Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
"Budgetsnus" kom först på 2000-talet.
Fanns ingen ekonomisk anledning för "budgetsnus" under 1900-talet, då snus var svinbilligt.
Trots tobaksmonopol.
En dosa snus (Ettans, General etc.) kostade 3-5 kronor. Inflationsjusterat till dagens penningvärde runt 10-15 kronor. Var lössnus på den tiden, inte portion. Även om portion givetvis fanns. Dock inte på 70-talet. Om jag minns korrekt.
"Budgetsnus" måste kommit runt 2005-2010 eller liknande. Åren går så fort..
Jag minns när portionssnuset kom. Under senare halvan av 70-talet. Påssnus kallade vi det för, dels för att det var små påsar, dels för att de i sin tur låg i en påse. Dosor med portion kom senare, tror jag.
Portion ansågs vara lite larvigt i början och betraktades av många som ett "frökensnus". Lössnus var ju det "rätta" sättet att snusa då. Det var liksom en procedur att baka en prilla. Kändes t.o.m lite vuxet att som 13-åring lyfta på plåtlocket, snurra lite på dosan för att hitta ett bra hörn att ta stöd mot. Sen rådde det delade meningar om man skulle göra en pyramid eller en kula av snuset innan den lades under läppen.
Sen många år är det General mini som gäller för mig. White går bort, jag vill ha blött snus. General var även en favorit förr, även om Rallarsnus var bäst.