Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-31, 22:14
  #109
Avstängd
wwrs avatar
Sverige rustade upp Ukraina som blev ett militärt hot mot Ryssland som kände sig pressade till en preemptive strike mot Ukraina och eftersom allt är Sveriges fel så måste vi nu betala förödelsen i Ukraina!

Det här är ta mig f-n den sämsta plan globalisterna någonsin kommit fram med, och det säger inte lite.
Citera
2022-03-31, 22:18
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Var Ryssland oroligt för att Ukraina skulle attackera Ryssland?

Ryssland har den största kärnvapenarsenelan i världen. Varför skulle de känna sig hotade att Ukraina skaffar sig ett försvar i nivå med t.ex. Sverige?
Min bedömning är att Ryssland inte var helt bekväma med att Nato med hangarounds beväpnade och utbildade Ukrainas militär, en ståndpunkt som knappast kan överraska någon förutom väldigt naiva militärer och politiker.
Nu med sanktioner mm är vi inne i ett nytt skede, jag har utifrån hittillsvarande agerande inget förtroende för hur svenska och EUs politiker ska kunna hantera situationen, deras höga svansföring framstår i mina ögon som pinsam. Det hela smärtar mig men vi får väl se om jag har fel.
Citera
2022-03-31, 22:33
  #111
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Min bedömning är att Ryssland inte var helt bekväma med att Nato med hangarounds beväpnade och utbildade Ukrainas militär, en ståndpunkt som knappast kan överraska någon förutom väldigt naiva militärer och politiker.
Nu med sanktioner mm är vi inne i ett nytt skede, jag har utifrån hittillsvarande agerande inget förtroende för hur svenska och EUs politiker ska kunna hantera situationen, deras höga svansföring framstår i mina ögon som pinsam. Det hela smärtar mig men vi får väl se om jag har fel.
Det smärtar dig hur Sverige hanterar det? Var är din lojalitet i grunden? Sverige?
Citera
2022-03-31, 22:38
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det smärtar dig hur Sverige hanterar det? Var är din lojalitet i grunden? Sverige?
Jag är helt och fullt på Sveriges sida och lider när jag ser hur landet utvecklas.
Citera
2022-03-31, 22:51
  #113
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Jag är helt och fullt på Sveriges sida och lider när jag ser hur landet utvecklas.
Jag känner detsamma. Mycket smärtsamt att se Sverige förfalla.
Citera
2022-03-31, 23:20
  #114
Medlem
Biomasss avatar
EU har en jävla massa corona-euros liggandes som de inte tänker skicka till Polen. Det blir nog Ukraina som får ta del av den kakan i stället. De döper om pengasäcken bara.
Citera
2022-03-31, 23:37
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Jag vill bara fästa uppmärksamhet på det faktum att bl.a. Sverige har en del av ansvaret för den uppkomna situationen. Det var, med facit i hand, närmast elakt att invagga Ukraina i tron att deras rustning och krigsträning som svensk militär varit behjälplig med inte skulle kunna få de konsekvenser vi nu bevittnar. Jag konstaterar vidare att svenska politiker arbetar hårt för att pränta in att Rysslands angrepp skedde helt oprovocerat, t.ex. öppnade Lena Hallengren ett av sina otaliga tal till nationen med detta, alltså har svensk militär ingen skuld 😇.
Till vad behövde Ukraina alla vapen och stridsträning? Var det till att försvara sig mot Ryssland så blev dom ju börnhörda, lika trösterikt som att bli överkörd och trösta sig med att det var den andres fel.

Jag vill bara "fästa uppmärksamhet på det faktum" att det är endast putain som har ansvar för den uppkomna situationen då han inledde anfallskrig mot Ukraina, eller rättare sagt invaderade och ockuperade del av Ukraina redan 2014, i strid med då gällande avtal.

2014 gällde the Russian–Ukrainian Friendship Treaty, genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...endship_Treaty
Citera
2022-04-01, 00:54
  #116
Medlem
Månsans avatar
Ryssland kommer tvingas betala själva naturligtvis. Över halva den ryska valutareserven är konfiskerad, dessa medel kommer väl till pass när fakturorna för Ukrainas återuppbyggnad ska betalas.

Observera att Rysslands valutareserv är ofantlig, uppbyggt av decenniers snuskigt lönsamma energiaffärer.
Citera
2022-04-01, 06:17
  #117
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ryssland kommer tvingas betala själva naturligtvis. Över halva den ryska valutareserven är konfiskerad, dessa medel kommer väl till pass när fakturorna för Ukrainas återuppbyggnad ska betalas.

Observera att Rysslands valutareserv är ofantlig, uppbyggt av decenniers snuskigt lönsamma energiaffärer.
Självklart skall angriparen betala. Men det du skriver om att "halva den ryska valutareserven är konfiskerad" har inte att få bekräftat. Det finns inga länkar till större media som visar detta, vad man kunnat se i tråden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 06:24.
Citera
2022-04-01, 19:23
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jag vill bara "fästa uppmärksamhet på det faktum" att det är endast putain som har ansvar för den uppkomna situationen då han inledde anfallskrig mot Ukraina, eller rättare sagt invaderade och ockuperade del av Ukraina redan 2014, i strid med då gällande avtal.

2014 gällde the Russian–Ukrainian Friendship Treaty, genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...endship_Treaty

Jamendåså. Jag försvarar inte Rysslands agerande men ifrågasätter Sveriges bidrag till Ukraina i form av lån och gåvor, vapen, militär utbildning för att passa in i Nato-familjen etc. Gissar att både svensk militär och svenska politiker lusläst avtalet du refererar till och kommit fram till att agerandet är vattentätt, likafullt har vi hamnat i nuvarande läge. Jag förstår fortfarande inte varför det var så angeläget för Ukraina att rusta för krig, misstänker att just detta starkt bidrog till invasionen. Hade varit mer produktivt om Sverige bidragit till förhandlingar för att säkra freden.
__________________
Senast redigerad av NothingToSay 2022-04-01 kl. 19:31.
Citera
2022-04-01, 19:40
  #119
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Självklart skall angriparen betala. Men det du skriver om att "halva den ryska valutareserven är konfiskerad" har inte att få bekräftat. Det finns inga länkar till större media som visar detta, vad man kunnat se i tråden.

Inga Google skills alls själv ?

https://fortune.com/2022/03/03/russi...eign-reserves/
Citera
2022-04-01, 19:51
  #120
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Inga Google skills alls själv ?

https://fortune.com/2022/03/03/russi...eign-reserves/
Man skall inte vara tvungen att Googla fram nyheter av högsta kaliber.

Att dra konsekvensen att detta kommer att användas till att bygga upp Ukraina kan man inte alls göra. Ryssland får t.ex fortfarande använda pengarna för att betala energi.

Det har inte presenterats stort i många medier. Det har säkert inträffat men effekten är osäker. En månad gammal nyhet. DEt har inte följts upp. Att McDonalds drogs in har fått mer publicitet.

Det kan mycket väl vara ytterligare ett slag i luften med sanktioner.
Citat:
On Monday, the U.S., Japan, and the European Union barred Russia’s central bank from tapping into the billions of foreign reserves Moscow had been saving up in their banks.

"As Russian forces unleash their assault on Kyiv and other Ukrainian cities, we are resolved to continue imposing costs on Russia that will further isolate Russia from the international financial system and our economies," the leaders of the allied economies said in a joint statement announcing the accounts freeze on Feb. 26.

The foreign reserves freeze hasn't cut Russia off from its foreign currency entirely. The embargo still allows Russia to use its reserves for energy payments, which keeps open a lifeline for the central bank. Russia's central bank can also still access the 13% of its reserves held in Chinese yuan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-01 kl. 19:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback