2022-03-30, 03:27
Medlem
Hälften till klimatsatsningar?? Vad för satsningar exakt? Mer cykelbanor och skatter? EU är onda och vill se hela Europa kollapsa. Vem valde urusla ursla som ledare förresten? Har vi fått rösta om det i länderna?
Citera
2022-03-30, 03:37
Medlem
Politiker ska jobba för medborgarna och de som byggt upp landet(!) Där ingår inte att sälja ut folket och dess arbetare man snor halva deras arbetsdagar ifrån till utländska intressen!! Kan inte vara något annat än ren stöld, cårånapolitiken är så full av korruption. Vad är straffet för förräderi...
Senast redigerad av UpTop 2022-03-30 kl. 03:40.
Citera
2022-03-30, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Hälften till klimatsatsningar?? Vad för satsningar exakt? Mer cykelbanor och skatter? EU är onda och vill se hela Europa kollapsa. Vem valde urusla ursla som ledare förresten? Har vi fått rösta om det i länderna?
Man har krävt urs-ullas avgång för korruption...bl.a. för att hon vägrar visa konversationerna mellan Pfizer och henne samt inte låter någon utanför klubben se de svartade kontrakten. Skandal efter skandal, ut ur EU!
Senast redigerad av UpTop 2022-03-30 kl. 04:16.
Citera
2022-03-30, 05:35
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Och också vad svenska folket vill ha.... idioter som väljer andra idioter som för en idiotisk politik. Vad kan gå fel?

Då kanske du ska ställa upp i valet då?

Jag själv bidrar inte till det här systemet men tyvärr är det ju så att det finns en politikerklass och dessa människor är makthavarna.

Det spelar ingen roll vad svenskarna röstar på, det blir det styret som politikerklassen själva anser sig vilja ha.

Du kanske ska sluta att skuldbelägga svenskarna som har fått ta nog med skit? Det svenska folket har blivit helt våldtagna länge nu, rånade och beskattade till skyarna men du har mage att i tråd efter tråd skuldbelägga dem.

Det svenska folkets egna ansvar och skuld har sin plats i det här också men du verkar verkligen vara besatt av att det.
Citera
2022-03-30, 06:00
Medlem
"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"

Känns mer aktuellt än nånsin.
Blir fan deprimerad när man tänker på hur Sverige sköts.

Är det någon som räknat på vad "snuvan" kostat Sverige?
Citera
2022-03-30, 06:12
Medlem
wwrs avatar
Jag skulle tro att politiker och tindningar ljuger rakt ut om EU-siffror. Det går att göra eftersom redovisningen är så dålig. (Vi får ingen redovisning annat än ytterst få detaljer typ "nu kan Spanien införa fyradagarsvecka".) Vi får inte tillbaka mer, som det står i artikeln utan mindre.

Jag tror också siffran 150 är falsk. Det skulle innebära att Sverige bidrog med 150/7500 miljarder kronor dvs 2% av beloppet. Tidigare har Sverige grovt sett betalt 50 miljarder av EU:s grundbudget på 1500 miljarder, dvs 3.3%. Men detta torde ha stigit ytterligare eftersom Storbritannien fallit bort som nettobetalare och inte var med och betalade paketet. Norge och Schweiz bidrar dessutom till budgeten men var inte med och betalade paketet. Vi torde betala betydligt mer än de 150 miljarder som Löfven visst påstod.

Med tanke på att vi tidigare betalade 3.3% av budgeten och Storbritannien dessutom fallit bort verkar det märkligt att vi nu bara skulle betala 2% av paketet.

Det genomfördes dessutom ett stort paket i april samma år som inte nämns alls.

Dessutom har ju ekonomin helt återhämtat sig efter Corona (men nya EU-kriser har tillkommit inom transport, priser på el, drivmedel förmodligen livsmedel samt krig). Men betalningen sker inte förrän efter halvårsskiftet 2022. EU har ju dessutom talat om koldioxiden. Den var låg under Corona men paketet går ju mot detta och höjer produktion och koldioxid. (Det ställdes inga "gröna krav" på utbetalningarna.)

EU måste utarma medlemsländerna för att kunna kontrollera Europa. För första gången genomförs nu åtgärder som medför en gemensam skuldsättning.
Citat:
Nästa steg blir nu att planen ska få godkänt även av övriga medlemsländer i EU:s ministerråd. Därefter väntas en första utbetalning av pengarna, på ungefär 11 miljarder kronor, under det tredje kvartalet i år.

EU:s stora återhämtningsfond har varit omdebatterad. Sverige kommer att bidra med cirka 150 miljarder kronor, vilket alltså är betydligt mindre än man väntas få tillbaka i stöd.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...d-till-sverige

----

EU har inte heller rätt att skänka bort lånade pengar vilket EU själva medger på sin sajt. Men organisationen anser att Coronakrisen var så svår att EU-kommissionen kunnat utverka ett "speciellt bemyndigande". Exakt hur lånen fördelas mellan EU och länderna har mindre betydelse.
Citat:
EU borrowing is only permitted to finance loans to countries under its programmes EFSM, BOP, MFA and the recently adopted SURE instrument.
As part of its Recovery Plan, the Commission has proposed that it be exceptionally empowered to borrow to raise funds to fund crisis-repair and recovery actions during the immediate aftermath of the Covid-19 crisis.
https://ec.europa.eu/info/business-e...eristics-eu_en
Senast redigerad av wwr 2022-03-30 kl. 07:00.
Citera
2022-03-30, 06:56
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
"Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"

Känns mer aktuellt än nånsin.
Blir fan deprimerad när man tänker på hur Sverige sköts.

Är det någon som räknat på vad "snuvan" kostat Sverige?

Bara dom värdelösa PCR-testerna kostade en bra bit över 20 miljarder kronor. Vad "vaccinet" kostat vågar jag inte ens tänka på. Så här blir det när vi tillsätter "mästerförhandlaren" från facket till att bli statsminister. Undrar vad denj ävla odågan kostat svenska skattebetalare?
Citera
2022-03-30, 06:56
Medlem
htdgs avatar
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det inte finns någon opinion mot EU. Vi kastar så jäkla mycket pengar till Bryssel och vi får jordnötter tillbaka. Alla dessa pengar hade vi kunnat använda till att bygga upp vårt eget land med jordbruksstöd, sjuksköterskelöner, större fängelser osv. Istället går dem till något östeuropeiskt svart hål. Varför?
Citera
2022-03-30, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Mjölkkon Sverige får tillbaka smulor.
EU och dess omfördelningspolitik är ren kommunism.
Vilka länder roffade åt sig mest?
Citera
2022-03-30, 07:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det inte finns någon opinion mot EU. Vi kastar så jäkla mycket pengar till Bryssel och vi får jordnötter tillbaka. Alla dessa pengar hade vi kunnat använda till att bygga upp vårt eget land med jordbruksstöd, sjuksköterskelöner, större fängelser osv. Istället går dem till något östeuropeiskt svart hål. Varför?

Kommer du ihåg vad det stod på parollerna?

"Fri rörlighet av varor och tjänster"!

Hahahaha! Nu står ni där med tullar och olika Moms/VAT klasser som implementeras när varor flyter mellan länder inom EU. T.o.m. när ni handlar på nätet så ska det hållas på med olika moms klasser.

Dessutom så styrs ni av en politisk överklass som inte är folkvald.

Ja, jag röstade nej till Sveriges medlemsskap till EU. Fick höra mycket skit då från kompisar men nu så är det tyst. Igen.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2022-03-30 kl. 07:22.
Citera
2022-03-30, 07:23
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Är det inte tänkt att pengarna från EU ska användas för att täcka kostnader som uppkom under pandemin och för att hjälpa till att hålla ekonomin rullande ...varför lägger man då dessa på miljön? Använd pengarna till att betala av på lånet som Sverige behövde ta för att betala EU från första början!
Citera
2022-03-30, 07:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Är det inte tänkt att pengarna från EU ska användas för att täcka kostnader som uppkom under pandemin och för att hjälpa till att hålla ekonomin rullande ...varför lägger man då dessa på miljön? Använd pengarna till att betala av på lånet som Sverige behövde ta för att betala EU från första början!
Det vore inte tillåtet, EU måste godkänna åtgärderna. Det vi gör har vi redan fått instruktioner om av EU.
Citat:
– Vi har valt att fokusera på åtgärder som vi redan har diskuterat med kommissionen, för det är en snabbare väg framåt, sade finansminister Mikael Damberg (S)
https://www.expressen.se/nyheter/cor...-i-coronastod/

Förvånande att pengarna läggs på klimatet. När paketet beslutades förhandlades de gröna kraven bort.

Vad jag sett tidigare är att pengarna skulle gå till "det digitala Europa". Vi skall satsa på digital äldreomsorg dvs övervakningskameror.
Citat:
Största delen ska gå till grön omställning och digitalisering i EU-länderna. Sverige vill satsa på digital äldreomsorg i sin plan.

”Jag har haft den ett tag, men jag har inte brytt mig”, säger Nils Lindhammar om kameran som satts upp i hans hem
https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/n...talt-och-gront

I denna länk trodde statsministern att lånet var 190 miljarder
Citat:
Sveriges andel av lånet uppskattades i juli till 190 miljarder kronor av statsminister Stefan Löfven (S).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback