Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-15, 13:34
  #73
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hon som så modigt protesterade heter Marina Ovsyannikova och har lagt upp en video som finns på länken.

https://www.euronews.com/2022/03/14/...news-broadcast
Citera
2022-03-15, 13:43
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag säger att det är dit vi är på väg.
Tycker du själv att det verkar som om media i väst är på väg att bli friare??

Just i nuläget är vi medborgare i väst för feta och belåtna för att göra så mycket väsen av oss. Därför behövs inga så drastiska åtgärder som du nämner. Som fängelse för den som säger fel sak.

Du kan ge dig fan på att det kommer, efter att den ekonomiska depressionen sätter in, och gemene man börjar protestera mot sina regeringar igen. Påföljden kommer eskalera tills vi rättar oss i ledet. Sannolikt kommer det inte gå så långt som fängelse i de flesta fall. För västerlänningen i allmänhet och svensken i synnerhet är en rädd stövelslickare som helst av allt vill vara till lags.

En liten försmak på detta var att privatpersoner som stödde den kanadensiska truckerkonvojen med bidrag senare fick sina bankkonton frysta, och blev uthängda av media.

Vår propagandamaskin i väst är också betydligt mer sofistikerad. Den går sömlöst genom stat, media och storföretag (eller det som nuförtiden kallas för "stakeholders"). Och vissa individer som är lite lätt bakom flötet märker inte ens hur otroligt kontrollerade de redan är.

OrangePicks inlägg är ju ett bra exempel på hur hjärntvättad hen är av väst, så pass hjärntvättad att hen försvara de som hjärntvättat - Stockholmsyndromet.
Citera
2022-03-15, 13:44
  #75
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Kvinna håller upp skylt https://www.expressen.se/tv/nyheter/...putin-budskap/

https://www.dailymail.co.uk/news/art...tan-worse.html - Detta skedde även på rysk tv när en gäst gick emot kriget.

Video - https://youtu.be/f4Ue45dJxy0

Kvinnan håller upp en skylt i direkt sändning av nyheter i Ryssland att folket inte ska tro på Putins propaganda och gå emot kriget.

Kommer vi få se mer av detta i statliga medier eller andra kanaler som Putin tror han fullt kontrollerar?

Alla protester blir avbrutna av rysk polis. Nya vägar för att nå folket måst komma fram tänker jag.

Hur kommer ryssarna utveckla sitt motstånd och tror ni att det kommer bli fler och på vilka sätt?

Hon hade kunnat fängslas i Sverige också för landsförräderi:

"1 § Den som, då riket är i krig,
1. hindrar, missleder eller förråder dem som är verksamma för rikets försvar eller förleder dem till myteri, trolöshet eller modlöshet,
2. förråder, förstör eller skadar egendom som är av betydelse för totalförsvaret,
3. åt fienden anskaffar krigsfolk, egendom eller tjänster, eller
4. begår annan liknande förrädisk gärning,
skall, om gärningen är ägnad att medföra avsevärt men för totalförsvaret eller innefattar avsevärt bistånd åt fienden, dömas för landsförräderi till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Lag (1986:645)."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700
Citera
2022-03-15, 13:47
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, sådana här individer stoppas ju undan när fortsättningen av historien inte passar (Skripals, Rodchenkov etc). Enligt den bild som våra media ger av Ryssland hade detta minst givit långt fängelsestraff. Jag tror inte någon offrar hela sin livssituation, karriär etc för att hålla upp en skylt några sekunder i en TV-sändning.

Snart kapar väl Pussy Riot TV
Du försöker svänga det "västliga narrativet" och som på given signal börjar de sondmatade hundarna i tråden gläfsa.

Är det inte fantastiskt?
Citera
2022-03-15, 14:04
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, sådana här individer stoppas ju undan när fortsättningen av historien inte passar (Skripals, Rodchenkov etc). Enligt den bild som våra media ger av Ryssland hade detta minst givit långt fängelsestraff. Jag tror inte någon offrar hela sin livssituation, karriär etc för att hålla upp en skylt några sekunder i en TV-sändning.

Snart kapar väl Pussy Riot TV
Om du menar ryska män så stämmer det. Kvinnorna är Rysslands framtid. Männen verkar behöva kravallutrustning för att släpa bort ryska tanter som håller upp en skyllt om att stoppa kriget. Sorgligt.
Citera
2022-03-15, 14:13
  #78
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Du är på flashback och tjäbblar om censur, hur troligt tror du det är att jag skulle haft ett konto här i 10 år men inte ha någon koll på vilken censur som sker i det här landet?

Öhh? Jag vet inte?
Hur troligt är det? Beror väl delvis på hur många fungerande hjärnceller du har. Vissa som är lite äldre (typ boomers) har en nästan komiskt stor tillit till statsmedia. Finns ju folk i den åldern också som hänger på FB.

Min fråga är: Har du inte själv märkt att media har degenererat fullständigt på senare år?
100% Covidpropaganda fram till 22-02-22 och nu 100% anti-Putin krigspropaganda, trots att Sverige inte gått med i nåt krig.

Citat:
Det är bara det att det är fruktansvärt genomskinligt vad du håller på med, och det oavsett om du själv är medveten om det eller inte.

Är det genomskinligt?
Ändå vill du inte sätta ord på din misstanke och skriva det rakt ut.

Vissa tankar låter väldigt töntiga när man sätter dom på pränt, eftersom dom är så långsökta eller halvbakade. Därför ändrade du dig och nöjde dig med en insinuation istället. Klokt!


Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Men sociala media och alternativa nyhetsmedia har inte sådana begränsningar och t ex USA har tusentals radiokanaler där folk sitter och säger precis vad de vill säga. Som sagt ett enormt överflöd av information även för dig.

Så jag måste tyvärr säga att jag inte riktigt förstår hur du tänker.

Du vet att det råder censur på sociala medier va? Folk får sina konton avstängda för all möjlig bullshit. Senaste grejen var väl att Facebook bannade "honk honk"
Och Google filtrerar bort sökträffar som dom inte tycker att du ska se.

Och många av dom där radiokanalerna du pratar om blir strypta finansiellt. Får inte ta emot donationer via PayPal och dylikt längre. Bara för att dom har sagt något som är misshagligt om fel sorts ämne. Typ covid eller Ukraina.

Men ok, jag hajar. Det är bara ekonomiska sanktioner och frivillig självcensur av IT-jättar med monopolställning. Jag lovar att väcka dig sen när folk blir misshandlade och kastade i fängelse för att dom kritiserar makten. Dröjer väl ett par år till.
Citera
2022-03-15, 14:35
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Du vet att det råder censur på sociala medier va? Folk får sina konton avstängda för all möjlig bullshit. Senaste grejen var väl att Facebook bannade "honk honk"
Och Google filtrerar bort sökträffar som dom inte tycker att du ska se.

Och många av dom där radiokanalerna du pratar om blir strypta finansiellt. Får inte ta emot donationer via PayPal och dylikt längre. Bara för att dom har sagt något som är misshagligt om fel sorts ämne. Typ covid eller Ukraina.

Men ok, jag hajar. Det är bara ekonomiska sanktioner och frivillig självcensur av IT-jättar med monopolställning. Jag lovar att väcka dig sen när folk blir misshandlade och kastade i fängelse för att dom kritiserar makten. Dröjer väl ett par år till.

Förvisso, men många av de här som stängs av eller filtreras bort är inte direkt seriösa. Även om de skulle ha rätt i sak så motsvarar de en person som går amok, gapar och skriker på gatan och hotar folk med ett stort svärd. Alltså det blir borttaget för att de skriver saker som är långt bortom sunt förnuft.

Är man saklig och seriös och diskuterar ämnet med konkret information och bra argumentation så tas inte det inte bort.

Normalt sett. Jag kan hålla med dig om att sociala media går för långt. Ofta verkar de satt upp olika automatiska regler som reagerar på ordval eller anmälningar, utan att någon människa kontrollerar om det är befogat att ta bort inläggen.
Citera
2022-03-15, 14:47
  #80
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Fan vad jag känner beundran och respekt för den redaktören och alla andra ryssar som protesterar mot kriget och lögnerna. Deras mod ger hopp om Rysslands framtid.


Samma här . Hon har äggstockar av stål.

Hon gick rakt på sak. På Putin.
Citera
2022-03-15, 14:51
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
I samma värld som du?

Vi jobbar för fulla muggar på att inför censur här i väst. Har du inte märkt det? Om vi nu fortfarande är bättre än dom när det gäller fria medier så är trenden definitivt på väg åt fel håll. Och har varit det länge.

Och det som verkligen förvånar mig är att de som är de mest febrila Putin-hatarna verkar vara minst kritiska till sånt som att ta bort RT från nätet, så att ingen i väst ska kunna se kanalen. Det är ett klockrent fall av censur, och man är en idiot om man tror att censuren kommer sluta där. Så här lågt borde inte vi sjunka.

Japp, man får inte ha tidningar som visar pedofili heller. Det skulle man kunna kalla censur om du nu anser att allt ska vara fritt....men så fungerar det inte.
Och i tider av oro censurerar man naturligtvis fiendens propaganda och fienden kommer alltid ifrån öst, det är sen gammalt.
Citera
2022-03-15, 15:05
  #82
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Japp, man får inte ha tidningar som visar pedofili heller. Det skulle man kunna kalla censur om du nu anser att allt ska vara fritt....men så fungerar det inte.

Jag vet!

Putin brukar dra samma argument som du för övrigt:

"Va? Vill ni ha yttrandefrihet? Är ni för pedofili eller?? Så funkar det inte här i Ryssland."

Jag tycker att ni har en ganska bra poäng trots allt. Du och Putin har övertalat mig.
En rejäl dos censur är nog nyttigt för oss.
Citera
2022-03-15, 15:17
  #83
Medlem
Snopphanens avatar
Modigt som fan. Det är bara att buga sig ända till marken.
Fel tidpunkt att påminna om Assange, Manning mfl men... alla såna kupper uppskattas inte ens på vår planhalva. Bara för att få det sagt.
Citera
2022-03-15, 15:45
  #84
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Fan vad jag känner beundran och respekt för den redaktören och alla andra ryssar som protesterar mot kriget och lögnerna. Deras mod ger hopp om Rysslands framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Samma här . Hon har äggstockar av stål.

Hon gick rakt på sak. På Putin.

Ska bli intressant att se om ni känner samma beundran och respekt för de svenskar som kommer protestera och hamnar i fängelse, om Sverige hamnar i krig någon gång. Läs i mitt förra inlägg om vad Sverige gör mot landsförrädare:

Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hon hade kunnat fängslas i Sverige också för landsförräderi:

"1 § Den som, då riket är i krig,
1. hindrar, missleder eller förråder dem som är verksamma för rikets försvar eller förleder dem till myteri, trolöshet eller modlöshet,
2. förråder, förstör eller skadar egendom som är av betydelse för totalförsvaret,
3. åt fienden anskaffar krigsfolk, egendom eller tjänster, eller
4. begår annan liknande förrädisk gärning,
skall, om gärningen är ägnad att medföra avsevärt men för totalförsvaret eller innefattar avsevärt bistånd åt fienden, dömas för landsförräderi till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Lag (1986:645)."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700

Och vad tycker ni om de värnpliktiga som inte vill delta i krig och därför flyr landet?
Är de "desertörer" och landsförrädare och förtjänar att hamna i fängelse?
Jag tycker att de är hjältar, eftersom ju färre värnpliktiga som deltar i ett krig, desto mindre krigande blir det.
Och jag kommer nog att vägra allt deltagande om Sverige hamnar i krig. Iallafall om nuvarande regering styr, eftersom de uppenbarligen är helt inkompetenta när det gäller att bevara freden i Sverige, i och med att de stöttar Ukraina militärt och skickar vapen till dem.

Och med det sagt så kan jag och alla andra krigsvägrare, kanske bli åtalade redan nu för "förberedelse till landsförräderi":

"2 § Den som, med uppsåt att utföra eller främja brott,
1. tar emot eller lämnar pengar eller annat som betalning för ett brott eller för att täcka kostnader för utförande av ett brott, eller
2. skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid ett brott,
ska i de fall det särskilt anges dömas för förberedelse till brottet, om han eller hon inte har gjort sig skyldig till fullbordat brott eller försök."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3...lse_till_brott

Det räcker kanske som bevis om vi har packat väskor och förberett oss på att fly landet om kriget kommer.

Inse nu allihopa att Sverige är minst lika mycket diktatur som Ryssland, och att Sverige också har begått krigsbrott, genom att delta i krig startade av USA och Storbrittanien mfl.

Det jag just skrev kallas nog landsförräderi, men det gäller bara när Sverige är i krig. Och det är vi väl inte, vi stöttar ju bara Ukraina militärt, som är i krig mot Ryssland. Eller är vi kanske i krig mot Ryssland ändå?

Hur som helst så är jag rädd för vad som kan hända mot alla med "fel" åsikt i Sverige snart.
__________________
Senast redigerad av eoku 2022-03-15 kl. 15:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback