2022-03-15, 16:00
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Ska bli intressant att se om ni känner samma beundran och respekt för de svenskar som kommer protestera och hamnar i fängelse, om Sverige hamnar i krig någon gång. Läs i mitt förra inlägg om vad Sverige gör mot landsförrädare:

.

Jag försökte,men gav upp efter två rader.

Främst därför att det var för låg kvalitet och inte tillförde tråden något av värde
Citera
2022-03-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jag försökte,men gav upp efter två rader.

Främst därför att det var för låg kvalitet

Jag tror snarare att du läste hela inlägget och insåg att jag har rätt i det jag skrev, men att du inte klarar av att argumentera emot det. Försök en gång till.
Citera
2022-03-15, 16:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Modigt som fan. Det är bara att buga sig ända till marken.
Fel tidpunkt att påminna om Assange, Manning mfl men... alla såna kupper uppskattas inte ens på vår planhalva. Bara för att få det sagt.
Ja modigt. Hur har det gått för henne? Är hon fängslad?
Citera
2022-03-15, 16:10
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag tror snarare att du läste hela inlägget och insåg att jag har rätt i det jag skrev, men att du inte klarar av att argumentera emot det. Försök en gång till.

Du argumenterar att det var dumt vad redaktören gjorde och att det var rätt att hon försvann för att det finns krigslagar att foga sig efter, det räcker för mig.

Sedan relativiserar du fritt och påstår att samma kommer att hända i sverige

Utan, att ta upp det uppenbara (Förstås) Att Putin är en krigsförbrytare och befälhavare över ett extremt repressivt politiskt system som består av rädda ryggdunkare till putins envälde.

Och det är en sinnessjuk jämförelse.

Nu behöver jag nog inte diskutera mer, tror jag
Citera
2022-03-15, 16:17
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

JAG har läst inlägget och mycket är självklarheter, d.v.s om Sverige skulle ligga i krig blir det krigslagar i Sverige med undantagstillstånd, annat tror jag är rena nyset t.ex att man inte skulle ha rätt att packa en väska och sticka.
Nu tror inte jag att Sverige kommer invadera något annat land. Därför är det hypotetiskt, som Maggan Andersson säger. Men om Sverige invaderade ett annat land och någon gjorde motsvarande grej då skulle hon också sättas i fängelse, det är klart.
Sverige är inte i krig med Ryssland. Putin kanske ser det så och kanske en del ryssar också ifall de ens vet om vapenleveransen men rent formellt är ett land inte i krig med ett annat bara för att man levererar vapen.
Med det sagt är det väl bra att påminna om att andra länder som invaderat, exempelvis USA, behandlar läckor och landsförrädare hårt. Men inte lika hårt som Ryssland tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja modigt. Hur har det gått för henne? Är hon fängslad?

Tror ingen vet var hon är.
Citera
2022-03-15, 16:19
Medlem
Citat:
Du argumenterar att det var dumt vad redaktören gjorde och att det var rätt att hon försvann för att det finns krigslagar att foga sig efter, det räcker för mig.

Sedan relativiserar du fritt och påstår att samma kommer att hända i sverige

Utan, att ta upp det uppenbara (Förstås) Att Putin är en krigsförbrytare och befälhavare över ett extremt repressivt politiskt system som består av rädda ryggdunkare till putins envälde.

Och det är en sinnesjuk jämförelse.

Jag har aldrig sagt att det var dumt det som redaktören gjorde, jag har väl snarare sagt tvärtom att det är rätt det som hon gjorde, eftersom jag också skrev att jag kommer protestera mot krig och vägra delta i krig om Sverige hamnar i krig.
Och att jag tar upp hur krigslagarna ser ut i Sverige, det är för att visa att jag och andra som gör så, riskerar att hamna i fängelse i Sverige för landsförräderi och kanske också för förberedelse till landsförräderi.

Och hur ska Ryssland kunna ta Sverige på allvar när vi kritiserar dem, när vi själva har sådana fruktansvärda diktatoriska krigslagar som tvingar människor att stötta kriget och delta i kriget, och som förbjuder människor att kritisera försvarsmakten och soldaterna?

Nej du, regeringen får skynda sig att lägga fram en proposition om ändring av krigslagarna, om Sverige ska kunna ha någon trovärdighet i sin kritik mot Ryssland.
Senast redigerad av eoku 2022-03-15 kl. 16:23.
Citera
2022-03-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det gör inte så stor skillnad.

Hela myten som våra media försöker sprida om Putins fruktansvärda diktatur faller ju med sådana här händelser. Ingen skulle varken våga eller kunna genomföra en sådan manifestation om Putin hade en diktatur av den typ som våra media försöker framställa. Det skulle innebära nackskott direkt enligt den bild som våra medier ger av Ryssland. (Ingen skulle ens vara villig att offra jobbet för att hålla upp en skylt några sekunder i TV.)

I princip all media har förmedlat att Ryssland har stiftat en ny lag som kan ge upp till 15 år i fängelse för dessa fall. Bilden av nackskott finns tyvärr bara förmedlad i din fantasi.
Citera
2022-03-15, 16:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
I princip all media har förmedlat att Ryssland har stiftat en ny lag som kan ge upp till 15 år i fängelse för dessa fall. Bilden av nackskott finns tyvärr bara förmedlad i din fantasi.
Men "nackskott" var bildligt talat.

Det är helt osannolikt att en TV-medarbetare skulle offra hela sin karriär och riskera att hamna i fängelse upp till 15 år bara för att hålla upp en skylt några sekunder i TV.

Därför är händelsen riggad.
Citera
2022-03-15, 16:28
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Nej du, regeringen får skynda sig att lägga fram en proposition om ändring av krigslagarna, om Sverige ska kunna ha någon trovärdighet i sin kritik mot Ryssland.

Spelar ingen roll . Du resonerar som om Sverige har hycklat i sin kritik mot Ryssland och inte har trovärdighet.
Det säger mig att den jag diskuterar med är en vilsen relativist som har lagt sina värderingar på ländernas respektive krigslagar. Och då blir enligt ditt resonemang ALLA hycklare och inte trovärdiga, oberoende vilken part som är aggressor och vilken part som är offer. Tillämpar du en sådan "rättvisestrategi" så har du målat in dig i ett intellektuellt hörn av antingen ren pacifism eller rent principiellt oförmögen att ta parti, eller så är du faktiskt en nyttig figur för Putinimperialism (Det verkar så)

Jag kan ge dig en enkel lektion i den grundläggande värderingen i Ukrainakriget, vilket tror jag den absoluta majoriteten står bakom,

Rysslandimperialism =
Västimperialism =

enkelt kan politik och konflikter mellan olika Imperier och deras mål vara
Senast redigerad av Opaque 2022-03-15 kl. 16:48.
Citera
2022-03-15, 16:47
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll . Du resonerar som om Sverige har hycklat i sin kritik mot Ryssland och inte har trovärdighet.
Det säger mig att den jag diskuterar med är en vilsen relativist som har lagt sina värderingar på ländernas respektive krigslagar. Och då blir enligt ditt resonemang ALLA hycklare och inte trovärdiga, beroende vilken part som är aggressor och vilken part som är offer. Tillämpar du en sådan "rättvisestrategi" så har du målat in dig i ett intellektuellt hörn av passivitet, eller så är du faktiskt en nyttig figur för Putinimperialism (Det verkar så)

Jag kan ge dig en enkel lektion i den grundläggande värderingen i Ukrainakriget, vilket tror jag den absoluta majoriteten står bakom,

Rysslandimperialism =
Västimperialism =

enkelt kan politik och konflikter mellan olika Imperier och deras mål vara

För att kunna avgöra vem som är "aggressorn" och vem som är offret, så måste man veta vem som är trovärdig.

Och varför skulle jag bry mig om vad majoriteten står bakom?
Om alla utgår ifrån vad majoriteten tycker och inte tänker själva, då blir det hur lätt som helst för illasinnade att lura en hel värld.

Så jag säger "Västimperialism är inte bättre än Rysslandimperialism".
Citera
2022-03-15, 17:05
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Mycket modigt och beundransvärt!

Jag håller med. Marina är en mycket modig kvinna.

Det ryska folket börjar vakna och gör mer motstånd än tidigare. Rädslans bojor är underdimensionerade mot samvetets röst.

En förtryckande regim med en envåldshärskare i spetsen gör det dock svårt för folket. Dom har hjärntvättats i generationer.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-03-15 kl. 17:08.
Citera
2022-03-15, 17:24
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vad anser du är då syftet med skyltandet?

Smart fråga , den skulle jag vilja se ett svar på
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback