Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Den intervjuade soldaten
Det tycker han. Det tycker inte jag.
Det tycker inte du. Det tycker jag...
Våra personliga uppfattningar i frågan är väl egentligen inte så viktiga. Men om vi nu ser på frågan utifrån vårt perspektiv istället för utifrån ukrainarnas - vad är du orolig för egentligen?
Ryssland vs NATO + Ukraina + eventuellt övriga EU-länder är inget världskrig, det är en utskåpning.
Enda scenariot där det skulle kunna kallas ett världskrig är om Kina skulle träda in i kriget på Rysslands sida.
Men då snackar vi alltså om att Kina, pga en flygförbudszon över ett land halvvägs runt på andra sidan jordklotet, skulle förklara krig mot hela västvärlden.
Ett krig som för Kina skulle innebära ett landkrig som kräver enorma truppförflyttningar över den asiatiska landmassan, från ett land som för närvarande är helt inställt på ett krig till havs i öst/sydkinesiska havet, japanska havet osv.
Ett krig som förmodligen skulle dra in Japan, Sydkorea och andra NATO-partners i kriget. Däribland eventuellt Pakistan, och utöver dessa kanske rentav Indien.
Risken att Kina skulle ge sig in i ett sådant krig är minimal. Och Rysslands armé är bevisligen kolossalt överskattad, och redan ansträngd bara av att fucka runt i den ukrainska leran.
Risken att ens Ryssland under nuvarande omständigheter skulle eskalera pga en flygförbudszon tror jag är mindre än experterna påstår. Snarare kan det vara den påtryckning som behövs för att få Ryssland att dra sig ut ur Ukraina för gott.
Och om Ryssland är dumt nog att faktiskt försöka ta kampen militärt, är oddsen för att vi fullständigt demolerar landet som militärmakt bättre än någonsin. Lägg till detta att vi faktiskt
har ett intresse av att demolera Ryssland som militärmakt, inte bara för Ukrainas skull utan för resten av Europas.
Finns bara win-winscenarion i fråga om flygförbudszonen. Helt rätt av ukrainska politiker att fortsätta trycka på i frågan. Det är bara otänkbart tills det är tänkbart.