Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-22, 20:22
  #9517
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Jag misstänker att du som vanligt inte vet vad du pratar om.
Fabriken är invigd idag, 30 bilar har levererats av Elon själv. Resten är planer som ännu är ofullbordade. Oklarheterna är bl.a. ämnade att användas av troll i forum som hoppar på andra postare med suddiga personangrepp för att försöka orsaka den splittring som globala krafter eftersträvar. Sådant håller jag mig ifrån. Det här verkar vara vad vi vet just nu. Ha en trevlig kväll.
Citat:
Tesla plans to hire 12,000 workers at the vehicle assembly factory and adjacent battery plant in Grünheide, making the site the biggest employer in the state of Brandenburg. When it reaches full capacity, it will build 500,000 EVs annually and generate 50 GWh of battery power, surpassing all other similar plants in the country.
https://insideevs.com/news/575024/te...first-model-y/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-22 kl. 20:25.
Citera
2022-03-22, 21:27
  #9518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fabriken är invigd idag, 30 bilar har levererats av Elon själv. Resten är planer som ännu är ofullbordade. Oklarheterna är bl.a. ämnade att användas av troll i forum som hoppar på andra postare med suddiga personangrepp för att försöka orsaka den splittring som globala krafter eftersträvar. Sådant håller jag mig ifrån. Det här verkar vara vad vi vet just nu. Ha en trevlig kväll.
https://insideevs.com/news/575024/te...first-model-y/


Kör hårt med dina konspirationsteorier!

Själv gillar jag att vi närmar oss 1000 igen.
Citera
2022-03-22, 21:44
  #9519
Avstängd
wwrs avatar
Det är som vanligt med Tesla. Inga klara besked. Elon dansar lite och Tesla är så läckra att de inte har någon pressavdelning ... så ingen vet något! Teslas supportrar har sett och fotograferat olika saker och gissar. Trollen attackerar personligen de som vill veta vad som händer, för att försöka ta fokus från att Tesla inte informerar. Inga presskonferenser, inga svar på journalisters frågor, alla bara väntar och hoppas att Techno King Elon skall Twittra något. Tesla är den kanske mest typiska representanten för de nya globala företagen. Kaotiskt.
Citera
2022-03-22, 22:17
  #9520
Medlem
Något besviken, 8 månader sena och paint-shopen som skulle vara ”världens mest komplicerade och bästa” är ett provisoriskt tält och 4680 batterfabriken är endast betongfundament. Svårt att skylla det på myndigheterna när de byggt aktivt utan permits?
Citera
2022-03-23, 05:55
  #9521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Något besviken, 8 månader sena och paint-shopen som skulle vara ”världens mest komplicerade och bästa” är ett provisoriskt tält och 4680 batterfabriken är endast betongfundament. Svårt att skylla det på myndigheterna när de byggt aktivt utan permits?


ja elon ljuger och fuskar som vanligt
Citera
2022-03-23, 09:33
  #9522
Medlem
Humeruss avatar
Har en känsla av att vinden börjar vända ur ett nyhetsflödesperspektiv.
1400$ innan sommaren?

Tror dock fortfarande på en meltup närmaste tiden och har stökat runt mina innehav rätt mycket.
Ökar på TSLA innehavet igen, bryter nog 1000$ snart(idag?) och tuggar vidare.
Någon av er björnar som gett er in i blankningen igen?
Citera
2022-03-23, 09:36
  #9523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är som vanligt med Tesla. Inga klara besked. Elon dansar lite och Tesla är så läckra att de inte har någon pressavdelning ... så ingen vet något! Teslas supportrar har sett och fotograferat olika saker och gissar. Trollen attackerar personligen de som vill veta vad som händer, för att försöka ta fokus från att Tesla inte informerar. Inga presskonferenser, inga svar på journalisters frågor, alla bara väntar och hoppas att Techno King Elon skall Twittra något. Tesla är den kanske mest typiska representanten för de nya globala företagen. Kaotiskt.

Ok, jag biter.

Vad är det för besked och frågor du önskade få svar på?
Citera
2022-03-23, 09:40
  #9524
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är som vanligt med Tesla. Inga klara besked. Elon dansar lite och Tesla är så läckra att de inte har någon pressavdelning ... så ingen vet något! Teslas supportrar har sett och fotograferat olika saker och gissar. Trollen attackerar personligen de som vill veta vad som händer, för att försöka ta fokus från att Tesla inte informerar. Inga presskonferenser, inga svar på journalisters frågor, alla bara väntar och hoppas att Techno King Elon skall Twittra något. Tesla är den kanske mest typiska representanten för de nya globala företagen. Kaotiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Ok, jag biter.

Vad är det för besked och frågor du önskade få svar på?
Tesla är mycket dåliga på att informera. Det framgår av inlägget Det behövs inte räknas upp en mängd frågor för att inse det. Just nu får vi t.ex. inte veta vad fabriken kommer att leverera, bara planer.
Citera
2022-03-23, 10:33
  #9525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Ok, jag biter.

Vad är det för besked och frågor du önskade få svar på?

1: varför är fabriken inte klar när den skulle öppnats för 8 månader sedan. Paint-shoppen som skulle vara ”världens mest komplicerade och bästa” är i nuläget ett provisoriskt tält (därför de bara levererar svart/vit färg)

Konstant har det klagats på att tyska staten är sega men i verkligheten är det ju tesla som dragit ut på det. De har byggt utan permit men är ändå inte i närheten av klar.

2: när kan vi förväntas se 4680 ifrån Berlin. Batterifabriken är i nuläget ett betongfundament utan väggar, många svenskar valde att inte köpa MY från kina då de ville ha 4680, nu verkar det som vi inte får 4680 från Berlin innan H2 2023 som tidigast
Citera
2022-03-23, 14:32
  #9526
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla är mycket dåliga på att informera. Det framgår av inlägget Det behövs inte räknas upp en mängd frågor för att inse det. Just nu får vi t.ex. inte veta vad fabriken kommer att leverera, bara planer.

Vill du veta alla dessa detaljer för att du tänkte köpa eller korta aktien?
Citera
2022-03-23, 16:46
  #9527
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vill du veta alla dessa detaljer för att du tänkte köpa eller korta aktien?
Att företaget inte har presskonferenser eller svarar på förfrågningar från media utan Elon dansar istället, gör att man inser att företaget, press och storfinans har ingått en pakt. Större massmedia klagar inte heller på att Tesla gör sig okontaktbara.

Det påverkar hur man bedömer aktiekursen.

Det går inte att bedöma Tesla alls utifrån fundamenta (som är kass). Man måste göra politiska bedömningar för att bedöma företag som Tesla (eller Northvolt).

Exakt hur kursen kommer att gå vet ingen. Men eftersom kursen drivs av storfinansen så kanske Tesla t.o.m. kan stå emot ett börsfall bättre än andra.

EU löser vanligen sina kriser genom att uppfinna nya kriser som är ännu värre och får de gamla kriserna att jämförelsevis förblekna. Nu har klimatkrisen ersatts av kriget.

Landsbygdsministern har fått order av EU att avveckla klimatidéerna och istället satsa på vårsådden. Den tendensen påverkar naturligtvis TSLA negativt. (såvida inte elektriska traktorer kommer på programmet)
Citat:
Landsbygdsministern: Kan bli aktuellt att sänka klimatambitionerna

Sverige och EU är beredda att sänka miljökraven för att trygga livsmedelsförsörjningen.

Det är ett besvärligt läge, men vi måste så mera helt enkelt. Och samtidigt stötta Ukraina.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...imatambitioner

Det står ännu inte helt klart om detta är en slutgiltig bedömning. (Det vet nog inte EU själva heller.) Men skulle den gröna agendan avvecklas så kommer man att sänka TSLA-kursen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-23 kl. 16:57.
Citera
2022-03-23, 18:09
  #9528
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att företaget inte har presskonferenser eller svarar på förfrågningar från media utan Elon dansar istället, gör att man inser att företaget, press och storfinans har ingått en pakt. Större massmedia klagar inte heller på att Tesla gör sig okontaktbara.

Det påverkar hur man bedömer aktiekursen.

Det går inte att bedöma Tesla alls utifrån fundamenta (som är kass). Man måste göra politiska bedömningar för att bedöma företag som Tesla (eller Northvolt).

Exakt hur kursen kommer att gå vet ingen. Men eftersom kursen drivs av storfinansen så kanske Tesla t.o.m. kan stå emot ett börsfall bättre än andra.

EU löser vanligen sina kriser genom att uppfinna nya kriser som är ännu värre och får de gamla kriserna att jämförelsevis förblekna. Nu har klimatkrisen ersatts av kriget.

Landsbygdsministern har fått order av EU att avveckla klimatidéerna och istället satsa på vårsådden. Den tendensen påverkar naturligtvis TSLA negativt. (såvida inte elektriska traktorer kommer på programmet)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...imatambitioner

Det står ännu inte helt klart om detta är en slutgiltig bedömning. (Det vet nog inte EU själva heller.) Men skulle den gröna agendan avvecklas så kommer man att sänka TSLA-kursen.

Ingen vet hur kursen går i det korta perspektivet, men aktiekursen följer värdet på företaget tids nog och företaget går lysande. De kommunicerar inte allt, men jag vet att de nyttjar kompetensen de har närmast optimalt så jag tänker att allt kommer när det kommer, men jag vet att det gör det då Tesla har en laserfokus och en företagskultur där det är underförstått att problem skall lösas, och vem som helst kan ta på sig ansvaret för att det skall ske, istället för att vänta på godkännande av beslutsfattare. Det är därför Tesla springer ifrån konkurrenterna.

Jag visste att kursen var otroligt billig när folk som verkar skolkat på mattelektionerna i högstadiet hasplade ur sig 150-200, därför ser vi en kraftig rekyl från hårt nedtryckta nivåer. Vi kan lika gärna se 800 igen om det kommer dålig makro, men jag ser inget som hindrar kursen från att gå till nya all time high i år om inte Putin börjar hota med kärnvapen, det skulle fördröja kursökningen, men inte förhindra den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback