Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2022-03-25, 22:08
Medlem
Kajahs avatar
Som jag vill minnas det så kom budgetsnus först på mitten av 00-talet. Fram till dess hade swedish match monopol, och s us var inte speciellt dyrt öht.
Citera
2022-03-25, 22:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Som jag minns det så kostade snuset 14 kr 1995/96 typ.

1997 började folk köpa Bengt Sändhs snus på stora typ ”big pack”-burkar. Sen köpte tydligen Swedish Match upp hans tillverkning för 800k (om jag minns rätt) och la ner det. Antar att han var tvungen att lova att hålla sig borta från marknaden.

Konstigt att Konkurrensverket (fanns väl då?) inget sa?

Sen runt 99 kom en stor ökning till typ 17 kr. Och sen har det rullat på. Nu tänker jag inte bidra mer till statens tobaksvinster och har lagt av.

Priserna jag refererar till gäller grov lös. Eftersom det är världens bästa snus.

Stock-priset runt 2010 vill jag minnas var cirka 12-14 kronor/dosan. Snackar "pås-snus".
-Tyvärr är det omöjligt för mig att snusa lös.
Citera
2022-03-25, 22:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Som jag vill minnas det så kom budgetsnus först på mitten av 00-talet. Fram till dess hade swedish match monopol, och s us var inte speciellt dyrt öht.

Ungefär så var det.
Snus blev "dyrt" först när staten fick för sig att snus=tobak=cigarretter=folk dör.
På ett ungefär.

Snus är knappast "nyttigt", men inte farligt heller.
Citera
2022-03-25, 22:11
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stock-priset runt 2010 vill jag minnas var cirka 12-14 kronor/dosan. Snackar "pås-snus".

Ja påssnus är ju en hel annan prisbild för att man använder det till att lura in ungdomar i missbruket😀. Det finns ju billiga lösa sorter med men Grov är ju en dyrgrip ihop med sina syskon rape’ och general. 65 kr var det väl uppe i när jag la av.
Citera
2022-03-26, 14:32
Medlem
Citat:

Inte en chans. Som jag nämnde tidigare i tråden höjdes priserna rejält 2007. Var kanske något enstaka budgetmärke som låg under 200 kr/stocken.
Citera
2022-03-27, 19:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Inte en chans. Som jag nämnde tidigare i tråden höjdes priserna rejält 2007. Var kanske något enstaka budgetmärke som låg under 200 kr/stocken.

Jag har alltid köpt mitt snus på grossist, inte pressbyrån. Så min referensnivå är annorlunda.
Citera
2022-03-27, 19:44
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Vilka budget snus fanns på 80 talet och 90 talet som t.e.x knox,kaliber

Det var väl bara Bengt Sänds's Snusfabrik och snussatser som fanns innan.. Swedish Match fick köpa ut honom då han ställde till det för monopolet. Tror han fick 10 mille för sin "snusfabrik" lagom till pension.

Han fick väl in lite på sin bok "Handbok i Olydnad"

Kul kille var det iaf..Även Anders Harning var rolig och en mästare på protester mot stat och kommuner..
Citera
2022-03-27, 19:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ungefär så var det.
Snus blev "dyrt" först när staten fick för sig att snus=tobak=cigarretter=folk dör.
På ett ungefär.

Snus är knappast "nyttigt", men inte farligt heller.

Ingen har väl dött av "sängsnusning" eller tänt på ett hus..så snusskatten är bara ett påhitt för att få in mer skattepengar till invandring och annat otyg..
Citera
2022-03-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det fanns inte något riktigt behov av "budgetsnus" heller, för det var innan de helt sjuka skattehöjningarna. För 25 år sedan kostade en dosa General typ som 2 cheeseburgare på McD.

Nja det va faktiskt billigare än så, på 90 talet fick man en dosa general lös eller ettan, grov osv för 11 spänn.
Citera
2022-03-27, 19:50
All snus var billigt förr.
Citera
2022-03-27, 19:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ingen har väl dött av "sängsnusning" eller tänt på ett hus..så snusskatten är bara ett påhitt för att få in mer skattepengar till invandring och annat otyg..

Självklart är det så.
Citera
2025-11-02, 19:42
Medlem
Första portionssnuset kom ca 1977 Tre ankare om jag minns rätt.
Själv föredrog jag General som kostade 2,25 per dosa, men hade jag ont om pengar så fick Röda Lacket för 1,75 kr duga.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in