Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-22, 16:49
  #589
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Carlsson är på gång igen. - Kineser, japaner och koreaner darrar av fruktan.

Vi lever i en planekonomi där internationell storfinans, med massmedias stöd, kan genomföra dessa stora manövrer. Det handlar inte om att producera batterier. EU verkar lämna klimatet och skall öka på sådden. Det bådar inte gott för Batteri-Carlsson (eller våra pensionspengar).

EU lägger ned sina gamla kriser genom att uppfinna nya som är ännu värre. Ut med klimatet, in med kriget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...imatambitioner

Northvolt handlar om att lappa på EU:s allt mer gistna, gröna luftslott. Det blir förmodligen ingen grön omställning, bara prat. Greta är tillbaka i plugget. Storfinansen kommer att hålla Northvolt under armarna. Skellefteå kommun som satsat pengar är rik och vi får hoppas invånarna inte får lida alltför mycket om Norhtvolt aldrig kommer igång ordentligt.

Det som är olycksbådande med Northvolt är att skriverierna ofta handlat om en påstådd bostadsbrist i Skellefteå. En framtida EU-kris kan komma att innebära bostadsbrist. (Priser på el och bensin har redan skjutit i höjden. Levnadsomkostnaderna måste upp för att knäcka Europa.) Gates senaste bok pekade ut klimatbovarna stål och betong. EU:s stora slag i luften förra året, CO2-tullarna (CBAM) pekade också ut stål och betong från Kina. Liksom med många andra kriser ligger överbefolkning och massinvandring i botten.

Så skriverierna runt Northvolt kan stärka misstankarna om en kommande bostadsbrist och hyreshöjningar. Någonstans stod det att någon hyrt ut sin lägenhet i Skellefteå för 70.000 kronor i månaden. Men vi får hoppas att staden inte drabbas av en lokal hyperinflation. (Jag besökte Sihanoukville i Kambodja för ett par år sedan. Staden har helt körts över av kinesisk turism. De gamla vänner jag hade där hade hyrt ut sina hus och dragit till andra platser. "Sta'n luktar illa." sade några jag kände sedan förut.)

Påstådd bostadsbrist?

"Men på vissa platser har värdeökningen varit betydligt högre än snittet.

I Skellefteå har priset på både bostadsrätter och småhus ökat mest procentuellt bland de 40 största kommunerna.

När det gäller bostadsrätter ligger ökningen på 346 procent. En bostadsrätt har gått ifrån att kosta cirka 320 000 kronor till att i dag ligga på strax över 1,4 miljoner kronor."
https://www.aftonbladet.se/minekonom...t-i-skelleftea
Citera
2022-03-22, 17:05
  #590
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Påstådd bostadsbrist?

"Men på vissa platser har värdeökningen varit betydligt högre än snittet.

I Skellefteå har priset på både bostadsrätter och småhus ökat mest procentuellt bland de 40 största kommunerna.

När det gäller bostadsrätter ligger ökningen på 346 procent. En bostadsrätt har gått ifrån att kosta cirka 320 000 kronor till att i dag ligga på strax över 1,4 miljoner kronor."
https://www.aftonbladet.se/minekonom...t-i-skelleftea
Det är en detalj i inlägget. Det kommer att gå för långt i denna tråd att skilja ut verklighet och Northvolt/mäklar-propaganda i uppgifter om bostadspriserna. Med tanke på Northvolts minst sagt tveksamma prestationer och framtidsutsikter undrar jag om folk är beredda att satsa på dyra bostäder av den orsaken.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-22 kl. 17:13.
Citera
2022-03-23, 08:30
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Med tanke på Northvolts minst sagt tveksamma prestationer och framtidsutsikter undrar jag om folk är beredda att satsa på dyra bostäder av den orsaken.

jag anser inte ens att skellefteå "segrade", northvolt har varit ett pretentiöst luftslott sen dag 1.
antar att bostadsmarknaden också ser igenom kejsarens nya kläder?
Citera
2022-03-23, 08:40
  #592
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
jag anser inte ens att skellefteå "segrade", northvolt har varit ett pretentiöst luftslott sen dag 1.
antar att bostadsmarknaden också ser igenom kejsarens nya kläder?
Det är en intressant fråga. Jag vet inte hur Skellefteborna ser på det hela och jag vet inte heller hur bostadsmarknaden verkligen ser ut där och hur mycket som är mäklar- och media-propaganda. (och normala prisstegringar, utomeuropeisk invandring?)

Men norrlänningar verkar förnuftigare än nollåttor och befinner sig närmare Kejsar Carlsson så jag gissar de är försiktiga.
Det är slående hur mycket mediepropaganda jag fått om negativa effekter på bostadsmarknaden och hur lite det skrivits om batterier, man kanske skulle skriva "om batteriet" eftersom hittills bevisligen bara ett batteri framställts av de 500 anställda. Det anställs visst 100 personer i månaden så de är väl uppe i runt 800 nu?

Massmedia leder ju in diskussionen på perifera detaljer. Nu skall det handla om bostäder och inte om företaget.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-23 kl. 08:57.
Citera
2022-03-23, 09:02
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är en intressant fråga. Jag vet inte hur Skellefteborna ser på det hela och jag vet inte heller hur bostadsmarknaden verkligen ser ut där och hur mycket som är mäklar- och media-propaganda. (och normala prisstegringar, utomeuropeisk invandring?)

Men norrlänningar verkar förnuftigare än nollåttor och befinner sig närmare Kejsar Carlsson så jag gissar de är försiktiga.
Det är slående hur mycket mediepropaganda jag fått om negativa effekter på bostadsmarknaden och hur lite det skrivits om batterier, man kanske skulle skriva batteriet efterom hittills bevisligen bara ett batteri framställts av de 500 anställda. Det anställs visst 100 i månaden så de är väl uppe i runt 800 nu?

Ja alltså, först tar man fram en prototyp, sedan verkställer man en mindre serietillverkning av prototypen, sen utvärderar man, behövs en modifierad eller ny prototyp eller kan man gå vidare till massproducering. osv osv

Hur troligt är behovet av 800 fast anställda + entreprenörer, för att iscensätta denna mindre serietillverkning?
Det känns mest som att Northvolt är förfinad white-collar crime, i symbios med politiker som senare kommer hävda sig vara lurade för att undkomma åtal om bidragsbrott och skattefiffel
Citera
2022-03-23, 09:07
  #594
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Ja alltså, först tar man fram en prototyp, sedan verkställer man en mindre serietillverkning av prototypen, sen utvärderar man, behövs en modifierad eller ny prototyp eller kan man gå vidare till massproducering. osv osv

Hur troligt är behovet av 800 fast anställda + entreprenörer, för att iscensätta denna mindre serietillverkning?
Det känns mest som att Northvolt är förfinad white-collar crime, i symbios med politiker som senare kommer hävda sig vara lurade för att undkomma åtal om bidragsbrott och skattefiffel
(uppskalning, utbildning, inkörning, leveransproblem av komponenter, Corona, krig ...)

Andra metoder är att muta miljömyndigheter och fackföreningar och sprida diffus information.

5 månader efter invigningsfesten (8 efter planerna) kom Musks Berlinfabrik igång igår. 30 bilar levererades. Men inget bestämt om produktionen annat än planer anges.

Det kan bli samma med Northvolt. Carlsson har ju gått i skola hos Musk.

En massa planer som sedan påstås grusade av myndigheter och fackföreningar. (Men dessa är mutade att ställa till problem.) Det finns ett politiskt budskap där man vill smutskasta nationella myndigheter och fack.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-23 kl. 09:23.
Citera
2022-03-23, 10:13
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
5 månader efter invigningsfesten (8 efter planerna) kom Musks Berlinfabrik igång igår. 30 bilar levererades. Men inget bestämt om produktionen annat än planer anges.

Det kan bli samma med Northvolt. Carlsson har ju gått i skola hos Musk.

så Musks "lyckas" sätta ihop en hel bil, på löpande band, 5 månader efter berlin fabrik invigdes?

undertiden i Sverige
Västerås labbet har hunnit producerat en prototyp av 1 sak ... på 3 år?
och Skellefteå fabriken, som invigdes för ca 6 månader sen, är vart i sin process?

Jag har svårt att se detta som att det handlar om myndigheter/fack & mutor som grusar..
jag tror helt enkelt inte det finns en produkt att tillverka och att detta är ett stort jävla investerings bedrägeri.

eller som det officiellt kommer sägas i en värld av total politisk ansvarsfrihet:
" Det vart ett fiasko, det kan vi väl tillslut eventuellt medge.. men! vi har lärt oss av detta och kommer göra bättre i framtiden, eftersom vi fortfarande kommer sitta på makten "
__________________
Senast redigerad av Fittsill 2022-03-23 kl. 10:20.
Citera
2022-03-25, 20:26
  #596
Avstängd
wwrs avatar
Helgens underhållning från Northvolt.
Citat:
Northvolt bygger stort kontor på nytt område
Här är en bild på "den kommande Bergsbyns företagspark (t v)"
https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/joz484gl

Jag tycker inte det ser ut som om de byggger något alls. Bilden visar tät skog.

Det är bara gröna drömmar. Min gissning är att de senare mutar miljömyndigheter och fackföreningar att stoppa bygget. Sedan försvinner de med kommunens pengar och våra pensionspengar. Storinvesterare som VW och Goldman Sachs är med i spelet. Det handlar om att svärta ned det svenska systemet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-25 kl. 20:28.
Citera
2022-03-26, 01:20
  #597
Medlem
svartsoppas avatar
Ska yngre förmågor hacka fram råvarorna bakom själva fabriken i skogen eller sker det inomhus? Verkar dåligt planerat. Fack och Miljöpartiet kommer vilja ha kaffe fort. Var? Finns ens det som behövs för detta skrytbygge. Västerbotten har ju bara x barn som vill hacka när fler behövs. Både kaffe och råvaror är ett problem.
Citera
2022-04-03, 14:15
  #598
Avstängd
wwrs avatar
Ja. Än så länge vilar pajasstämpel över Northvolt. Den här helgen kommer ännu en spännande, kontroversiell nyhet om rabatt på byggavgiften för något ännu "obyggt". (En futtig miljon. Det snyter väl Batteri-Carlsson ur näsan.) Men vi vill se batterier levereras. Jag har inte sett något om det.
Citat:
Northvolt i Skellefteå fick miljonrabatt på byggavgift – byggnadsnämndens ordförande: ”Tyckte det var rätt”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...e-det-var-ratt
Citera
2022-04-09, 16:40
  #599
Avstängd
wwrs avatar
Denna helg planerar Carlsson dominera marknaden för elbåtar.

http://imgur.com/a/7ZMXkXk

https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/l6nym9zr

Snygg tjej som tillväxtchef. Men var är batterierna? Och var är våra pensionspengar?
Citera
2022-04-11, 14:45
  #600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Än så länge vilar pajasstämpel över Northvolt. Den här helgen kommer ännu en spännande, kontroversiell nyhet om rabatt på byggavgiften för något ännu "obyggt". (En futtig miljon. Det snyter väl Batteri-Carlsson ur näsan.) Men vi vill se batterier levereras. Jag har inte sett något om det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...e-det-var-ratt
Hitintills har alla förväntningar infriats så ja vet inte var din pajasstämpel kommer ifrån. De har gått från klarhet till klarhet sedan start, man måste imponeras men så sitter det Sveriges vassaste i styrelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback