Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-24, 03:16
  #85
Medlem
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Trafikledaren jobbar inom något dotterbolag till Göteborgs spårvagnar (när dokumentären gjordes 2010) Kan namnet vara sekretess? Med tanke på utgången av det hela.

Det måste vara sekretessbelagd information. Allt läcker ut förr eller senare. Men här känns allt som att ingen vill säga vem han är högt, med tanke på allt lidande olyckan innebar för alla involverade.

Men ändå vill jag veta vem han är, för att stilla den inre nyfikenheten.
Citera
2022-01-24, 19:50
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Det måste vara sekretessbelagd information. Allt läcker ut förr eller senare. Men här känns allt som att ingen vill säga vem han är högt, med tanke på allt lidande olyckan innebar för alla involverade.

Men ändå vill jag veta vem han är, för att stilla den inre nyfikenheten.


Precis, man vet aldrig det kanske kan hända trafikledaren något..

Ja, det förstår jag som inbiten FB men i detta fall så får man tänka på vad som kan hända.

Hoppas du hittar det, Sherlock.
Citera
2022-01-25, 02:00
  #87
Medlem
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Precis, man vet aldrig det kanske kan hända trafikledaren något..

Ja, det förstår jag som inbiten FB men i detta fall så får man tänka på vad som kan hända.

Hoppas du hittar det, Sherlock.

Jag har absolut inget som helst intresse av att skapa minsta problem för denne olycksalige trafikledare.

Det vore mest spännande att veta vem han är, för att kunna bilda sig en uppfattning om hans beteende, persontyp, bakgrund och sedan hur allt gått för honom sedan olyckan.

Men, vi får se om namnet dyker upp i något sammanhang. Får jag inte höra något mer om det, är det också så det får vara. Inget jag kommer att ligga sömnlös över.
Citera
2022-01-27, 16:05
  #88
Medlem
Gomsegels avatar
Pensionerad för cirka 10 år sedan.
Citera
2022-01-27, 18:03
  #89
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natalia.ambra
De tillhör ett och samma ekipage. Det var ingen annan spårvagn inblandad i olyckan.

Det var två ledvagnar typ M21 inblandade, nummer 235 och 245.

En ledspårvagn typ M21 består likt en vanlig ledbuss av två delar men räknas som en vagn precis som en ledbuss räknas som en buss.
Citera
2022-01-28, 00:11
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gomsegel
Pensionerad för cirka 10 år sedan.
Stämmer det att han bor i Lerum?
Citera
2022-01-28, 13:59
  #91
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Citat:

"Olyckan hade sin upprinnelse i att en del av spårvägen på 7:ans linje (sträckan från Wavrinskys plats och bort mot Södra Guldheden och Sahlgrenska) hade blivit strömlös. Olyckståget, som bestod av M21-vagnarna 235 och 245, stod på den strömlösa Wavrinskys plats. Efter den hade andra vagnar kommit upp längs Aschebergsgatan och Guldhedsgatan och stod och väntade. En trafikledare satte dem i trafik en efter en genom att backa dem tillbaka nedför Aschebergsgatan. Reservväxeln västerifrån längs Vasagatan hade lagts om, så att vagnen kunde backas ned åt väster på Vasagatan och sedan sättas i trafik mot Valand och Kortedala. Vagnen vid Wavrinskys plats gick dock inte att backa, eftersom den var strömlös. Vagnens bromsar låg då an automatiskt. En trafikledare beordrade då att bromsarna skulle lossas manuellt, för att kunna rullas ett tiotal meter baklänges ner för Guldhedsgatan mot Chalmers, där strömförande ledning fanns."

För att återställa bromsarna så måste man aktivera bromsen igen elektriskt, men utan ström från kontaktledningen så gick det inte på den aktuella spårvagnsmodellen. Den har senare modifierats så att det går att återställa bromsarna från batteriet.

I teorin så skulle bromsarna gått att återställa när strömavtagaren fått kontakt med strömförande kontaktledning, men de var inte upphissade då (vad jag förstår skall de vara nedtagna när man bogserar med bärgningsbil och det var väl det man först planerade). Föraren fick panik och insåg nog aldrig att de var på strömförande sektion och att man kunde hissat strömavtagaren för att kunna bromsa.
Citera
2022-03-12, 10:53
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80talaren
Stämmer det att han bor i Lerum?
På riktigt?
Detta är en olycka inte ett mord.
Sluta bara.

Det var en hemsk fag för hela Göteborg.
Citera
2022-03-14, 15:17
  #93
Medlem
hroobarbs avatar
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...ade-1.67688800

Ny artikel till 30årsdagen i GP. De intervjuar bland annat spårvagnsföraren och de efterlevande till offret Michael, 31.
Citera
2022-03-14, 21:31
  #94
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...ade-1.67688800

Ny artikel till 30årsdagen i GP. De intervjuar bland annat spårvagnsföraren och de efterlevande till offret Michael, 31.
Låst artikel.
Citera
2022-03-15, 12:38
  #95
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Låst artikel.
Sammanfattar några bitar, då jag inte riktigt kan reglerna om upphovsrätten här.

Michael, 31, hade en gravid sambo när han dog. Barnet döptes till Michaela efter honom. Hon har stora ankläppar och har nu fått sitt andra barn.

Den då 46-åriga spårvagnschauffören sprang fram och tillbaka i spårvagnen och drog i alla nödbromsar. Han fortsatte med samma jobb efter olyckan. Pensionerade sig för 12 år sedan.

Offret Karin-Ida var medvetslös i två veckor efter olyckan. Fick amputera bort en fot. Har aldrig åkt spårvagn igen.
Citera
2022-03-15, 21:46
  #96
Medlem
Trafikledaren gjorde ett fatalt misstag, och det spelar väl ingen roll egentligen vad hans namn är, så här 30 år senare.
Men det finns säkert i domstolshandlingar, om någon är intresserad...
Har svagt minne från denna hemska olycka, var ju fortfarande barn då, men bodde i Göteborg, så mina föräldrar pratade en del om det.
Har läst rapporten från statens haverikomussion. Fruktansvärda skador på offren, men hoppas de dog relativt omgående. Särskilt sorgligt med pojken...
__________________
Senast redigerad av Tesla83 2022-03-15 kl. 21:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback