Citat:
Ursprungligen postat av
Kukilon
Nu får vi väl ta o lugna oss lite. Amerikanarna sålde den största delen av de kemiska vapnen som Saddam hade innan invasionen. Bra ursäkt när man invaderar ett land och det visade ju sig att de hade följt alla regler med avrustningen.
Sen är det skitsamma för Putinfittan har inget i Ukraina att göra. Det är lite som att gnälla på den andra mobbaren att man själv ej får mobba.
Njae, inte riktigt. USA var helt klart inblandade, men det var inte de som sålde större delen av de kemiska vapnen till Saddam Hussein. Det var, i stort, egen utveckling av dem, med starkt stöd av västtyska företag och den brittiska staten.
Alla kemiska vapen Irak använde, senapsgas, Tabun och Sarin var inhemskt producerade, likaså den lilla VX man lyckades framställa sent på 1980-talet. Alla biologiska vapen man testade i open air-test var likaledes inhemskt framtagna, med visst stöd utifrån.
Det sistnämnda är jag helt enig med dig om, Putin har ingenting i Ukraina att skaffa. Det jag vänder mig emot är att man motsätter sig att det kunde finnas vettiga och reella anledningar att tro att Irak fortfarande sysslade med kemiska vapen, då de bevisligen såväl köpt som forskat, framställt och använt sådana vapen i då närliggande tid. Det är en stor skillnad. Ukraina har inte utgjort något konventionellt, kemiskt, biologiskt eller nukleärt hot mot någon annan under de senaste 25 åren. Så... Ja, man hade fel om Irak, inte tu tal om saken, men polisen kollar också upp den tre gånger dömde bankrånaren som bor 50 meter från banken som blev rånad, innan de börjar följa andra spår.