Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-22, 20:32
  #1
Medlem
På 80 tallet var det ei dame fra Leksvik i Norge som ble utnyttet og seksuelt misbrukt. Hun rømte til skogs da hun ble sett på som åndssvak, noe som etterhvert viste seg å være feil- hun var døv så hun kunne ikke høre I Leksvik visste alle om misbruket, og beskyttet hverandre. Virker som det pågår enda. Og i Agnes saken Virker det som om høytstående folk i kommunen er involvert, da lensmannen som hadde ansvaret for saken (og avviste/henla saken) selv er dømt for blotting osv.

https://www.nrk.no/trondelag/xl/gate...vak-1.15835046

Noen som vet noe mer om denne saken, eller om de involverte? Agnes ble sviktet av både familie og alle rundt seg som godkjente og beskyttet de som brutalt voldtok henne. Etter siste gang hun rømte til skogs ble hun etterhvert funnet død på en mistenkelig måte, mange mistenker at hun er drept. Er ikke bevis for dette da politiet ikke gjorde noe for å undersøke dødsfallet. Noen som vet noe?
Citera
2022-03-22, 20:46
  #2
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2022-03-22, 21:55
  #3
Medlem
Jeg håper at noen snakker nå.

Det kommer frem at hele bygda Leksvik visste hva Agnes var utsatt for. Unntatt lensmannen da. Han hadde ingenting hørt.

At en vergeløs kvinne kunne bli overfalt av voldtektsmenn, i hjemmet sitt, i fjøset på hjemgården, på setra, overalt, uten at noen beskyttet henne og fikk satt stopp for volden, over 20-30-40 år.

At ingen beskyttet henne. At hele bygda lukket øyne og ører. Grusomt.

Serien er veldig fint laget. Takk til Tore Strømøy for det.

TS ber folk som vet noe om Agnes og hennes skjebne, om å gi opplysningene til politiet.
Citera
2022-03-22, 22:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddysikke
På 80 tallet var det ei dame fra Leksvik i Norge som ble utnyttet og seksuelt misbrukt. Hun rømte til skogs da hun ble sett på som åndssvak, noe som etterhvert viste seg å være feil- hun var døv så hun kunne ikke høre I Leksvik visste alle om misbruket, og beskyttet hverandre. Virker som det pågår enda. Og i Agnes saken Virker det som om høytstående folk i kommunen er involvert, da lensmannen som hadde ansvaret for saken (og avviste/henla saken) selv er dømt for blotting osv.

https://www.nrk.no/trondelag/xl/gate...vak-1.15835046

Noen som vet noe mer om denne saken, eller om de involverte? Agnes ble sviktet av både familie og alle rundt seg som godkjente og beskyttet de som brutalt voldtok henne. Etter siste gang hun rømte til skogs ble hun etterhvert funnet død på en mistenkelig måte, mange mistenker at hun er drept. Er ikke bevis for dette da politiet ikke gjorde noe for å undersøke dødsfallet. Noen som vet noe?

Saken har en viss sprengkraft, den dag i dag.

Om Agnes ble drept høsten 1990, vil drapet aldri bli foreldet. Alle drap etter 1. juli 1989 skal aldri foreldes.

Jeg hadde aldri hørt om saken før TV-serien ble sendt nå nylig. Om det finnes noen ærlige og anstendige sjeler i denne skrekkens bygd, Leksvik, så må de nå ta seg sammen og fortelle det de vet. Til politiet.

Og i denne saken må det være mange som vet noe.
Citera
2022-03-23, 00:00
  #5
Medlem
Helt sant, en utrolig sak med veldig mye kraft i. Og mye løgn. Selvfølgelig MÅ politiet tipses, men det jeg opplever som trist er at det virker som om folk har prøvd å snakke med politiet, men saken var aldri prioritert. Og ingenting tyder på at den blir det heller. Man kan jo bare spekulere i hvorfor... de navngir også en person i serien, der navnet naturligvis blir sensurert.
Agnes hadde fortjent at saken ble tatt seriøst tak i, og at sannheten kommer frem.
Det med foreldelsesfristen visste jeg ikke, så enda godt at den ikke kan bli det.
Uansett en utrolig trist sak som virkelig berører hvis man har sett den.
Citera
2022-03-23, 00:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddysikke
Helt sant, en utrolig sak med veldig mye kraft i. Og mye løgn. Selvfølgelig MÅ politiet tipses, men det jeg opplever som trist er at det virker som om folk har prøvd å snakke med politiet, men saken var aldri prioritert. Og ingenting tyder på at den blir det heller. Man kan jo bare spekulere i hvorfor... de navngir også en person i serien, der navnet naturligvis blir sensurert.
Agnes hadde fortjent at saken ble tatt seriøst tak i, og at sannheten kommer frem.
Det med foreldelsesfristen visste jeg ikke, så enda godt at den ikke kan bli det.
Uansett en utrolig trist sak som virkelig berører hvis man har sett den.

Ja historien om Agnes berører sterkt. Mange vil bli sinte. Som jeg blir.

Agnes var født døv, 1927, og ble feilaktig stemplet som åndssvak av distriktslegen i 1934, da hun skulle ha begynt på skolen. Så det ble ingen skolegang. Hun ble gående hjemme på gården, og var flink til å arbeide, både i huset, ta seg av barna til eldre søsken, i fjøset med stell av dyr og med geitene på setra. Agnes var ikke dum, da ville hun ikke ha greid de oppgavene hun utførte. Hun spilte også kortspill med naboene i en periode, amerikaner, var det visst.

Det er Leksvik kommune. De sier at Agnes hadde psykiske problemer. Sa at Agnes "rømte", når hun livredd måtte gjemme seg for å slippe unna voldtektsforbrytere og overgripere. I sykehuspapirene står det at Agnes hadde skader etter å ha blitt voldtatt av to menn på setra i 1969, og at saken skulle politianmeldes. Det heter seg at moren nektet. Det passer vel bra å skylde på moren.

Å voldta et hjelpeløst menneske som ikke har språk og ingen mulighet til verken å forsvare seg eller forklare seg, skal etterforskes av politiet, uansett om moren ville anmelde overgrepene eller ikke.

Etter at Agnes måtte flytte tilbake til Leksvik etter å ha bodd i Oslo og lært døvespråket, så er det mulig at overgriperne har fått for seg at Agnes ville greie å fortelle om forbrytelsene deres da hun kom til Leksvik i 1990. Og at hun ikke "rømte" denne gangen heller. Men ble drept.

Det er trist at kommunehelsetjenesten i Leksvik holdt tilbake informasjon om voldtekter etterfulgt av sykehusinnleggelser i 1964 og 1969. Mulige aborter. Mulig tvangssterilisering. Da ville de som hjalp Agnes ikke ha nøyd seg med å søke erstatning kun for tapt skolegang. Saken kunne ha fått et annet utfall, Agnes kunne ha vunnet frem i erstatningssøksmålet, og sluppet å reise tilbake til Leksvik. Og Agnes kunne ha levd et bedre liv, resten av livet.

Jeg tror ikke jeg noensinne har sett eller hørt om noen bli behandlet så stygt som Leksvik-bygda gjorde mot Agnes. Så grusomme mennesker. En kollektiv grusomhet.

Hvis det har vært politianmeldelser som aldri ble fulgt opp. Så må det meldes på nytt. Lurer på om TS ba folk melde til politiet i Trondheim. Skal sjekke den detaljen senere.
__________________
Senast redigerad av kornblomst 2022-03-23 kl. 01:05. Anledning: skrivefeil
Citera
2022-07-29, 02:05
  #7
Medlem
Nettopp sett serien. Trist sak, men spennende og bra laget. Noen som vet hvem denne mannen i bygda er?
Citera
2022-08-01, 20:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datomerking
Nettopp sett serien. Trist sak, men spennende og bra laget. Noen som vet hvem denne mannen i bygda er?

Det er nok mange som vet hvem han er. Eller, det er jo nevnt flere menn.

Jeg forstår ikke hvordan en hel bygd kan lukke øyene, og snu ryggen til grove overgrep, mot et forsvarsløst menneske, over så mange år.

Det er uforståelig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback