Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-09, 21:54
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
63 ton med FH skulle onekligen hjälpa men det gäller bara icke återanvändbara booster. För återanvändbar till LEO är det ca 23ton. Fast vet inte vad det kostar för FH. För 63 ton tror jag kostnaden är runt 150M USD per uppskjutning. Spacex verkar inte vara så förtjusta i FH då den nästan aldrig används.

Okej jag tvivlar inte på det.

Min poäng är att vi inte kan göra en vettig analys då vi inte vet alla variabler och att då håna SpaceX för att de skickade en raket trots dåligt väder är bara löjligt.
Citera
2022-02-10, 01:08
  #422
Medlem
raskenss avatar
Scott Manley gar en bra analys av vad som fick dom 40 satelliterna att krasha:

https://youtu.be/9kIcEFyEPgA
Citera
2022-02-15, 02:06
  #423
Medlem
raskenss avatar
Enligt Musk har laserlämkarna mindre betydelse för latecy. Dom måste ha fler markstationer. Säljargumetet för internet med bra pingtid späds ut mer och mer..

https://twitter.com/elonmusk/status/...GWv1ELoSQ&s=19
Citera
2022-03-20, 13:25
  #424
Avstängd
wwrs avatar
SpaceX bara öser upp Starlink nu. 8 uppskjutningar i år, senaste igår. Antalet satelliter måste vara en bra bit över 2000 nu. Inte illa för ett system som knappt är lönsamt enligt företaget själva !?
Citera
2022-03-20, 14:51
  #425
Medlem
raskenss avatar
Någon som vet om dom behöver markstationer i Ukraina också eller om dom har laserlänkarna fungerande? Eller om markstationerna finns i polska gränsen?

Har för mig det bara är ett fåtal än som har laserlänkar, och hur klarar dom av kommunikationen ni Ukraina?

Just för dessa tillfällen så ser jag ett stort värde i Starlink. Nästa steg blir att förse Ryssland med antenner.
Citera
2022-03-20, 15:25
  #426
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Någon som vet om dom behöver markstationer i Ukraina också eller om dom har laserlänkarna fungerande? Eller om markstationerna finns i polska gränsen?

Har för mig det bara är ett fåtal än som har laserlänkar, och hur klarar dom av kommunikationen ni Ukraina?

Just för dessa tillfällen så ser jag ett stort värde i Starlink. Nästa steg blir att förse Ryssland med antenner.
De som skickas upp nu skall väl ha laserlänkar? Men jag tycker inte att tillräckliga bevis finns för att systemet fungerar alls.

Men det påstås att en markstation i Polen skall existera.
https://bbc.com/news/technology-60561162.amp

Jag tror man grovt kan räkna med en täckning runt 400 km från markstationen. Men det finns högre siffror också. Uppgifterna flyter.

Men här tackar i alla fall vice premiärministern av Elon för leveransen.

https://twitter.com/FedorovMykhailo/...HxS-VF0pQ&s=19
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-20 kl. 15:31.
Citera
2022-03-20, 16:02
  #427
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De som skickas upp nu skall väl ha laserlänkar? Men jag tycker inte att tillräckliga bevis finns för att systemet fungerar alls.

Men det påstås att en markstation i Polen skall existera.
https://bbc.com/news/technology-60561162.amp

Jag tror man grovt kan räkna med en täckning runt 400 km från markstationen. Men det finns högre siffror också. Uppgifterna flyter.

Men här tackar i alla fall vice premiärministern av Elon för leveransen.

https://twitter.com/FedorovMykhailo/...HxS-VF0pQ&s=19

Jag misstänker dom har smugit in markstationer också i Ukraina. Men det lär dom aldrig bekräfta. Det skulle vara en het måltavla. Å andra sidan är dom antagligen lätta att pejla in. Dom kanske byter position ofta i så fall. Kan ju finnas markstation i Moldavien också. Då når man längre in i UK. Stora problemet är nog att få i fungerande nät i östra delarna.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-03-20 kl. 16:05.
Citera
2022-03-20, 16:08
  #428
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag misstänker dom har smugit in markstationer också i Ukraina. Men det lär dom aldrig bekräfta. Det skulle vara en het måltavla. Å andra sidan är dom antagligen lätta att pejla in. Dom kanske byter position ofta i så fall. Kan ju finnas markstation i Moldavien också. Då når man längre in i UK. Stora problemet är nog att få i fungerande nät i östra delarna.
Det var en fyndig idé. Fast i så fall skulle det gå att koppla in markstationerna till kraftfullt internet på olika ställen. Men än så länge verkar markbundet internet fungera.
Citera
2022-04-07, 02:55
  #429
Medlem
iptrixs avatar
Starlink förbjuds i Frankrike, nåt om att radiofrekvenserna inte gillas av gröna politiker?

Beslutet kom tydligen samma dag franska Arianespace meddelar att man tecknat avtal med Amazon kring deras internettjänst.

Nån måste veta lite mer om det här, för här verkar några kennlar vara begravda?
Citera
2022-04-07, 06:12
  #430
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Starlink förbjuds i Frankrike, nåt om att radiofrekvenserna inte gillas av gröna politiker?

Beslutet kom tydligen samma dag franska Arianespace meddelar att man tecknat avtal med Amazon kring deras internettjänst.

Nån måste veta lite mer om det här, för här verkar några kennlar vara begravda?
Jag misstänker ju att Starlink kan vara bluff och inte fungerar. Då skulle miljöregleringar kunna användas som bortförklaring. Ungefär som Starships och Giga Berlins förseningar förklarats med miljöregleringar.

De är kraftfulla de där gröna politikerna. Nu har de stoppat Starlink i Frankrike och skapat energikris i Sverige! Våra höga elräkningar är t.ex. Bolunds fel

Kan foliehatt hjälpa mot strålningen?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-07 kl. 07:03.
Citera
2022-04-07, 15:07
  #431
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Starlink förbjuds i Frankrike, nåt om att radiofrekvenserna inte gillas av gröna politiker?

Beslutet kom tydligen samma dag franska Arianespace meddelar att man tecknat avtal med Amazon kring deras internettjänst.

Nån måste veta lite mer om det här, för här verkar några kennlar vara begravda?

Har väldigt svårt att se det skulle bero på frekvenstilldelning? Är det elallergiker i farten som tror det är miljöförstöring med radiofrekvenser?

finns ju en hel del i svenska miljörörelsen som på blodigt allvar tror man får cancer av5G
Citera
2022-04-07, 20:21
  #432
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kan foliehatt hjälpa mot strålningen?

Foliehatt kan hjälpa mot strålning, speciellt om du jordar den. Men varför? Det är inte där dessa människor behöver skydd, finns inget värdefullt strax under hatten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback