Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Trams. Republikanerna, McConnell och Dershowitz lyfte det uttryckligen som ett tungt argument att ingen
enligt författningen (dvs deras läsning av författningen)
ska kunna ställas inför riksrätt efter att han/hon avgått från det ämbete och den ämbetstid det gäller. Vilken trovärdighet skulle det ha ifall de vände 180 grader i den frågan, bara därför att det nu handlade om Biden?
"Jag gillar inte att du hotade min fru med pistol för att få henne att tala, men eftersom du gjorde det så har jag den här gången rätt att hota din fru med pistol på exakt samma sätt!"

Det var ett argument då, ja, men nu ettablerade man ett annat prejudikat istället. Det var ju lite det som vissa Demkrater varnade för, att börjar man hitta på egna regler för att kunna drömma till Trump i affekt, så kan det gå i baklås när Republikanerna börjar använda samma verktyg tillbaka mot "deras" gubbar. Så kan mao. mycket väl ske nu och Demokraterna har inga andra än sig själva att skylla ifall Biden råkar illa ut pga. detta.
Men du kanske på typiskt extremväntermanéer tror att det är "rules-for-thee-but-not-for-me" principen som gäller?