan, och utöver dessa kanske rentav Indien.

Risken att Kina skulle ge sig in i ett sådant krig är minimal. Och Rysslands armé är bevisligen kolossalt överskattad, och redan ansträngd bara av att fucka runt i den ukrainska leran.

Risken att ens Ryssland under nuvarande omständigheter skulle eskalera pga en flygförbudszon tror jag är mindre än experterna påstår. Snarare kan det vara den påtryckning som behövs för att få Ryssland att dra sig ut ur Ukraina för gott.
Och om Ryssland är dumt nog att faktiskt försöka ta kampen militärt, är oddsen för att vi fullständigt demolerar landet som militärmakt bättre än någonsin. Lägg till detta att vi faktiskt har ett intresse av att demolera Ryssland som militärmakt, inte bara för Ukrainas skull utan för resten av Europas.

Finns bara win-winscenarion i fråga om flygförbudszonen. Helt rätt av ukrainska politiker att fortsätta trycka på i frågan. Det är bara otänkbart tills det är tänkbart.
__________________
Senast redigerad av fluff995 2022-04-02 kl. 21:29.
Citera
2022-04-02, 21:26
  #267
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ett misstag som Zelenskyj & Company har gjort är att inte hålla avståndet till högerextremisterna. Något som inte heller USA har gjort i sin närmast fanatiska drift att demonisera Ryssland. Biden och Victoria Nuland sprang redan 2014 omkring och "minglade" med de värsta nynazisterna förmodligen med (som vanligt) tanken att Rysslands fiender måste vara våra vänner.

https://anonfiles.com/TfF3b9T2xa/OlehTiahnybok_pdf
https://sv.wikipedia.org/wiki/Azovbataljonen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aidarbataljonen

Nåväl detta är några av västvärldens misstag i den här synnerligen tråkiga historien. Det ursäktar dock inte på något vis Putins överfall på Ukraina. Så nu får helt oskyldiga människor i både Ukraina och i Ryssland betala för inkompetenta och maktfullkomliga ledare i både öst och väst.
Aidarbataljonen? Vad är det för luffare på bilden? Ser ut som ryska förband i Afghanistan på 80-talet. Hade inte tvekat på avtryckaren om jag fick syn på dem.

Det här är förresten intressant:
En orsak till att de ukrainska frivilligbataljonerna har skapats är att krigsledningen har haft problem med lojaliteten inom den ukrainska armén. [4] Aidarbataljonen strider inte officiellt ihop med den ukrainska armén men har ukrainska regeringens stöd och godkännande
Problem med lojaliteten? Texten är uppenbarligen flera år gammal, men vad gällde saken? Någon?
Citera
2022-04-02, 21:31
  #268
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Ukrainas president- innan kriget starkt ifrågasatt, dels då han inte gjorde något åt den omfattande korruptionen i landet. Efter Ryssland gick in blev han nationalhjälte på en dag. Nu börjar fler kritiska röster höras,
Och den ukrainske presidenten försöker stänga av kritikerna- så hur pålitlig är Ukrainas president?

https://www.expressen.se/nyheter/for...denten-lag-iq/

https://www.tv4.se/artikel/5P1nW0HFE...ar-foerraedare
Jag kommenterade intervjun i Expressen innan jag sett den här trådstarten.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

George Tuka verkar soft och realistisk. Han säger ungefär det jag tänker — inget ont om Ukraina, egentligen, men Zelensky och ledningen är just ett snyggt gäng. Allt med dem känns falskt och opålitligt.
Citera
2022-04-02, 21:34
  #269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är väl rätt avgörande hur kompetent Zelenskyj verkligen är. Hålla bra tal är en sak, fatta bra beslut en annan.
Nu verkar han ju också fatta bra beslut och Ukraina därför verkar klara av att mota ryssen i grind ganska bra. Men vilket som så byter man ju inte en president bara för att han skulle fatta dåliga beslut, så funkar det inte i en demokrati. Han är vald av folket tills man ev. väljer någon annan kandidat i kommande val.
Citera
2022-04-02, 21:42
  #270
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag kommenterade intervjun i Expressen innan jag sett den här trådstarten.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

George Tuka verkar soft och realistisk. Han säger ungefär det jag tänker — inget ont om Ukraina, egentligen, men Zelensky och ledningen är just ett snyggt gäng. Allt med dem känns falskt och opålitligt.
Vad jag förstår beskrivs Tuka i ett annat inlägg som en skön snubbe och källa i Expressen!
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jätteintressant intervju i Expressen med George Tuka, f.d. guvernör och minister i Donbass, nu politiker i Ukraina:

Expressen: Förre guvernörens hårda ord – mot egna presidenten: ”Låg IQ”

De "sitter i ett rum som ser ut som om det har varit ett klassrum."
Här har han och nio andra soldater bott sedan kriget startade för fem veckor sedan. Det är i en hemlig militärbas som består av flera stora byggnader. George Tuka är noga med att påpeka att vi inte ska ta bilder av platsen utifrån. Det är direktiv som alla här har fått. De är rädda för att Ryssland ska kunna lokalisera baserna.
Varför är de så dumma att de inrättat en "hemlig militärbas" i civila byggnader, typ en skola...? Jävligt lätt i så fall att förväxla giltiga mål med annat, eller att framställa dessa mål som ogiltiga.

Hur som helst. Det här är en skön snubbe. Läs gärna vad han har att säga om Sovjet-nostalgin i östra Ukraina, om den korrumperade ukrainska regeringen, om rysk och ukrainsk propaganda, mm. Och ändå är han extremt fientlig mot Ryssland.
Men han har grundat sajten Myrodvorets som hänger ut politiska motståndare, vissa har blivit mördade.
Citat:
The website was launched in December 2014 by Ukrainian politician and activist Georgy Tuka.[10][11]
Citat:
publishes personal information of people who are considered to be "enemies of Ukraine"
här är några av medarbetarna vid sajten

https://en.wikipedia.org/wiki/Myrotv...keepersUA2.jpg

Citat:
Another controversy occurred in April 2015 when the website published the home addresses of Ukrainian writer Oles Buzina and former Verkhovna Rada parliamentarian Oleg Kalashnikov just days before they were assassinated.

https://en.wikipedia.org/wiki/Myrotvorets

Så han är inte så skön egentligen. Kände inte Epressen till detta?

Tuka:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:%...A%D0%B0_02.jpg

Det säger en del om ministrarna i Ukraina, men jag tror han försvann ur regeringen när Zelensky tillträdde.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-02 kl. 21:50.
Citera
2022-04-02, 21:45
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Jag tar ingens parti men tycker hela "kriget" stinker fisk och utgår ifrån att i princip allt som skrivs i statsmedia är lögn.
🤣🤣🤣
Citera
2022-04-02, 21:46
  #272
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Ja han försöker utvidga kriget till andra länder så någon human människa är det inte. Han ser lidandet Ukrainas befolkning drabbas av och då försöker han få in fler där. Det är inte en slump att de frivilliga till kriget placerades på en bas nära polska gränsen och sedan bombades av ryssar.
Fanskapet hoppades säkert på att ryssarna skulle råka bomba innanför Polens gräns. Undrar om inte Ukraina själva läkte placeringen till ryssarna, bland de frivilliga krigarna råder väldigt olika uppfattning om hur Ukraina skötte situationen

Det är ju jobbigt att kommentera med ett rysstroll. Alla normala mäniskor vet att det var ryssland som anföll ukraina. Du skrev "då han inte gjorde något åt den omfattande korruptionen i landet". Korruption var inget problem i landet. Problemet var att Ryssland attackerade landet. Märkligt att du ens får ha kvar din profil här.
Citera
2022-04-02, 21:49
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ett misstag som Zelenskyj & Company har gjort är att inte hålla avståndet till högerextremisterna. Något som inte heller USA har gjort i sin närmast fanatiska drift att demonisera Ryssland. Biden och Victoria Nuland sprang redan 2014 omkring och "minglade" med de värsta nynazisterna förmodligen med (som vanligt) tanken att Rysslands fiender måste vara våra vänner.

https://anonfiles.com/TfF3b9T2xa/OlehTiahnybok_pdf
https://sv.wikipedia.org/wiki/Azovbataljonen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aidarbataljonen

Nåväl detta är några av västvärldens misstag i den här synnerligen tråkiga historien. Det ursäktar dock inte på något vis Putins överfall på Ukraina. Så nu får helt oskyldiga människor i både Ukraina och i Ryssland betala för inkompetenta och maktfullkomliga ledare i både öst och väst.

Utan de du kallar för ”nazister” så hade varken Maidanrevolutionen, försvaret utav Donbas 2014, och försvaret mot den nuvarande ryska invasionen fungerat. Ryssarna hade redan tagit över om det inte vore för ”nazisterna”. Det är en realitet som alla måste förhålla sig till. Man kan tycka att det inte är optimalt, men likväl så har de varit avgörande i försvaret utav Ukraina.
Citera
2022-04-02, 21:51
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Det är ju jobbigt att kommentera med ett rysstroll. Alla normala mäniskor vet att det var ryssland som anföll ukraina. Du skrev "då han inte gjorde något åt den omfattande korruptionen i landet". Korruption var inget problem i landet. Problemet var att Ryssland attackerade landet. Märkligt att du ens får ha kvar din profil här.

Kalla mig inte Rysstroll tuffing. Ja Ryssland anföll Ukraina o det är för jävligt. Men din lilla älskling du ser upp till som en ryss ser upp till Putin var inte felfri. Korruptionen var helt enorm i landet, du kunde köpa examensbevis från deras universitet utan ens varit där. Nu när landet kommer få mängde med Eu pengar för att byggas upp igen så kommer en hel del av dom försvinna i korruption. Gud alltså, du som säger dig stå för öppenhet är bara för öppenhet som passar dig, inte något annat
Citera
2022-04-02, 21:54
  #275
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag förstår beskrivs Tuka i ett annat inlägg som en skön snubbe och källa i Expressen!

Men han har grundat sajten Myrodvorets som hänger ut politiska motståndare, vissa har blivit mördade.

här är några av medarbetarna vid sajten

https://en.wikipedia.org/wiki/Myrotv...keepersUA2.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Myrotvorets

Så han är inte så skön egentligen. Kände inte Epressen till detta?

Det säger en del om ministrarna i Ukraina, men jag tror han försvann ur regeringen när Zelensky tillträdde.
Jo, jag vet. Han är lite av en femtekolonnare som hattar omkring. Det jag gillade var hans frispråkighet, att han vevar åt olika håll, att alla får en släng av sleven.

Sedan står det så här i texten i Expressen:
Det var han som i december 2014 finansierade hemsidan Myrotvorets som publicerade en lista på över 2 400 namn, komplett med information om adresser och telefonnummer. Namnen pekades som Ukrainas fiender och anklagades för att vara ryska spioner.

Han ångrar inte det.

– Ja, det var jag som finansierade hemsidan. Det är ingen hemlighet.
Snacka om att gå till överdrift. Å andra sidan har Ukraina varit jättebra hittills på att sparka — tom. mörda — sina egna åt höger och vänster. Illojalitet (verklig eller inbillad) verkar vara ett stort problem där borta.

Tänk bara på ambassadörerna som fick sparken på stående fot för att de inte gjort tillräckligt mycket för Ukrainas sak i de länder där de verkade...
Citera
2022-04-02, 21:57
  #276
Avstängd
På ena sidan har du gangstern Putin. På andra sidan gangstern zelensky. Båda två idioter som rånat sina folk. Zelensky är miljardär, i dollar, samtidigt som hans folk tjänar 3000kr i månaden. Han är en gneomvidrig person.

Det bästa vi kan göra är hålla oss så långt borta som möjligt från denna skiten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback