2022-03-22, 22:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarbukett
Jag tyckte det om Patrik Sjöberg när han skrev om sin styvfar också. Att han var död gjorde ju att han inte kunde för sin egen talan. Men jag tycker inte att det ska vara juridiskt fel att göra så ändå. Folk måste få berätta i böcker även om det inte passar alla.
Jag tyckte den boken var ok. Kanske var det delvis av hänsyn han väntade tills styvfadern dött. Att bli märkt som pedofil är ju något oerhört skamligt som denne därmed besparades.

Tror det finns lagar även mot att förtala avlidna, men det verkar som att ganska mycket utrymme att berätta ändå ges. CWs fall kompliceras av att hon kommit med så otroligt mycket kränkande uttalanden om FV, inte bara ett instagraminlägg och en bok. Så till den grad att det börjar likna tvångsmässig cyberstalking och trakasserier och inte bara att "berätta". Vilket i slutändan bara drar ner trovärdigheten.
Citera
2022-03-22, 22:31
Medlem
diseuses avatar
Citat:
I vilket fall har Sverige fått kritik av Europadomstolen?
Exempelvis Holm mot Sverige.
Citera
2022-03-22, 22:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Om du syftar på misstanken mot Skandiamannen, så är ju KP friad från förtal eftersom han hade saklig grund + att det fanns ett allmänintresse av att få reda på skälen för nedläggning av palmeutredningen.
Det var inte vad jag syftade på. Jag syftade på tankesättet ”om ingen har blivit dömd har heller inget brott begåtts” i allmänhet. Eftersom ingen har dömts för mordet på Olof Palme skulle det synsättet, drivet till sin spets, medföra att Olof Palme inte har mördats.

... men jag medger att det är mer av en semantisk och filosofisk diskussion. Inte riktigt något som hör till kärnan av frågan denna tråd kretsar kring. Jag står däremot fast i min övertygelse att det är fullt möjligt för en person att bli våldtagen även när ingen dömts för våldtäkten i fråga.
Citera
2022-03-22, 22:41
Medlem
Citat:
Det är högst obehagligt när folk gör så, men att lagen ska få folk att hålla tyst om så mycket som det innebär att släcka alla historier där folk berättar om sig själv blir nog omöjligt. Det finns ju sätt att komma kring det genom att skriva nyckelromaner. Och man kan förklä det riktigt ordentligt men ändå så att alla vet vad man berättar om. Man kan ju inte förbjuda böcker.

Alla ska kunna berätta sina historier
Men namnet på de inblandade är ju skvaller som inte höjer värdet av berättelsen i sig.

Dessutom ska man beakta att förtalsreglerna syftar till att främja yttranderfriheten och demokratin i stort. Tänk om alla som ger sig in i offentligheten (eller flashback) skulle riskera att få sitt namn nedsvärtat pga gamla synder.

Jag vill därför hävda att den friande domen mot CW är en förlust för yttrandefriheten och demokratin.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-03-22 kl. 22:46.
Citera
2022-03-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det var inte vad jag syftade på. Jag syftade på tankesättet ”om ingen har blivit dömd har heller inget brott begåtts” i allmänhet. Eftersom ingen har dömts för mordet på Olof Palme skulle det synsättet, drivet till sin spets, medföra att Olof Palme inte har mördats.

... men jag medger att det är mer av en semantisk och filosofisk diskussion. Inte riktigt något som hör till kärnan av frågan denna tråd kretsar kring. Jag står däremot fast i min övertygelse att det är fullt möjligt för en person att bli våldtagen även när ingen dömts för våldtäkten i fråga.

Ok, förstår 🙂 Men intressant poäng. Jag tycker nog att utrymmet för förtalsbrott borde vara snävare i fall där man vet att målsägande utsatts för ett brott. Då kan man ju bara ha fel på en punkt, dvs. vem är GM. Och det betyder i sin tur att X inte har samma möjlighet att "fabricera" ett brott för egen vinning.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-03-22 kl. 23:04.
Citera
2022-03-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ok, förstår 🙂 Men intressant poäng. Jag tycker nog att utrymmet för förtalsbrott borde vara snävare i fall där man vet att målsägande utsatts för ett brott. Då kan man ju bara ha fel på en punkt, dvs. vem är GM. Och det betyder i sin tur att X inte har samma möjlighet att "fabricera" ett brott för egen vinning.

För att förtydliga. I de fall där man vet att ett brott är begånget så bör utrymmet för att uttala sig om/spekulera om GM vara större. Det är helt logiskt om man tänker på saken.
Citera
2022-03-23, 01:18
Medlem
outoftheblues avatar
Ur gammalt inlägg, från november 2019:

Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
... Böcker? Cissi har inte tålamodet att sätta sig ner och skriva en bok. Det tar faktiskt ett visst fokus att göra det och en förmåga att lägga upp sin fritid. Jag tror hon helt enkelt kommer att bli mer och mer en interneträttshaverist som sitter dag ut och dag in och krigar mot allt och alla.

Ja nu blev det ju en bok i alla fall. Och hon har ju skrivit en och annan artikel och krönika tidigare, och ett och annat på sociala medier.

Kanske boken har något av detta över sig. Den består nämligen av många korta kapitel som hoppar fram och tillbaka i kronologin. Man frestas nästan riva ut sidorna och arrangera om dem kronologiskt för att få en känsla för utvecklingen över tid. Inte så att det är ovanligt att böcker innehåller tillbakablickar, men det känns rörigt i hennes bok. Särskilt då hon bedrägligt nog öppnar med en grafisk framställning av det påstådda övergreppet trots att den versionen tycks ha tagit gestalt först åratal efter besöket hos FV.
Citera
2022-03-23, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ur gammalt inlägg, från november 2019:

Ja nu blev det ju en bok i alla fall. Och hon har ju skrivit en och annan artikel och krönika tidigare, och ett och annat på sociala medier.

Kanske boken har något av detta över sig. Den består nämligen av många korta kapitel som hoppar fram och tillbaka i kronologin. Man frestas nästan riva ut sidorna och arrangera om dem kronologiskt för att få en känsla för utvecklingen över tid. Inte så att det är ovanligt att böcker innehåller tillbakablickar, men det känns rörigt i hennes bok. Särskilt då hon bedrägligt nog öppnar med en grafisk framställning av det påstådda övergreppet trots att den versionen tycks ha tagit gestalt först åratal efter besöket hos FV.

Jag tänkte på en sak. I princip bör hon kunna dömas för "återfall i brott" genom att efter förtalet på instagram trotsat domstolen genom att publicera boken? Det betyder fängelse för hennes del?
Citera
2022-03-23, 02:51
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Jag tänkte på en sak. I princip bör hon kunna dömas för "återfall i brott" genom att efter förtalet på instagram trotsat domstolen genom att publicera boken? Det betyder fängelse för hennes del?
Fängelse? Hon blev ju frikänd. Med rätta.

https://www.expressen.se/nyheter/rat...llin-avslutas/
Citera
2022-03-23, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Fängelse? Hon blev ju frikänd. Med rätta.

https://www.expressen.se/nyheter/rat...llin-avslutas/

Det står iof Hovrätten fritt att döma henne till fängelse för instagram-inlägget eftersom det ingår i straffskalan. Men inte det mest troliga om man bara ser till instagraminlägget. Men saken är den att CW gjort uttalanden sedan dess och så att säga "återfallit" i brottslighet. Min poäng var att åklagaren för in dessa och skärper straffet. Vad tror ni?
Senast redigerad av BleakHouse 2022-03-23 kl. 04:11.
Citera
2022-03-23, 04:54
Medlem
Giant Squids avatar
Virtanen drar verkligen hela övergreppshändelsen i långbänk. Om han hade dragit sig tillbaka och bytt profil så hade allt lagt sig vid det här laget. Han får skylla sig själv lite i sitt självplågeri.
Citera
2022-03-23, 09:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Virtanen drar verkligen hela övergreppshändelsen i långbänk. Om han hade dragit sig tillbaka och bytt profil så hade allt lagt sig vid det här laget. Han får skylla sig själv lite i sitt självplågeri.
Det är väl inte hans fel att det tagit så lång tid och varit en så hopplös kamp att få upprättelse mot en hal ål som CW? Hon däremot har klarat sig undan i flera år, och vad jag förstått förhalat så mycket hon kunnat. När gjordes den ursprungliga förtalsanmälan egentligen, var det 2017 eller 2018?

Det verkar vara en lång, svår och hopplös kamp att få upprättelse efter CWs förtal av honom. Han sätter väl inte rättegångsdatumen själv, så varför skyller du på honom? CW kunde ju ha accepterat sin dom för sitt uppenbara brott istället för att hålla på och tjafsa med överklagande och dra ut på tiden och slösa vansinniga mängder av offentliga medel, bara på grund av hennes trots. Varför skyller du inte allt på henne, det var ju trots allt hon som förtalade och redan en gång funnits brottslig i sin gärning? Så himla typiskt såna som du att bara vilja skylla allt på förtalsoffret. Skäms du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in